Root rechten

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Root rechten

#16 Bericht door PE9ZZ »

pb1a schreef:Ivooral /dev/home kan ik niet bij In de Gui kan ik er wel bij
/dev/home bestaat helemaal niet:

Code: Selecteer alles

fprefect@empavid:~$ cd /dev/home
bash: cd: /dev/home: No such file or directory
fprefect@empavid:~$ pwd
/home/fprefect
fprefect@empavid:~$
/home/ammak is jouw home directory.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Root rechten

#17 Bericht door Ton_O_E »

ik doe altijd sudo su
dan ben je root
en dan passwd (een wachtwoord instellen)
en dan kun je de volgende keer als root inloggen
(dat is bij debian)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#18 Bericht door pb1a »

Jongens bedankt voor alle reactie's. Ik heb de rootrechten voornamelijk nodig om een wifi driver te installeren Die ziet hij niet. Toen ik er unbuntu linux op had staan zag hij hem wel. Dat gaf geen problemen. Ik nu momenteel een laptop met elementen linux. Draaid goed Ook nog netjes geupdate zowel grafisch al via het tuminal met sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade. Dat gaat nu goed. En met Kali linux die ik weer op een andere PC hen staan ging dat ook goed. Via een lanverbinding werkt het wel, maar mijn wifikaart ziet hij niet. en om die driver te installeren heb ik die rootrechten nodig. :mrgreen: Anders had ik me er voorlopig niet druk om gemaakt. Eerst eens lezen wat je met het systeem allemaal kan testen. Wel op mijn eigen lap.
Het feit dat je geen rootaccount kan aanmaken is me geloof ik nu wel duidelijk. Van de week even proberen. Dit om de lockdown door te komen. Mijn sdr software draaid allemaal onder Windows 10 en mijn dokumeten staan op een Windows 2012 R2 server. Maar ja Windows is geen linux. Graag zoveel mogelijk tips. In ieder gaval allemaal harstike bedankt.
Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#19 Bericht door pb1a »

https://www.youtube.com/watch?v=VbEHaEV ... el=AnneMak

Volgens mij zit hier de oplossing. Aan de kant had ik beter eerst Kali Linux live kunnen draaien. Dan was ik er binnen 5 minuten al achter HI. Maar mijn lan werkt alleen wlan gaat nog niet maar wat ik zocht was sudo su. Niet wetende dat er geheel geen admin account zoals bij Windows bestaat voor de beveiliging.
Nogmaals ieder bedank.
Gr Anne PB1A :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#20 Bericht door PA0BAK »

pb1a schreef:Ik heb de rootrechten voornamelijk nodig om een wifi driver te installeren
Als het goed is, dan zit de driver in een .DEB file.
Ga naar de map waar de file staat, Installeren kan dan met sudo apt install ./naam.deb waarna je je wachtwoord moet opgeven.

(gelukkig lijkt het niet op Windows :roll: )
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Root rechten

#21 Bericht door PA1FOX »

pa0bak schreef:
pb1a schreef: (gelukkig lijkt het niet op Windows :roll: )
Nee klopt. Als ik het hierboven zo lees bevestigt dat mijn vermoeden dat het door de jaren heen met Linux niet gebruikersvriendelijker geworden is. Twee decennia geleden heb ik een paar maanden met Red Hat geknoeid, twee jaar geleden een vergelijkebare periode met Mint. De gebruikersvriendelijkheid van Linux is nog altijd niet wat het met bijvoorbeeld Windows wel is.

Het is prima als je de moeite neemt om alle command line codes te willen gebruiken, maar die tijd heb ik met Novell 3.12 ver achter me gelaten. (Goed, Powershell is ook wel handig, maar heb je maar zelden nodig)

Ieder zijn ding, maar het valt me altijd op dat veel Linux gebruikers moeten 'afgeven' op met name Windows. Vind ik jammer.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#22 Bericht door PA0BAK »

PA1FOX schreef:het valt me altijd op dat veel Linux gebruikers moeten 'afgeven' op met name Windows. Vind ik jammer.
ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Linux lijkt moeilijk, omdat je alles wat je weet (van Windows) moet vergeten en opnieuw moet beginnen.
Wanneer je Linux door hebt, dan zal je zien, dat de opbouw van het systeem veel logischer is, dat er geen registry is en dat het veel beter beveiligd is.
Daarnaast is het update systeem van Windows sterk verouderd en aan verbetering toe.
Gelukkig is Windows-10 een hele verbetering gebleken, maar er zitten voor mij nog veel nadelen aan.

Een ander punt is de ondersteuning van OpenStandaarden, die o.a. voor overheden verplicht zijn, waarin Windows achter loopt.

Voor de standaard gebruiker, die wil internetten en spelletjes spelen is Windows de ideale oplossing........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Root rechten

#23 Bericht door PA1FOX »

pa0bak schreef:
Voor de standaard gebruiker, die wil internetten en spelletjes spelen is Windows de ideale oplossing........

Kijk, dat bedoel ik nu als voorbeeld van 'afgeven'. Dank je voor het voorbeeld.

Ik werk beroepsmatig inmiddels 25 jaar in de IT en schaar me dan ook niet onder de jou gedefiniëerde standaardgebruiker.
Alsof Windows Server niet geschikt zou zijn voor professionals..

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Root rechten

#24 Bericht door pe1rea »

Ik vier nog steeds de dag dat ik van MS overgestapt ben op Linux.
Het werkt.
Geen gezeik met antivirusscanners, updaten gaat nagenoeg automatisch.
Spelletjes speel ik niet op de PC en alles wat ik hebben wordt meegeleverd.

In den beginne was geluid wel eens een dingetje, Mandrake 10.0 had daar wat moeite mee, maar daar ik toch geen geluid gebruikte had ik er ook geen last van.
Vanaf Ubuntu 8.*** of zo die in gebruik en alles werkt.
Enkele keer moet ik bij iemand anders op een MS machine werken, en alle keren valt dat weer tegen.

Wat ik nog het meeste mis op MS machines zijn de burobladen, op deze laptop liggen er 10.
De werklaptop 8.
Ieder werkblad/buroblad heeft z'n eigen functie, kwestie van naar het juiste blad en daar staan alle browsers en wat ik wil klaar voor gebruik.

Voor mij geen MS meer, na bijna 20 jaar Linux teveel verwend.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Root rechten

#25 Bericht door ----- »

Ik fanboys niet, waarom je zou moeten kiezen, ik draai zowel linux als windows hier, helemaal afhankelijk van eisen en wensen. mij maakt het niks uit als het maar doet wat ik wil.

ps. extra burobladen in windows: windows-toets + ctrl + pijltje (links of rechts)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Root rechten

#26 Bericht door Ton_O_E »

Ik weet nog, dat in het begin van het wifi-tijdperk soms een halve dag bezig was om een wifi-adapter aan het werk te krijgen in linux, tegenwoordig zijn ze bijna allemaal plug en play in Ubuntu
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Root rechten

#27 Bericht door PA0BAK »

Er is ook een andere benadering mogelijk.
Zie het besturingssysteem als een container voor de software die je wilt gebruiken.
  • 1. Wil je een server draaien, dan is Linux de meest voor de hand liggende keuze (95% van internet gebruikt dit)
    2. Wil je spelletjes spelen, dan zijn de meeste spelletjes voor Windows te vinden
    3. Wil je veel ontwikkelen, dan is werken in een OpenSource omgeving het meest voor de handliggend
    4. enz........
Zo is er voor ieder argument ook een tegen argument te vinden, m.i. is het vooral een kwestie van smaak, ervaring en manier van werken. :roll:

OpenSource heeft m.i. meer voordelen dan nadelen, maar dat is weer voor mijn situatie, dan kan voor de buurman heel anders zijn......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Root rechten

#28 Bericht door pb1a »

Je moet wel het commando Sudo su intikken omdat je hardware gaat installeren en daar heb je rootrechten voor nodig. Maar mijn Wifi adapter werkt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=VbEHaEV ... el=AnneMak

Gedaan zie video.
Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Root rechten

#29 Bericht door sottezero »

Ik snap de problemen om de vraagstelling goed.
Zeker mensen die linux gebruiken hebben ook een stap-voor-stap vraagstelling nodig :mrgreen:

Tot voor kort was het installeren van wifi juist erg handig op de diverse distributies met een linux kernel.
Laatst had ik ook al issues met een intel AC kaart (zowiezo een drama kaart maar het zit bijna in elke laptop).

Ik denk dat je een systeem moet gebruiken voor waar het beste geschikt voor is...
75% van de spellen die ik heb draai ik gewoon op Linux Mint of Ubuntu.
De spellen die niet draaien op die machines draai ik op mijn Windows 10 laptop, maar grafisch doet een gemiddelde linux distro niet onder voor een gaming PC met windows.
Steam werkt lekker op linux, maar ook de duizenden 'ingebouwde' spellen zijn heerlijk.
Ik weet niet hoeveel uurtjes ik heb verprutst met warzone 2100, of counterstrike, arena (unreal tournament clone), wakfu, tombraider enz. allemaal op linux.

Linux is overigens niet heilig met updaten zoals genoemd werd.
mijn prive mailserver draait centos6 en is een PITA om te upgraden nu naar stream of centos8.
eerst vervalt je update (maar dus ook je mogelijkheid om te installeren als je iets verwijderd hebt, moet je ineens een andere .. laat maar. ik wordt al moe als er aan denk..

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Root rechten

#30 Bericht door PA2EFR »

Losse mailserver bouwen op Raspberry Pi met Ubuntu voor Pi.
Met Postfix en Dovecot.
Draait hier gewekdig.

Plaats reactie