Voorzitter VERON op radio 1

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#16 Bericht door PE1PQX »

Ik heb het zitten beluisteren en er zijn wel een paar dingetjes die me opvallen.
- Je kunt na het slagen van een examen jezelf registreren als zendamateur en daarbij je call aanvragen. Je haalt geen certificaat of machtiging meer.
- er word naar mijn smaak te weinig over techniek gesproken dat een 'jongere' aanspreken kan, DMR, SystemFusion, APRS of kletsen met een astronaut aan boord van het ISS.
- er is te veel nadruk op de korte golf omdat die 'de hele wereld over gaat'. 50MHz en hogere banden 'vergeet' men maar voor het gemak.
- zelfbouw.... heel veel OM's (en YL's) doen aan zelfbouw en maken daarbij hele mooie (ook complexe) projecten.

Er is veel meer dan alleen 'lullen op HF'. (sorry voor mijn taalgebruik, maar het is wel duidelijk zo dacht ik)

Voor de mensen die kritiek hebben (al dan niet terrecht!) ligt er de uitdaging om zelf info te verstrekken!
Doe dat door je kandidaat te stellen voor een PR functie, of zoek zelf contact met een media-iets (radio/TV enz.) of persoon om eventuele foutjes glad te strijken.

Ik heb dus op de site van RTV Drentjhe dus op het knopje 'meld een correctie' geklikt en een berichtje achter gelaten.
In het verleden dus ook al eerder, zie https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/mi ... endamateur (al eerder behandeld in een topic al hier)

Aan het 'stoffige' imago die onze hobby heeft kunnen we zelf wat aan doen, zelf de publiciteit op zoeken, en jouw verhaal vertellen, jouw interesses, jouw ervaringen, anekdotes doen het ook leuk.
Vertel het verhaal zo breed mogelijk, over 1953 (watersnood waarbij zendamateurs de eerste informatie konden leveren), of dat er zendamateurs met de CAMRAS-telescoop een wetenschappelijke satelliet hebben 'gered' enkele jaren terug.

Maar goed.... mijn €0.02 waard aan gedachten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 19 apr 2021, 21:54 Ik heb het zitten beluisteren en er zijn wel een paar dingetjes die me opvallen.
- Je kunt na het slagen van een examen jezelf registreren als zendamateur en daarbij je call aanvragen. Je haalt geen certificaat of machtiging meer.
- er word naar mijn smaak te weinig over techniek gesproken dat een 'jongere' aanspreken kan, DMR, SystemFusion, APRS of kletsen met een astronaut aan boord van het ISS.
- er is te veel nadruk op de korte golf omdat die 'de hele wereld over gaat'. 50MHz en hogere banden 'vergeet' men maar voor het gemak.
- zelfbouw.... heel veel OM's (en YL's) doen aan zelfbouw en maken daarbij hele mooie (ook complexe) projecten.

Er is veel meer dan alleen 'lullen op HF'. (sorry voor mijn taalgebruik, maar het is wel duidelijk zo dacht ik)

Voor de mensen die kritiek hebben (al dan niet terrecht!) ligt er de uitdaging om zelf info te verstrekken!
Doe dat door je kandidaat te stellen voor een PR functie, of zoek zelf contact met een media-iets (radio/TV enz.) of persoon om eventuele foutjes glad te strijken.

Ik heb dus op de site van RTV Drentjhe dus op het knopje 'meld een correctie' geklikt en een berichtje achter gelaten.
In het verleden dus ook al eerder, zie https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/mi ... endamateur (al eerder behandeld in een topic al hier)

Aan het 'stoffige' imago die onze hobby heeft kunnen we zelf wat aan doen, zelf de publiciteit op zoeken, en jouw verhaal vertellen, jouw interesses, jouw ervaringen, anekdotes doen het ook leuk.
Vertel het verhaal zo breed mogelijk, over 1953 (watersnood waarbij zendamateurs de eerste informatie konden leveren), of dat er zendamateurs met de CAMRAS-telescoop een wetenschappelijke satelliet hebben 'gered' enkele jaren terug.

