Zijn er nog echte fysieke hamradio winkels?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: Zijn er nog echte fysieke hamradio winkels?

#16 Bericht door PA0BAK »

ON4CAY schreef: 30 mei 2026, 09:44hun leverancier van Yeasu kan bv. de FTDX-101MP niet leveren, één van de toestellen die ik toch ernstig overweeg.
De ontvanger is gelijk aan die van de FTDX-10.
Je bent hier welkom, om aan de knoppen van mijn FTDX-10 en ter vergelijk aan mijn FT-710 te draaien.
Wanneer je dat doet, weet ik je keuze wel :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

DC4CP

#17 Bericht door DC4CP »

Yaesu geeft zelf aan dat de FT-710 gebruikmaakt van de "advanced digital RF technology introduced in the FTDX101 and FTDX10 series". Dat betekent dat veel DSP-, FPGA- en SDR-kennis uit de 101-serie is overgenomen, maar de complete ontvangerarchitectuur van de FTDX101MP is aanzienlijk geavanceerder.

In de praktijk:

De FT-710 heeft een uitzonderlijk goede ontvanger voor zijn prijsklasse en staat zeer hoog in de Sherwood-lijst.
De FTDX101MP blijft duidelijk beter wanneer er zeer sterke naburige signalen aanwezig zijn (contest, DX-pileups, sterke omroepstations). Dankzij de hybride SDR-opbouw, roofing filters, VC-Tune en hogere dynamische range blijft hij rustiger en schoner ontvangen.

Kort samengevat: de FT-710 heeft niet dezelfde ontvanger als de FTDX101MP, maar gebruikt wel afgeleide technologie uit de 101-serie. Voor normale DX- en contestactiviteiten komt de FT-710 verrassend dicht in de buurt, maar de FTDX101MP blijft de technisch superieure ontvanger.

De FTDX10 staat qua ontvanger veel dichter bij de FTDX101D/MP dan bij de FT-710.

Sterker nog: de FTDX10 is eigenlijk een "uitgeklede" FTDX101. Yaesu heeft veel van dezelfde ontvangerarchitectuur overgenomen: beide gebruiken een hybride SDR-ontwerp met een smalbandige SDR-ontvanger voor maximale ontvangstprestaties én een aparte direct-sampling SDR voor de bandscope.

Wat hebben de FTDX10 en FTDX101 gemeen?
Hybride SDR (Narrow Band SDR + Direct Sampling SDR)
Down-conversion ontvanger met 9 MHz IF
Roofing filters vóór de ADC
Zeer sterke groot-signaal eigenschappen
IF-DSP met dezelfde Yaesu-filters (Contour, APF, DNR, Width, Shift)
Ontwikkeld vanuit dezelfde ontwerpfilosofie en technologiebasis.

FT-710: ~85-90% van de ontvangstprestaties van een FTDX101.
FTDX10: ~95-98% van de ontvangstprestaties van een FTDX101.
FTDX101D/MP: de absolute top, vooral onder moeilijke omstandigheden.

ON4CAY
Roepletters: ON4CAY

#18 Bericht door ON4CAY »

Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik heb hamshop een mailtje gestuurd zodat ik misschien eens kan langskomen.
Momenteel zit ik tussen de Yeasu FTDX-101MP en de Icom 7610 te twijfelen dus ik zou die graag eens 'live' kunnen bekijken. Maar ik begin meer en meer naar de Yeasu te neigen.
In mijn omgeving vind ik niet direct niemand die één van beide toestellen heeft, daarom alvast dank aan PA0BAK voor je vriendelijk voorstel. Als ik na mijn verdere zoektocht niemand kan opsnorren, dan wil daar graag op ingaan.

PH7R
Roepletters: PH7R

#19 Bericht door PH7R »

DC4CP schreef: 30 mei 2026, 14:36 ..staat zeer hoog in de Sherwood-lijst.
Desalniettemin gaat Sherwood zijn voorkeur uit naar IC7610, mede door vriendelijker user interface van Icom. En over Sherwood ranking is al veel geschreven en geeft Sherwood zelf ook "handreiking hoe deze te gebruiken", zie https://www.youtube.com/watch?v=z2JHBFAyGZI
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PE1LWT
Roepletters: PE1LWT

#20 Bericht door PE1LWT »

eind deze maand naar de HAMRADIO in Friedrichshafen gaan , daar staan veel merken en leveranciers
gelijk een leuk en gezellig uitje.

