WSJT-X en eQSL

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

WSJT-X en eQSL

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Wellicht is dit eerder gepasseerd in een topic maar zo snel kon ik niets hier over vinden.
Ik maak gebruik van eQSL voor het loggen van mijn contacten. Ik maak regelmatig gebruik van FT8 (vroeger JT65 maar helaas). Nu is het vanuit JTDX mogelijk om direct de gemaakte QSO te versturen naar eQSL, super handig zeker nu met FT8 omdat je bijna geen tijd hebt om dit met de hand te doen. Met JT65 ging dat nog prima.
Om een of andere reden heb ik toch het idee dat WSJT-X net wat stabieler en beter is t.o.v. JTDX, dit blijft een stuk software waar steeds een beetje aan wordt gesleuteld zonder een duidelijke visie. WSJT-X is allemaal net wat beter doordacht. Maar dit terzijde.
De reden waarom ik nu JTDX nog het meest gebruikt komt door die koppeling met eQSL. Weet iemand hoe het op een redelijk eenvoudige manier mogelijk is om met WSJT-X dit ook mogelijk te maken. Direct kan volgens mij niet en ben al bezig geweest met JTAlert en Log4OM maar zeker in deze laatste zitten zoveel toeters en bellen dat dit ook weer overkill is en een heel gepruts om het te laten werken en werkend te houden.

Wie weet raad om dit relatief eenvoudig op te lossen?

73, Gert

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#2 Bericht door on4avt »

Ik gebruik HRD als logbook.
Dit is gekoppeld met WSJTX.
Het logbook van HRD stuurt de qsl naar Eqsl, QTZ.com,HRDlog.net;LOTW;
Is dus niet rechtstreeks vanuit WSJTX
Misschien kan jou logbook dat ook?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#3 Bericht door on4avt »

QTZ is QRZ.com

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: WSJT-X en eQSL

#4 Bericht door PA1GVZ »

Hallo Willy,

Met HRD bedoel je denk ik HRDLOG.net? Maar dit is toch ook een online logbook? Hoe configureer je dat binnen WSJT-X.
Of bedoel je HamRadioDeluxe?

Groeten Gert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WSJT-X en eQSL

#5 Bericht door PA3DAT »

HRD is toch hetzelfde als HamRadioDeluxe? Altijd gedacht dat die twee oorspronkelijk bij elkaar hoorden.
Het programma HRD heeft een eigen logboek-programma, ik gebruik dat al jaren. Daarmee kan ik ook LOTW up- en downloaden.
E-QSL (doe ik zelf niet) kan daar volgens mij ook mee.

Bij WSJT-x gebruik ik JTAlert; die stuurt de gemaakte FT8-verbindingen automatisch door naar mijn HRD-logboek, ook wanneer ik dat logboek-programma nog niet heb geopend, dan worden ze (door JTAlert?) bewaard tot ik mijn logboekprogramma start.
on4avt schreef: 28 mei 2021, 06:20 QTZ is QRZ.com
Dat bericht plaatste je 1 minuut na je voorafgaande bericht. Had niet gehoeven, je had nog 59 minuten de tijd om je voorgaande bericht te editen en dus die typefout te verbeteren! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#6 Bericht door on4avt »

HRD is Hamradio deluxe
hamradio.net is de online logbook
wsjtx.JPG
Knipsel.JPG
in de foto's zie je de instellingen
voor WSJTX en HRD op je pc
Hoop dat dit helpt. Ik weet niet welk logbook je gebruikt ,maar misschien kan het daar ook.
Willy
dat knopje gevonden boven rechts, hi!

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: WSJT-X en eQSL

#7 Bericht door PA1GVZ »

Ik gebruik geen logboek programma. Alleen eQSL en elke 3 maanden upload ik een adif bestand naar Lotw. Alles in de cloud :D.

JTalert “tussen” WSJT-X en eQSL.cc schijnt ook te kunnen maar nooit goed aan de te praat gekregen. Als het even kan dan wil het alleen online loggen, een lokaal geïnstalleerd logbook programma maakt het allemaal wat complexer als je op vakantie QSO’s maakt bijvoorbeeld. Daarom is JTDX die rechtstreeks naar eQSL logt voor mij ideaal, die enkele verbinding in SSB of een andere mode registeer ik wel met de hand in eQSL.

73, Gert

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#8 Bericht door on4avt »

Is toch net hetzelfde als HRD die direct naar eqsl upload,?
Ik heb toch graag een echt logbook.
Ben ook heel vaak op reis .
Maar een adif file uploaden is maar eens om de zoveel tijd.
Nu je ziet het wel.
Ik wilde alleen maar helpen.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: WSJT-X en eQSL

#9 Bericht door PA1GVZ »

Hi Willy,

Ik wil je dan ook zeker bedanken voor je hulp en tips :D. Excuses als dat verkeerd overgekomen is :oops:. Wellicht is het ook voor mij het overwegen waard om een echt logbook te gaan gebruiken. Ik ga nog eens even kijken wat nu het meest praktisch is. Ik heb de laatste gratis versie nog ergens van HamRadioDeLuxe maar deze is inmiddels toch al wat verouderd, tegenwoordig moet je hier volgens mij iets van 99 euro voor neertellen. Ik heb veel softwarematig aan elkaar geknoopt alleen dit nog niet. Onze hobby kent vele facetten en zo heb je altijd wat te bedenken en te doen.

73, Gert

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#10 Bericht door on4avt »

PA1GVZ schreef: 28 mei 2021, 20:56 Hi Willy,

Ik wil je dan ook zeker bedanken voor je hulp en tips :D. Excuses als dat verkeerd overgekomen is :oops:. Wellicht is het ook voor mij het overwegen waard om een echt logbook te gaan gebruiken. Ik ga nog eens even kijken wat nu het meest praktisch is. Ik heb de laatste gratis versie nog ergens van HamRadioDeLuxe maar deze is inmiddels toch al wat verouderd, tegenwoordig moet je hier volgens mij iets van 99 euro voor neertellen. Ik heb veel softwarematig aan elkaar geknoopt alleen dit nog niet. Onze hobby kent vele facetten en zo heb je altijd wat te bedenken en te doen.

73, Gert
Geen probleem Gert . Er zijn zoveel verschillende manieren, maar overlaatst kwam ik ook op een online logboek uit. Vind het nu niet direct terug, iets nieuws. Als ik er terug op kom laat ik het je weten.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: WSJT-X en eQSL

#11 Bericht door PA3BZT »

Ik gebruik Log4OM als logbook programma die mijn qso’s naar eQSL en HRDLOG en lotw stuurt.
Je maakt een database aan en met external services de koppeling naar eQSL ed.
De koppeling met wsjtx is heel simpel, de standaard poort staat al ingevuld.
Je kunt altijd met een adif import gemaakte verbindingen aan je logboek toevoegen.
Wanneer je je verbindingen via de cloud optie opslaat, kun je met meerdere computers werken.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: WSJT-X en eQSL

#12 Bericht door on4avt »

https://www.magicbug.co.uk/cloudlog/

Denk dat het deze was .

Plaats reactie