Amateurappratuur ontwerpen met AI

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

Re: Amateurappratuur ontwerpen met AI

#16 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 03 feb 2025, 19:30..maar ook een soort eenheidsworst..
Dat is inherent aan het algoritme en het grootste risico van KI op alle gebieden. Het is dus maar de vraag hoe intelligent het werkelijk is, want intelligentie kenmerkt zich juist door een zekere mate van buiten de lijntjes kleuren.
Ik heb alleen met de gratis variant(en) gespeeld maar daar komt regelmatig de grootste onzin uit. Wanneer gebruikers die onzin als waar aannemen en opnemen in hun eigen teksten krijg je een cirkel als de KI die teksten dan weer binnenhaalt als informatiebron.
KI is convergerend, intelligentie is divergerend. Dus dat gaat nooit samen komen.

Een conversatie met Gemini:

vraag: waar ligt Loppersum
antwoord: Loppersum ligt in Nederland. Het is een dorp in de provincie Groningen, aan de rand van het Westerkwartier.

vraag: ligt Loppersum in Duitsland
antwoord: Nee, Loppersum ligt niet in Duitsland. Het is een dorp in de Nederlandse provincie Groningen. Loppersum ligt in het noordwesten van de provincie, aan de rand van het Westerkwartier.

vraag: Wo liegt Loppersum
antwoord:er zijn twee plaatsen met de naam Loppersum:

Loppersum (Groningen): Dit is een dorp in de Nederlandse provincie Groningen. Het ligt in het noordwesten van de provincie, aan de rand van het Westerkwartier.
Loppersum (Oost-Friesland): Dit is een dorp in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Het ligt in Oost-Friesland, in de Landkreis Aurich.
Het is belangrijk om te weten over welke plaats je het hebt, om verwarring te voorkomen.

Kortom: Loppersum is de naam van twee verschillende plaatsen, één in Nederland en één in Duitsland.

pa1bvm
Roepletters: PA1BVM

#17 Bericht door pa1bvm »

veel mensen in Nederland en daarbuiten zijn bang voor kunstmatige intelligentie (AI ) ..
ik denk dat we meer te maken hebben met ...Natuurlijke Domheid .. :D

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#18 Bericht door TheoP »

Ik ben er niet bang voor, maar ben bang voor de gevolgen van bedrijven die gestuurd worden door winstbejag.
En deze bedrijven zitten achter de knoppen met maar 1 doel, jouw geld te ontfutselen.
Ze hebben zich bewezen gewetenloos te zijn, in het verdienen van geld en dat doel boven de menselijke maat te zetten.
Daar ben ik bang voor dat dit gaat gebeuren, als dit niet in goede banen wordt gedwongen.
We gaan zien dat de slechte kant van de mensheid hier mee voorop gaat lopen.
Een foto wat niet echt is een video wat niet echt is maar wel als wettig bewijs wordt getoond dat een ander fout is.
Criminelen gaan het gebruiken omdat het simpel is en door simpele zielen is te gebruiken.
Daar ben ik bang voor dat dit ermee gaat gebeuren.

Theo

Thijzer

#19 Bericht door Thijzer »

De afkorting AI staat voor Artificial Intelligence maar het woord Intelligence is nog ver van ontwikkeld op dit moment maar als je kijkt hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan, zal het snel een stuk beter worden. Helaas wordt het meestal ingezet voor onzin en erger nog valse informatie. Bots die op fora en social media allerlei echt lijkende flauwekul en onwaarheden posten.

Artificial intelligence will never replace natural stupidity.

Johan PD1JMB

#20 Bericht door Johan PD1JMB »

Het is typisch hoe snel bepaalde zendamateurs onder de indruk zijn van deze meuktechnologie 😩
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#21 Bericht door PA0ETE »

Bij sterke woorden als meuk, denk ik altijd ´hoeveel zou die persoon echt van de materie weten'?

Ik schreef mijn eerste AI-programma (een zelflerend programma) in 1988. Begin jaren negentig deed ik al iets met neurale netwerken, de techniek waarmee de zelfrijdende auto's nu werken. In 1996 schreef ik een op AI gebaseerd vertaalprogramma dat ik twee jaar gebruikt heb om de eenvoudigste vertalingen mee te doen. (Daarna was de dataset zodanig gegroeid dat mijn PC het niet meer kon hendelen en de boel steeds trager werd).

De technieken van toen waren niet veel anders dan nu, wat er vooral nieuw is, is de veel grotere hoeveelheid data, en dat de elektronica er ook mee om kan gaan. En het belangrijkste is dat er een manier is gevonden om al die data op een zodanige wijze te raffineren dat er snel (maar met veel energieverbruik) conclusies aan verbonden kunnen worden. Maar de drie basissystemen die er eind jaren 80 al waren: expertsystemen, zelflerende systemen en neurale netwerken zijn gewoon wat er nu gebruikt wordt.

