Decoderen draadloze weerstations

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Decoderen draadloze weerstations

#1 Bericht door Charles_ »

Op youtube staat een video-uitleg hoe je gegevens van draadloze weerstationnetjes kan weergeven op de computer.
Link naar youtube video
En hier op github staat de software met daaronder een readme en installatie instructies.

Op mijn computer (linux Mint 21.2) werkt het bijna foutloos. In het terminalscherm zie ik bij opstarten de melding staan "PLL not locked!". En de weergave van de temperatuur is in Fahrenheit ipv in Celsius.
Waar zit de fout of wat heb ik onjuist gedaan?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Decoderen draadloze weerstations

#2 Bericht door ON7IR »

De PLL not locked melding ook hier op een Windows11 pc. Dan zou ik denken dat de ontvangst frequentie niet helemaal juist is. Met de IC-705 even gekeken op welke frequenties er wat wordt ontvangen, daarna met "rtl_433 -f " de frequentie meegegeven maar het maakt geen bal uit. Niet zo erg, ontvangen wordt er toch.
Ik ontvang hier temperatuur data meestal in °C. Van ergens een inFactory weerstation is dat in °F. Het is maar hetgene wat wordt uitgezonden.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Decoderen draadloze weerstations

#3 Bericht door PD0JDG »

https://groups.google.com/g/rtl_433/c/LJjaYZ3fj2g
Hier vertelt iemand om de frequentie in Hz op te geven. Gebruik echter altijd een offset van een paar kHz. Anders zit je net in de spike van QI.

Je kunt ook eens “-C si” proberen mee te geven voor temperatuur in Celcius: https://manpages.debian.org/testing/rtl ... .1.en.html

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Decoderen draadloze weerstations

#4 Bericht door Charles_ »

Zo ziet het er bij mij op het scherm uit:
Afbeelding
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Decoderen draadloze weerstations

#5 Bericht door pd1ahm »

Ik ben er niet zozeer in thuis en ik kan er zo snel ook niets op internet over vinden. Maar zou het zomaar kunnen zijn dat er RTL USB types zijn die geen PLL hebben? Het zijn immers kleine sdr ontvangers die gewoon door software gestuurd worden. Indien er geen PLL is zal het wel werken maar is die dus ook niet gelockt.

Ik heb het ook even geprobeerd en bij mij komt dezelfde melding, maar hij werkt wel.

Plaats reactie