Maar goed.... mijn €0.02 waard aan gedachten.
Helemaal mee eens, juist met dat soort technische onderwerpen trek je nieuwe aanwas. Met iemand aan de andere kant van de wereld praten is gewoon niet zo bijzonder als het 30 jaar geleden was.
Maar dingen zoals Oscar100, zelfbouw (simpel en complex, met dingen als arduino etc.) Dat is natuurlijk gaaf.


Ik zou alleen de watersnoodramp als voorbeeld vervangen door iets recenters, zoals Haïti, of het Maritime Net op 14.300. Ik denk dat bij de watersnoodramp mensen misschien denken: "dat was toen relevant, maar inmiddels helemaal achterhaald, zoals postduiven die tijdens de wereldoorlogen gebruikt werden."
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#18 Bericht door PE1PQX »

Yannick PE2YSB schreef: 20 apr 2021, 07:54

Ik zou alleen de watersnoodramp als voorbeeld vervangen door iets recenters, zoals Haïti, of het Maritime Net op 14.300. Ik denk dat bij de watersnoodramp mensen misschien denken: "dat was toen relevant, maar inmiddels helemaal achterhaald, zoals postduiven die tijdens de wereldoorlogen gebruikt werden."
Je kunt het ook enigszins vanuit de scholen (Canon - geschiedenis) bezien, als het goed is word ook daar de watersnoodramp van 1953 mee genomen.
Maar ik kan je punt wel volgen hierin, iets wat >50 jaar terug gebeurd is is weinig interessant blijkbaar.

Ander iets wat je zou kunnen mee pakken: Met een goedkope SDR stickje, een eenvoudige zelf te maken vertical antenne (1/4 golf ground-plane bijvoorbeeld) signalen mee schrijven op 144.800MHz (APRS) of 145.825MHz (ARISS of SSTV). Dit kan dus ook met een Raspberry. Stukje zelf maken, zelf programmeren etc.
Dan hoor je krakende geluiden en piepjes en het 'decoderen' ervan geeft een leuk herkenbaar (plaatje) of leesbaar (tekst) resultaat op een beeldscherm.

Van het SSTV gebeuren heb ik ergens op mijn facebook een filmpje staan waar je een PD180 SSTV riedel van het ISS hoort en dat op het beeldscherm een plaatje ziet worden.

Onze hobby is zeker niet zo stoffig als menigeen (voornamelijk buitenstaander) denkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#19 Bericht door PA4WK »

"als je de " jeugd" wil bereiken dan zal je toch met een beetje prettige " influenceer" ergens op een youtube kanaal iets moeten gaan doen"
Kijk dat vind ik nou een goed idee, als je bijvoorbeeld naar de site van de RSGB gaat zie je dat ze al veel meer doen met You-Tube doen. https://www.youtube.com/user/TheRSGB/videos En geef jongeren hierin de vrije hand, zij weten het best wat hun leeftijdsgenoten aanspreekt.
Maar het is straks weer JOTA dan hebben we de kans om jongeren te interesseren voor amateur radio.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#20 Bericht door pe1cmo »

jongeren bereik je al niet meer op 538. Of NPO3, de jongeren zender. Luistert toch niemand meer naar.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#21 Bericht door pc1mb »

In de auto wordt nog wel eens wat radio geluisterd. En in sommige werk omgevingen. Hoewel ook daar steeds meer streams.
Daarmee heb je het wel een beetje gehad.

Om 5 uur bereik je vooral een enkele zich vervelende nachtdienster. Om 6 uur begint er wel van alles te ontwaken. Branches als bouw beginnen natuurlijk vroeg.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#22 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 20 apr 2021, 22:01 Branches als bouw beginnen natuurlijk vroeg.
En daar schalt de hollandse smartlap uit de speaker (yuk!! :evil: )
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#23 Bericht door PA3OZB »

PE1PQX schreef: 19 apr 2021, 21:54
Voor de mensen die kritiek hebben (al dan niet terrecht!) ligt er de uitdaging om zelf info te verstrekken!
Doe dat door je kandidaat te stellen voor een PR functie, of zoek zelf contact met een media-iets (radio/TV enz.) of persoon om eventuele foutjes glad te strijken.
Dit is heel vreemd denken. Als je je mening niet meer mag geven zonder de opmerking: los het zelf maar op is het eind in zicht.

Het geven van een mening zou een vereniging van moeten leren. En als iedereen die een mening heeft gelijk in een bestuur en/of commissie moet anticiperen dan wordt het ook wel erg druk in de commissies :D
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#24 Bericht door pc1mb »

Het andere uiterste is blijven mekkeren zonder zelf iets te doen. Liefst onderling, dus zonder dat degenen waar het over gaat er wat mee kunnen.

De tussenweg is meestal de beste. Wat doe jij aan promotie? Alle beetjes helpen...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#25 Bericht door PE1PQX »

PA3OZB schreef: 20 apr 2021, 23:41
PE1PQX schreef: 19 apr 2021, 21:54
Voor de mensen die kritiek hebben (al dan niet terrecht!) ligt er de uitdaging om zelf info te verstrekken!
Doe dat door je kandidaat te stellen voor een PR functie, of zoek zelf contact met een media-iets (radio/TV enz.) of persoon om eventuele foutjes glad te strijken.
Dit is heel vreemd denken. Als je je mening niet meer mag geven zonder de opmerking: los het zelf maar op is het eind in zicht.

Het geven van een mening zou een vereniging van moeten leren. En als iedereen die een mening heeft gelijk in een bestuur en/of commissie moet anticiperen dan wordt het ook wel erg druk in de commissies :D
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd leest... Iedereen heeft een mening, of deze nu terecht is of niet laat ik in het midden. En als je een menig hebt kun je die ook ventileren door zitting te nemen in een PR-commissie, of zelf de media (krant, TV, radio etc...) opzoeken.
Je KUNT er wat mee doen of niet.. de keus is aan een ieder die kritiek heeft. Het is geen plicht. Je hebt ook de keus kritiek te hebben en deze voor je te houden en je eigen ding blijven doen. Ook prima...

Ik wil best eens mee denken over 'hoe kan het anders/beter?', maar zitting in een commissie of werkgroep heb ik even geen belang bij na 7 jaar bestuurslid te zijn geweest van een sportclub.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#26 Bericht door Thijzer »

Zo'n redactie is ook niet heel snugger om de voorzitter van de grootste vereniging dan maar te bellen. Ik snap dat wel, mag allemaal niet teveel tijd kosten maar als de redactie wat verder had gekeken dan de lengte van de eigen neus, dan waren ze bij de VRZA uitgekomen. Waar de VERON uitblinkt in het beredeneren is de VRZA in de regel de club waar de doeners zitten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#27 Bericht door pc1mb »

Thijzer schreef: 21 apr 2021, 09:24als de redactie wat verder had gekeken dan de lengte van de eigen neus, dan waren ze bij de VRZA uitgekomen. Waar de VERON uitblinkt in het beredeneren is de VRZA in de regel de club waar de doeners zitten.
Érg doorzichtige poging om mensen uit hun tent te lokken, Thijzer ;-)

Om dit soort onderling gekibbel te doorgronden en een weloverwogen keuze te maken moet de redactie wel érg veel onderzoek doen. Simpelweg de grootste vereniging is voor 5u in de morgen NPO1 heus voldoende.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#28 Bericht door PA4WK »

Iemand die een goed verhaal kan vertellen over onze hobby hoeft niet aan een vereniging verbonden te zijn.
Misschien dat dit een vlak is waar de 3 verenigingen elkaar kunnen vinden.
Het gaat tenslotte om het zend-amateurisme, de keuze voor een vereniging kunnen geïnteresseerden later maken.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorzitter VERON op radio 1

#29 Bericht door PE1PQX »

PA4WK schreef: 21 apr 2021, 14:58 Iemand die een goed verhaal kan vertellen over onze hobby hoeft niet aan een vereniging verbonden te zijn.
Misschien dat dit een vlak is waar de 3 verenigingen elkaar kunnen vinden.
Het gaat tenslotte om het zend-amateurisme, de keuze voor een vereniging kunnen geïnteresseerden later maken.
Netjes en juist verwoord...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie