USB to RS232 Converter

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

USB to RS232 Converter

#1 Bericht door on3dag »

Regelmatig gebruik ik het programma CWcom om de morse te oefenen. Er bestaat ook de mogelijkheid om met het programma online morse te beoefenen via andere gebruikers van het programma CWcom mits het aansluiten van de seinsleutel of paddle. Eerder bij mijn laptop (Windows7) was dit mits gebruik te maken van de USB to RS232 stick geen enkel probleem. Nu heb ik een desktop computer met Windows 10 erop en dit heeft wel problemen namelijk bij het seinen van de letters en cijfers. Het zijn totaal andere letters dan de geseinde letters die op het scherm verschijnen, meestal allemaal "T"'s. Dus bij het seinen van een "O" krijgt men "TTT" te zien. Op de verpakking van de stick staat USB 2.0 to RS232 Convertor: specificaties: USB 2.0 interface. Ondersteunt RS232 serial interface DB9. Ondersteunt gegevensoverdracht van 1Mps en hoger. Ondersteunt Remote wake-up en energiebeheer. Besturingssysteem, Win98/2000/XP Mac OS v8.6 or higher. Er zit ook een kleine cd bij voor de installatie. Valt er met deze stick nog iets aan te vangen of moet ik mij een nieuwere aanschaffen die rechtstreeks geschikt is voor Windows 10?
Alvast mijn dank voor jullie reaties.
Mvg,
Dirk-ON3DAG

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: USB to RS232 Converter

#2 Bericht door ----- »

Klinkt als een snelheid mismatch, een O is drie strepen, maar dat wordt gesplitst tot 3 T welke 1 streep is

Probeer eens sneller te seinen om te kijken of er dan een O verschijnt.
Zo ja, dan moet je ergens zoeken hoe je de decodeer snelheid omlaag zet.

Wat ook nog kan zijn is dat de software automatische snelheid regeling heeft maar dat die wel moet leren hoe snel het seinen gaat. dan zie je ook vaak TTT maar als je dan doorseint met dezelfde snelheid past de software zich aan en zullen er uiteindelijk O's verschijnen

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: USB to RS232 Converter

#3 Bericht door on3dag »

Ik heb van iemand een tip gekregen dat ik een andere driver moest installeren voor de PL2303HXA USB naar RS232. Die driver noemt : F5U103. Ik heb van deze persoon een website gekregen waar deze zou te vinden zijn nl: https://members.driverguide.com/driver_search.php
Ik ben op deze site gaan zoeken maar kom veelal uit op "driverfix" die wel betalend is. Zou er dan geen gratis driver bestaan? Heeft iemand hier weet van of kan mij misschien de juiste link geven waar de driver zich bevindt. In feite is moet de PL2303HXA werken samen met Windows 10. Dank aan allen die mij verder kunnen helpen.
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: USB to RS232 Converter

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

De Prolific chips worden onder Windows 10 niet of nauwelijks ondersteund.
Dat hij uberhaupt wat doet is al mazzel.
Dus terug naar Windows 7 of een andere USB naar RS232 converter met een goede Windows 10 driver

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: USB to RS232 Converter

#5 Bericht door PA1AIS »

Prolific wordt prima ondersteund met drivers voor W10.
Alleen oudere chips worden systematisch genegeerd door Microsoft.
Als je de drive hier ophaalt, heb je nooit meer problemen met prolific.

https://ifamilysoftware.com/news37.html
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: USB to RS232 Converter

#6 Bericht door on3dag »

Oké bedankt, ik zal het proberen en hopelijk werkt de driver.

Mvg,
Dirk

Plaats reactie