Linux - intro

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Linux - intro

#1 Bericht door PH7R »

Komende weken vakantie en wil mij eens bekwamen in Linux. Altijd Windows gehad met een blauwe maandag Apple Macbook. Deze laatste snel weer weg gedaan omdat ik niet kon wennen aan programma's, combinatietoetsen ed..

Waar nu te beginnen? Ik heb de USB universal installer gedownload. Oude windows pc beschikbaar. Alleen met welke distro te beginnen: Ubuntu, Mint of iets anders? Ook rekening houdend met mogelijke zendamateur applicaties.

Op internet cursus gevonden: http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/cursus.pdf van Alain Wenmaekers.
Ook de nodige youtube https://www.youtube.com/watch?v=wBp0Rb- ... Delgadillo

Hebben jullie nog andere suggesties om te verdiepen?
Specifieke programma's oa voor SDRPlay?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Linux - intro

#2 Bericht door pe1rea »

Ubuntu werkt in de regel het snelst.
In, installeren en gaaaaaaaaaaannnnnn.... :mrgreen:
Ik adviseer om een poosje met Ubuntu te spelen, alles wat op specifieke Linux voor RZA draait draait ook op Ubuntu.
Kies voor de LTS versie.
Als je bekend bent geraakt met de Debian omgeving (wat Ubuntu feitelijk is) kan je eens je aandacht richten op meer specifieke RZA distro's..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Linux - intro

#3 Bericht door dr Mac »

Et discite schreef: Altijd Windows gehad met een blauwe maandag Apple Macbook. Deze laatste snel weer weg gedaan omdat ik niet kon wennen aan programma's, combinatietoetsen ed..
Als je al moeilijkheden hebt met macOS (of OS X) dan ga je ook moeilijkheden krijgen met de Linux derivaten. macOS is Unix en Linux is afgeleid van Unix.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#4 Bericht door PH7R »

dr Mac schreef:Als je al moeilijkheden hebt met macOS (of OS X) dan ga je ook moeilijkheden krijgen met de Linux derivaten. macOS is Unix en Linux is afgeleid van Unix.
Nooit te oud om (nu toch) te leren :wink: . Daarnaast dat was keuze mogelijkheid op het werk.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Linux - intro

#5 Bericht door PD0JDG »

Een Linux distributie bevat een Linux kernel, grafische desktop en GNU applicaties. Ubuntu is een erg populaire distributie waar veel ondersteuning voor is. Afhankelijk van de hardware in je "oude Windows PC" kun je voor verschillende derivaten van Ubuntu kiezen. Een paar voorbeelden:
-64 bit processor, 4 of meer Gigabyte RAM: Ubuntu 20.04 LTS.
-64 bit processor, 2 of meer Gigabyte RAM: Xubuntu 20.04 LTS.
-32 bit processor, 1 of meer Gigabyte RAM: Lubuntu 18.04 LTS.
Ondanks dat ik een "zware" PC heb werk ik zelf graag met Xubuntu, omdat ik de desktop van Ubuntu niet prettig vind werken.

Installeren (en proberen zonder installeren) is vrij eenvoudig. Download een ISO bestand van de distributie. Zet dat op een USB flash drive met Balena Etcher (https://www.balena.io/etcher/). Start de betreffende PC op met die flash drive en je kunt direct proberen of het je bevalt.

De SDRPlay SDR ontvangers werken met GQRX en CubicSDR. Maar dat is geen plug and play zoals met SDRUno!

Veel plezier!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Linux - intro

#6 Bericht door PE9ZZ »

Nee, Linux is geen plug & play. Hoewel dat steeds beter wordt. Gelukkig zijn online veel sites te vinden waar de meest obscure problemen worden behandeld. Bovendien ben je zendamateur dus gewend problemen op te lossen.

A propos distro: Ubuntu is zeker voor beginners de beste distro. Ikzelf word erg blij van Ubuntu MATE. Linux Mint is ook een Ubuntu derivaat en lijkt er erg op maar is veel populairder. De "vanilla" Ubuntu is velen een beetje te eigenwijs.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Linux - intro

#7 Bericht door PG7VG »

Een poos geleden heb ik ook een poging gedaan, nadat ik echt even helemaal klaar was met Windows.
Het is me toen niet gelukt om al mijn usb spulletjes aan te koppelen.( Het kwartje viel gewoonweg niet bij mij.) Ik gebruikte Mint.

Omdat het er op ging uitdraaien dat het (voor mij) een volgende hobby zou worden ben ik ermee gestopt.
Het ging mij erom dat ik mijn apparatuur aan de PC kon hangen.

