Echolink Audioprobleem

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Echolink Audioprobleem

#1 Bericht door Aeolus »

Hi allen,

Al lange tijd maak ik gebruik van echolink, maar inmiddels loop ik hiermee tegen een probleem aan.

Mijn pc is voorzien van 2 soundcards. De onboard die bij mijn moederboard komt (in mijn geluidsconfig aangeduid als Soundmax Integrated Digital HD Audio), en een M-Audio Fast Track USB. Tevens heb ik VAC geinstalleerd staan, alhoewel ik niet weet tot in hoeverre dat relevant is.

Wat ik wil is vrij simpel. Zowel de input als de output van Echolink via de M-Audio USB interface laten lopen. Op deze interface heb ik een studiomicrofoon, en 2 studiomonitoren aangesloten zitten, dus dat komt de geluidskwaliteit op alle manieren gewoon ten goede. Dit heeft ook altijd probleemloos gewerkt. Nu echter niet meer.

Input via de M-Audio interface gaat zoals het hoort. Mijn goede microfoon kan ik hier dus voor gebruiken zonder problemen. Output via de M-Audio interface lukt niet. Ik heb dan simpelweg geen geluid. (ter extra info : andere applicaties waarvoor ik deze interface gebruiken werken wel perfect met input/output. Teamspeak, hamsphere, pro tools)

Als ik in Echolink als output device de M-Audio kies, blijft het stil. Als ik in Echolink de Soundmax Intergrated digital audio kaart selecteer als output blijft het ook stil. Als ik in Echolink als output device de [system default] selecteer werkt het wel. (Deze system default is die soundmax onboard kaart, en het geluid gaat dan ook via de soundmax naar buiten).

Uiteraard heb ik in de configuratie van mijn geluid al alle niveaus gecontroleerd, en deze staan goed. Ik heb zelfs even gemaild met de echolink supportdesk, en het antwoord was kortweg "With all those different sound cards in one computer, the only suggestion we have is to find one that works, and stick with it." Daar word ik dus ook niet erg wijzer van...

iemand die dit probleem herkent, of nog suggesties heeft? Nogmaals ; het heeft altijd gewerkt. Ineens deed dat het niet meer... (en ik heb uren zitten nadenken of er sindsdien iets veranderd is op de pc, maar dat is niet het geval voor zover ik me bedenken kan).

Thanks en 73.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Echolink Audioprobleem

#2 Bericht door Noobopradiogebied »

Als er verder niets veranderd is; Drivers verwijderen(!) en updaten. Ook het uitzetten van de onboard geluidskaart (evt hardware-info of via bios) kan misschien schelen.

Wat ik zelf doe is kabelsplitters gebruiken ( http://www.niharsworld.com/wp-content/u ... litter.jpg ). Ik heb geleerd van goedwerkende geluidsinstellingen af te blijven.

Wat ook een optie kan zijn is dat er in de software van de geluidskaart (geluidsinstellingen) is geselecteerd dat een apparaat/programma EXCLUSIEF gebruik mag maken van een geluidskaart. Dit aan- of uitzetten kan soms ook schelen.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Echolink Audioprobleem

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Als je andere apps wel met de geluidskaart overweg kunnen, lijkt het me dat je het toch in EchoLink moet zoeken.

Als je toevallig een wavefiletje hebt 8bit, probeer dat eens via de test server af te spelen.
Kun je aanmaken via de sound recorder, 8-bit, PCM, 8000 Hz, Mono.
(Zoals je ziet blijft er van de kwaliteit en dynamiek weinig over van je mooie microfoon)

FYI Ik heb gezien dat je op 21/6 om 00:06 bij me hebt ingelogd.
Het QSO is gelogd in een wav filetje en bestaat alleen uit een riedeltje dat aangeeft dat max luistertijd is overschreden.
Dit riedeltje komt vrijwel direct na het aanloggen.
Kijk eens naar de timing tab van de system setup, met name naar de timing van de TX en RX.
Mogelijk is met experimenteren daar iets fout gegaan en staan deze erg kort.

Wat ook een mogelijkheid is dat je VAC gekoppeld zit aan EchoLink.
Het eerder genoemde EchoLink riedeltje komt namelijk via de Windows toegewezen geluidskaart en niet via de EchoLink geluidskaart.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Echolink Audioprobleem

#4 Bericht door Aeolus »

Noobopradiogebied schreef:Als er verder niets veranderd is; Drivers verwijderen(!) en updaten.
Geprobeerd... hielp niet...
Ook het uitzetten van de onboard geluidskaart (evt hardware-info of via bios) kan misschien schelen.
Wellicht, maar dat is geen optie... de onboard kaart wordt wel degelijk gebruikt (wil hem alleen niet voor deze toepassing gebruiken)
Wat ook een optie kan zijn is dat er in de software van de geluidskaart (geluidsinstellingen) is geselecteerd dat een apparaat/programma EXCLUSIEF gebruik mag maken van een geluidskaart. Dit aan- of uitzetten kan soms ook schelen.
Daar ga ik nog es ff wat dingen mee testen, thanks voor de tips :)

@pa3abk : ook jij dank voor de tips, dit ga ik ook eens even meenemen met mijn tests

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Echolink Audioprobleem

#5 Bericht door PA0O »

ik denk ook dat je het in 1e instantie in Echolink zelf moet zoeken
Ik heb hier net Echolink geïnstalleerd op W10 PC
De Firewall router test was eerst negatief
Nu oké nadat de Windows firewall voor Echolink was vrijgegeven
en in de routers port 5198 5199 forewarding ingesteld gaat de test nu oké dwz haast oké
met de volgende melding
Windows Vista ( Vista? ik heb W10 )
Local IP address: 192.168.8.127
Firewall Test Results: FAIL

de UDP verbinding test met port 5198 en 5199 mislukt de 1e keer
maar daarna lukt de test wel
dat staat weer niet in het rapport hieronder het moet ook niet té gemakkelijk zijn die netwerk dingen
erg verwarrend resultaat


The test successfully connected to the EchoLink server on TCP port 5200. This means that your system's TCP configuration is correct for use with EchoLink.

UDP ports do not seem to be blocked, but the tester did NOT receive a response to some of the UDP tests. If you have a router or firewall installed, be sure its Port Forwarding feature is correctly set. See Help for details.

maar 0 audio op geen enkel device wel beweegt de audio niveau balk mee met de audio van een station maar de spreker zwijgt

het enige wat ik in de USB hoofdtelefoon hoor is het connect/ verbreek geluid
ik ben er zeker van dat de audio bronnen goed werken
op mijn PC werken meerdere audio streams voor WSPR en SDR radio meestal goed.... wel af en toe de USB resetten
Schijnt normaal te zijn voor USB ?? niet erg stabiel, her kan dagen werken maar dan ineens alles weg..

dus Echolink verbinden lukt maar ruis geen audio
Versie 2.0.908 is daar een probleem mee?
het moet toch niet rocket science zijn om dit op een PC te laten werken?
de Echo test ontbreekt op de PC software ook??
Met Android lijkt het meteen te werken
de 1e keer kon ik de echo test doen de network connection moest op "direct"staan.. maar dat weet natuurlijk iedereen..
nu kan ik niet meer verbinden
echotest lukt ook niet
moest de App herstarten dan werkt het even weer








Jaap

Plaats reactie