Bedreiging 70CM door Amerikaans Satellietbedrijf

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
TheoP
Roepletters: PE1OPQ

Re: Bedreiging 70CM door Amerikaans Satellietbedrijf

#46 Bericht door TheoP »

Toch komt mij deze discussie nu wat vreemd over hoor, sorry.
We hadden een redelijk goed uitgebalanceerd klassen van vergunningen.
Vier (4) stuks waren maar er moest uitbreiding komen voor de D machtighouders.
Want alleen 2 en 70 cm daar trok je de zalen niet meer mee vol.
Dus is gekomen van wat er nu is, iedereen blij toch?

90% vd zendamateurs is flink tevreden met de 20 en 15 meter, meer is eigenlijk niet nodig.
40 meter is al weer een stap te moeilijk, daar moet je mastje nl hoger voor worden.
En stel dat de buren het zien, dat kan toch niet?
En de rest? Wel die zet de pc aan en klikt op een programmaatje en die laat de zender af en toe werken. :mrgreen:

VHF en vooral UHF of nog hoger hebben we het maar niet eens over toch?
Dat de 23 cm band zo goed als verloren is, is toch ook niet zo erg?
Daar kwam wel een stukje korte golf van wel 15 KHz voor terug, prima ruil toch?
Veel zendamateur kunnen hier nu gebruik van maken en voor de 23 waren ze op 1 hand te tellen.

Ik denk echt dat als je een enquête gaat houden, dat de 70 cm zo ingeruild kan worden voor iets anders veel lager in het spectrum.
Jammer voor de mensen die nog wel gebruik maken van de hogere banden, maar ik denk dat het type zendamateur welke knutselt en echt het onderste uit de propagatie wil halen, aan het uitsterven is.
Het zelf maken, de uitdaging met de techniek aangaan, nee dat is ook een gelopen race.
De software kant is de nieuwe uitdaging geworden, met kant en klare dingen.
En dat weten bedrijven natuurlijk ook, de banden zijn dan handelswaar geworden ipv rechten.

Misschien zie ik het te donker in hoor, maar ik zie geen jongeren binnen komen, en ook niet met de laagdrempeliger N licentie.
Soms denk ik voor me zelf, dat het zendamateur zijn niet meer zo een status heeft als het wel eens heeft gehad.
Het beeld van de verwarde oude man?
Dat is wat menigeen denkt, zoek maar op Yourtube het filmpje maar eens op vd man met zijn porto. :mrgreen:

Theo

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#47 Bericht door PA3DJS »

Charles_ schreef: 01 jul 2025, 12:24
PA1AHM schreef: 01 jul 2025, 06:17Maar als het doel is om de band te bevolken zul je de nieuwe licentie ook moeten beperken met alleen fm/ssb zonder digitale modi, anders hangt het gros nog maar op een FT8 frequentie.
Ik vraag me af of dit een mogelijke oplossing gaat zijn. Zelfs op de CB band is amper activiteit en daar hoef je geen papiertje voor te halen. Door de opkomst van onder andere internet en het mobieltje zijn er zoveel meer communicatiemogelijkheden bij gekomen. Zello schijnt het goed te doen om maar een voorbeeld te noemen. En voor ons zendamateurs is er ook Echolink beschikbaar.

Mogelijk dat het meer zal helpen als er zendmachtigingen komen welke in de gehele EU overal hetzelfde zijn. Dat is nu bepaald niet het geval.
Dat op CB weinig activiteit is, is gekomen door PLC. De meeste PLC/PLT zooi zendt gewoon in de CB band, en de notch begint vlak onder de 10 m band.

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#48 Bericht door PD7BOR »

De interesse voor (radio) techniek is er onder jongeren nog zeker wel maar ik denk dat het hele "contact maken is spreken met elkaar" eens losgelaten moet worden. Dat is niet meer van deze tijd.
Ondanks dat ik gelicenseerd radioamateur ben hang ik het grootste deel van de tijd op de ISM band rond met niet gelicenseerde radioamateurs omdat daar veel meer actie en vernieuwing is.
In deze kringen hebben wij al weleens gesproken van digitaal gaan op de CB met de bijbehorende vermogens maar dat is helaas niet toegestaan.
Ik denk dat dit toestaan de CB al weer heel nieuw leven in kan blazen.
Ook meer vermogen op het ISM stukje van de 70cm band zou leuk zijn, waar we op het H4 stukje van 868MHz met 500mW mogen uitkomen is dat op 70cm maar 10mW. Zie het als een uitnodiging naar de wereld van de radioamateurs.
Ik denk dat laagdrempeligheid en soepeler omgaan met de regels juist de toekomst van deze hobby is.
En ik snap het, dat wringt want persoon A heeft veel moeite gedaan voor het behalen van zijn rechten, dan zou persoon B dat ook moeten.
Maar als we vast blijven houden aan oude gewoontes dan is er over 20 jaar nog maar weinig over van deze hobby ben ik bang.

Charles_

#49 Bericht door Charles_ »

PD7BOR schreef: 05 jul 2025, 05:48Ondanks dat ik gelicenseerd radioamateur ben hang ik het grootste deel van de tijd op de ISM band rond met niet gelicenseerde radioamateurs omdat daar veel meer actie en vernieuwing is.
Tsja, dan vraag ik me af waarom nog moeite doen om het zendexamen met goed resultaat af te ronden?
Voor het overige van jouw verhaal kan ik een heel eind in meegaan, maar er zijn nu eenmaal (inter)nationale regels waar we ons aan dienen te houden. De ISM band kent een veelheid aan gebruikers, gaat niet makkelijk zijn om daar wijzigingen voor gebruikers in door te voeren.
De jongere generatie is vooral opgegroeid met digitale technieken en dan is het logisch om daar gebruik van te maken met nieuwe toepassingen.

Het grootste struikelblok zijn toch echt de veelheid aan regeltjes waar wij als zendamateur tegenaan lopen. Zoals het mogen plaatsen van antenne's wat uiteraard een bekend probleem is. Welke vorm van radiotechniek je ook gebruikt, er is altijd een antenne nodig met een zo gunstig mogelijke opstelling.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#50 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles_ schreef: 05 jul 2025, 09:41 Het grootste struikelblok zijn toch echt de veelheid aan regeltjes waar wij als zendamateur tegenaan lopen. Zoals het mogen plaatsen van antenne's wat uiteraard een bekend probleem is. Welke vorm van radiotechniek je ook gebruikt, er is altijd een antenne nodig met een zo gunstig mogelijke opstelling.
Als ik dit lees krijg ik weer het gevoel dat er teveel naar de onmogelijkheden wordt gekeken. Kijk naar de mogelijkheden.

Ondanks mijn balkon op 4 hoog maak ik leuke verbindingen met ssb/cw.

Sinds kort erachter gekomen dat voor ontvangst een Mini Whip ook erg leuk werkt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

TheoP

#51 Bericht door TheoP »

Jongeren en techniek?
Software of coach en of daar een kombie van, daar leren jongeren voor?
Dat is het vooroordeel.

Maar toch, als ik dan bij een onbemande piraten station ben en zie hoeveel jongeren er bij rond lopen.
De mast, het aggregaat , de koeling in de paarden trailer en de container met de zender.
Ik zie de ogen sprankelen, de fascinatie dat iets draadloos is.
Het tastbare zenden, de kennis die er bij komt kijken om zo iets op te zetten.
Ja dan is er nog hoop dat deze jongeren zijn te verleiden om zendamateur te worden.

Maar niet het voorbeeld geven met piepjes en kortegolf de wereld rond, dat maakt totaal geen emotie los.
Nee met simpele dingen zoals een kiwi SDR of met een paar transistoren een zendertje maken.
Gewoon zelf iets maken, dat is iets wat deze generatie niet meer kent en mee heeft gemaakt.
Het gevoel van ik heb dat zelf gemaakt en het werkt ook nog, dat gevoel van trots zijn.

En dan de grote piraten stations?
Daar lopen ze rond, de jongeren en zo een station is dan heel tastbaar en de groep zeer benaderbaar.
Ze zijn er nog, echt waar meiden en jongens die het virus te pakken hebben.

Theo
ps weet je hoe zendamateurs genoemd worden in deze kringen?
Stropdassen.

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#52 Bericht door PD7BOR »

Charles_ schreef: 05 jul 2025, 09:41
PD7BOR schreef: 05 jul 2025, 05:48Ondanks dat ik gelicenseerd radioamateur ben hang ik het grootste deel van de tijd op de ISM band rond met niet gelicenseerde radioamateurs omdat daar veel meer actie en vernieuwing is.
Tsja, dan vraag ik me af waarom nog moeite doen om het zendexamen met goed resultaat af te ronden?

Voor het overige van jouw verhaal kan ik een heel eind in meegaan, maar er zijn nu eenmaal (inter)nationale regels waar we ons aan dienen te houden. De ISM band kent een veelheid aan gebruikers, gaat niet makkelijk zijn om daar wijzigingen voor gebruikers in door te voeren.
De jongere generatie is vooral opgegroeid met digitale technieken en dan is het logisch om daar gebruik van te maken met nieuwe toepassingen.

Het grootste struikelblok zijn toch echt de veelheid aan regeltjes waar wij als zendamateur tegenaan lopen. Zoals het mogen plaatsen van antenne's wat uiteraard een bekend probleem is. Welke vorm van radiotechniek je ook gebruikt, er is altijd een antenne nodig met een zo gunstig mogelijke opstelling.
Voor mij was het halen van de registratie (een jaar geleden) de uitdaging van nieuwe kennis opdoen, en hier ga ik nu richting mijn F nog steeds mee door.
En begrijp mij niet verkeerd, ik vind het snappen van de "ouderwetse" radiotechniek, en zo verbindingen maken nog steeds zeer interessant.
Maar nieuwe dingen bedenken/testen/verbeteren trekt mij toch meer dan opnieuw het wiel uitvinden met reeds bestaande technieken.
Er valt met digitale modi ook genoeg te beleven op de HAM banden maar het imago van buitenaf is iemand die in een microfoon zit te praten (en plaatjes draaien, hoe vaak ik die al niet heb gehoord. :lol: )
De CB iets meer op een HAM band laten lijken door bv digitale mode en CW toe te staan is misschien wel een leuke opstap naar de echt wereld van de amateurs. Maar inderdaad, regeltjes en vastgeroeste gedachtegang...

Voor mijzelf is niet zo zeer de antenne maar QRM het grootste struikelblok, het is hier thuis S5 op 40m en S9 op 20m, en op 10meter heb ik op wat FT8 na nooit een contact weten te maken. Ik ben nu CW aan het leren om toch wat meer contact te kunnen leggen dan alleen met de Italiaan die met 1500W uitzend. Ook ben ik aan het kijken naar werken met RX via een webSDR en ben bezig met portable gaan naar QRM vrije plaatsen met genoeg ruimte voor een lekker grote antenne.
Het moraal van dit verhaal, beperkingen blijf je altijd houden, maar die overkomen is wat het uitdagend maakt, anders kun je beter gewoon bellen.
(Of zo sta ik er in ieder geval in. :D )

TheoP

#53 Bericht door TheoP »

Kijk voor het DX werk ook eens bij de VHF en UHF banden, gegarandeerd een steile leercurve in oude technieken ga je dan maken.
En het kan dan zo maar zijn dat je de Italiaan op 2 veel beter kunt werken als op 10 meter.

Theo

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#54 Bericht door PA1AHM »

Nou een Italiaan op 2 is wel zelden hoor, dan moet je al flinke tropo hebben. Ik heb best een aardig station toegespitst is op 2 meter ssb (niet FT8). De verbindingen met Italië in ssb buiten het Es seizoen om zijn op twee hand te tellen. Als er activiteiten zijn op de berg Marmolada is het handig, maar dieper Italië in is zelden het geval.

Plaats reactie