Kenwood TS-870 CAT gebruik.

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#1 Bericht door PA0NCR »

Mijn Kenwood TS-870 communiceert vanuit de 9-pins RS232 CAT connector via een RS232 naar USB kabeltje met het panadapter programma NaP3, Werkt perfect.
Ik ben nu bezig met de bouw van een MOSFET lineair en wil de Low Pass Filters die hier in komen meeschakelen met de bandkeuze van de TS-870. Dat doe ik met een Arduino UNO die via een RS-232/TTL convertor zijn informatie krijgt uit de 9-pins RS232 CAT connector van de TS-870. De software (in diverse versies) is te vinden op remoteqth.com. Dit krijg ik niet werkend. Heb uiteraard al de installatie-instructies opgevolgd en nodige malen de TX en RX omgedraaid.... Iemand ervaring met dit probleem?
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#2 Bericht door pa3a »

@pa0cnr
Waarom niet sturen uit de pc?
Of kom je dan in de problemen?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#3 Bericht door pa0ejh »

Ik heb eens naar de Software gekeken, Versie 04.
De Baudrate is 9600 met 1 StopBit.
De Decoder moet met het FA commando aan de TS870 vragen welke Freq. VFO A staat...
De TS870 stuurt dan 00007000000 retour als de VFO op 7Mhz staat.

Je zou dit kunnen controleren door je Decoder op de PC , waarop een Terminal programma loopt, aan te sluiten
en dan zie je of de communicatie loopt en welke Data wordt verstuurt...

De Decoder zal dus met regelmaat aan de TS870 vragen wat de Freq. is en zal de Watchdog in de Decoder aan moeten staan.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#4 Bericht door PA0NCR »

Dank voor jullie reactie mannen!
Ik stuur niet uit de PC omdat ik normaliter geen PC gebruik om de transceiver te bedienen. Ik gebruik alleen een oude laptop om het panadapter programma NaP3 te laten draaien.

Ik ga eens verder met de suggestie van PA0EJH om met een terminal programma te kijken of er wel communicatie plaats vindt.
Nogmaals dank voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte.
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#5 Bericht door pa3a »

Je zou tussen nap3 en de 870 een replicator kunnen draaien zoals LP-pan.
Je hebt dan alle info uit de 870 voorhanden op meerdere interne virtuele poorten.
Ik knoop zo allerlei software aan elkaar .
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#6 Bericht door PA0NCR »

Dank Arie, ik ga met e.e.a. aan de slag. Wordt vervolgd.....
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#7 Bericht door PA0NCR »

Ik heb inmiddels weer wat uurtjes achter de rug, maar helaas het is mij niet gelukt om de decoder aan de praat te krijgen.
De reden is simpel, mij ontbreekt de (digitale) kennis. Ondanks het googelen lukt het laten lopen van een terminal programma op de PC ook niet.
Kortom, fiasco..... Nog suggesties die mij kunnen redden?
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#8 Bericht door pa0ejh »

Kan zijn dat het TTL signaal moet inverteren RS232 is Negatieve Logica...

Als je een oscilloscoop hebt kun je zien wat uit de RS232/ TTL dongle komt...

Of een MAX232 gebruiken, die gebruikt RemoteQTH ook...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#9 Bericht door PA0LMD »

Een andere benadering : voer middels een kleine modificatie de LPF schakelsignalen van de TS-870 naar buiten uit.
Dit zal gegarandeerd werken .
Meten is (z)weten

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Kenwood TS-870 CAT gebruik.

#10 Bericht door PA0NCR »

Beste mede-amateurs,

Mijn solid state all-band amplifier op basis van de BLF188 is klaar. Nadat ik de Arduino decoder niet aan de praat kon krijgen (zie item 1 in deze post) heb ik besloten dat aspect even in de koelkast te zetten en ben ik begonnen met het bouwen van de control (key, sequencer) en beveiligingsschakelingen (current, temperatuur, SWR en over drive). Dat alles werkt perfect. Het solderen van de FET op de koperen plaat en de LPF's waren nog wel even een dingetje, maar is ook gelukt. Op de klassieke banden heb ik nu 700 Watt of meer bij 48V/25A.
Nu dat alles klaar is heb ik me de afgelopen maand weer op het decoder verhaal gestort. Tevergeefs, het lukt me niet om de LPF's met de Arduino decoder schakeling mee te laten schakelen met de TS-870. Ik weet gewoon te weinig van digitale techniek om het probleem te doorgronden. Mijn vraag is of er iemand bereid is me hierin stap voor stap aan de hand te nemen of (wellicht nog beter) hier eens naar te kijken. In dat geval kom ik graag met de set, arduino, max, laptop etc naar je toe, c.q. ben je van harte welkom in Nieuwkoop.
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Plaats reactie