Root rechten

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Root rechten

#1 Bericht door pb1a »

Steeds als ik Linux installeer loop ik er tegen aan dat bepaalde zaken geweigerd worden. Als je hem installeert moet je root rechten hebben Maar je schijnt superuser te zijn.
Weet iemand hoe je root rechten aan kan maken anders heb ik er niks aan Uitgeprobeert Kali linux Unbuttu linux elementen linux Linux Mint. Bij allemaal hetzelfde liedje. Zelfs op de apps die je in de Microsoft store kan krijgen. Allemaal access geweigerd baal. Wie weet hoe dat werkt. Loop nu in een kringetje.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#2 Bericht door PA0BAK »

Je vraag is wel erg onduidelijk.
Welke zaken worden geweigerd?
Hoe maak jij je superuser (sudo ?)
App's in de Microsoft store voor Linux?

Graag enige uitleg, zelf gebruik ik Ubuntu/Xubuntu sinds 2004 en nooit problemen gehad..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Root rechten

#3 Bericht door PA8S »

Voor installatie heb je wel root/sudo rechten nodig. In andere situaties kan je een 'permission denied' krijgen wat kan betekenen dat je als gewone gebruiker ergens niet bij kan/mag.

Zoals pa0bak al aangaf is je probleem/vraag niet geheel duidelijk. Ook ik heb nooit niet op te lossen rechten problemen gehad op Linux of een Unix. Dus geef ons wat meer informatie. Welk OS, welke applicaties, wat doe je, wat wil je, etc.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Root rechten

#4 Bericht door PE9ZZ »

Kali Linux is niet voor beginners. Daar ben je namelijk al root. En bij Ubuntu en de derivaten die je opnoemt krijg je root privileges met

Code: Selecteer alles

sudo
voor het commando wat je wilt uitvoeren. Dan moet je je password intoetsen. Kijk eens rond op relevante fora. Daar is veel informatie te vinden (ubuntuforums.org bijvoorbeeld).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Root rechten

#5 Bericht door pa3dsc »

Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#6 Bericht door PA0BAK »

PE9ZZ schreef:Kijk eens rond op relevante fora. Daar is veel informatie te vinden (ubuntuforums.org bijvoorbeeld).
Of gewoon in het Nederlands forum.ubuntu-nl.org .............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#7 Bericht door pb1a »

Ik log in met ammak Tijdens de installatie maak ik dat account aan. Daarna krifg ik premissie denied als ik in de terminal bijv. aircrack-ng. vooral /dev/home kan ik niet bij In de Gui kan ik er wel bij.
Wat mij is opgevallen is dat ammak geen rootrechten heb. Dat terwijl ik dat tijdens de installatie heb ingevoerd.
Hoop dat het zo wat duidelijker is. Is voor mij ook vaag, maar kom gewoon niet verder.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Root rechten

#8 Bericht door PH7R »

Welke Linux distro heb je geïnstalleerd?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#9 Bericht door pb1a »

pb1a schreef:Ik log in met ammak Tijdens de installatie maak ik dat account aan. Daarna krifg ik premissie denied als ik in de terminal bijv. aircrack-ng. vooral /dev/home kan ik niet bij In de Gui kan ik er wel bij.
Wat mij is opgevallen is dat ammak geen rootrechten heb. Dat terwijl ik dat tijdens de installatie heb ingevoerd.
Hoop dat het zo wat duidelijker is. Is voor mij ook vaag, maar kom gewoon niet verder.
M.a.w. hoe maak ik een root account aan.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#10 Bericht door pb1a »

Et discite schreef:Welke Linux distro heb je geïnstalleerd?
Kali linu, unbutu linux Linx mint en eten linux Kali in Hypervy en nu dedicated. Vie de Windows 10 stor waar de app in staat. Dus dat lukt nu wel een beetje HI :mrgreen:
Maar ik zit met een rechten probleem
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#11 Bericht door PA0BAK »

Ubuntu en Mint kennen geen root account, maar een lijst van accounts die root rechten tijdelijk kunnen krijgen.
In de terminal gaat dat met sudo.
Type eens sudo --help dan krijg je alle mogelijkheden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Root rechten

#12 Bericht door PH7R »

pb1a schreef:
Et discite schreef:Welke Linux distro heb je geïnstalleerd?
Kali linu, unbutu linux Linx mint en eten linux Kali in Hypervy en nu dedicated. Vie de Windows 10 stor waar de app in staat. Dus dat lukt nu wel een beetje HI :mrgreen:
Maar ik zit met een rechten probleem
Aha, beter om bijv bootable usb drive te maken met Ubuntu of Linux Mint oid. Mijn ervaring om dit via de W10 app te doen is negatief. Sinds een aantal maanden zelf ook bezig om Linux te meesteren. Zelf een oude pc gebruikt en nu via Raspberry Pi aan het oefenen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Root rechten

#13 Bericht door ----- »

Heb je nu linux als virtual machine in windows 10 geinstaleerd ? Linux (ubuntu & kali) staan namelijk in de windows app store ? je boot dus windows en start vanuit daar het linux sub system op ?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Root rechten

#14 Bericht door pc1mb »

De "root rechten" van ammak bestaan waarschijnlijk uit rechten om sudo te gebruiken.

Linux geeft in principe niet permanent root maar vraagt dat je het als gebruiker expliciet aangeeft als je ergens root voor nodig hebt. Mede daarom hebben virussen en andere malware gemiddeld minder vat op linux dan op Windows...

Toch kun je ook "sudo -s" doen om in de shell langdurig root rechten te gebruiken, of afhankelijk van de distributie zelfs gewoon als "root" inloggen hoewel dát meestal sterk ontmoedigd wordt.

Een "root account" wat permanent en meteen root is, bestaat niet, los van root zelf.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Root rechten

#15 Bericht door ----- »

Volgens mij draait de TS WSL vanuit de windows 10 omgeving. Dat is outof the box geen volledige linux omgeving, er is volgens mij ook geen GUI maar alleen comandline interface.

https://techacademy.id.nl/blog/draai-li ... s-met-wsl/

Het is mij niet duidelijk wat de TS wil bewerkstelligen me deze linux omgeving die in eerste instantie bedoeld is om linux services die draaien vanuit windows, de doelgroep hiervoor is vooral developers

Plaats reactie