Jurgen

ON4CAY
Roepletters: ON4CAY

#21 Bericht door ON4CAY »

PH7R schreef: 30 mei 2026, 15:48
DC4CP schreef: 30 mei 2026, 14:36 ..staat zeer hoog in de Sherwood-lijst.
Desalniettemin gaat Sherwood zijn voorkeur uit naar IC7610, mede door vriendelijker user interface van Icom. En over Sherwood ranking is al veel geschreven en geeft Sherwood zelf ook "handreiking hoe deze te gebruiken", zie https://www.youtube.com/watch?v=z2JHBFAyGZI
Heb ik helemaal uitgekeken in de versie met Dave (G3RLC: https://www.youtube.com/watch?v=yXlmmy0GVpM) die nog een interview eraan koppelt en heb er veel van bijgeleerd!
De Icom heeft inderdaad een vriendelijker user interface, maar je moet wel regelmatig in de menu's duiken om een instelling te veranderen, net als bij mijn Icom 7300. Bij de Yeasu kan zowat alles gewoon met 1 druk op de juiste knop en dat vind ik toch ook wel prettig om werken.

PH7R
Roepletters: PH7R

#22 Bericht door PH7R »

ON4CAY schreef: 30 mei 2026, 19:08 Bij de Yeasu kan zowat alles gewoon met 1 druk op de juiste knop en dat vind ik toch ook wel prettig om werken.
Niet mijn ervaring bij Yaesu, maar zo zie je maar dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PE7K

#23 Bericht door PE7K »

ON4CAY schreef: 30 mei 2026, 15:15 Momenteel zit ik tussen de Yeasu FTDX-101MP en de Icom 7610 te twijfelen dus ik zou die graag eens 'live' kunnen bekijken. Maar ik begin meer en meer naar de Yeasu te neigen.
Ik heb beide radio's gehad en de Yaesu FTDX-101MP verkocht. Dus nu alleen de Icom 7610 gehouden vanwege DPD. Dat geeft een veel schoner uitgangssignaal dan de FTDX101, zie https://www.qrz.com/db/PA25A

PA2S
Roepletters: PA2S

#24 Bericht door PA2S »

PE7K schreef: 31 mei 2026, 21:57 Dus nu alleen de Icom 7610 gehouden vanwege DPD. Dat geeft een veel schoner uitgangssignaal dan de FTDX101, zie https://www.qrz.com/db/PA25A
Volgens jouw QRZ.com pagina heb je een SPE LDMOS.
Zie dit:
https://www.qsl.net/on7eq/projects/dpd-ic-7610.htm

Zijn conclusie: met versterker erachter ben je weer terug bij de waarden van de 7610 zonder DPD. Misschien iets beter bij 400W output, maar ik verwacht hooguit een paar dB.

PF5X
Roepletters: PF5X
Contacteer:

#25 Bericht door PF5X »

Hallo Ronnie,

Ik lees dit op je QRZ.COM pagina: "So for the moment (June 2025), due to hardware limitations, I have been active on HF in FT-8 only, but as time goes by, I have the intention to pick up things like CW again and expand my antenna installation."
Zolang je alleen FT8 blijft doen lijkt me elke investering in een nieuwe transceiver overbodig. Jouw computer maakt de verbinding en visualiseert wat er gaande is op het FT8 "kanaal". De verbinding wordt automatisch gemaakt (boring ...) en de ontvanger van de IC-7300 is daar goed genoeg voor.
Dus het laatste deel van de gequote zin lijkt me veel relevanter: antenne verbetering. Daar krijg je nooit spijt van. Daarna zou ik met CW aan de slag gaan en als dat weer een beetje loopt, dan pas een nieuwe transceiver kopen.
Ga je voor bedieningsgemak => ICOM, maar voor RX performance in zware omstandigheden (b.v. contest) dan raad ik de FTdx10 of de FTdx101D aan (de MP is weliswaar 200W, maar de eindtrap schijnt minder robust te zijn dan de 100W versie). De FT-710 heeft geen aparte knop voor de clarifier en valt alleen daarom al af. Wel een leuke vakantieset wellicht.
Ik heb zelf de dx101D en de dx10, allebei met 300Hz CW filters. Met de dx10 heb ik afgelopen weekend de CQ-WPX cw gedraaid. Dan ben je blij met die hele goede, hybride (analoog front-end met goed roofing filter gevolgd door SDR) ontvanger. Qua ontvangst performance is het verschil tussen de dx101 en dx10 is niet heel groot. De dx101 heeft 2 ontvangers hetgeen voor serieus DX-en wel een near-must is (split werken en ontvangen). Verder is het bedieningsgemak van de 101 duidelijk beter. Als je relatief dikke vingers hebt is de bediening van de dx10 onhandig. Ik bedien de dx10 daarom zo veel mogelijk via de PC (via N1MM met allerlei macro's).
Je bent welkom om naar de dx101 (en evt. de dx10) te komen luisteren (stuur dan even een PB).
Enno, PF5X

Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40. CT7BTL in Portugal/Algarve.

PE7K

#26 Bericht door PE7K »

PA2S schreef: 01 jun 2026, 05:20
Volgens jouw QRZ.com pagina heb je een SPE LDMOS.
Zie dit:
https://www.qsl.net/on7eq/projects/dpd-ic-7610.htm

Zijn conclusie: met versterker erachter ben je weer terug bij de waarden van de 7610 zonder DPD. Misschien iets beter bij 400W output, maar ik verwacht hooguit een paar dB.
Ik heb de Taurus 1.5 KW en die is prima te gebruiken met DPD aan op de Icom 7610, zie https://w4tzb.net/IC7610withDPDandSPE.html. Het is duidelijk zichtbaar op m'n SDR als ik DPD aan heb staan en de Taurus gebruik. Maar zelfs zonder DPD en de juiste instellingen op de Icom 7610 gaat dat goed. Maar goed, TS had een andere vraag dan dit.

Juul - PE0GJG
Roepletters: PE0GJG
Contacteer:

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ben ik nou in de war, de kop van deze post is;"Zijn er nog echte fysieke hamradio winkels?'

Maar het gaat nu alleen maar over transceivers.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Roy pd8rw

#28 Bericht door Roy pd8rw »

Of jij in de war bent Juul , vind ik vanaf dit scherm lastig te beoordelen :wink: :wink:

Winkels om de inmiddels genoemde modellen al dan niet side by side te proberen en te vergelijken is waar het ondanks te topic titel inmiddels over gaat
Als je bij post 1 begint te lezen dan klopt het draadje .. ga je naar de laatste reactie dan snap ik de verwarring

Soms ben ik ook in de war …
Mn yl zegt ook dat ik nooit luister behalve met een headset op aan de trx …

Voor de topic starter met de vraag
Ook hier mag je een ftdx10 beluisteren als je in de buurt bent ( pb berichtje )
Ik heb 2 weken een 7300 en een ftdx10 met een coax schakelaar naast elkaar gehad .
De 7300 heeft een nieuwe eigenaar ondanks het geen slechte radio is
Qwa bediening eigenlijk prettiger als een ftdx10 met die dikker vingers van me .
Maar heb er eigenlijk ook geen ergernis van bij het gebruik
Tijdens het contesten gebruik ik de menu’s niet , en de rest zoals door Enno al gezegd via je software

Bij classic in roermond stonden mooie demo zuilen in de winkel .. maar helaas die is er mee gestopt

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#29 Bericht door on4ged »

In het Antwerpse, meer bepaald in Blaasveld-Willebroek heb je nog HF Electronics.
https://www.hfelectronics.be
Ik haal er al jarenlang het meeste van mijn gerief.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

pe1br

#30 Bericht door pe1br »

Dit vond ik zo mooi aan de shop van ML&S in Londen:
Afbeelding
Je kunt daar op verzoek achter elke radio zitten en zo lang proberen als je wilt op een rustige dag.
Ik snap dat dit iets te ver is om even te gaan kijken, ik was er dan ook toevallig in de buurt tijdens een vakantie.
Ze hebben me een hele rondleiding gegeven inclusief de bovenverdieping met een leslokaal voor zendamateurs en de werkplaats natuurlijk.
Zeker een aanrader als je eens in de buurt bent.

Ik snap overigens wel dat zulke winkels echt uniek zijn want het is gewoon heel duur on zo'n winkel open te houden.
Denk aan kosten voor huur, verwarming, personeel etc, dat moet je terugverdienen van een relatief kleine groep zendamateurs die echt niet elk jaar een nieuwe set kopen.

Plaats reactie