IP adres niet herkend

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

IP adres niet herkend

#1 Bericht door PH7R »

Voor een WSPR project probeer ik mijn HermesLite2 weer te gebruiken icm Spark (software). Echter PC ziet ip adres van HermesLite niet. Ook ping geeft geen resultaat. Andere pc geprobeerd en daar direct connectie HL2 en Spark. Iemand idee hoe dit op te lossen zodat pc ip adres weer ziet? Sofwtare PC is W11.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#2 Bericht door pe5jw »

Ok opnieuw ik had je bericht niet goed genoeg gelezen.
Direct op een andere pc werkt dus wel. met welke ipnummer s? APIPA neem ik aan ?
En direct op de pc die je wil gebruiken ?
kan je in dhcp een fixed ip instellen ? mss dat je hem zo uit eindelijk kan bereiken.
Kabels gecontroleerd ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IP adres niet herkend

#3 Bericht door PH7R »

Direct op een andere pc werkt dus wel. --> Ja
met welke ipnummer s? --> Met 169.254.19.221
APIPA neem ik aan ? --> Ja, zie https://github.com/softerhardware/Herme ... ot-Network
En direct op de pc die je wil gebruiken ? --> Ja, direct HL2 en PC zonder tussenkomst router.
kan je in dhcp een fixed ip instellen ? --> In Spark kan ik een vast IP adres aangeven maar lost niets op.
Kabels gecontroleerd ? --> Ja
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: IP adres niet herkend

#4 Bericht door Rene - pg3r »

PH7R schreef: 22 mar 2023, 10:40 met welke ipnummer s? --> Met 169.254.19.221
Een 169.254.x.x IP-adres wordt gekozen als de DHCP-server niet bereikbaar is. Misschien geeft dit richting aan het foutzoeken.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IP adres niet herkend

#5 Bericht door PH7R »

Stapje dichterbij, denk ik. HL2 aangesloten op wifi Deco M9, nu wel via pc verbinding. Dus ergens een netwerk conflict?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: IP adres niet herkend

#6 Bericht door PA2S »

PH7R schreef: 22 mar 2023, 11:42 Stapje dichterbij, denk ik. HL2 aangesloten op wifi Deco M9, nu wel via pc verbinding. Dus ergens een netwerk conflict?
Wifi Deco M9? Geen idee wat dat is...
Maar het is wel nuttig om even internet te raadplegen voor wat achtergronden over de werking van IP.

DHCP is een protocol waarmee een apparaat IP adressen kan toekennen aan bijvoorbeeld PC's en mobiele apparaten. De meeste PC's en mobiele toestellen staan standaard ingesteld op DHCP en als ze verbinden met het netwerk, zoeken ze naar en DHCP server.

In de meeste thuisnetwerken is de internet modem (router) tevens DHCP server en die deelt dan de adressen uit. Er zijn gereserveerde reeksen voor eigen netwerken, de 192.168 reeks is er een van.

Als een apparaat waarmee je vanaf een PC wilt verbinden, dan moet dat apparaat een vast IP adres hebben. De DHCP server kan dat doen, maar moet dan wel zo worden ingesteld dat bepaalde apparaten steeds hetzelfde adres krijgen. Apparaten worden herkend aan het z.g. MAC adres, wat uniek is (ik laat even het "faken" van MAC adressen buiten beschouwing). Om de DHCP server van je internet modem/router in te stellen, moet je daarop inloggen.

Je kunt daarbij ook bepalen welke adressen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld 192.168.1.100 t/m 192.168.1.199. Als je dan de HL een vast IP adres geeft buiten dat bereik, bijvoorbeeld 192.168.1.110, dan krijg je geen adresconflict met andere apparaten. De vaste adressen moet je wel zelf bijhouden uiteraard. Als het betreffende ding ook met het internet verbinding moet maken, zal dat ook moeten worden geregeld door z.g. gateway en DNS server adressen in te stellen.

Het vaste adres moet in dezelfde reeks vallen (192.168.1.*) want anders kan je PC het niet bereiken (dat komt omdat het z.g. subnet meestal standaard is ingesteld op alleen die reeks, een z.g. klasse C netwerk).

Een probleem dat ook geregeld voorkomt, is dat er meer dan een DHCP server actief is. Er zijn tegenwoordig allerlei apparaten die dat kunnen.

Op een PC kun je kijken door een command venster te openen, dat doe je met de Windows toets +R en je typt dan cmd en enter.

Type dan ipconfig/all en druk dan de enter toets.

Je ziet dan zoiets (DNS suffix van mij weggeknipt):

Code: Selecteer alles

Ethernet adapter Ethernet:

   Connection-specific DNS Suffix  . : <knip>
   Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
   Physical Address. . . . . . . . . : 48-BA-4E-5A-3D-F4
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.50.140(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : 22 March 2023 08:26:42
   Lease Expires . . . . . . . . . . : 22 March 2023 14:26:41
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.50.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.50.254
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.5.0.4
                                       10.5.0.5
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
De belangrijkste waarden zijn IPv4 address (dat is het adres van mijn laptop), het subnet mask (hier een klasse C masker, is meestal het geval bij thuisnetten), de default gateway (daarheen gaat alle verkeer naar het internet) en de DNS servers, die nodig zijn om www.zendamateur.com te vertalen naar 89.163.142.79. Je kunt ook zien dat de laptop van de DHCP server met adres .254 zijn instellingen heeft opgehaald.

De lease waarden hebben betrekking op de tijd die het IP adres geldig blijft (6 uur in dit geval). Het is nu 13:13 en over ruim een uur haalt de laptop de waarden opnieuw op. Vaak is deze lease wel langer, een dag tot een week komt vaak voor.

Tot zover een micro cursus, voor meer: raadpleeg het wereldwijde web.

73, Henk

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#7 Bericht door PA3CQN »

PA2S schreef: 22 mar 2023, 13:14
PH7R schreef: 22 mar 2023, 11:42 Stapje dichterbij, denk ik. HL2 aangesloten op wifi Deco M9, nu wel via pc verbinding. Dus ergens een netwerk conflict?
Wifi Deco M9? Geen idee wat dat is...
Soort van AP's in mesh. Maar afhankelijk van de versie M? gebruiken ze dan een eigen subnet en blokkeren ze verkeer tussen 2,4 en 5 GHz.
Alleen te beheren via een app op je telefoon zonder dat je iets meer in kunt stellen dan de SSID en de band.
Maw: rampdingen als je iets van netwerken weet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#8 Bericht door PA2EFR »

Ik had zoiets met Chrome als je daarin zelf nameservers hebt gezet.
Dan ziet hij geen interne adressen meer.
Als je je browser instelt op de standaard naneservers, dus die van je router, ziet Chrome ze wel.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#9 Bericht door pe5jw »

Ik bedoelde dat je in dhcp statisch adressen kan opgeven, dan koppel je het mac adres aan een ipnummer.
Maar als het lukt om verbinding te maken kan je de hermes een statisch ip nummer geven met sparksdr.
fixed-ip.JPG
Ik heb er 2 en moet dat wel doen anders gaat het niet goed, en mac op 1 met 1 verhoogd.
Al die hermes devices hebben het zelfde mac adres.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IP adres niet herkend

#10 Bericht door PH7R »

Iedereen dank voor de reacties. Inmiddels weer verbining HL2 en PC via standaard HL2 ip adres. Wss opgelost door Spark te deleten incl userfiles reset van HL2.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#11 Bericht door PE1PQX »

pe5jw schreef: 22 mar 2023, 20:58 Ik bedoelde dat je in dhcp statisch adressen kan opgeven, dan koppel je het mac adres aan een ipnummer.
Maar als het lukt om verbinding te maken kan je de hermes een statisch ip nummer geven met sparksdr.
fixed-ip.JPG
Ik heb er 2 en moet dat wel doen anders gaat het niet goed, en mac op 1 met 1 verhoogd.
Al die hermes devices hebben het zelfde mac adres.
Dan hebben de bouwers van die Hermes het concept van een MAC-adres niet begrepen. Ieder afzonderlijk (netwerk) apparaat heeft zijn eigen MAC-adres.
Als je dan een IP adres aan een MAC-adres gaat koppelen krijg je problemen.

Maar dat gaat buiten dit topic om....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IP adres niet herkend

#12 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 23 mar 2023, 07:04
Dan hebben de bouwers van die Hermes het concept van een MAC-adres niet begrepen. Ieder afzonderlijk (netwerk) apparaat heeft zijn eigen MAC-adres.
Als je dan een IP adres aan een MAC-adres gaat koppelen krijg je problemen.

Maar dat gaat buiten dit topic om....
Niet correct, zie beschrijving HL2
---
What is the behavior of the IP address assignment fallback path?
When no fixed IP address is set and the HL2 does not receive a DHCP response it will use APIPA. See the section on APIPA above for more details.

Temporarily recovering from an unwanted fixed IP address or MAC address
In this configuration any fixed IP or MAC address stored in the EEPROM is ignored so only DHCP will be used to assign an IP address and if this fails APIPA addressing will be used.

If this helps, you should remove the unwanted fixed IP address or change the MAC address using the procedures below.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IP adres niet herkend

#13 Bericht door PE1PQX »

PH7R schreef: 23 mar 2023, 08:32

Niet correct, zie beschrijving HL2
---
What is the behavior of the IP address assignment fallback path?
When no fixed IP address is set and the HL2 does not receive a DHCP response it will use APIPA. See the section on APIPA above for more details.

Temporarily recovering from an unwanted fixed IP address or MAC address
In this configuration any fixed IP or MAC address stored in the EEPROM is ignored so only DHCP will be used to assign an IP address and if this fails APIPA addressing will be used.

If this helps, you should remove the unwanted fixed IP address or change the MAC address using the procedures below.
Als een MAC adres verloren is gegaan in een apparaat werkt het (in ieder geval lokaal) gewoon niet meer en zou je dit opnieuw moeten flashen in de ROM van de netwerk controller. Het is een unike identifier fysiek gekoppeld aan de hardware (door de fabrikant)
Als je 2 apparaten hebt met ieders exact dezelfde MAC-adres, dan klopt er gewoon iets niet.
A media access control address (MAC address) is a unique identifier assigned to a network interface controller (NIC) for use as a network address in communications within a network segment.
(Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address )

Het MAC-adres wordt in het OSI model in de DATA-link-laag gebruikt om de DATA-pakketten te kunnen versturen. Als je dan 2 gelijke MAC-identifiers hebt, geeft dat ellende.

Dit is wat ik destijds geleerd heb bij een I-Net+ opleiding (20+ jaar terug inmiddels)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie