Screenshot
URL:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2024-06-20
Bandplan 60 meterband
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Re: Bandplan 60 meterband
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Kijk eens naar https://www.arrl.org/news/new-60-meter- ... ebruary-13
De situatie:
Geert Jan
De situatie:
- Amerikaanse amateurs hadden niet de beschikking over de 15 kHz 60m band die op de laatste ITU is afgesproken, maar hadden 5 "spot-frequenties" waarop ze konden werken. USB only, en max 100W. Antenne-gain moet je compenseren door je vermogen te verminderen.
- Op 13 februari komt daar de 15kHz band bij. Maar daar met slechts 9W ERP
- Een van de 5 spot-frequenties valt in de 15 kHz band. Daar MOCHT dus 100W gewerkt worden, en vanaf 13 februari slechts 9W ERP, dus niet meer met 100W.
- De resterende 4 spot frequenties blijven met 100W en met de beperkingen (USB only) beschikbaar.
Geert Jan
- PA0ETE
- Contacteer:
Er is één ding dat niet klopt. USB only in de (toen) bestaande kanalen is ergens in 2013 of 2014 afgeschaft, nadat bleek dat er in de proefperiode daarvóór hoegenaamd geen problemen waren ontstaan door het keurige gedrag van de amateurs in de bestaande kanalen. Ik weet niet helemaal zeker of dat in alle vier kanalen was, maar in elk geval waren er sindsdien ook andere modes toegestaan in meerdere kanalen.pe1hzg schreef: ↑25 jan 2026, 16:01 Kijk eens naar https://www.arrl.org/news/new-60-meter- ... ebruary-13
De situatie:Zo'n bandplan is dus niet zo simpel.
- Amerikaanse amateurs hadden niet de beschikking over de 15 kHz 60m band die op de laatste ITU is afgesproken, maar hadden 5 "spot-frequenties" waarop ze konden werken. USB only, en max 100W. Antenne-gain moet je compenseren door je vermogen te verminderen.
- Op 13 februari komt daar de 15kHz band bij. Maar daar met slechts 9W ERP
- Een van de 5 spot-frequenties valt in de 15 kHz band. Daar MOCHT dus 100W gewerkt worden, en vanaf 13 februari slechts 9W ERP, dus niet meer met 100W.
- De resterende 4 spot frequenties blijven met 100W en met de beperkingen (USB only) beschikbaar.
Geert Jan
En is het in dit voorbeeld niet juist heel simpel? In de betreffende 15 kHz geldt het bandplan voor Region 2, en de overige vier frequentiebandjes daar bepalen de landen waar dat toegestaan is, wat er mag. Het gecompliceerde zit hem in landen zoals volgens mij Denemarken die gewoon 100 kHz hebben met 100 W en die midden tussen de landen met alleen de 15 kHz zitten
-
PA0AA
- Roepletters: PA0AA
- Contacteer:
Iets soortgelijks hebben wij op de dertig meterband. Strikt juridisch mogen wij op ( een deel van ) 10 MHz met SSB werken, maar aangezien we, net als de Denen,PA0ETE schreef: ↑25 jan 2026, 16:52 ......... Het gecompliceerde zit hem in landen zoals volgens mij Denemarken die gewoon 100 kHz hebben met 100 W en die midden tussen de landen met alleen de 15 kHz zittenDeense amateurs kunnen (als de Denen niet van die keurige mensen waren), in ons low-powergedeelte gewoon legaal met 100W gaan zitten.
.........
een nette en beschaafde amateurgemeenschap vormen, doen we dat dus niet.
73, Ruben, PA0AA.
- PA0ETE
- Contacteer:
En ik ben toch oooh zo netjes. Maar ik doe het vooral ook niet omdat ik zelf zo graag CW-verbindingen maak in die band