Remote Control - RemoteTX

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Remote Control - RemoteTX

#1 Bericht door PH7R »

Mooie ontwikkelingen qua remote control https://remotetx.net/ om via iPad oid op afstand te werken. Voorlopig alleen voor Icom 7100/7200/7300/7610, Yaesu 991 en Elecraft KX2/3/K3.
Qua prijzen, $70 voor 12 maanden of $40 voor 6 maanden, te doen. Ziet er in ieder geval professioneel uit.
Alleen lastig binnen de NL wetgeving als je dit buitenshuis wil gebruiken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Remote Control - RemoteTX

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Alleen lastig binnen de NL wetgeving als je dit buitenshuis wil gebruiken.
Waarom lastig binnen de geldende Gebruikersbepalingen?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Remote Control - RemoteTX

#3 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 03 jan 2022, 16:24 Waarom lastig binnen de geldende Gebruikersbepalingen?
Vraag is of cf artikel 10, eerste lid a of je er voor kunt zorgen dat "alleen hij zijn radioapparaat op afstand kan bedienen". Eea loopt over een externe server.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Remote Control - RemoteTX

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

De connectie tussen je device en de (Raspberry Pi gekoppeld aan de) zender vindt plaats na inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. De radio is dus niet beschikbaar voor derden (delen en hacken van gebruikersgegevens buiten beschouwing gelaten natuurlijk).

Er uiteraard zijn er ook nog andere maatregelen te bedenken waardoor gebruik van derden niet mogelijk is, bijvoorbeeld door de stroomvoorziening separaat van deze oplossing te kunnen bedienen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Remote Control - RemoteTX

#5 Bericht door PA9X »

Ik denk dat aan iedere vorm van externe bediening over het internet risico's hangen. Zo heb ik eens tijdens een lunch op de zaak de set thuis bediend, waarna de verbinding zomaar wegviel. Kan geen kwaad dacht ik, totdat ik thuis kwam en de set in TX zag staan. Gelukkig in SSB zonder audio. Sowieso is de microfoon altijd ontkoppeld bij remote, zeker in de tijd dat de kinderen nog klein waren...

Maar RemoteTX is een mooie oplossing. Dat zal ongetwijfeld stimuleren om nog vaker actief te zijn. Nu nog meer sets ondersteunen.

Plaats reactie