PH7R schreef: ↑02 apr 2024, 23:41
Dan is wellicht tzt een QRP set-up iets voor je.
Afgelopen nacht heb ik mij niet bepaald verveeld, QRP op SSB met vele zelfbouw mogelijkheden spreken mij sterk aan (
Uiteraard om stroom te besparen, geen geld hebben voor echt zend spul, geen moeite willen doen en doordringend de wens om /QRP te willen schreeuwen. Uiteraard ga ik een FT-8xx boy worden
/Sarcasm off).
Zonder gekheid is QRP voor mij als "Prepper" zeer interessant, en los daarvan zie ik het ook als iets wat ik hobby matig kan uitvoeren. Bij zenden was mijn gedachte de overvolle 'shack' waarin je vast gekluisterd zit. QRP geeft mij juist de mogelijkheid om het ook echt mee te nemen op hiking/survival tochten. Maar ik zie ook dat een Vossenjacht mij aanspreekt, en ook dat past binnen de gedachte van preppers om die techniek te beheersen; die kennis hebben betekend jezelf ook beter kunnen afschermen (wat zeer goed past bij laag vermogen). Het N examen geeft mooie rechten, en de technische kennis met het doel naar zelfbouw geeft ook mogelijkheden om in geval van nood te kunnen repareren (klinkt makkelijk, maar is het niet natuurlijk).
@PA4WK Inmiddels heb ik vrijwel alles wel gevonden aan mogelijkheden voor basis lesstof. Ik wacht even het boek van VRZA N af voordat ik direct verder ga, en ik denk dat F niet eens zinvol is voor mij qua rechten op dit moment. Wel is het zo dat ik het boek van PA4TON als een prima verbreding kan zien op de basis zonder dat ik direct een examen wens heb.
De link naar "dares" is zeer interessant, maar dat zou ik niet breed bespreken op een prep forum om storing risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Het feit is dat de meeste preppers geen moeite gaan doen voor N of technische kennis, het is veelal een kwestie van chinese zender bestellen en op de zendknop rammen ongeacht wat. Ik begrijp de gedachte dat als er nood aan de man is dat niemand zich druk maakt om registraties wat men als excuse gebruikt om geen examen te doen, maar vanuit mijn oogpunt vind ik niet dat de ether vervuild moet worden.
@Iedereen Hartelijk dank voor de vele reacties en excuses als ik niet persoonlijk heb gereageerd.