Anyway, het is zeer zeker de moeite waard om er kennis mee te maken, er zijn zaken die je tegen komt die zo snel en simpel werken. Het heeft echter wel een leercurve.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Linux - intro

#8 Bericht door PA0BAK »

PD0JDG schreef: Ondanks dat ik een "zware" PC heb werk ik zelf graag met Xubuntu, omdat ik de desktop van Ubuntu niet prettig vind werken.
Daarin sta je iet alleen.
Toen Gnome niet meer de default werd, ben ik overgegaan van Ubuntu naar Xubuntu en daar heb ik ooit spijt van gehad.
Het is makkelijk aan te passen, en kan alles wat andere desktops kunnen.
Van de *buntu's heb ik alle versies gebruikt, vanaf de eerste (04.10) tot aan de nieuwste (binnenkort 21.04) :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Linux - intro

#9 Bericht door PE0SAT »

Et discite schreef:Komende weken vakantie en wil mij eens bekwamen in Linux. Altijd Windows gehad met een blauwe maandag Apple Macbook. Deze laatste snel weer weg gedaan omdat ik niet kon wennen aan programma's, combinatietoetsen ed..

Waar nu te beginnen? Ik heb de USB universal installer gedownload. Oude windows pc beschikbaar. Alleen met welke distro te beginnen: Ubuntu, Mint of iets anders? Ook rekening houdend met mogelijke zendamateur applicaties.

Op internet cursus gevonden: http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/cursus.pdf van Alain Wenmaekers.
Ook de nodige youtube https://www.youtube.com/watch?v=wBp0Rb- ... Delgadillo

Hebben jullie nog andere suggesties om te verdiepen?
Specifieke programma's oa voor SDRPlay?
Succes met de overstap, ik wil je een ding meegeven daar waar Windows alles voor je wil regelen is dat bij Unix precies andersom je moet alles zelf doen, als je die gedachte eenmaal als uitgangspunt neemt dan zal je als overwinnaar uit de race komen.

Met sommige huidige Linux distributies, die naar mijn mening het Windows gedrag aan het overnemen zijn, is het wat minder zwart wit maar toch hou dat in de gaten.

En welke distributie zou je dan kunnen gebruiken, tja, ik snap de aanbeveling van uBuntu wel, dat zal je eerste stappen eenvoudiger maken, maar misschien is het een idee om de lat iets hoger te leggen en meteen met Debian te beginnen.

Succes en volhouden.

73 Jan
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Linux - intro

#10 Bericht door pa3dsc »

Begin op een Raspberry-pi.

Voor ca 50 euro heb je je eigen leer/ontwikkel omgeving.
Je bestaande systeem hou je intact.

https://www.sossolutions.nl/
(Nee ik heb geen aandelen)
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#11 Bericht door PH7R »

pa3dsc schreef:Begin op een Raspberry-pi. Voor ca 50 euro heb je je eigen leer/ontwikkel omgeving. Je bestaande systeem hou je intact. https://www.sossolutions.nl/ (Nee ik heb geen aandelen)
Wat is het voordeel tov oude windows pc die ik 100% linux maak?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Linux - intro

#12 Bericht door pa3dsc »

Als je een oud systeem hebt dan kun je die natuurlijk ook gebruiken.
Geheugen genoeg? USB interface? Netwerk aansluiting RJ45?
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Linux - intro

#13 Bericht door PD0JDG »

pa3dsc schreef:Begin op een Raspberry-pi.

Voor ca 50 euro heb je je eigen leer/ontwikkel omgeving.
Je bestaande systeem hou je intact.

https://www.sossolutions.nl/
(Nee ik heb geen aandelen)
Dat is een leuke oplossing. Zeker omdat nu naast Raspbian (Debian derivaat) sinds 22/10/2020 Ubuntu 20.10 wordt ondersteund op de Pi4 met 4 Gigabyte RAM. Maar leg daar nog maar minimaal 50 Euro bij voor een micro SD geheugenkaart, SD adapter, behuizing, ventilator, netvoeding, USB toetsenbord, USB muis, HDMI kabel, luidsprekers en HDMI beeldscherm. Tenzij je dat allemaal al hebt natuurlijk.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#14 Bericht door Paula Bean »

Et discite schreef:
pa3dsc schreef:Begin op een Raspberry-pi.
Wat is het voordeel tov oude windows pc die ik 100% linux maak?
Naar mijn eigen mening: een Raspberry-pi maakt het een stuk makkelijker te interfacen met eigengemaakte hardware, vanwege de GPIO pinnen. Verder gebruikt de Raspberry-pi heel weinig stroom en is lekker klein, in tegenstelling tot een grote grijze kast ('oude PC'). Het default operating systeem op de Raspberry-pi is 'Raspbian', gebaseerd op Debian linux.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Linux - intro

#15 Bericht door PD0JDG »

Daar heb je helemaal gelijk in. Om het makkelijk te maken met de SDRplay RSP kun je eenvoudig een geprepareerde Raspbian image op SD kaart zetten. Een Pi versie 4 wordt wel aanbevolen.

https://www.sdrplay.com/downloads/

Plaats reactie