Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden,

Hier heb ik een mooie Yaesu FTM-400 en een SCU-20 kabel. De kabel moet de pc met een SUB poort verbinden met de set. Helaas wil de pc de driver niet herkennen...

- Ik heb de driver geïnstalleerd voordat ik de kabel aangesloten heb..
- Ik heb de driver als administrator geïnstalleerd.
- Het systeem is herstart, maar allemaal zonder succes.

- Ik heb andere Prolific driver geprobeerd zonder verbetering.
- Ik heb de drivers gedeïnstalleerd en geïnstalleerd, maar ook zonder succes.

Waar is de tijd dat het gewoon allemaal prima werkte met een seriële verbinding... :? Ik vind het wat ver gaan om een kabel van €75 in tweeën te knippen en er een seriële stekker aan te monteren, dus misschien heeft iemand een oplossing.

Wie weet hoe ik deze kabel aan de gang krijg op een 64 bit Windows 10 systeem?
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#2 Bericht door dr Mac »

Een FTM-400XDE en een FT2DE werken hier perfect met de Prolific driver 3.8.37.0 van 20.7.2020. Misschien moet je die driver eens proberen.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#3 Bericht door PA0LMD »

dr Mac schreef:Een FTM-400XDE en een FT2DE werken hier perfect met de Prolific driver 3.8.37.0 van 20.7.2020. Misschien moet je die driver eens proberen.
Jacob,
Zal ik je mijn kabel even toesturen ?
Kun je even testen.
Deze werkte meteen plug en play met W 10.
Meten is (z)weten

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#4 Bericht door PA3CQN »

radioshack schreef: Wie weet hoe ik deze kabel aan de gang krijg op een 64 bit Windows 10 systeem?
Je zou eens moeten kijken bij apparaat beheer of, en welke driver gebruikt wordt.

Je zou daar de niet werkende adapter met een uitroeptekentje moeten vinden als de driver niet werkt.
Bekijk dan de eigenschappen>stuurprogramma.
Klik dan stuurprogramma bijwerken, op mijn computer zoeken, kiezen uit lijst op mijn computer.
Dan kun je zien welke drivers er allemaal beschikbaar zijn en een andere ( betere ? ) driver kiezen als dat mogelijk is.

Windows verwijdert niet altijd standaard automatisch een stuurprogramma als je hem 'verwijderd' via programma's.
De driver blijft binnen het systeem beschikbaar en krijgt daarna steeds de voorkeur voor dezelfde adapter.

En er is nog de optie dat de kabel een fake chip bevat. Dan moet je een oudere driver installeren en toewijzen.
Vooral Alie spul heeft daar nog al eens last van. En zelfs als je een kabel in eigen land koopt heb je geen garantie dat
de leverancier hem niet gewoon in China ingekocht heeft.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#5 Bericht door dr Mac »

PA3CQN schreef: En er is nog de optie dat de kabel een fake chip bevat. Dan moet je een oudere driver installeren en toewijzen.
Vooral Alie spul heeft daar nog al eens last van. En zelfs als je een kabel in eigen land koopt heb je geen garantie dat
de leverancier hem niet gewoon in China ingekocht heeft.
De SCU-20 kabel komt van Yaesu. Yaesu gebruikt geen 'fake' Prolific chips. Zoals ik al schreef werkt de SCU-20 kabel perfect met de driver van 20.7.2020.

De SCU-19 kabel voor de FT2DE gebruikt dezelfde Prolific chip als in de SCU-20 en ook die werkt perfect met de laatste driver.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#6 Bericht door PA3CQN »

dr Mac schreef:
PA3CQN schreef: En er is nog de optie dat de kabel een fake chip bevat. Dan moet je een oudere driver installeren en toewijzen.
Vooral Alie spul heeft daar nog al eens last van. En zelfs als je een kabel in eigen land koopt heb je geen garantie dat
de leverancier hem niet gewoon in China ingekocht heeft.
De SCU-20 kabel komt van Yaesu. Yaesu gebruikt geen 'fake' Prolific chips. Zoals ik al schreef werkt de SCU-20 kabel perfect met de driver van 20.7.2020.

De SCU-19 kabel voor de FT2DE gebruikt dezelfde Prolific chip als in de SCU-20 en ook die werkt perfect met de laatste driver.
Ik twijfel er niet aan dat de SCU-20 van Yaesu komt. Maar ik heb genoeg 'originele' kabels ( en andere onderdelen ) gezien om te weten dat wat er op staat niet hetzelfde hoeft te zijn als wat er in zit. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is altijd iets om in het achterhoofd te houden. Noem me maar achterdochtig.

( Ik heb hier nog een originele Baofeng programmeer-kabel die helemaal niet zo origineel is. Want zelfs producten van eigen bodem worden nagemaakt. En zelfs nagemaakte producten worden nagemaakt .. )
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#7 Bericht door radioshack »

dr Mac schreef:Een FTM-400XDE en een FT2DE werken hier perfect met de Prolific driver 3.8.37.0 van 20.7.2020. Misschien moet je die driver eens proberen.
Ik heb de driver zoals voorgesteld geprobeerd, maar zonder succes helaas. :?
PA0LMD schreef:Jacob, Zal ik je mijn kabel even toesturen? Kun je even testen. Deze werkte meteen plug en play met W 10.
Dank voor het aanbod! Maar ik denk dat het niet nodig is. De kabel is nieuw zoals geleverd bij de FTM-400 en ik denk dat het probleem niet de kabel is, maar de instellingen en de drivers...
PA3CQN schreef:Je zou eens moeten kijken bij apparaat beheer of, en welke driver gebruikt wordt.

Je zou daar de niet werkende adapter met een uitroeptekentje moeten vinden als de driver niet werkt. Bekijk dan de eigenschappen>stuurprogramma. Klik dan stuurprogramma bijwerken, op mijn computer zoeken, kiezen uit lijst op mijn computer. Dan kun je zien welke drivers er allemaal beschikbaar zijn en een andere ( betere ? ) driver kiezen als dat mogelijk is.

Windows verwijdert niet altijd standaard automatisch een stuurprogramma als je hem 'verwijderd' via programma's. De driver blijft binnen het systeem beschikbaar en krijgt daarna steeds de voorkeur voor dezelfde adapter.

En er is nog de optie dat de kabel een fake chip bevat. Dan moet je een oudere driver installeren en toewijzen. Vooral Alie spul heeft daar nog al eens last van. En zelfs als je een kabel in eigen land koopt heb je geen garantie dat de leverancier hem niet gewoon in China ingekocht heeft.
De kabel is van Yaesu en ik ga er van uit dat daar een 'echte' chip in zit. Het vreemde is dat een goedkopie USB/RS232 adapter wel prima werkt. Ik heb alle drivers een keer geprobeerd en tussendoor ook het register verschoond en de CC Cleaner over het systeem gehaald. Helaas zonder verandering. Ik denk dat ik een tweede pc ga proberen om te kijken of dat iets oplevert. Ik krijg de indruk dat er iets niets compatibel is met de pc...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#8 Bericht door dr Mac »

Als de SCU-20 ook op een andere PC niet werkt is de kabel misschien wel defect.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#9 Bericht door PA3CQN »

Ik ben wel benieuwd wat er niet werkt. Installeert de driver netjes en wordt de kabel herkend maar functioneert het niet met de set, of wordt de kabel niet herkend en blijft het uitroeptekentje in apparaatbeheer ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#10 Bericht door radioshack »

PA3CQN schreef:Ik ben wel benieuwd wat er niet werkt. Installeert de driver netjes en wordt de kabel herkend maar functioneert het niet met de set, of wordt de kabel niet herkend en blijft het uitroeptekentje in apparaatbeheer ?
Bij het installeren van de drivers krijg ik in alle gevallen een foutmelding. Apparaatbeheer ziet de kabel wel, maar kan er blijkbaar niets mee... Na diverse (de)installatiepogingen is de status niet veranderd. :(
SCU.png
SCU.png (11.75 KiB) 7931 keer bekeken
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#11 Bericht door dr Mac »

Zo ziet dat er hier uit:

Afbeelding

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#12 Bericht door PA3CQN »

radioshack schreef: Bij het installeren van de drivers krijg ik in alle gevallen een foutmelding. Apparaatbeheer ziet de kabel wel, maar kan er blijkbaar niets mee... Na diverse (de)installatiepogingen is de status niet veranderd. :(
Ik neem aan dat je ook een andere usb-poort hebt geprobeerd.
Misschien dat dit programma'tje wat meer info geeft: https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html#download
Die laat alle usb-poorten en aangesloten apparaten zien, maar ook info als fabrikant, driver-versie/status en nog veel meer.
Zoveel dat je er eigenlijk voor moet studeren, maar in het eerste blok gegevens staat al een hoop waar ik vaak problemen mee heb gevonden.
Van dezelfde auteur: https://www.uwe-sieber.de/misc_tools_e.html device cleanup.
Wat ik dan doe is dat ik alle meldingen van het niet werkende device opzoek en dat device verwijder ( zonder aangesloten device natuurlijk )
Daarna herstart en begin ik van voren af aan met het installeren.

Mij heeft dat geholpen bij het oplossen van problemen met digispark drivers en rtl-sdr.
( Wat je ook ziet is dat een ooit aangesloten usb-stick hier nog steeds in beeld is. Al heb je hem maar 1 keer gebruikt. Windows onthoudt alles. )

Wel op eigen risico ... als je de verkeerde dingen verwijdert gaat het niet goed.
Bijlagen
remove.jpg
remove.jpg (39.48 KiB) 7849 keer bekeken
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#13 Bericht door Cappeken »

Ik had ook diverse problemen. De driver van 10 ging niet. Deze voor W7 gedownload en na instalatie,werkte het.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#14 Bericht door PD0Q »

Klinkt misschien vreemd..maar probeer eens een andere USB kabel .. Heb met een FT 897 een keer pak gezeik gehad met zelfde soort driver problemen en het maar niet correct willen herkennen SCU17 in win10 ..zelfde soort vageritus als hierboven beschreven Knap irritant wetende dat alles vroeger gewoon perfect draaide ... probeerde uiteindelijk na dagen klooien met register edits , reversen oudere drivers etc etc etc en uiteindelijk dan maar een andere USB kabel .. en vroom vroom in 1x lopen!!..WTF?? Vergissing is snel gemaakt door ff snel een foute USB kabel uit de kabel voorraadbos te gebruiken en in 1e instantie denk je daar ook niet 123 verder over na ..USB kabel is USB kabel right? Niet dus :P

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-20 kabel driver werkt niet... :(

#15 Bericht door PA3CQN »

PD0Q schreef:Klinkt misschien vreemd..maar probeer eens een andere USB kabel ..
Op zich goed advies maar de scu-20 heeft geen losse usb kabel.
Bijlagen
cu-20.jpg
cu-20.jpg (14.92 KiB) 6897 keer bekeken
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie