Programmeren SN74188

Hardware en software.
Bericht
Auteur
audiokit_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2022, 14:10
Roepletters: PE1MUT

Re: Programmeren SN74188

#16 Bericht door audiokit_nl »

Om een reactie te sturen heb ik mij ingeschreven in het forum.
In mijn jonge jaren ooit de D en C licentie gehaald en eigenlijk nooit in de lucht geweest met mijn PE1MUT call. Maar ik heb wel veel geleerd van de cursus en mijn interesse in elektronica en alles wat erbij hoort is altijd gebleven.
Buizen, buizenversterkers en radio's was lang mijn hobby tot ik op een bepaald moment een hele partij IC's "geschonken" kreeg. Die zaten in een oude ladenkast en ik mocht die kast enkel meenemen als ik ook de inhoud meenam. Eenmaal alles uitgezocht ging ik opzoeken wat dit allemaal was en uiteindelijk ben ik ook digitaal gegaan. Dat wil zeggen, alles tot aan mid de jaren '80. Daarna werd alles miniatuur en is alles ook moeilijker te doorgronden.
Dat was een korte introductie van mijzelf.

Nu het programmeren van de PROM
Marcel kwam mij op het spoor omdat hij 2 PROM's wilde kopen. Ik ben altijd benieuwd wat iemand daarmee gaat doen en of hij/zij in staat is om hem te programmeren. En ook welke programmer gebruikt wordt. PROMS waren er nog voordat Eprom's gemeengoed werden en niet elk apparaat kan deze Prom's branden. Het is ook een eenmalig proces, de "fuses" worden doorgebrand en dit maakt dan dat die bit een 1 of een 0 wordt.
Marcel legde uit dat het voor een callgever was en dat ik ook even de Japanse handleiding moest lezen om te zien wat hij ermee wilde.
Er zijn 2 hoofd soorten PROM's de open collector (OC) en de Tri State (TS). Er zat origineel een OC in en dan heb je pull-up weerstanden nodig om te zorgen dat je de logische waarde naar 1 trekt als er geen signaal is. De TS heeft 3 mogelijkheden: 0, 1, of hoge impedantie.

Deze schakeling is voorzien voor de Open Collector (dat zien je aan de weerstands array die er naast zit) en die kun/mag je vervangen door een Tri State. Andersom kan niet.
Ik heb een redelijke voorraad lege PROM's en had dus ook het Open collector type. Als je veel PROM's en oude EProm's hebt en je expeimenteert graag met vintage computers dan is een oudere programmer een noodzaak. Ik heb de HI-LO ALL-07 die een groot deel kan programmeren. (zie foto)

Gelukkig heeft Marcel de oude PROM naar mij gestuurd zodat de puzzel kon leggen in combinatie met de Japanse (of is het chinees?) tekst. Eerst dacht ik dat de letters en cijfers in het 8 bit formaat gezet werden. Dat is echter niet zo.
De 2 tabellen die erbij zitten zijn een goede hulp en een karakter kan dus gewoon overlopen van het éne 8 bits woord naar het volgende. Er wordt waarschijnlijk intern niet naar de 8 bit gekeken maar de enen en nullen worden achter elkaar uitgelezen. Een punt is een 1 op 1 bit, een streep is 3 X een bit op 1. een spatie tussen 2 letters is 1 bit op 0 en een ruimte tussen 2 woorden is 7 bits op 0. Je kunt (moet) dus gewoon doorschrijven, ook als je over de 8 bits heen gaat.
Ik heb de 2 voorbeelden die Marcel gevraagd heeft te programmeren erbij gevoegd.

Nu nog even afwachten of ze ook naar behoren werken. de chips zijn verstuurd en ik hoop dat Marcel ze binnenkort even kan testen.
IMG_20221006_161826.jpg
IMG_20221006_171435.jpg

Groet, Benny

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Programmeren SN74188

#17 Bericht door PE9ZZ »

Lijkt erop dat het klopt :P

Die Hilo ALL-07 is waarschijnlijk nog ouwer dan mijn ALL-11...

Tjerk, 9ZZ

audiokit_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2022, 14:10
Roepletters: PE1MUT

Re: Programmeren SN74188

#18 Bericht door audiokit_nl »

Hallo Tjerk.
Dat zou best kunnen. Ik keek even naar de manuals (al zegt dat niet alles omdat het een latere druk kan zijn). De 07 heeft een manual van 1993 en de 11A zie ik 2005 staan.
Het lastige bij de 07 is dat de processor van de computer die je er op aansluit niet sneller mag zijn dan 133Mhz. tenminste dat is wat zij garanderen en getest hebben. Een win95 of 98 emulator op een nieuwe pc gaat dus niet werken. Daarom heb ik een compaq pressario 1200 gekocht. De 11 is overigens ook een uitgebreide programmer, apparaten om te koesteren.
Groeten, Benny

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Programmeren SN74188

#19 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb een 11, geen 11A. Hij is erg verkleurd maar doet het verders prima. En ik koester hem zeker! Omdat-ie seriëel wordt aangesloten maakt PC niks uit. Ik heb er een Linux lappie voor en dat gaat prima met Wine. Misschien dat die 07 daar problemen mee heeft hoewel ik me dat niet kan voorstellen. 133 MHz was in die tijd al een deftige processor.

In het kader van mosterd na de maaltijd zal ik morrege toch nog effe kijken of ik die PROMs kan vinden in een bakje op QRL.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Programmeren SN74188

#20 Bericht door PE9ZZ »

PE9ZZ schreef: 10 okt 2022, 21:40In het kader van mosterd na de maaltijd zal ik morrege toch nog effe kijken of ik die PROMs kan vinden in een bakje op QRL.
Ja en nee. Nee, want de 82S123 die ik dacht aan te treffen zat niet in de onderdelenmolen. Ja, want er zaten wel 82S141 IC's in en dat is dus een 24 pins IC. 4 kbit PROM (64x64 bit):
82S141.pdf
(120.55 KiB) 50 keer gedownload
Tjerk, 9ZZ

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Programmeren SN74188

#21 Bericht door DK1NL »

Zo effe tijd gevonden om de proms te testen.
Om een lang verhaal kort te maken, ze werken!

Ik ben begonnen met PA5E hoe dit op te lossen.
Hij heeft overleg gehad met collega’s op de VU en deze hadden al uitgezocht welke componenten hiervoor gebruikt konden worden.
Deze componenten stonden te koop op eBay en dit bleek PE1MUT te zijn die bij de koop meteen vroeg of ik ze zelf kon programmeren, nee dus…

Mooi dat het gelukt is om dit werkend te krijgen in een 45 jaar oude set!
Of het ooit gebruikt wordt is een tweede maar als het erop zit moet het ook werken en niet met de call van een overleden amateur.

Iedereen bedankt die heeft meegedacht om dit op te lossen!

Hieronder de filmpjes:
https://youtu.be/HysKWGbKHKY
https://youtu.be/_DnVZ4xn3OY
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie