WFview -> IC7300

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

WFview -> IC7300

#1 Bericht door pd1ahm »

Bij mij thuis gebruik ik WFview tot grote tevredenheid.
Alles werkt en ik kan de radio netjes bedienen, MITS (en nu komt het) het niet via Wifi gaat. Als ik een pc gebruik die bedraad an het netwerk hangt is er niets aan de hand werken alle functies die ik nodig heb.

Echter zodra ik gebruik maak van mijn laptop die via Wifi verbonden is werkt de RX wel maar de TX niet. Met geen mogelijkheid kan ik een zendsignaal maken. Ik kan wel op de knop Transmit drukken, maar er gebeurd helemaal niets, WFview blijft gewoon de ruis doorgeven en de zender gaat niet in TX. Ik maak gebruik van dezelfde instellingen en ik heb maar 1 pc in het netwerk aan die WFview draait.

Ik dacht dat het wellicht aan de snelheid lag, maar die is meer dan uitstekend. Volgens WFview is de rx latency tussen 106 ~ 65 ms, rtt 2 ms en loss 0.

Ik heb de test eens herhaald op een ander adres, dus extern. Ook daar staat een pc bedraad aan het netwerk en ook daar werkt alles naar behoren. Ik heb nu de latency gegevens niet bij de hand maar die waren echt niet beter dan die van mijn laptop.

Wie heeft er een gouden tip voor mij?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: WFview -> IC7300

#2 Bericht door PA2S »

Misschien eentje van koper...

Ik had even snel de manual gelezen en zie dat alles via het UDP protocol loopt.

Krijgt de laptop een IP adres in dezelfde reeks als de radio server? Zo nee, dan zit je laptop achter een een z.g. NAT router. Dan moet je inloggen op de de Wifi router en deze zo instellen dat de UDP poorten 50001, 50002 en 50003 bereikbaar zijn. Dat doe je met z.g. port forwarding. Even bladeren dooor de menu's of de handleiding raadplegen hoe dat moet. De bestemming moet dan de server zijn en de poorten moet je 1:1 open zetten (d.w.z. dat de poortnummers extern en intern gelijk zijn).

Geen ervaring met dat programma verder, maar misschien kun je hier iets mee.

Succes!

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: WFview -> IC7300

#3 Bericht door pd1ahm »

Dank voor het meedenken en je tip.
Alle op het netwerk aangesloten apparaten zitten allemaal op dezelfde range van ip-adressen. Dus daar wordt niet in gegoocheld. Ook de drie genoemde poorten worden netjes doorgegeven. Anders zou het op de bedrade pc niet werken.

Het zal ergens een klein dingetje zijn waar het fout gaat. In het log van WFview kan ik meekijken maar zie geen vreemde dingen.

Kleine toevoeging, WFview is ook al eens verwijderd van de laptop, mappen verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd (na herstart). Dus er staat een frisse nieuwe WFview op de pc.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: WFview -> IC7300

#4 Bericht door pa3met »

inmiddels was dit gefixed voor Hans
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: WFview -> IC7300

#5 Bericht door PA2WN »

En het probleem en oplossing was.. wat?
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: WFview -> IC7300

#6 Bericht door PE1PQX »

PA2S schreef: 01 apr 2023, 19:59 Misschien eentje van koper...

Ik had even snel de manual gelezen en zie dat alles via het UDP protocol loopt.

Krijgt de laptop een IP adres in dezelfde reeks als de radio server? Zo nee, dan zit je laptop achter een een z.g. NAT router.
Iedere router heeft een NAT (Network Adress Translation) functie, dus hoe dan ook zit je altijd thuis in ieder geval achter één NAT apparaat.
Zie https://voipzeker.nl/alles-over-bellen-met-voip/nat
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: WFview -> IC7300

#7 Bericht door pd1ahm »

Excuses voor mijn late reactie. Een nekhernia heeft mij daadwerkelijk ‘genekt’. Maar de oplossing was oh zo simpel.. eigenlijk moet ik in de hoek staan en me schamen. Bij de cliënt config/tabblad moet een vinkje staan bij TX..dat was alles.

Het zijn kleine dingen waar je simpelweg overheen kijkt. In het WFview forum werd ik prima geholpen door Roeland. Prachtige service, chapeau!!

Plaats reactie