Opsplitsing Meshcore groep

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Opsplitsing Meshcore groep

#1 Bericht door PA0ETE »

Er is een scheuring in de Meshcore groep. Zo bleek vier dagen geleden. De man die de afgelopen tijd min of meer het gezicht was van de groep, Andy Kirby, blijkt een eigen koers te zijn gaan varen, en heeft uiteindelijk een poging gedaan om de merknaam Meshcore aan te vragen die hij volgens meerdere bronnen inmiddels in handen heeft

Belangrijkste ergernis is dat Andy zogenaamde vibe coding heeft gebruikt. Dat wil zeggen dat de meerderheid van de code die hij in de afgelopen tijd in een duizelingwekkende vaart heeft geproduceerd gemaakt is met AI (met Claude).

Dit ligt bij de rest van het team, en waarschijnlijk bij de meerderheid van de gebruikers niet goed. De invloed van vibe coding wordt gezien als invloed van big-data, die bijv. verborgen code in de vaak niet zo efficiënt AI-code zou kunnen verstoppen.

De status is nu dat Andy de groep heeft verlaten, cq. uit de groep is gezet. Andy heeft daarbij het beheer over de bestaande site (die recent van 'look' is veranderd) op https://mescore.co.uk , en daarnaast de tot nu toe gebruikte Discord-aanwezigheid van Meshcore en het Meshcore-kanaal.

De Meshcore-groep bestaat na het vertrek van Andy Kirby uit vijf leden, die naar eigen zeggen hoge kwaliteit code zullen blijven produceren die door mensen gemaakt is. Zij hebben een nieuwe website, https://meshcore.io en daarnaast een nieuwe groep op Discord.

De overige vijf zijn:
  • Scott our project founder, lead firmware engineer and developer of the Ripple firmware!
  • Recrof our official MeshCore Map developer and Firmware Flasher guru. He has shared some insights into the early development of the MeshCore Map.
  • Liam Cottle the official MeshCore App developer who will be posting useful guides for getting started with the MeshCore App.
  • FDLamotte who has done epic work on the Python tooling for MeshCore, as well as the STM32 firmware variants.
  • Oltaco (Che Aporeps) who has done amazing work on the new OTA Fix bootloader that makes firmware updates much more reliable.
In de praktijk zijn er nu twee enigszins verschillende websites, met elk een flasher met firmware.

Andy heeft de webshop in handen van Meshcore, waar de groep apparatuur verkocht en licenties voor uitbreiding van de mogelijkheden van verschillende firmware en de app. De andere groep lijkt een bedrijf bereid te hebben gekregen om dit bij hen te doen.

Momenteel is het aanbod op beide sites nog identiek, maar dat zal vermoedelijk snel veanderen. Andy heeft zijn anderhalve maand geleden geïntroduceerde MeshOS, dat zonder smartphone draait op autonome apparaten, en de andere groep heeft Ripple voor de autonome apparaten en de resterende apps en companion-firmware.

Er zal ongetwijfeld een duidelijke boedelscheiding komen, waar ongetwijfeld ook een aantal mensen het niet met elkaar eens zullen zijn. In hoeverre dit het huidige succes van Meshcore kan schaden is nog onduidelijk.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Roepletters: PC1MB

Re: Opsplitsing Meshcore groep

#2 Bericht door pc1mb »

Een botsing tussen conservatief en eigentijds?

Alsof mensen geen fouten maken of achterdeurtjes inbouwen.
Vibe coding houdt natuurlijk risico's in, maar daar kun je toch verstandig mee omgaan?
Was grondig reviewen van de code niet het medicijn geweest, ipv de hele technologie te verbannen?

Afijn, dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd, nu deze ruzie blijkbaar volledig geescaleerd is.

PA0ETE
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Wat ze opvoeren is vibe coding, ik denk omdat de achterban daar zwaar tegen is. Maar er zijn andere dingen, Andy heeft steeds zich meer een soort leidende positie toegeëigend, maar hij is overduidelijk niet degene met de meeste kennis. Hij heeft vervolgens op eigen houtje die nieuwe software geïntroduceerd, waarvan ik al vond dat hij dat donders snel geprogrammeerd had. En wat natuurlijk de druppel was die de emmer deed overlopen was dat hij de merknaam geregistreerd heeft.

Ik heb ervaring met vibe coding. Redelijk wat ervaring. Je moet nog maar eens goed controleren. Ik heb zelf een grote hekel aan programmeren, maar al zeg ik het zelf, ik kan het heel aardig.

Scriptjes voor mezelf laat ik rustig door een van de LLM's maken. Simpel, goed te doorzien. Firmware doe ik zelf of ik doe het in een soort samenwerking met AI, zodat ik niet steeds dingen elders moet zoeken. Maar ik ben zelf een beetje merkwaardig hierin: ik heb ook nooit met bibliotheken van anderen willen werken. Lange tijd had ik er daarvan zelf veel gemaakt, maar die zijn nu allemaal voor andere, oudere platforms die niet meer gebruikt worden. En meer en meer begin ik daarin dus gelijk te krijgen ls je ziet hoeveel aanvallen er in de laatste jaren op dependencies zijn geweest.

Behalve dat het resultaat van AI niet altijd te vertrouwen is (dwz het is niet in alle gevallen tegen alles bestand waar het bestand tegen zou moeten zijn), is het vaak onnodig ingewikkeld, of het maakt onnodig gebruik van resources. Je moet het inderdaad altijd nalopen. Maar dat doe ik bij mijn eigen software ook. Bij AI is het ook vaak dat gebrekkig wordt begrepen wat je wilt, met name als je niet in het Engels dingen invoert, waarbij je dat Engels ook tot op hoogte van zekere nuances moet beheersen.

Ik gebruik AI (niet alleen hiermee) veelvuldig, maar uiterst selectief. Waar het fantastisch is, is voor brainstormen. Maar bij alles met AI houd ik zelf de volledige regie. En dat tot op detailniveau. Enige tijd heb ik dat anders gedaan, maar door schade en schande... :)

Vanwege de vertrouwensbreuk denk ik dat het bij meshcore niet makkelijk te lijmen zou zijn geweest. Mogelijk heeft Andy al vanaf het begin erop aangestuurd om ofwel de hele tent over te nemen ofwel te proberen door een splitsing hetzelfde te bereiken. Ik heb dat in het verleden ook bij andere initiatieven gezien. Onder andere bij een van de digitale spraakmodes voor amateurs.

PA0ETE
Contacteer:

#4 Bericht door PA0ETE »

N.b. het was niet conservatief/eigentijds. Ik denk dat beide fracties (waarvan eentje dus een eenmansfractie) vergelijkbare standpunten hebben. Er was er eentje die alles wel in handen wilde krijgen en ofwel een scheuring wilde in twee groepen, maar nog liever alles voor hemzelf.

En het ging niet over of het vibe coded was. Maar dat Andy deed alsof de vibe coded firmware door hemzelf geschreven was. Het team vindt dat zij en de andere gebruikers een recht hebben om dit te weten.

Dit is het standpunt van de groep, de andere fractie is dus een eenmansfractie. Die heeft nog niet in het openbaar gereageerd, hij doet alsof er niets veranderd is.:

https://blog.meshcore.io/2026/04/23/the-split

pc1mb

#5 Bericht door pc1mb »

De techniek gaat snel - erg snel. Je resultaten , als die een paar maanden oud zijn, zijn nu alweer achterhaald.

De bruikbaarheid van door LLM's gegenereerde code gaat met grote sprongen vooruit.

Augustus vorig jaar probeerde ik het voor het eerst. Negen maanden geleden. Meer dan korte nuttige knipsels kreeg ik er niet uit. Iets ingewikkeldere opdrachten werden een totaal onbruikbare puinhoop. Je kon er, als je de opdracht zelf in kleine stukjes knipte, met veel kunst- en vliegwerk een simpel nieuw stukje software mee bouwen, vanaf een schone lei. Bestaande code aanpassen kon je eigenlijk vergeten.

Korte tijd later zag je de eerste publicaties van mensen die dachten AI definitief af te kunnen serveren met "onbruikbaar" en "produceert alleen maar code die niemand kan onderhouden". En zulke artikelen komen nog steeds regelmatig in de herhaling voorbij. Maar ze zijn achterhaald.

Ik werk er beroepsmatig mee. Min of meer gedwongen. En ik moet met elke nieuwe iteratie m'n mening verder bijstellen...

Inmiddels zijn we op een nivo dat de AI modellen zelf hun eigen code kunnen debuggen, onderhouden, en zelfs in genadeloos tempo bugs vinden en oplossen. Niet alleen in simpele nieuwbouw, maar ook in complexe, bestaande, door mensen geschreven code. Die de stijl van bestaande code kan overnemen, of verbeteren naar jouw wensen. Die leesbare, inzichtelijke code produceert, die in één keer werkt.

Foutloos zal het nooit worden, maar dat is de mens ook niet. Dus menselijke controle blijft nodig.
Maar helemaal afserveren is in mijn vak een goede manier om vrij snel in de WW te belanden, want je wordt aan alle kanten ingehaald.

Een schilder die alles met de hand gaat staan schuren, omdat hij geen schuurmachine wil gebruiken, krijgt ook geen werk meer, want die is gewoon te duur (in uren). De LLM's van nu zijn die schuurmachine. Goed hanteren is een vaardigheid op zich, en het resultaat controleer je altijd. Maar de schilder die niet met schuurmachines om kan gaan, en uit overtuiging alles met de hand gaat zitten doen, raakt werkeloos.

Het kan een hobby zijn om alles met de hand te blijven doen. Wielrenners hebben bij de uitvinding van de auto tenslotte ook niet hun fiets aan de wilgen gehangen. Maar dan is wielrennen het doel op zich. Bij een project als Meshcore denk ik... dan gaat het om het resultaat, dus waarom zou je dan niet meer willen bereiken in minder tijd?

Tuurlijk gaat niet iedereen dit met mij eens zijn, maar misschien is het interessant om te lezen, dat is alles :wink:

PA0ETE
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik baseer die matige resultaten (met code) op krap een week geleden. Ik heb dat toen opnieuw voor iets geprobeerd. En ik heb er heel veel ervaring mee. Met ChatGPT heel veel, mijn favoriet is Lumo van Proton (o.a. omdat die in het actuele internet kan kijken voor informatie), maar ik heb hier zelf ook meerdere LLM's gedraaid als proef. Zowel op een sterk systeem als op een Raspberry Pi (gebruik makend van de GPU).

Ik experimenteer met AI sinds 1988 of net daarvoor. Toen schreef ik mijn eerste zelflerende systemen en een eenvoudig expertsysteem. De eerste experimenten met neurale netwerken deed ik begin jaren 90, en rond 1994/1995 had ik al een eigen zelflerend vertaalsysteem dat een deel van het vertaalwerk van mijn vertaalbureau deed in drie talen. Omdat ik zo'n slechte planner ben heb ik een jaar of 10 geleden een planningsysteem gemaakt dat met behulp van AI van mijn eigen slechte eigenschappen leert, en dat heb ik sindsdien in gebruik.

Ik baseer dus mijn uitspraak niet op wat lichtzinnige dingen. Waar de huidige LLM's vooral goed in zijn,dat zijn Bros-repen verpakt in mooie praatjes. Het ziet er op het eerste gezicht erg goed uit, maar het zit vol met lucht en ook met fouten. De gegenereerde tekst zit vol met cliché's die je er een paar later nog zo uithaalt. Ik zie dat niet snel beter worden, omdat dat in de afgelopen vier jaar ook niet is gebeurd.

Waar de huidige systemen vooral last van hebben is waar mijn eigen vroege systemen ook last van hadden: naarmate de database met kennis zich verder uitbreidt wordt het steeds moeilijker om die vele kennis nog goed toe te passen. En geregeld zie je dus ook dat er aan de knoppen wordt gedraaid om dat te compenseren. Maar het moet uit de lengte of uit de breedte komen: als je binnen dezelfde beschikbare tijd grondiger moet zoeken, wordt de foutmarge van het eindresultaat groter, en wil je die foutenmarge verkleinen, krijg je minder kennis boven tafel, en dat wordt steeds erger, tenzij je steeds meer hardware (opslag- en rekencapaciteit) toevoegt. In die zin lijkt het een beetje op een Ponzi-fraude, want op een gegeven moment zijn er bij Ponzi geen nieuwe slachtoffers meer te vinden die de boel kunnen financieren, en een bedrijf met een enorme LLM, kan op een gegeven moment fysiek niet meer genoeg rekencapaciteit toevoegen om het dommer worden te compenseren...

pc1mb

#7 Bericht door pc1mb »

Ik wil me niet in een wedstrijdje ver-plassen begeven, en ik moet zeggen: ik ben véél later met AI begonnen dan jij (ondanks vakken als 'expertsystemen' op de universiteit). Ook heb ik nooit met kleine 'self-hosted' modellen of dingen als beeldherkenning op een Pi gespeeld.

Maar m'n dagelijks werk speelt zich tegenwoordig deels af rond de LLM's van Anthropic.
Sonnet en Opus doen het tegenwoordig echt heel goed, en dan hebben ze Mythos nog niet eens vrijgegeven omdat die zo veel gaten schoot in computerbeveiliging wereldwijd, dat vrijgeven domweg niet verantwoord was. Dat lukt echt niet met een LLM dat amper zelf een werkend stukje code kan produceren.

Vorig jaar augustus begonnen we er op het werk mee - en toen kreeg ik, net als jij, knipsels die zelfs na het handmatig verbeteren van domme syntactische fouten nog steeds niet werkten. Of heel flauw alleen maar toevallig voor één getallenvoorbeeld werkten (waar dus totaal niet het juiste algoritme in zat). Ik was langer bezig met corrigeren dan het me had gekost om het zelf te schrijven, zelfs relatief eenvoudige code. Dat was ook de tijd dat je AI-plaatjes gemakkelijk kon herkennen aan zes vingers en dat soort dingen.

Maar in elk geval de laatste maand ofzo trek ik er met het grootste gemak meerdere pagina's code uit die keurig leesbaar en inzichtelijk zijn. Die in één keer precies doen wat ze moeten doen. Ook complete 'merge requests' of "end to end" bugfixes in bestaande code (van test via ticket tot merge request) beginnen volledig te lukken met Claude Code of Cowork. Hetbegint nu echt netto tijdwinst op te leveren.

Het grootste probleem is dat wat ze nu leveren bij "Big AI", totaal niet kostendekkend is. Kortom de prijs MOET omhoog, en niet een klein beetje. Wat ik mijn overenthousiaste collega's mee probeer te geven is dat je AI het beste kunt gebruiken voor eenmalige taken. Niet "analyseer deze logfile voor me" (wat elke week opnieuw moet) maar "schrijf een stuk code wat deze logfile voor me analyseert". Code die je kunt blijven gebruiken wanneer "de AI" verandert, wegvalt of te duur wordt.

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Het is bij mij ook niet dat ik per se mijn gelijk wil halen. Ik was eerst verrast door wat er allemaal mogelijk is.

Daarna bleek meer en meer dat dingen zeer goed gepresenteerd waren, waardoor je dus de fouten niet zag. Ik ben dan zo dat ik denk "ik heb er niet goed genoeg naar gekeken". En dus ga ik er dan meer speficiek naar kijken. Er zijn dan diverse dingen. Ik ben tweetalig, en vaak weet ik ook niet eens in welke taal ik tegen een LLM spreek. Mogelijk als ik veel in mijn werk in het engels converseer dat ik dan makkelijker naar het Engels neig. Wat je ziet is dat de sites waar ik ervaring mee heb al problemen hebben om een omschrijving in het Engels goed te begrijpen en omdat het systeem in het Engels werkt moet mijn Nederlands dan eerst nog worden omgezet wat het nog een stuk onnauwkeuriger maakt.

Zes vingers zie je niet meer, maar er zijn zeker nog dingen die er niet goed uit komen bij afbeeldingen. ChatGPT is bijvoorbeeld niet in staat om een seinsleutel of een bandschrijver voor morsetelegrafie af te beelden. Tuidraden eindigen in de lucht of op een plek waar dit fysiek of vanwege het perspectief niet kan. Die fouten zijn er na vier jaar nog niet uit.

IK heb een vertaalbureau, en ik vertaal no ongeveer 30 uur per week gemiddeld. Ik gebruik al 15 jaar vertaaltools die niet op AI gebaseerd zjn. Die voorkomen bijvoorbeeld dat als een tekst voor een klant al vertaald is, en diezelfde tekst komt nog een keer in een document voor, dat hij dan de oorspronkelijk vertaalde tekst voorstelt als vertaling, ook al is het niet perfect gelijk, en die verschillen geeft hij dan ook aan.

Sinds vier jaar is het zo dat grote vertaalbureaus voor wie ik geregeld werk hun teksten door AI laten vertalen. Ik vind het interessant om te zien. Een deel doet dat met ingehuurde AI-capaciteit, maar de wereldwijd werkende bureaus met overal vestigingen kunnen zich een eigen systeem veroorloven. Ik praat ook mee over de kwaliteit, en over of voor iedere klant het eigen gewenste jargon gepresenteerd krijgt. Hier zie je precies de tekortkomingen die ik lang geleden met mijn eigen vertaalsyseem ook had: naarmate het systeem meer weet, gaat de kwaliteit gaandeweg steeds verder achteruit. Dat is gewoon echt zo, bijvoorbeeld kun je dat zien aan de hoeveelheid feedback die ik hierover geef. Met name dat op het eigen jargon van de bedrijven letten gaat niet goed. De grootste klant op dit gebied levert mij ook software waarmee ik die consistentie in de teksten kan meten en verbeteren. Menselijke vertalers krijgen op hun kop als ze meerdere keren de verkeerde term geven (de teksten worden meestal nog twee maal door verschillende correctoren bekeken, wat ook voor de AI al gebeurde). Ik krijg de laatste maanden opdrachten waar in teksten deze instructies door de AI geheel niet zijn opgevolgd. In het begin van het AI-gebruik ging dit nog redelijk goed. En dit is bij een aantal bedrijven zo.

Misschien moet ik het maken van software nog eens verder proberen met de systemen die je noemt. Vertalen is ook heel belangrijk, zowel software schrijven als teksten vertalen zijn beide grote bedrijfstakken. Software maken (in feite ook linuïstiek) is een veel exactere bezigheid dan taal met al zijn uitzonderingen en het is daardoor ook goed mogelijk dat het daar beter gaat.

Een aantal, met name grote bedrijven zijn overigens bereid om (veel) meer te betalen als ze de garantie krijgen dat een tekst door een mens is geschreven of vertaald. Mijn beeld is dat dat ook toeneemt, waar in eerste instantie de neiging in de afgelopen vier jaar juist groot was om meer richting AI-vertalingen te gaan.

PA0ETE
Contacteer:

#9 Bericht door PA0ETE »

Hier kun je een foto zien waar het genereren van een seinsleutel (bij in dit geval ChatGPT) niet goed gaat. Ook de bedrading is wat vreemd.

De kat lijkt overigens wel sprekend op die van mij. Dat kan de site goed. Het zal de meeste mensen niet opvallen dat dit stuk metaalwerk geen werkende seinsleutel kan zijn, en dat geeft ook het verraderlijke aan. De boel is zodanig gemaakt dat je dit soort tekortkomingen niet snel opmerkt.

viewtopic.php?p=319164#p319164

PA0ETE
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik kwam op het idee om wat met AI te doen door een serie artikelen in het blad van de TRS-80 gebruikersgroep (uit de VS volgens mij). Ik had die computer vanaf januari 1980, bij de vestiging van Tandy in Zeist gekocht voor 2700 gulden (met 4k RAM). Zelf voor 400 gulden 16k chips gekocht, Dat was 200 gulden of zo goedkoper dan eentje met 16 k kopen :) Twee jaar later had ik een zelf in elkaar gezette Apple II kloon (van de Computer Hobbyvereniging Eindhoven). Ik was ook degene die hier in de regio de leden ondersteunde als ze bij het assembleren van de kits er niet uit kwamen.

Ik heb veel Z80 en 6502 gecodeerd. Mijn favoriet was ofwel met een assembler of rechtstreeks in het systeem. Zo kon je alle timings in de gaten houden wat indertijd met een compiler of een interpreter niet ging.

De artikelenreeks was denk ik in 1983 of 1984, mijn latijn is niet zo goed maar volgens mij was de titel Cogito ergo sum (ik reken dus ik besta :) ) Daarin werd o.a. een programma als Eliza besproken (uit 1959) waarin een poging werd gedaan een simpele Turing Machine te maken.

Ik heb een versie van Eliza op mijn website staan ergens, Gevonden, hier dus: https://shorties.be/eliza4/

Neurale netwerken waren toen nog niet in beeld, maar expertsystemen en zelflerendheid wel. Ik was direct gefascineerd.

De vertaalsoftware was gemaakt in Foxpro, de Microsoftversie van dBase, ik dacht van dBase IV. Ik heb dat toen ik in de problemen kwam nog geprobeerd de boel naar machinecode om te zetten, maar dat maakte niet genoeg uit. Ik heb toen gedacht "ik ga wel verder als ik sterkere hardware heb", maar dat is er nooit van gekomen. Ik heb recent nog wel eens gedacht iets dergelijks op te zetten o.a. om te demonstreren hoe eenvoudig zoiets in feite op te zetten is, en als het goed werkt op een webite te zetten. Ik heb de code van toen nog, maar ik weet zo ook wel hoe het gemaakt is. De database heb ik gevuld door gewoon in eerste instantie vertalingen te doen, en de software via een vraag- en antwoordspelletje te laten "zien" hoe dingen vertaald kunnen worden. Bijzonder was dat ik kon instellen voor welke klant iets was, en dan paste hij (als hij het taalgebruik van die klant eenmaal geleerd had) het jargon aan aan zoals die klant het wilde hebben.

pc1mb

#11 Bericht door pc1mb »

Ja, AI-vertalingen zijn nog steeds niet perfect, en als je dan je prompts in het Nederlands schrijft, dan moet je prompt dus eerst door die vertaler heen. Dat komt de kwaliteit van het resultaat niet ten goede. Goed om te beseffen wel, voor mij. Want velen gebruiken hun computer natuurlijk wél in het Nederlands.

Wat ik er niet bijgezet had: ik werk al jaren in het Engels, in een heel internationaal bedrijf. Daarvoor al ergerde ik me altijd aan kromme vertalingen in software, waardoor ik apparatuur vaak in het oorspronkelijke Engels gebruik. Het is voor mij dus vanzelfsprekend (en heel goed te doen met alle nodige nuances) om prompts in het Engels te schrijven.

En over plaatjes... wat je ook nu nog vaak ziet in AI-plaatjes, is dat waar teksten op knoppen, borden of andere objecten staan, dat geen "echte" teksten zijn. Logische fouten die er wel heel logisch uitzien... dat is in code ook wel de valkuil. Het "ziet er logisch uit maar slaat nergens op" wat je in AI zoekmachine resultaten ook wel eens aantreft. Ik vergelijk AI wel eens met die oom, buurman, collega... iedereen kent wel zo iemand... die alles weet en overal verstand van heeft... maar toch wel regelmatig door de mand valt als er iemand bij zit die échte diepgaande kennis heeft.

Maar veel ontwikkeling van AI heeft zich de laatste tijd gericht op het helpen of vervangen van software ontwikkelaars, en dat zie je wel terug in de kwaliteit op dat gebied.

Dat je zelflerende vertaalsoftware hebt geschreven op basis van ... Foxpro ... daar ben ik wel even stil van! Wellicht was je nu miljardair geweest, als je doorgezet had op zwaardere hardware :wink:

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een grote hekel aan programmeren. Ik heb het altijd als een noodzakelijk kwaad gezien. Maar ik sukkel ook al sinds mijn vroege tienerjaren met een aantal gezondheidsproblemen waardoor ik een groot deel van mijn leven heel weinig energie had. Pas sinds een jaar of 15 is daar enige verbetering in gekomen, nota bene door eigen onderzoek naar wat ik had, en wat daaraan te doen was :)

Ik heb nog ergens een assembler van Microsoft op cassetteband, waar op de verpakking in handschrift staat gedruikt "Written by Bill Gates" :) Ik weet niet of die geld waard is, en ik heb ook geen flauw idee waar ik hem heb opgeborgen en in welke staat :) Foxpro moet op diskette gestaan hebben. Het was de tijd dat ik nog voor de meeste software betaalde, en ik wil zaken ook altijd netjes doen, dus ik heb die pakketten ook gewoon gekocht. Tegenwoordig is bijna alles open source, tenzij ik het met gebruik kan verantwoorden en echt een significante verbetering geeft.

Ik was vier jaar geleden heel optimistisch, maar het aantal fouten in reguliere LLM's neemt echt nog steeds toe. Deze week bij een vertaalopdracht nog iets gezien dat vijf jaar geleden bij computervertalingen absoluut ondenkbaar was. En een paar rongelooflijke fouten bij Lumo, die je zonder grote kennis van zaken (die ik hier toevallig had, maar ik moest het ook opzoeken) niet zou hebben opgemerkt.

Het is zoals het steeds met AI is gegaan. Begin jaren 90 werd verwacht dat wat we nu hebben al binnen 10 jaar na toen zou worden overtroffen, en toen dat niet gebeurde keerden veel mensen zich en masse van de technologie af. Ondanks dat ik me een paar maanden na de komst van ChatGPT nogal heb laten meeslepen, probeer ik de zaak zowel in positieve als negatieve richting met de nodige "demping" te zien, en je vooral niet te laten meeslepen.

Wat wel veel uitmaakt is dat als ik nu mijn uitzendingen van 2 jaar geleden hoor, waarbij ik de scripts deels door AI heb laten maken, dat ik die stukken vanwege de vele cliché's en toch ook weinig inhoud direct herken. Ik herschreef dus ook het meeste. In die tijd riep ik wel eens "als ik eindredacteur was van een blad en een journalist me een tekst als dit vóór de tijd van AI zou afleveren, dan zou ik zeggen 'ga eerst naar huis, rust goed uit, denk nog eens goed na, en doe daarna je werk'" :) En dat laatste was niet overdreven. Nou ja de avond voordat je het artikel schrijft niet naar de kroeg gaan zou ook al een stuk helpen uiteraard :lol: :lol:

Ik was me op dat moment nog niet ten volle bewust van de fouten die er ook in zaten.

PA0ETE
Contacteer:

#13 Bericht door PA0ETE »

De onderstaande foto heb ik nu net één minuut geleden gemaakt, bovenop het toetsenbord waarop ik dit typ. :)
.
IMG_20260509_164801.jpg

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#14 Bericht door PA1AHM »

Even een stapje naar de opsplitsing. Hier in Nederland is een klein groepje bezig iedereen over te laten gaan naar SF7.

Nu is dat niet erg als je dat doet, maar niet op dezelfde frequentie als waar de standaard SF8 zit.

Helaas zie je hier ook een splitsing ontstaan tussen twee groepen. Het is zelfs in een hobbyproject niet mogelijk fatsoenlijk met elkaar te overleggen en elkaars meningen af te wegen.

PA0ETE
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Het punt bij de switch is dat ze niet begrijpen wat ze doen. De overstap geeft maar 20 of zo procenten winst, terwijl de problemen veel groter zijn. Het kan ertoe leiden dat er twee netwerken parallel ontstaan. Bij het bestaande netwerk bestaat 50% van het verkeer uit instand houden van het netwerk. Het kan er dus makkelijk toe leiden dat het verkeer hierdoor enorm toeneemt. Het was inderdaad beter geweest om een ander kanaal te kiezen, maar liever niet het kanaal dan waar wij hier in Amersfoort al sinds ruim een jaar met 62,5 kHz op zitten :)

Het lijkt er bij de groep die wil overschakelen ook een beetje op alsof zij de dienst willen gaan uitmaken, de manier van communiceren, een enkele keer zelfs roepen "de isolatie van Nederland op Meshcore is bijna een feit". Want ja, als je niet doet wat de makers van Meshcore internationaal aanbevelen, dan zijn verbindingen naar het buitenland vervolgens lastig en zeldzaam.

Ik heb overigens geen verschil gemerkt. Ik ben ook niet van plan de repeater hier over te switchen. Die heb ik voor de regio hier aan staan want ik doe niet veel op de landelijke frequentie.

Een splitsing is niet verkeerd. Je verschilt van mening, komt niet bij elkaar en in plaats van ruzie te maken ga je ieder zijn eigen weg en kijkt wie het verste komt. Prima. Maar hier zijn (in beide gevallen) alternatieve motieven in het spel. Er is bij de switch vandaag toch wel wat dewingelandij, het is een klein clubje dat dit even voor het hele land uitmaakt, dus het gaat denk ik niet alleen over de techniek.

Bij het Meshcore team is er één persoon die probeert om Meshcore in zijn eentje over te nemen door bijv. de controle over de webshop en de sites over te nemen en door Meshcore als merknaam te registreren terwijl het met een heel team gemaakt is, en ik van deze persoon ook niet de indruk heb dat hij de meest slimme van het stelletje is.

Dat is inderdaad minder mooi. Maar je moet er altijd rekening mee houden dat er mensen niet te vertrouwen zijn. De overgrote meerderheid is dat wel. Vervelend is het echter (wat ik ook wel gezien heb) dat één persoon de sfeer zo verziekt dat de goedwillende mensen weglopen en die ene vervolgens als een soort dictator verder gaat. (Mij is het in enkele van die gevallen overkomen dat ik hierover publiceerde, en dat ik vervolgens van het platform werd verwijderd.)

Plaats reactie