Gestoorde apparatuur is van alle tijden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik ben antieke zendamateur-tijdschriften aan het lezen, en in de jaren '50 en '60 was er blijkbaar veel inspraak-overlast op radio en TV, mede ook omdat de transistor oprukte en veel gevoeliger was voor inspraak dan buizen; dat transistors op prints gemonteerd werden en niet als buizen een metalen opbouw-frame vereisten, zal ook een rol gespeeld hebben. De PTT stelde zich in die tijd op het standpunt dat enkele individuen (lees: zendamateurs) niet het luister- en kijkgenot van de massa mochten verpesten.

Tegenwoordig lijken de rollen omgedraaid: het is de consumentenelectronica die de zendamateurs storen!

Ik wil graag een stukje tekst quoten van PA0FB dat verscheen in de CQ-PA van 17 september 1965:
In Nederland worden sinds jaren de volgende apparaten aangemaakt:

1. Electrische apparatuur die hevige storingen veroorzaakt in radio en televisie toestellen.
Er bestaan methoden om deze electrische apparatuur veel minder storingen te laten geven.

DE OVERHEID HAD HIERVOOR AL LANGE JAREN MAATREGELEN MOETEN NEMEN DIE DOELTREFFEND ZIJN.

Zo had de overheid alle fabrieken die storende apparatuur maken kunnen verplichten de nodige ontstoringsmaatregelen aan te brengen EN ALLEEN DEZE ONTSTOORDE APPARATUUR TOELAATBAAR VERKLAREN.

Op het ogenblik is Nederland IN GEBREKE!!

En nu is het merkwaardige, dat het reeds tot dusver alleen de amateurs zijn die reeds jarenlang tot bovengenoemde maatregelen verplicht zijn geweest. Hetgeen er m.i. op wijst, dat althans èrgens reeds lang een lichtje is opgegaan.

2. Electrische apparatuur die 'storingen' opvangt. Bedoeld wordt apparatuur die voor een bepaald doel gemaakt is - b.v. TV ontvangst - maar die daarenboven ook in geheel andere functies treedt - b.v. als 2m ontvanger. Ook dit is zoals we allen weten ABSOLUUT NIET NODIG. Ik wil het nog sterker zeggen:

HET IS HEEL ERG DROEVIG.

Ook hiervoor had de overheid allang maatregelen moeten stellen. Door b.v. de fabrieken te verplichten - net als in het geval van de storing verwekkende apparatuur - om de nodige maatregelen te nemen!!

Er zijn landen om Nederland heen waar de overheid bovengenoemde maatregelen reeds jaren geleden nam. Alleen Nederland zit opgescheept met een regeling over deze materie op papier.

Geen mens kan in gemoede denken dat de fabrieken nu maar zelf maatregelen zullen nemen. Een fabriek moet rekenen met zijn concurrenten. Alle onderdelen die ze niet strikt noodzakelijk achten GAAN NIET IN DE GEMAAKTE APPARATUUR.

Toch wil ik ook hier zeggen dat dit mogelijk kortzichtig is. Wat is het geval? We leven in een tijd dat zeer velen de producten van deze fabrieken kopen. Als nu over een aantal jaren Nederland volgepropt zit met onvolkomen apparatuur van punt 1 en 2 EN ER ZIJN GEEN MAATREGELEN GENOMEN ZOALS BOVEN GENOEMD.... DAN gaat categorie no. 1 het gebruik van categorie no. 2 onmogelijk maken.

Tot slot vind ik helaas dat veel amateurs blijk geven hun situatie in deze storings-misère niet geheel door te hebben.
Het lijkt er soms op dat er genoegen in geschept wordt om in een hoekje te gaan zitten waar de klappen vallen NORMAAL IS DAT NIET.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#2 Bericht door PA0BAK »

Vergeet niet, dat bijna alles op amateur gebied in die tijd nog AM was.
Pas in de 70'er jaren kwam FM in de belangstelling.
Daarnaast hadden de centraal-antenne systemen (en de eerste kabel tv installaties) o.a. kanaal 2 in gebruik, dat is 48 MHz, dat veel amateurs gebruikten om te verdrievoudigen naar 2m.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#3 Bericht door Paula Bean »

Ontsnapte die 48Mhz dan aan hun installatie? Bandpass filters zouden toch ongewenste frequenties moeten dempen?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#4 Bericht door PA0BAK »

Uit ervaring weet ik dat dat niet voldoende was.
Mijn Semco STT-4 (4 Watt AM X-tal gestuurd) was volledig gekeurd, maar de buren konden niet meer naar België kijken via de kabel op kanaal 2.
Het kan best zijn, dat de 48MHz door de print/kast/kabels werd uitgezonden en niet via de antenne :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#5 Bericht door Paula Bean »

Oh jee! En hoe is dat uiteindelijk opgelost dan?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gestoorde apparatuur is van alle tijden

#6 Bericht door PA0BAK »

België zond niet overdag uit en in goed overleg kon ik ook niet in de avond uren zenden.
Later kwam er een koopdoos (Standard SRC-816) , die had nergens last van.
Daarna een Kenwood TR-2200 en TR-7200 en dat ging ook goed, maar toen was de kabel ook verbeterd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie