Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#1 Bericht door PA3DAT »

De vakantie-QSL-kaart (Update aug. 2013)
Ik heb kortgeleden meer dan 10 verschillende qsl-kaarten gemaakt voor mijn activiteiten in het
buitenland: G, GW, GM, F, OZ, SM0, SM2, SM3, SM5, SM7 etc. Ik ga natuurlijk niet van elk ontwerp
500 of 1000 stuks officiële kaarten laten drukken. Nee, daar heb ik een andere en goedkopere
manier voor gevonden: afdrukken als foto voor minder dan € 0,08 per stuk!
(Let op, om teleurstelling te voorkomen: fotopapier is iets dunner dan het echte kaarten-karton!)

Afbeelding Afbeelding

In een foto-programma (ik gebruik PaintShop Pro XII) heb ik een nieuwe afbeelding geopend, zwarte
ondergrond met als maten 10,2 x 15,2cm (1187 x 803 pixels). Hierop heb ik lijntjes gezet aan de
rechter- en de onderkant: binnen die lijntjes is het formaat 9 x 14cm, het ideale QSL-formaat.

Waarom dan 10,2 x 15,2cm?
Wel, de website www.foto.com levert glanzende foto's, 10,2 x 15,2cm voor minder dan € 0,08 per
stuk! Alle andere maten zijn duurder, en 9x14cm kennen ze niet... Bestel je na je vakantie bijvoorbeeld
100 QSL-kaarten, dan ben je incl. administratie- en verzendkosten voor € 6,35 klaar! :D
(En dat mogen 100 verschillende vakantiefoto's zijn, maar ook 100 dezelfde QSL-kaarten. Uiteraard
wordt de achterkant NIET bedrukt, maar lees verder).

Een paar prijsvoorbeelden, augustus 2013 (incl. administratie- en verzendkosten):
100 stuks = € 6,35 (0,0635 p.s.)
200 stuks = € 16,75 (0,08375 p.s.)
500 stuks = € 31,60 (0,0632 p.s.)
Prijzen kunnen veranderen. Gebruik deze calculator om de actuele prijzen te bereken.

Binnen de 9 x 14cm van de foto maak ik dan een ontwerpje, zoals je kunt zien aan de foto's hierboven
en op mijn QRZ.com-pagina: qrz.com/pa3dat. Op de afkniprand heb ik mijn naam/adres-
gegevens vermeld, om te voorkomen dat men in de centrale denkt die 9 x 14 te moeten gaan vergroten
naar 10 x 15! Dat zou kunnen gebeuren als je de rand wit en leeg laat: dat ze dan de foto voor je gaan
vergroten om het papier optimaal te vullen...
(Zie als voorbeeld, mét afsnijranden, de Franse kaart hieronder).

Als het pakje binnen is, normaal al na een paar dagen, dan snijd ik op een klein snijtafeltje de rechter-
en onderrand eraf: klaar is mijn QSL-kaart!

QSL-kaart invullen
De verbindingen exporteer ik uit HRD-logboek als ADIF-bestand, en importeer ik in BV, een standaard
labelprogramma, gratis te downloaden van: www.df3cb.com.
Daarmee print ik alle relevante gegevens op stickers van 10,5 x 6,82cm, die plak ik achterop de foto.
De stickers koop ik per doos van 100 vel, A4-formaat, 2 naast elkaar, 8 onder elkaar (eigen merk
Office Centre).

Template downloaden
Zuinig bewaar ik mijn originele basis-ontwerp als een template, met de exacte maten, om steeds
weer een nieuw ontwerp te kunnen maken. Wie dat wil mag daar wel een kopie van hebben, evenals
van mijn configuratiebestandje in BV, speciaal aangepast aan die Office-stickers. Ik heb ze ingepakt
als zip-bestandje (43,3KB), je kunt ze hier downloaden:
http://www.aloys.nl/download/pa3dat-qsl.zip
De QSL-template heb ik gesaved als jpg-bestand, zonder compressie.

Tot slot mijn Franse kaart als voorbeeld. In dit geval: met de af te snijden rand er nog aan.

Afbeelding

(Ik werk op vakantie voornamelijk /m, vanuit de camper. De foto is genomen in Nyons/Provence).

Opmerking
Ik heb geen enkele relatie of binding met Foto.com. Als iemand een andere site
weet met dezelfde prijzen of nóg goedkoper, meld dat dan hier!


Vragen?
Vragen graag in dit topic, hieronder dus. Dan zal ik proberen ze z.s.m. en naar beste vermogen te
beantwoorden. Ik ben echter geen expert op het gebied van HRD of BV, ik ben er ook nog slechts kort
mee bezig... :D

Eén vraag kan ik vast beantwoorden: hoe honderden verbindingen van papier snel invoeren in een
elektronisch logboek? Zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=5471
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 01 aug 2013, 07:37, 16 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#2 Bericht door PA3DAT »

En voor wie niet beschikt over Photoshop of Paint Shop Pro: Picasa, gratis te downloaden bij
Google, is een goede vervanger! Zie http://picasa.google.nl
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#3 Bericht door on4gin »

@aloys ik moet toegeven heel mooi gedaan.
Dit is zeker een alternatief als je gaat vergelijken met QSL kaarten.

Misschien één dingetje waar staat die 0,05€/stuk.

Ik vind enkel 0,07€/st
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#4 Bericht door PA3DAT »

Hebben ze gauw de prijs verhoogd? :shock:

Nee hoor, het staat hier: http://nl.foto.com/fotos_afdrukken.asp?ref=left_table

Je moet niet kiezen voor 9 x 13cm (€ 0,07), dat is te klein. Een QSL-kaart hoort
9 x 14cm te zijn, volgens de IARU Region 1 Conferentie van 1984.
Dus gaan we uit van de maat 10 x 15cm (102 x 152mm, € 0,06) op de derde regel
in de tabel.

En onder die tabel zit een knop "Prijs berekenen". Dan kun je even kijken wat het
je in totaal gaat kosten, incl. administratie (€ 0,99) en verzendkosten.

(De verzendkosten zijn € 1,20 t/m 100 stuks. Vanaf 101 worden de verzendkosten
€ 3,49 en vanaf 501 wordt het € 5,99.)
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 10 jun 2011, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#5 Bericht door PA3EYC »

Alloys,
werkelijk schitterende kaarten.
Kunnen we niet gewoon de foto's naar jou mailen dat jij er iets leuks van maak? Jij bent er superhandig in. Geintje :D :D .
Ik denk dat ik die kaart die jij van F/PA3EYC/P gemaakt heeft maar gewoon overneem als het me niet lukt. Maar eerst ga ik natuurlijk zelf nog wat proberen met Picassa.
Hier http://www.pepermunt.net/foto/waar-kan- ... ken-2.html staan nog meer gratis programma's voor online- en fotobewerking op de PC.
PA3DAT schreef: (Let op, om teleurstelling te voorkomen: fotopapier is iets dunner dan het echte kaarten-karton!)
Voor 12 cent heb je dikker papier. maar daarmee wordt het wel wat duurder natuurlijk.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#6 Bericht door PA3DAT »

PA3EYC schreef:Ik denk dat ik die kaart die jij van F/PA3EYC/P gemaakt heeft maar gewoon overneem als het me niet lukt.
Dan heb je niets aan dat voorbeeld hier in het forum, die is verkleind. Het origineel, met de afmetingen
10,2 x 15,2cm, opgeslagen als jpeg zonder compressie, zit als PA3EYC.jpg in je live-mailbox! :D
PA3EYC schreef:Voor 12 cent heb je dikker papier. maar daarmee wordt het wel wat duurder natuurlijk.
Dat kan dus ook nog. De vraag is alleen of het nodig is. Als ze in een plakboek gaan, of aan de muur, of
in een schoenendoos, dan merk je dat toch niet meer...

En ik vind het zo ook wel heel leuk: je maakt in 10 min. een aardig kaartje van een activiteit-buiten-de-deur,
bestelt er bijv. 60 stuks, en een paar dagen later liggen ze in de bus voor... € 5,19!

Ik bestel er wel steeds een stuk of 10 extra, stel je voor dat er nog luisterraporten binnenkomen! :D
(En het is leuk om er een paar te bewaren, toch?)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#7 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:
PA3EYC schreef:Ik denk dat ik die kaart die jij van F/PA3EYC/P gemaakt heeft maar gewoon overneem als het me niet lukt.
Dan heb je niets aan dat voorbeeld hier in het forum, die is verkleind. Het origineel, met de afmetingen
10,2 x 15,2cm, opgeslagen als jpeg zonder compressie, zit als PA3EYC.jpg in je live-mailbox! :D
Alloys,
vriendelijk bedankt. Maar ik ga eerst zelf wat proberen. Als het niet lukt kan ik daar altijd op terugvallen.
PA3DAT schreef: ...............je maakt in 10 min. een aardig kaartje van een activiteit-buiten-de-deur,...............
En bedankt, wrijf het er maar lekker diep in. Ik zit straks avonden te prutsen om het voor elkaar te krijgen. :twisted:
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#8 Bericht door on4gin »

PA3DAT schreef:Hebben ze gauw de prijs verhoogd? :shock:

Nee hoor, het staat hier: http://nl.foto.com/fotos_afdrukken.asp?ref=left_table

Je moet niet kiezen voor 9 x 13cm (€ 0,07), dat is te klein. Een QSL-kaart hoort
9 x 14cm te zijn, volgens de IARU Region 1 Conferentie van 1984.
Dus gaan we uit van de maat 10 x 15cm (102 x 152mm, € 0,05) op de derde regel
in de tabel.

En onder die tabel zit een knop "Prijs berekenen". Dan kun je even kijken wat het
je in totaal gaat kosten, incl. administratie (€ 0,99) en verzendkosten.

(De verzendkosten zijn € 1,20 t/m 100 stuks. Vanaf 101 worden de verzendkosten
€ 3,49 en vanaf 501 wordt het € 5,99.)
Klopt, maar die 0,07 was ook 10x 15...
Maar goed om het te weten.

Misschien nog één vraagje, hoe zit het met de dikte van die foto?
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#9 Bericht door PA3DAT »

@ON4GIN: die is inderdaad iets dunner dan een standaard-QSL. Ik heb dat al in de tekst
aangepast: "(Let op, om teleurstelling te voorkomen: fotopapier is iets dunner dan het echte
kaarten-karton!)"
En Maarten PA3EYC schreef al: "Voor 12 cent heb je dikker papier. maar daarmee wordt het
wel wat duurder natuurlijk." (Kijk even 2 berichten hoger dan die van jou!)
PA3EYC schreef:En bedankt, wrijf het er maar lekker diep in. Ik zit straks avonden te prutsen om het voor elkaar te krijgen. :twisted:
:mrgreen:

Als je nou mijn template gebruikt, dan moet je om te beginnen een foto uitzoeken die je wilt
gebruiken. Die foto kun je nog wat uitsnijden*, zodat je alleen dát gedeelte overhoudt wat je
gebruiken wilt.
(uitsnijden* = een gebied selecteren met de muis, kopiëren en plakken als nieuwe afbeelding).

Vervolgens moet die foto in de template passen, binnen die 9x14cm-lijnen. Dat gedeelte is
ongeveer 1103 pixels breed, bij 708 pixels hoog. Dat betekent dat je je foto moet verkleinen,
bijvoorbeeld naar een breedte van 1103 pixels. De lengte/breedte-verhoudingen mogen daarbij
natuurlijk niet veranderen, want dat zou een lelijke foto opleveren, een lachspiegel-effect!
Als jij de breedte kiest, kiest het programma automatisch de bijbehorende hoogte.

Pas op: als de hoogte daarbij kleiner wordt dan 708, dan kan het niet! Dan moet je een stap
terug, opnieuw verkleinen, maar nu tot een hoogte van 708 pixels.

De breedte zal nu méér dan 1103 zijn. Jammer dan, maar dan moet er van die breedte een
stukje vervallen: selecteer een rechthoek van 1103 x 708 pixels en knip die uit de verkleinde
foto (kwestie van kopiëren/plakken).

Dit uitgeknipte resultaat van 1103 x 708 pixels kopieer je, en plak je IN de template. Even
voorzichtig op zijn plaats schuiven, zodat er rondom geen randjes te zien zijn. Klaar!

Zo heb je de basis al klaar. Nu nog de call erin, eventueel een paar kleine plaatjes, Veron
of VRZA-logo, wat je maar wilt. Die dingetjes "klaarmaken" (uitsnijden, verkleinen etc.), dan
kopiëren en plakken in de foto. Voor dat verticale foto'tje heb ik een breedte van 130 pixels
gebruikt, voor de horizontale een breedte van 200 pixels.

Om tekst en andere dingetjes goed te positioneren kun je soms een raster aanzetten, dat werkt
wel makkelijk. Alleen om het resultaat te beoordelen zet ik steeds het raster weer uit.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#10 Bericht door vk2gwk »

Nog een aanvullende opmerking....
Er zijn diverse methoden om plaatjes te verkleinen. Je kunt dat "gewoon" doen waarbij vaak de pixels resampled worden en er kwaliteitsverlies optreedt. Een andere methode - vooral wanneer je drukwerk aan het voorbereiden bent is om de pixel afmetingen gelijk te laten maar de software de pixel dichtheid te laten vergroten.
Om redelijk kwaliteit plaatjes op het scherm te krijgen is een pixel dichtheid van 72 pixels per inch (ppi) al ruim voldoende. Maar voor kwaliteits foto drukwerk moet je minimaal 240 ppi hebben of liefst nog hoger . De huidige "huis tuin en keuken" printer kan vaak al meer dan 400 ppi aan....

Als je software de mogelijkheid of keuze biedt, gebruik voor verkleinen van digitale foto's dan altijd de "verdichtings" methode. Dat levert de hoogste kwaliteit output op.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#11 Bericht door wbeekman »

Aloys,

Puik werk en heel mooi gedaan.
Voegt toch weer eens wat toe aan onze hobby.
Mooie beschrijving overgens.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#12 Bericht door PA3DAT »

Bedankt Wim! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#13 Bericht door PA3EYC »

Zo, ik ben er even mee bezig geweest. Eerst met Picasa geprobeerd maar dat is niet gelukt.
Nu ben ik met Paint.net bezig. http://www.paint.net/
Met hier een handleiding: http://groups.melbpc.org.au/~bayside/Tu ... nt.Net.pdf en http://www.co.henderson.k12.nc.us/Teach ... nt.net.pdf
Dit is een simpel programma wat het werken in lagen mogelijk maakt.
Ik was gisteren bijna klaar met m'n kaart van de Ardeche toen ik een fout maakte en wist niet hoe die op te lossen. Dus moest weer opnieuw beginnen. Ik weet nu ook meteen wat ik fout deed. Eerste kaart duurt uiteraard het langst maar als je bedreven bent gaat het best snel.
Ik gebruik dezelfde methode als Alloys. Eerst een zwarte achtergrond van 6" x 4" met 200dpi.
Daarna achtergrondfoto snijden tot een verhouding van 14:9. Daarna foto verkleinen tot 14cm x 9cm 200dpi en die in een tweede laag eroverheen.

Klopt het Alloys dat jij ook ongeveer 200dpi gebruikt in jou ontwerpen?
Volgens http://nl.foto.com/quality_pixel.php moet het ontwerp >150dpi zijn voor optimale kwaliteit. Dus moet 200dpi in orde zijn lijkt mij.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#14 Bericht door vk2gwk »

PA3EYC schreef: Volgens http://nl.foto.com/quality_pixel.php moet het ontwerp >150dpi zijn voor optimale kwaliteit. Dus moet 200dpi in orde zijn lijkt mij.
Zoals ik hierboven al opmerkte: voor redelijke foto kwaliteit drukwerk moet je werken met 240 dpi of hoger. Dat is de kwaliteit die verlangd wordt door kranten (waar ik wel eens foto's voor aanlever)
Als ik zelf foto's afdruk zorg ik voor minimaal 400dpi.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#15 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad zijn mijn kaarten ook ca. 200dpi. Dat heb ik zojuist even uitgerekend!
1103 pixels / 14cm = ... x 2,52 = 198,... dpi.
Had ik verder eigenlijk helemaal niet op gelet.
Maar ik vind het kwalitatief uitstekend eruit zien.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie