SX2X buiten de 20mtr band?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

SX2X buiten de 20mtr band?

#1 Bericht door PE9PE »

Al een paar dagen hoor ik SX2X, als callsign, op 14386USB.

Dit is één van de stations in een NATO oefening https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_187041.htm
Regelmatig hoor ik ze aangeroepen worden door Zendamateurs.
Een aantal keer proberen deze Zendamateurs SX2X ook te vertellen dat ze buiten de band zitten en krijgen dan het standaard antwoord dat het een Militaire oefening is.

Het komt regelmatig voor.
Vorige week hoorde ik DO3HEN net buiten de 5MHz amateurband die aangeroepen werd door Duitse amateurs dat ze
1) Buiten de band zaten
2) Dat DO amateurs niet op 60mtr mogen uitkomen
Ook hier betrof het een NATO oefening omdat al het radioverkeer in het Engels geschiedde.
Hoewel het Duitse accent wel erg sterk hoorbaar was.

Het komt dus vaker voor.
Life is too short for QRP.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: SX2X buiten de 20mtr band?

#2 Bericht door pe1cmo »

Het gebeurd ook op andere banden, zoals bijvoorbeeld 146 - 147MHz, waar in geval van rampen en grootschalige inzetten door de veiligheidsdiensten radio verkeer kan plaatsvinden, en dan komen er allerlei zendamateurs op die frequenties om eerst te vragen wat je aan het doen bent, om daarna te zeggen dat je op de verkeerde frequentie zit.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: SX2X buiten de 20mtr band?

#3 Bericht door PE5HV »

SX2X is een amateurcall van Northern Greece Amateur Group (volgens QRZ.COM)

DO3HEN is een call die ook in de roepletters van Duitsland lijkt te passen.

Waarom gebruiken militaire stations dan roepletters die zo op amateurcalls lijken? De verwarring is dan natuurlijk voor de hand liggend
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SX2X buiten de 20mtr band?

#4 Bericht door elsinga »

De verwarring is niet raar, maar om dan zelf buiten de band te gaan zenden...? Lijkt me niet handig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie