Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#16 Bericht door PE0SAT »

pa3kc schreef:Heeft er ook iemand gewerkt met Windows 10 in combinatie met HYPER-V?

Ik heb met die combo lange tijd servers ergens gedraaid met zowel Linux hosts als Windows host en dat werkte bovenverwachting erg goed en leuk. Ik had ook Windows server alleen kunnen nemen met alleen de HYPER-V role dan was het kostenvrij geweest maar we wouden Windows 10 gebruiken voor de grap op die locatie en die kon het prima af.

Andere vraag, wie neemt er maatregelen inzake het telemetrie verzamelen gebeuren op Windows 10 en hoe pakken jullie dat aan?
WSL (Windows Subsystem for Linux) werk ook met Hyper-V, dus ja, ik gebruik Hyper-V
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#17 Bericht door PE1PQX »

Omdat mijn vrouw ook met die pjoeter moet werken en ik wat lastiger Linux in de vingers krijg is Windhoos, euh.. "Roampies 10" de primaire OS.
Doe er dus eigenlijk alles mee.
Verder in de shack dus ook het zelfde OS, maar heb er nog een machine naast staan met Linux MINT welke ik nu erg weinig gebruik.

Is er dan werkelijk geen enkel ander OS in mijn LAN?? Jawel, mijn Syno's (5 stuks) werken op een linux gebaseerde OS (Disk Station Management) en de controller voor mijn Ubiquity hardware (managed switshes, accesspoints en IP-cams) is ook op linux gebaseerd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#18 Bericht door PE9ZZ »

M'n CORP lappie heeft win10. Of het aan de hardware of aan Microsoft ligt weet ik niet maar het ding is zo traag als dikke stront. Het gaat hier om een peperdure Lenovo T490s. Denk dat de hardware brak is. Vriendje heeft een peperdure Macbook Pro en daar geldt hetzelfde voor. Als-ie eventjes moet werken gaat de kloksnelheid dramatisch omlaag. Thermal throttling. Wat een aanfluiting. M'n ouwe HP Elitebook, model koelkast, fietst rondjes om die Lulnovo.

Verder gebruik ik zoveel mogelijk Linux. Ik vind het wel heel grappig dat voor dagelijkse taken die ik zowel onder Linux (Ubuntu MATE) als win10 doe de programma's die ik daarvoor gebruik op win10 meestal beter werken. Dit moet ik tot mijn chagrijn toegeven. Voorbeelden:
Plaatjes bekijken: win10 Irfanview, Linux Eye of Gnome. Met Irfanview kan veel meer, met Linux moet ik vaak de Gimp erbij halen. Waar ik intussen wel goed op thuis ben.
File manager: win10 Total Commander (niet FOSS), Linux Double Commander. Kunnen allebei ongeveer hetzelfde maar tcmd werkt veel soepeler.
Browser: beiden Firefox. Werkt ongeveer even goed maar heeft wel rare verschillen (settings menu)
Audio editor: win2k (!) Cooledit (niet FOSS) versus Audacity (multiplatform). Wat is dat een draak van een UI zeg. Kan wel heel veel.

Maar het enorme voordeel van Linux over Microsoft is de makkelijke installatie van allerlei zut. apt install wat dan ook, klaar. Linux is van ver gekomen wat dat aangaat. En als je het ergens niet mee eens bent (netplan!) sloop je het eruit en fatsoeneer je de boel. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet maar daarvoor heb ik intussen decennia ervaring. Freedom to tinker, zoals sommigen zeggen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#19 Bericht door PA1AIS »

Voor van alles, behalve spelletjes en muziek, die zijn hier verboden op een computer, dat is n.l. alleen voor Nukubu's
Maar... wel W10 LTSC, oftewel zonder alle bloatware en andere t***ngzooi. Een verademing en lijkt op W7

Daar bovenop nog een hulp programma om alle lekken en lekje van en naar buiten dicht te doen en af te komen van die interface voor minder begaafden.

http://www.classicshell.net/

https://www.oo-software.com/en/shutup10

https://tinywall.pados.hu/

Daarna is het een goed werkbaar O.S. wat dan kan wedijveren met Linux en uiterst stabiel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#20 Bericht door elsinga »

pa3kc schreef:Heeft er ook iemand gewerkt met Windows 10 in combinatie met HYPER-V?

Andere vraag, wie neemt er maatregelen inzake het telemetrie verzamelen gebeuren op Windows 10 en hoe pakken jullie dat aan?
Ik heb heel veel met Citrix en VMware gedaan.

En thuis block ik veel telemetrie door de dns queries naar de telemetrie hosts te blocken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#21 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik ook al bijna 30 jaar Windows voor alles, vanaf één van de eerste versies met diskettes. Ik heb zelfs nog eens cursussen gedaan voor NT-systeembeheer (in de jaren '90) want op onze kleine Mavo moest er toch iemand zijn die de pc's draaiende hield. Na de fusie tot scholengemeenschap was dat afgelopen; een leraar was schijnbaar te duur om systemen te beheren en de school-website te bouwen en te onderhouden (midden jaren '90).

Daarnaast heb ik sinds dit jaar een derde minitower op mijn kamer, naast 3 laptops. Het is een Linux-computer, speciaal voor simpele taakjes. Eigenlijk draait ie alleen pskreporter.net in zijn webbrowser, wanneer ik FT8 doe. Soort infoscherm, meer niet. Aan het toetsenbord kom ik zelden, ik bestuur 'm met een draadloze muis... :mrgreen:

(De reden: ik 'ontdekte' nog een 1440px breed afgeschreven LCD-scherm op zolder. Vervolgens zie ik een HP Paviljon ienie-mini-towertje staan in de kringloop, schone hardeschijf, Ubuntu voorgeïnstalleerd. Ik werd prompt verliefd op de 'vormfactor' van het kleine kastje en voor € 18,00 mocht ie met ons mee naar huis! Draadloos toetsenbord/muis had ik nog nog in de (computer)junkbox. De monitor zit een halve meter onder het plafond, een blik naar boven en ik zie waar op de wereld ik word gehoord! :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#22 Bericht door PA1AIS »

Voor die gene die zich afvraagt wat de bijna ideale, Linux wedijverende W10 LTSC nu eigenlijk is:

https://blog.juriba.com/windows10-ltsc

https://techcommunity.microsoft.com/t5/ ... a-p/293181


Verder lees ik dat Aloys nog een minitower gebruikt, dan verwacht ik dat daar ook ventilatoren in zetten?
Voor bewegende delen ben ik al jaren allergisch. Al 15-20 jaar gebruik ik solid state oplossingen. Dat was 20 jaar geleden wel een uitdaging, maar tegenwoordig overal standaard.
Wat zaligheid, heen geluid en geen mechanische kwetsbaarheden.

Machines die ik 15 jaar geleden gemaakt heb kom ik nog tegen in machines en systemen, destijds soms ook met Micro-XP. Ook zo'n superspeed non-bloatware oplossing.
Voor de goede orde, die machines zien nooit de buitenwereld, ze worden gebruikt op schepen voor b.v. navigatie en Sailmail of Winlink (good old pactor)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Het grote waar gebruik jij Windows (10) voor topic

#23 Bericht door PA3DAT »

Ik heb hier drie minitowers. De Acer I7, een jaar of 6 oud, staat in de radiohoek.
Die kan ik horen. Maar niet storend, zoals mijn 50A voeding voor de IC-7300 en IC-9700.
De nieuwe Lenovo I5 in de zakelijke hoek is vrijwel stil, geluidloos. De pakweg 15 jaar
oude HP Paviljon van € 18 hoor je ook amper.

Rumoerig vond ik de 2 x 2TB Nas-schijf. Storend, dus die staat nu op zolder. :D

Het enige wat ik wellicht zou willen vervangen voor iets stillers, is de zware voeding voor
de transceivers...


Maar dat is misschien meer iets voor een ander of nieuw topic.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie