Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#31 Bericht door pc1mb »

Hier staat het hele verhaal.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-560.html

Inclusief
* dat de 10dBW grens niet geldt voor zendamateurs. Daar kun je vanalles van vinden, maar het is zo.
* het afwijken van CBP advies. Dat is niet meer dan een advies en het afwijken ervan wordt wél onderbouwd. Het lijkt mij dus niet gezegd dat de rechter daarom zomaar de registratieplicht naar de prullenbak zou verwijzen, als het tot een rechtzaak komt.

Belangen van mensen die alles willen weten, worden hoger geschat dan die van de rza en zijn persoonsgegevens.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#32 Bericht door pe1rea »

Nogmaals, moment dat er een kleurenfoto met 'dreig'brief op de mat valt vind ik het vroeg genoeg.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#33 Bericht door Thijzer »

Ik geloof het verhaal van een brief met foto's niet. En ik zal je uitleggen waarom.

Van een antenne-installatie kan van buitenaf niet worden bepaald of deze wordt gebruikt voor zenden. Dat is wel een vereiste om de installatie verplicht te laten opnemen in het Antenneregister. Antennes voor alleen ontvangst hoeven niet te worden gemeld.
Voor het uitzenden kan gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld een tijdelijke, mobiele of draagbare antenne-opstelling (zoals tijdens een velddag) die niet gemeld hoef te worden. Het is daarom vanaf het trottoir NIET vast te stellen of de antenne-installatie gemeld had moeten zijn in het Antenneregister.

Mocht het AT zich hier toch druk over willen maken, dan moeten zij de woonst betreden en de volledige installatie nazien om vast te kunnen stellen of de antenne-installatie wel of niet meldingsplichtig was. Echter, het betreden van de woonst is NIET toegestaan zonder toestemming van de bewoner.

Bovenstaande is ook de reden waarom mijn antennes niet in het register zijn opgenomen. Ze worden alleen voor ontvangst gebruikt en als ik wil zenden, wat zelden het geval is, dan stel ik een tijdelijke antenne op.

Maar het AT houdt zich hier helemaal niet mee bezig. Het register is ooit opgezet omdat iemand het toen belangrijk vond maar het dient natuurlijk geen enkel doel voor het AT om te handhaven. Wie is immers belanghebbende van zo'n register dat het AT daar z'n zuurverdiende centjes in gaat stoppen? Ze handhaven niet eens tegen veel verkochte storende apparatuur, over belangen van de vergunninghouders gesproken.
Nee, zo'n brief - als die al zou bestaan - zou bij mij ingelijst worden aan de muur in afwachting van de blamage voor het AT als ze geflankeerd door de sterke arm der wet mijn woonst zouden betreden om tot de ontstellende ontdekking te komen dat er niets is wat niet mag of wel zou moeten.

Daarbij is het hele Antenneregister natuurlijk flauwekul van de bovenste plank.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#34 Bericht door pe1rea »

Dat is mijn idee ook Thijzer, de reden dat ik me geen moment druk maak.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#35 Bericht door PA1AIS »

Als de politie een verdenking heeft van een strafbaar feit mogen ze binnentreden. Dus ze zullen altijd een dergelijke verdenking hebben als het er op aankomt. je gaat dat soort juridische steek spelletjes niet of heel moeizaam winnen.

Ik heb destijds een hele lelijke brief gehad van de minister zelf met niet mis te verstane sancties na de 3e keer o.i.d.
Maar ja, daar woont nu geen zend amateur meer.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#36 Bericht door Thijzer »

De politie mag zeker niet zomaar de woonst betreden, daarvoor is altijd toestemming van de OvJ, burgemeester of rechter-commissaris voor nodig. En die toestemming krijgen ze beslist niet voor het handhaven van een of ander registertje met antennetjes. Als de bewoner geen toestemming geeft dan kan ook het AT dus niet naar binnen. Dat kán je de vergunning kosten natuurlijk maar ook alleen maar als je het op de spits drijft.
Ik kan me niet voorstellen dat het AT daar tijd aan besteed maar ach, als de mensen zich daar bang door laten maken dan is het maar zo. Mij krijgen ze niet gek.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#37 Bericht door PA2RU »

Ik vraag me af of er ook luisteramateurs zijn met een respectabele antenne-installatie die een brief hebben gehad met het verzoek het zaakje in het antenneregister te plaatsen...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wat is de juridische basis van het Antenne register inzake amateurs?

#38 Bericht door Thijzer »

Nee, die antennes zijn uitdrukkelijk van registratieplicht uitgesloten. Daarom, het AT kán helemaal niet bepalen of iets in dat register moet of niet op basis van alleen wat waarnemingen.

Ik zou wel eens willen weten hoe vaak dat register wordt geraadpleegd m.b.t. radiozendamateurs en wat daaruit af te leiden valt t.a.v. de zin of onzin ervan. Ik durf er geld op te zetten dat het register praktisch niet wordt gebruikt en dat de toegevoegde waarde nihil is en feitelijk kan worden opgeheven. Maar ja, wie gaat zich daar druk om maken? Ik mag hopen het AT zelf, maar ik ben bang van niet.

Plaats reactie