Airscout problematiek

Hardware en software.
Bericht
Auteur
ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Airscout problematiek

#1 Bericht door ON5DRE »

hallo allemaal,
ik weet niet goed waar dit onderwerp thuishoort, dus probeer ik het hier.
Het gaat over het programma Airscout, wel bekend onder de VHF en hoger DX'ers.

we merken dat het Airscout programma van DL2ALF niet goed meer functioneerde. regelmatig waren er geen vliegtuigen meer te zien op het scherm.
Airscout haalt zijn vliegtuigen data van andere websites, zoals bv Opensky. Deze websites hebben ofwel hun datastroom volledig stopgezet, of beperkt in aantal aanvragen. Als je zelf ook data verzamelde, en deze doorstuurde naar bv Opensky, mocht je wat meer aanvragen doen (via Airscout), maar dan nog bleef het beperkt, en gedurende een contest vaak onvoldoende.
DL2ALF vertelde vorig jaar dat er een idee was om zelf een server op te starten, waar ontvangers (feeders) hun data kunnen naartoe leiden, en zo een stand-alone netwerk voorzien voor de gebruikers van Airscout.

Ondertussen is het zover. Thomas OV3T heeft een server opgezet die de data van verschillende "feeders" verzamelt, en bundelt zodat deze kan gebruikt worden in Airscout. Het punt is nu natuurlijk wel dat er voldoende "feeders" moeten zijn, Europees (of wereldwijd) gezien, om deze server van voldoende data te voorzien, zodat Airscout prima kan werken. Iedereen die wil kan dus een ADS-B (vliegtuigen) ontvanger plaatsen, en de data doorsturen naar de server van OV3T.
http://airscout.eu/index.php/news

Zo'n ontvanger kan je zelf plaatsen, door middel van een kit, of zelf samen te stellen met een raspberry pi en SDR ontvanger.
Ik heb er zo eentje samengesteld met een pi en een goedkope DVB-T stick, en met de hulp van Thomas OV3T werkt deze ondertussen.
Aangezien ik een noob ben op gebied van raspberry pi's, heb ik dan ook mijn ervaring neergeschreven in een PDF bestand over hoe zo'n
ontvanger moet geïnstalleerd worden (zie bijlage). Normaal kunnen de meesten hiermee wel uit de voeten geloof ik.

Als je zo'n ontvanger bouwt en in dienst neemt, stuur je hiermee niet enkel data naar OV3T, je helpt de gehele VHF UHF SHF community die gebruik maken van reflecties op vliegtuigen via Airscout, inclusief jezelf als je hiervan gebruik maakt. Bijkomend kan je ook steeds zelf zien wat je kan ontvangen, komt alles mooi in realtime geplot op een kaart, en kan je gegevens opvragen van de verschillende vliegtuigen die bij u overvliegen.
een voorbeeld genomen van op internet:
Afbeelding

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Mvg, Kevin ON5DRE.
Bijlagen
Setup ADS.pdf
Engelstalige handleiding over het installeren van de Raspberry Pi.
(1.05 MiB) 70 keer gedownload

Plaats reactie