WSJT-X verliest compoortverbinding

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC5L
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 sep 2016, 08:10
Roepletters: PC5L
Locatie: Goirle

WSJT-X verliest compoortverbinding

#1 Bericht door PC5L »

Ik heb een Hyendfed voor 10-20-40 meter. Ik had 10,5 meter aircel7 tussen de endfed en de line isolator zitten maar heb die gisteren vervangen voor 2,1 meter aircel7. Dit was volgens Ron de kleinste lengte die ik aan kon houden (0,05 Lambda van de laagste frequentie).

Daarna uiteraard testen en op de 10 en 40 meter is de SWR gebleven zoals hij was, 1 : 1.1
Op de 20 meter is hij van 1:1.25 naar 1:1.1 gegaan dus een kleine verbetering en zenden was geen probleem. So far so good.

Vanmorgen zet ik de FT991-A aan en wil met FT8 zenden op de 20 meter. Ik zie een SWR van 1:1.7 (mogelijk door de mist/vochtigheid buiten). Er werd geen HI-SWR aangegeven.
Opeens verliest WSJT-X de verbinding met de transceiver tijdens het zenden. Alles opnieuw starten en weer proberen en weer knalt de verbinding er uit. Op de 10 en 40 meter niets aan de hand en een SWR zoals gisteren.

Iemand een idee waarom die USB verbinding er uit knalt?

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: WSJT-X verliest compoortverbinding

#2 Bericht door dr Mac »

Instraling op de USB kabel. Had dat probleem ook met een FT-991A en een HyEndFed 80-10m. Een line isolator hielp ook niet. Ik heb het probleem opgelost met de onderstaande USB-kabel:

https://www.allekabels.nl/searchresult. ... rd=1043116

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WSJT-X verliest compoortverbinding

#3 Bericht door PA3DAT »

Ook mijn idee: die usb-bekabeling in de shack is gevoelig voor RF en de kleinste verandering
kan tot gevolg hebben dat iets niet meer werkt, wat vorige week nog wel werkte.

Zelf had ik, ik weet niet meer op welke band, dat mijn usb-toetsenbord er mee ophield. Heel
vervelend, vooral in een contest. Stekker eruit en er weer in en dan deed ie het weer. Met
extra ferriet-clamps verholpen.

Op 80m ging bij elke doorgang één van mijn 2 monitors met N1MM erop op zwart tijdens het
zenden. Terug op ontvangst had ik na 1 á 2 seconden weer beeld! Dat is té laat, in een contest :D
Ook hier hielpen enkele extra ferriet-clamps op de kabel.

Ik heb ooit een zak vol van die clamps gekocht op de Dag van de Amateur. Geen spijt van!
Ze zijn er voor verschillende kabeldiktes, ik had 5mm. Voorbeeld hieronder is 7,5mm, te koop
bij Reichelt. Daar hebben ze 15 pagina's vol met ontstoringsmateriaal.
Prijzen liggen rond 1 Euro, verzendkosten € 6,95.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: WSJT-X verliest compoortverbinding

#4 Bericht door PA5COR »

In het readme file bij WSJT-X word ook al aangegeven dat je de USB kabel model Trill-lite U023-006 moet gebruken, ik heb die en deze levert geen problemen op, andere wel.
Ook een FT911A en van 2meter tot en met 160 meter daarmee geen problemen op diverse antennes en 100 watt.( 60 op 2)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie