Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#1 Bericht door PD5NL »

Hallo,

Sinds kort in het bezit van een Yaesu FT-710 radio (field versie). Ik had bedacht om het geluid van deze radio te laten lopen via mijn audio versterker.
Dus ik had een jack 3.5 mm (wel stereo stekker) verbonden met de speaker uitgang van de Yaesu en de (dubbele) tulp met de ingang van de versterker.
Helaas krijg ik geen signaal.

Kan dat te maken hebben dat ik een stereo jack gebruik? Dus een mono jack kopen naar tulp, of gaan dit sowieso niet werken?

Of kan HrD het geluid overnemen/weergeven van de radio?? Want daar loopt ook een USB kabel naar de pc. Ik heb nog niet gespeeld met Hrd, maar wellicht weet iemand dat.

73 Marco
Yaesu FT-710

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#2 Bericht door _PD2CW_ »

Goedemorgen,

Ik ben niet bekend met je radio maar zou het kunnen dat je in een of ander menu moet aangeven dat je de headphone-uitgang wilt gebruiken in plaats van de interne speaker? of iets van rear out level misschien?

PA3DAF
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#3 Bericht door PA3DAF »

Misschien de manual eens lezen?
Erwin, PA3DAF

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#4 Bericht door PD5NL »

Goedemorgen,

Had ik inderdaad al naar zitten zoeken, maar ik vond geen optie. Ik kon bij aanschaf de SP-40 externe speaker mee bestellen, maar ik dacht dat dit niet nodig was.
Maar ik merk wel dat een extra speaker meer body gaat geven. In het "slechte" geval koop ik de sp-40 erbij, maar het leek mij een prima oplossing met de versterker.

73
Yaesu FT-710

PA3DAF
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#5 Bericht door PA3DAF »

Ik heb geen FT710 maar had welgeteld 2 minuten nodig om er achter te komen dat je een mono plug moet gebruiken.
Erwin, PA3DAF

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#6 Bericht door on4ged »

Normaal gesproken mag dat helemaal geen probleem zijn. Al mijn radio’s, TRX en RX, zijn allemaal aangesloten op een mengpaneel en verder naar een versterker. Ze zijn allemaal aangesloten via een 3,5mm mono jack (T-S) aan de speaker uitgang en dat werkt perfect. Bij mijn FT-897 moet ik wel regelmatig nakijken of die stekker er wel goed, diep genoeg, inzit. Een klein beetje verschil kan de uitgang korstluiten waardoor je uiteraard geen klank zult krijgen. Normaal gezien mag datook met een stereo jack (T-R-S) geen probleem zijn. Het puntje van de stekker is de T (tip) waar het signaal op komt. De kleine ring tussenin is de R (ring) waar het signaal van het tweede kanaal op komt, en achteraan het grote stuk is de S (sleeve) of de massa van beide kanalen. Steek je een stereo jack (TRS) in de speaker aansluiting (die mono TS is) dan moet dat gewoon werken. Doet het bij mij altijd. Wellicht moet je in de stekker R en S eens verbinden met de massa (mocht je dat nog niet gedaan hebben), maar nogmaals normaal is dat niet nodig. Heb je goed gekeken dat je niet toevallig een kortsluiting hebt in je stekker? Met die klein spullen durft dat nogal eens te gebeuren.

Ik heb hier ook een FT-817 staan, en daar moet ik via een keuzeschakelaar bepalen of de uitgang voor een luidspreker of een koptelefoon moet dienen. Misschien dat je zoals PD2CW aanhaalt je zoiets in het menu van de FT-710 moet instellen.
Laatje ons ook even weten wanneer het euvel opgelost is wat het probleem was en hoe je het opgelost hebt?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#7 Bericht door PD5NL »

PA3DAF schreef: 30 nov 2023, 11:14 Ik heb geen FT710 maar had welgeteld 2 minuten nodig om er achter te komen dat je een mono plug moet gebruiken.
Ok....dat is snel :-)

Ik ga het opnieuw proberen met een mono plug.

73 Marco
Yaesu FT-710

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#8 Bericht door pe1cmo »

en van een stereo plug maak je eenvoudig een monoplug, je hoeft alleen de ring aan massa door te verbinden, dus tip is signaal, ring en massa is ground.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#9 Bericht door TheoP »

PA3DAF schreef: 30 nov 2023, 11:06 Misschien de manual eens lezen?
Ik had het ook even opgezocht wat voor stekker Yaesu gebruikt.
Dit in tegenstelling tot Icom, die gebruikt wel de stereo jack.

Theo

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#10 Bericht door on4ged »

PA3DAF schreef: 30 nov 2023, 11:14 Ik heb geen FT710 maar had welgeteld 2 minuten nodig om er achter te komen dat je een mono plug moet gebruiken.
Met een gewone stereo stekker(TRS) moet het ook gaan, en zonder problemen. Soms worden in de stekker de ring (R) en sleeve (S) met mekaar verbonden, maar zelf dat is totaal niet nodig en heeft eigenlijk geen zin. Dat werk kan je je besparen.
Ik heb hier in mijn eerdere bijdrage geschreven dat ik overal mono (TS) stekkers gebruikt heb, maar bij nazicht zojuist stel ik vast dat het toch allemaal stereo stekkers (TRS) zijn, en de ring is daar niet doorverbonden met de sleeve. En dat werkt al jaren probleemloos bij al mijn toestellen, en niet allen in mijn shack, maar ook in alle andere audioinstalaties tot in de auto toe.
In de manual van Yaesu staat er wel dat je een mono stekker (moet?) gebruiken, maar dat is helemaal niet nodig. Dat soort stekkers en stekkerbussen is overal gelijk, voor hoofdtelefoons, oortjes, externe luidsprekers of wat dan ook aan audioapparatuur dat je er op aansluit.
Zoek eens in de technische documentatie van dergelijke mono en stereo stekkerbussen en je zal zien dat bij beide types het contact voor de massa op gelijke afstand staan t.o.v. de tip. Dan zal je ook zien dat het doorverbinden van ring en sleeve eigenlijk totaal geen nut heeft. Maar soms doe ik het toch, waarom? Eigenlijk weet ik dat niet wat het is eigenlijk zinloos.
Wat ik wel ondervonden heb is dat je bij sommige YAESU toestellen goed moet uitkijken of de stekker diep genoeg (tot het einde) in de stekkerbus zit. Bij sommige toestellen zit die aansluiting wat dieper ingewerkt in de behuizing van het toestel, en dat is met sommige stekkers een probleempje wanneer de stekkerbehuizing een beetje te dikker is.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA3DAF
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#11 Bericht door PA3DAF »

En dat allemaal om een simpel 3.5mm mono/stereo stekkertje :D . Mijn opmerking was gericht op "het" niet kunnen vinden in de manual. Daar hebben ze het over een mono stekker. Een beetje techneut weet dan toch wel dat je daar ook een stereo stekker voor kunt gebruiken?
Erwin, PA3DAF

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#12 Bericht door PA0CMU »

Sluit eens een hoofdtelefoon aan op die uitgang. Dan weet je zo of er überhaupt signaal op dat 3,5mm chassisdeel staat. Waarschijnlijk is dat speakersignaal wel veel te groot voor een AUX ingang (100mV).
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#13 Bericht door PD5NL »

Ok. Maar als het signaal te groot is voor de versterker, kan er dan wat defect gaan? De speaker uitgang van de Yaesu? Of de versterker?
Want anders ga ik het risico niet eens meer nemen.....

Inmiddels had ik in mijn (te) enthousiasme een mono kabeltje besteld met 1 rca. Maar toen had ik de reacties nog niet allemaal gelezen.

73 Marco
Yaesu FT-710

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#14 Bericht door PA0CMU »

Dat ligt eraan hoe hoog je het volume van je ontvanger zet. Die uitgang is bedoeld om een luidspreker aan te sturen. Jij wil daar nog eens een versterker tussen plaatsen. Probeer nu eerst eens te achterhalen met b.v. een hoofdtelefoon of apart luidsprekertje of er geluid komt via de extra luidspreker uitgang. Het zou zinvoller zijn om de hoofdtelefoonaansluiting te gebruiken om een signaal naar je externe audioversterker te voeren. Dat is al een heel stuk verzwakt en dat kan een AUX ingang wel aan maar nogmaals, begin met volume van de set op laag niveau dan zal het niet zomaar kapot gaan.

Natuurlijk werkt een voor stereo uitgevoerd kabeltje ook. Als dat Ext. Speaker chassisdeel echt een mono-uitvoering is, zal er alleen uit het linker of rechter kanaal van je audioversterker geluid komen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Geluid van FT-710 naar ingang audio versterker?

#15 Bericht door PD0JSB »

Heb je VISUEEL gecontroleerd of dat je echt wel in de SPKR bus zit,, en niet is de REM/ALC bus, want die fout is heel snel gemaakt als je op de tast werkt
En die REM/ALS bus komt echt geen geluid uit
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Plaats reactie