We moeten niet de fout maken van de meeste Zwitserse horlogemakers. Deze techniek is nu zoals die nu is, met een aantal tekortkomingen, maar er komen ook fantastische dingen uit. Voor software en dingen als PHP is het helemaal perfect. Programmeren zonder dat je er veel verstand van hebt, en als je dat wel hebt, dan is het reuze makkelijk en het neemt je een hoop werk uit handen. En dit is nog maar het begin.

Maar er moet ook over de consequenties worden nagedacht. Als de techniek er is, wordt hij ook gebruikt. We kunnen dus beter evoor zorgen dat (bijvoorbeeld) het taalgebruik geen eenheidsworst wordt (door daar zelf op te letten of door te eisen, bijv. bij de politiek, dat dit verplicht in de datasets komt), als we echter roepen het is niets en het werkt niet, dan wordt dat allemaal door anderen voor ons beslist.

Maar let inderdaad goed op, want er komt ook flauwekul uit, en die flauwekul ziet er bij oppervlakkige beschouwing nog reuze solide en kloppend uit ook :)

(N.B. ik heb overigens een verschrikkelijke hekel aan computerprogramma's maken, dus meestal adverteer ik niet zo dat ik dat kan :) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 04 feb 2025, 14:51 De afkorting AI staat voor Artificial Intelligence maar het woord Intelligence is nog ver van ontwikkeld op dit moment maar als je kijkt hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan, zal het snel een stuk beter worden. Helaas wordt het meestal ingezet voor onzin en erger nog valse informatie. Bots die op fora en social media allerlei echt lijkende flauwekul en onwaarheden posten.

Artificial intelligence will never replace natural stupidity.
De meeste toepassingen die nu zo in het oog springen zijn taalmodellen, vergelijkbaar met hoe Google Translate en een site als deepl.com werkt. De uitkomsten daar worden beperkt tot alleen vertalingen, en de datasets zijn ook niet groter dan daarvoor nodig is.

Dat begrip intelligentie is een lastige, nog lastiger is een ziel. Nu is dat niet meer zo'n gangbaar standpunt, maar met de opkomst van de expertsystemen was dat wel iets waar veel over gediscussieerd werd. De bekende Turingtest definieert AI als iets dat als je vanaf de buitenkant niet kunt bepalen of het een mens is of een machine waarmee je communiceert, dan voldoet het aan de test.

Maar wat, als die software nu ineens zo ver is dat je niet meer kunt vaststellen of het ding een ziel heeft of niet, mag je hem dan nog wel uitschakelen? Of is dat toch een vorm van moord? Ik snap dat mensen die gelovig zijn hier moeite mee hebben. Dat respecteer ik ook heel erg. Ik ben zelf van de bewijzen. En dit is niet eens nog een bewijs, maar het is een gedachtenexperiment om iets duideljk te krijgen.

Hetzelfde geldt voor intelligentie. Is dat iets dat mensen eigen is? Hebben dieren dan wel intelligentie? Is het iets goddelijks of esoterisch of op een andere manier ongrijpbaar? Er bestaan wel intelligentietests bijvoorbeeld waarmee wetenschappeljik aanvaard wordt dat dit een maat is voor de hoeveelheid intelligentie. (Al is dat sterkte van dat bewijs misschien ook niet zo heel erg groot).

Iedere uitvinding kan verder zowel voor goede dingen als voor rottigheid gebruikt worden. Een wattenstaafje (om maar iets te noemen) is een heel nuttig iets, een prachtuitvinding, maar met wat fantasie en kennis van het menselijk lichaam kun je er wel iemand mee doden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

#23 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 05 feb 2025, 18:11 Ik schreef mijn eerste AI-programma (een zelflerend programma) in 1988.
Dat is nu net de hype: ieder zelflerend programma wordt als KI neergezet. Omdat dat nu eenmaal mensen lyrisch maakt.
Maar intelligentie en zelflerend zijn niet hetzelfde.
Mijn kat is zelflerend. Zo af en toe werkt zijn kattenluikje niet goed omdat zijn chip niet meteen gedetecteerd wordt. Dan doet ie een stapje terug en begint opnieuw. Dat is niet intelligent maar ontstaan vanuit volhardendheid: net zolang proberen tot het een keer werkt. Want hij wil naar binnen.
Een kraai daarentegen bezit intelligentie. Die ziet een probleem en bedenkt dan een oplossing door daar gereedschap voor te gebruiken.
Mensen zijn nog intelligenter: geef je een kind potlood en papier om een opstel te schrijven dan bestaat de kans dat ie in plaats daarvan gaat tekenen.

Intelligentie kun je het beste zien als scheppend vermogen. En het vermogen om te scheppen en te leren zijn niet hetzelfde. Goed kunnen leren is geen bewijs van intelligentie. Omgekeerd is intelligentie niet gelijk aan het vermogen goed te kunnen leren.

Ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien waar KI ook maar enige intelligentie vertoonde.

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#24 Bericht door PA1JER »

AI is inderdaad een modewoord voor iets wat dingen automatisch doet (ook die jij niet wil en dus weer moet corrigeren).

Dat chinese AI is volgens mij een kopie van chatgpt . ik heb chatgpt iets onbenulligs geleerd (een half jaar geleden )wat deepCCP meteen herkende.

Plaats reactie