Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#16 Bericht door PA3EYC »

En hier het resultaat van een stukje huisvlijt
Ardeche 2010.jpg
Ik heb een resolutie van 80dpcm (dots per centimeter) gebruikt. Komt overeen met 203 dpi.
Ik heb dezelfde werkwijze gehanteerd als Alloys.
Eerst een template van 15x10cm (1200x800) met lijnen op 14 resp. 9cm.
Vervolgens de achtergrond foto op maat maken 14 x 9 cm (1120 x 720)
Daarna per laag tekst of foto's invoegen.
Wanneer gereed alle kopiëren op de template en wegschrijven als jpg.
Wanneer ik een hogere resolutie wil bv. 100 dpcm (254 dpi) moet ik wel weer daarvoor een nieuwe template maken.
'73, Maarten -PA3EYC-

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#17 Bericht door Marco »

Hallo Heren

Misschien nog een leuk alternatief. En het verzenden doen ze ook nog voor je.

www.globalqsl.com Deze heren versturen ook nog een je kaarten. Enige handeling is het aanleveren van je Adi file.
Ontwerpen maken doe je zelf met hun bijgeleverde software. En er is genoeg te prutsen

Kosten 99 dollar voor 1000 kaarten Incl drukken en verzenden via het Bureau. Iets duurder dan de optie van Alloys maar goed het werkt super.
En je kan altijd weer upgraden met nieuwe kaarten.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#18 Bericht door PA3DAT »

Ik denk dat dat inderdaad wel een goed idee is voor contest-stations, dx-pedities etc. In het
geval van grote aantallen. Maar als je op vakantie in Wales 80 verbindingen hebt gemaakt, wat dan?
Dan is dit een mooi alternatief, lijkt mij.
Want die 1000 qsl-kaarten, dat zullen waarschijnlijk toch wel 1000 dezelfden zijn? En niet 100 van
ontwerp A, 150 van ontwerp B enz. tot de 1000 op zijn...

Ik hoop je te werken, in october! :wink:

@Maarten: ziet er goed uit! De pixels die je noemt zijn ietsje andere getallen dan die ik noemde,
maar dat komt ook niet op de mm precies. Heb je al een bestelling de deur uit?
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 22 sep 2010, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#19 Bericht door vk2gwk »

Waarom nog laten drukken en per post versturen....Ik vind dat niet meer van deze tijd (met uitzondering van de enkeling die nog buiten "internet gebied" woont).
Bij mij kun je - als je per se iets wilt kunnen vasthouden - je QSL kaart zelf genereren (met mijn on line log) en dan zelf de inkt betalen om 'm af te drukken (maar de postzegel en IRC of US$2 spaar je wel uit).....

Ik ben volledig bereid om dit voor meer mensen ter beschikking te stellen. Bij voorkeur wanneer ze zelf een eigen web site (met php en MySQL) ter beschikking hebben. Als ze dat niet hebben wil ik wel nadenken over "hosting" mogelijkheden. Laat maar weten.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#20 Bericht door PA3DAT »

Wij hebben ook nog een QSL-bureau Henk, dus zó duur is het nu ook weer niet.
En ik vind het steeds toch weer spannend, om te zien wat de QSL-manager deze maand voor mij heeft! :D

En van exotische stations wil ik graag een échte kaart, ook leuk om te laten zien aan geïnteresseerden
in onze hobby. En wie mij een kaart stuurt, krijgt er eentje terug. Verder ben ik wel gestopt met het
versturen van kaarten van élke verbinding die ik maak: ik doe momenteel met allerlei contesten een
beetje mee, WAE, SAC, YO DX etc. etc. Dat wordt te gek: wie mij een kaart stuurt krijgt er een terug,
van mooie verbindingen stuur ik zelf een kaart. En de rest laat ik gewoon zitten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#21 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:Ik denk dat dat inderdaad wel een goed idee is voor contest-stations, dx-pedities etc. In het
geval van grote aantallen. Maar als je op vakantie in Wales 80 verbindingen hebt gemaakt, wat dan?
Dan is dit een mooi alternatief, lijkt mij.
Want die 1000 qsl-kaarten, dat zullen waarschijnlijk toch wel 1000 dezelfden zijn? En niet 100 van
ontwerp A, 150 van ontwerp B enz. tot de 1000 op zijn...

Ik hoop je te werken, in october! :wink:

@Maarten: ziet er goed uit! De pixels die je noemt zijn ietsje andere getallen dan die ik noemde,
maar dat komt ook niet op de mm precies. Heb je al een bestelling de deur uit?
Alloys,
Zoals ik het begrepen heb op de site van GlobalQSL kan je zo vaak van kaart wisselen als je wilt. Dus vandaag 80 van je vakantie in Wales. Dan ontwerp wijzigen en dan de adif uploaden van je vakantie waar dan ook, weer kaartontwerp wijzigen en weer een upload.
Dus op zich valt de prijs dan wel mee. Voor 7,6 eurocent (1 euro = 1,31 dollar) wordt er een professionele QSL kaart gemaakt en verstuurd. Kan zelfs vanaf je vakantieadres. Je kan tot 10 calls tegelijk managen. Kaarten ophalen kan gewoon via je eigen QSL-manager.
En het printen van labels is niet nodig. je hebt natuurlijk niet de mogelijkheid om een persoonlijke noot op de kaart te schrijven.

V.w.b. mijn kaarten.
Die schieten al mooi op. Ik ben nu bezig met mijn Bedion/Mont Ventoux kaart. Op die kaart komt het uitzicht over Bedoin (vanaf mijn standplaats) links en zicht op de Mont Ventoux rechts. Ik begin steeds meer te ontdekken in het programma.
Van mijn Ardeche kaart wil ik eigenlijk de letters met een dunne zwarte lijk omkaderen. Ik heb al gevonden hoe dat moet maar het resultaat is nog niet wat ik wil. Dus we prutsen nog even lekker verder. Zoals je kunt lezen heb ik nog niets verstuurd.
vk2gwk schreef:Waarom nog laten drukken en per post versturen....Ik vind dat niet meer van deze tijd (met uitzondering van de enkeling die nog buiten "internet gebied" woont).
Bij mij kun je - als je per se iets wilt kunnen vasthouden - je QSL kaart zelf genereren (met mijn on line log) en dan zelf de inkt betalen om 'm af te drukken (maar de postzegel en IRC of US$2 spaar je wel uit).....
Henk, ik ben net weer met een actief zendamateur leven begonnen en heb nog (bijna) geen kaarten. Daarom vindt ik het best wel leuk om een kaartje te ontvangen.
Daarnaast doet nog lang niet elke zendamateur aan LotW. En voor diverse awards moet je toch echt de bevestiging kunnen aantonen. Vandaar dat ik zowel LotW als kaarten doe.
Als ik zie wat sommige amateurs aan (rand)apparatuur hebben staan dan maken die paar euro's of dollars, voor QSL, de hobby niet significant duurder.

Even nog een snelle aanvulling:
Ik heb me geregistreerd bij GlobalQSL en er zijn al 5 kaarten van andere Global QSL gebruikers naar mij onderweg via het PA-PI bureau.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

marco schreef:Hallo Heren

Misschien nog een leuk alternatief. En het verzenden doen ze ook nog voor je.

http://www.globalqsl.com Deze heren versturen ook nog een je kaarten. Enige handeling is het aanleveren van je Adi file.
Ontwerpen maken doe je zelf met hun bijgeleverde software. En er is genoeg te prutsen

Kosten 99 dollar voor 1000 kaarten Incl drukken en verzenden via het Bureau. Iets duurder dan de optie van Alloys maar goed het werkt super.
En je kan altijd weer upgraden met nieuwe kaarten.
Bij dit adres kan je er ook 100 laten maken. Dit heb ik 2 jaar geleden gedaan toen ik een weekend bij de vuurtoren van Vlieland zat.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#23 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor de info!
Dat zal ik dan ook nog eens uitzoeken, zo gauw ik wat meer tijd heb... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#24 Bericht door PA3EYC »

Toeval of niet maar in de Computer Totaal van Oktober 2010 staat een workshop Paint.net.
Een gratis programma wat uitstekend geschikt is voor het zelf ontwerpen van QSL kaarten.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#25 Bericht door pe5jw »

Pfff eindelijk af.

Was vandaag bij de opendag van pi4nov en kwam Joop (pa3jd) tegen, en ja hij moet ook nog een qslkaart hebben :)
En als je met de qsl-manager opstap bent komt het toch te sprake.
Dus ja ik ben aan de slag gegaan.

Ik heb de template van Aloys gebruikt met paint.net (heerlijk simpel :) )
Voor de achterkant groot label met standaard layout die ik met de hand invul.

Hoop dat dit wat is ben hier niet zo'n ster in.
bolsward-qslkaart.jpg
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#26 Bericht door PA3DAT »

He Joeri, ziet er leuk uit! Nou ik nog... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#27 Bericht door pe5jw »

Test afdruk op mijn printer gedaan en weet je wat, komt dat fotopapier (10x15) toch nog een keer op :)
Wel wat duurder maar wel vandaag klaar !

Nu de achterkant nog, even uitzoeken hoe je in word 2010 etiketten maakt.
Helaas kan je op de achterkant van dit papier niets afdrukken.

Ja Aloys kom op het zijn er maar een paar die je moet doen :)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#28 Bericht door PA1A »

1103 x 708 pixels is voldoende om PA3DAT e.a. QSL kaarten PROFESSIONEEL op 150dpi af te drukken!
Foto.com heeft (net als alle andere aanbieders op www) een FILE nodig met voldoende PIXELS om op 300 DPI te kunnen drukken. Foto.com maakt gebruik van HP Indigo apparatuur met een vast ingestelde afdrukkwaliteit van 1219 dpi @ 8 bit (diepte). Dit is: 1219/8=152dpi. Men drukt dus digitaal op 152dpi in vierkleuren. Een veel gemaakt fout, ook door Henk GWK :0) is dat CONSUMENT inktjetprinters vergelijkt met professionele digitale afdrukapparatuur. Tevens zegt een hogere DPI niets over de AFDRUKKWALITEIT. Er zijn veel meer aspecten die bijdragen aan het vermogen van de printer om de beste afdruk te leveren. Dit is o.a. type printer, raster (lpi, AM, FM Stacatto), RIP (raster image processor), inkt/toner, dotdefiniëring (gain), kleuropbouw, papier (substraat), etc. De camera bepaalt het maximaal af te drukken DPI op een bepaald formaat. In sommige gevallen kun je door resamplen (nieuwe pixels berekenen) het juiste aantal PIXELS verkrijgen om op de gewenste dpi te drukken.
Om alles nog eens na te lezen:
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm#Dots%20per%20inch
73, Henk PA1A
http://www.pa1a.com

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#29 Bericht door PA1MP »

Geweldige tips!

Heb met Paintshop pro de kaart gemaakt en af laten drukken bij foto.com
Na 2 dagen kwamen de 400 foto's/kaarten keurig in een plastic box binnen. En dat voor nog geen 25 euro!
73 de Marc

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudig en voordelig een vakantie QSL-kaart!

#30 Bericht door PA3DAT »

Leuk dat je dat nog even meldt!
Ik was zelf ook heel enthousiast (en tevreden) met deze mogelijkheid.
Bovendien de nodige tijd gestopt in dit topic, en dan is het leuk als je ook
positieve reacties krijgt.
Met dank! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie