Leraar gezocht voor examen.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PH7R
Roepletters: PH7R

Re: Leraar gezocht voor examen.

#16 Bericht door PH7R »

Motvlinder schreef: 02 apr 2024, 23:30 Verder heeft preppenn sterke raakvlakken met survival techniek. In staat zijn om een tentje te knutselen, knopen maken, EHBO en nog veel meer.
Dan is wellicht tzt een QRP set-up iets voor je.
Btw laat je niet ontmoedigen. Met een normale inteligentie is N binnen 1-3 maanden te doen afhankelijk hoeveel tijd je hebt. Technische kennis / natuurkunde is verwaarloosbaar. Paar formules goed kunnen toepassen is genoeg. Eventueel het boek van PA4TON met alles examens + uitleg bestellen. Zelf in 2021 eerst N en toen F examen gedaan (56 jaar) en totaal geen technische achtergrond. Voorbereiding incl Corona ca 1 jaar via DLZA (N) en IWAB voor F.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

Steffen

#17 Bericht door Steffen »

Ik ben benieuwd en ga er de aankomende tijd achter komen wat de mogelijkheden zijn en wat mij aanspreekt. Ik denk dat er vele raakvlakken kunnen zijn voor mij en er een wereld te ontdekken is.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#18 Bericht door PA4WK »

Ken je de gratis cursus van de VRZA al? ga naar de website https://www.vrza.nl/wp/ en klik op cursussen en examen https://www.vrza.nl/wp/examens/
Misschien heeft dit ook je interesse https://dares.nl/
Zoals PH7R al aangaf is het boek van PA4TON ook een fijn boek om erbij te hebben. Met zorg zijn F examens van meer dan 20 jaar gesorteerd in 25 modules per onderwerp. Zo is een naslagwerk ontstaan met antwoorden op technische problemen waar een zendamateur mee te maken kan krijgen. De kosten zijn ondanks de stijgende prijzen beperkt gebleven. Ik ben blij dat ik menig belangstellende alsnog dit boek kan aanbieden.
• Afhaalexemplaar €26,-
• Verzenden met track en trace €29,50

Voor een bestelling graag een e-mail sturen met naam en adresgegevens naar pa4ton apenstaartje amsat dot org
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PH7R
Roepletters: PH7R

#19 Bericht door PH7R »

PA4WK schreef: 03 apr 2024, 01:21
Zoals PH7R al aangaf is het boek van PA4TON ook een fijn boek om erbij te hebben. Met zorg zijn F examens van meer dan 20 jaar gesorteerd in 25 modules per onderwerp.
Er is inmiddels ook een N versie van het boek.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

Steffen

#20 Bericht door Steffen »

PH7R schreef: 02 apr 2024, 23:41 Dan is wellicht tzt een QRP set-up iets voor je.
Afgelopen nacht heb ik mij niet bepaald verveeld, QRP op SSB met vele zelfbouw mogelijkheden spreken mij sterk aan (Uiteraard om stroom te besparen, geen geld hebben voor echt zend spul, geen moeite willen doen en doordringend de wens om /QRP te willen schreeuwen. Uiteraard ga ik een FT-8xx boy worden :lol:
/Sarcasm off
).

Zonder gekheid is QRP voor mij als "Prepper" zeer interessant, en los daarvan zie ik het ook als iets wat ik hobby matig kan uitvoeren. Bij zenden was mijn gedachte de overvolle 'shack' waarin je vast gekluisterd zit. QRP geeft mij juist de mogelijkheid om het ook echt mee te nemen op hiking/survival tochten. Maar ik zie ook dat een Vossenjacht mij aanspreekt, en ook dat past binnen de gedachte van preppers om die techniek te beheersen; die kennis hebben betekend jezelf ook beter kunnen afschermen (wat zeer goed past bij laag vermogen). Het N examen geeft mooie rechten, en de technische kennis met het doel naar zelfbouw geeft ook mogelijkheden om in geval van nood te kunnen repareren (klinkt makkelijk, maar is het niet natuurlijk).

@PA4WK Inmiddels heb ik vrijwel alles wel gevonden aan mogelijkheden voor basis lesstof. Ik wacht even het boek van VRZA N af voordat ik direct verder ga, en ik denk dat F niet eens zinvol is voor mij qua rechten op dit moment. Wel is het zo dat ik het boek van PA4TON als een prima verbreding kan zien op de basis zonder dat ik direct een examen wens heb.

De link naar "dares" is zeer interessant, maar dat zou ik niet breed bespreken op een prep forum om storing risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Het feit is dat de meeste preppers geen moeite gaan doen voor N of technische kennis, het is veelal een kwestie van chinese zender bestellen en op de zendknop rammen ongeacht wat. Ik begrijp de gedachte dat als er nood aan de man is dat niemand zich druk maakt om registraties wat men als excuse gebruikt om geen examen te doen, maar vanuit mijn oogpunt vind ik niet dat de ether vervuild moet worden.

@Iedereen Hartelijk dank voor de vele reacties en excuses als ik niet persoonlijk heb gereageerd.

Aad_

#21 Bericht door Aad_ »

Een radio (PMR, CB of voor radioamateurs) bezitten is 1, maar er ook mee om kunnen gaan is 2. Daarom zouden alle preppers examen moeten doen.
PA1AVL schreef: 01 apr 2024, 23:15
Motvlinder schreef: 01 apr 2024, 20:13 Als het mij lukt om een zender naam te krijgen door het behalen van een examen wil ik hoe dan ook 212 alsj getal er in hebben staan, dat is een ASS dingetje bij mij.
Misschien dan iets met UAU.
Zie https://www.swodxa.org/wp-content/uploa ... umbers.pdf

Hier kun je zien welke callsigns nog vrij zijn:
https://callbook.rdi.nl/
Nog een toelichting hierop:

In morse is
1 .----
2 ..---
A .-
U ..-

Om berichten zo kort mogelijk te houden wordt er soms gebruik gemaakt van Cut Numbers: A in plaats van 1, U in plaats van 2.
Dus 212 wordt UAU.
Je zou dan een call als PD1UAU of PA1UAU kunnen kiezen.

Steffen

#22 Bericht door Steffen »

Hartelijk dank voor de reactie en toevoeging van morse code, morse én eventuele encryptie is uiteraard ook een facet wat prima past binnen de preppers gedachte. Soms is de kunst dan ook om iets over te brengen wat kort en krachtig is, - of zonder dat iedereen het direct begrijpt.

Dwingen wil ik niemand, maar aanmoedigen om rustig mee te kijken naar hoe het kan gaan vind ik niets mis mee. Wellicht komt er na een periode van bezinning meer inzicht om ook mee te willen doen en je langzaam master te maken in de kennis. Ik zie het ook als iets wat ik wil delen met mensen die ook willen preppen zonder het foefje voor te doen, immers wil je in nood ook op gedegen kennis kunnen bouwen. Ik zie het voor mijzelf dan ook als een investering in de community.

Wat betreft mijn toekomstige call... Eerst maar N halen en zorgen dat ik het beter begrijp en op het preppers forum wat mensen kan laten aanhaken.

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#23 Bericht door pe2aab »

[mod]Alle verdere zaken aangaande 'Preppen' graag in dit topic verder: viewtopic.php?p=291960#p291960[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1JAP
Roepletters: PD1JAP

#24 Bericht door PD1JAP »

Wat betreft een anonieme naam gebruiken is het domweg het advies wat betreft opsec, grayman en dergelijke. Binnen de preppers gemeenschap adviseert men dan ook een zekere vorm van anonimiteit.
De manier waarop iemand zich op internet begeeft en omgaat met zijn privacy is een geheel eigen keuze en een goede opsec is zeer zeker belangrijk. Wees je er wel van bewust dat je als geregistreerd zendamateur met de billen bloot moet en al je persoonlijke gegevens bij de overheid en deels voor derden beschikbaar zijn!
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Steffen

#25 Bericht door Steffen »

Dit onderwerp gaat verder over mijn weg tot het behalen van N, overige zaken die verwantschap hebben met betrekking tot iets anders gaan verder in: viewtopic.php?p=291960#p291960

Steffen

#26 Bericht door Steffen »

Voor velen zal de N licentie (RZAM-N) weinig betekenen, voor mij is dit heel anders omdat ik dus nu iets zou gaan doen wat ik letterlijk wil hebben; Waarom en technische achtergrond laat ik in het midden.

Ik weet dat ik morgen naar de Hema ga voor Casio fx-82NL wat 16 euro kost en op voorraad is. Deze rekenmachine is de nieuwe standaard bij het CBR. Slechts wat zoeken op internet en de vragen doorbladeren gaat je niet helpen als je niet je best wilt doen. Ik ga er dus vanuit dat dit een zekere standaard gaat worden voor nieuwe zendamateurs. Dus ja, ik leer ook de basis hoe ik met een rekenmachine moet werken.

Gratis op internet is super, maar je moet de rekenmachine ook hebben en het examen kost 82,40. N Boek Veron is nu 32 euro thuisbezorgd.

Ik weet dat je een borg kunt betalen voor een online curses, maar daar heb ik geen idee waar je de borg voor betaald. Het is mij totaal niet duidelijk geworden wat men nu bedoelt met borg voor iets en heb daar ook geen zin in, ik wil het zelf hebben.

Aad_

#27 Bericht door Aad_ »

Neem bij de Hema ook een gele markeerstift mee.
Een boek is heel fijn, zeker als je autodidact bent.

Steffen

#28 Bericht door Steffen »

Als ik boeken koop om uit te leren dan zijn ze voor mijzelf, die van mij zie je niet in de bibliotheek; een goed 2e hands boek met gele markering zou ik persoonlijk niet weigeren.

Als ik een onderwerp niet begrijp en niet de correcte woorden erbij kan vinden gebruik ik mijn eigen woorden tot het punt dat ik ze kan vervangen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman
Laatst gewijzigd door Steffen op 03 apr 2024, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

PG7VG

#29 Bericht door PG7VG »

Volgens mij ga jij er wel komen. :P En ontdek je misschien ook een nieuwe hobby.

Ik weet dat bij de www.dlza.nl een “borg” wordt gevraagd om toegang te krijgen tot de lesstof.
Ikzelf heb daar jaren geleden ook N behaalt en later F. S’avonds een beetje studeren terwijl mijn meissie GTST aan het kijken was.

De borg krijg je aan het einde van de cursus of als je aangeeft te willen stoppen terug. Ook bestaat er de mogelijkheid om het aan de DLZA te schenken. Dit is geheel vrijwillig.

Ik weet niet niet hoe hoog het bedrag nu is, volgens mij heeft de borg enkel als doel mensen bewust te maken dat ze een cursus aan het volgen zijn waar veel mensen zich voor hebben ingespannen om deze vorm te geven.
Het is ook een beetje een stok achter de deur om door te zetten en dat gemotiveerde personen zich aanmelden.

Ik vond de borg in ieder geval verwaarloosbaar tov de cursus die ik er mocht volgen en doneerde deze dan ook graag.

Veel succes en ook plezier met de studie, hoe en waar je deze volgt maakt uiteraard niets uit.
73, Peter.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#30 Bericht door PA4WK »

Ik heb de cursus vroeger voor D en later voor F met verschillende boeken gedaan. Groot voordeel vond ik dat je daardoor de beschikking hebt over verschillende manieren van uitleg.
Bovendien heb ik veel gehad aan de wekelijkse lessen van Johan PA3GER op fort de gagel in Utrecht
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie