Linux - intro

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Linux - intro

#31 Bericht door Ton_O_E »

Tip: als je nadat je het sd-kaartje hebt gemaakt , een file genaamd: ssh (een lege file) in de boot dir zet (gewoon op je windows computer bv) wordt ssh meteen aangezet.
hoef je niet steeds je toetsenbord om te pluggen
inloggen met user pi

en dan sudo su zodat je root bent
passwd om root password in te stellen
Voorheen PA3TON

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Linux - intro

#32 Bericht door ----- »

De browser moppert inderdaad dat het certificaat niet vertrouwd is, maar dat kan je (iig in firefox) overrulen en er toch heen surfen

Je kan ook naar poort 80, die werkt ook. http://openwebrx/

Anders inderdaad even het ip addres van de PI opvragen met ifconfig en naar dat adres surfen.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#33 Bericht door Paula Bean »

Et discite schreef:Alleen https://openwebrx/ werkt niet.
Ik heb openwebrx aan de gang. https://openwebrx/ werkt niet, omdat je router waarschijnlijk niet de hostname van die openwebrx installatie in z'n DHCP tabel overneemt. Log dus op de RPi in met pi en raspberry en kijk met ifconfig wat het IP adres is. Mijnes is 192.168.5.106 maar bij jou is dat vast anders. Vervolgens typte ik https://192.168.5.106 in, en ja hoor, een security warning. Die heb ik permanent geaccepteerd (in Firefox) en vervolgens verschijnt de openwebrx interface. Als je vergeten bent een compatible SDR aan te sluiten op de Rpi kun je dat alsnog doen en dan reboot. Bij mij herkent-ie zowel de SDRplay2pro en de RTL-SDR V3 stick.

Zo te zien decodeert hij ook enkele digimodes.
Screen Shot 2020-10-25 at 14.54.57.png

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#34 Bericht door Paula Bean »

Verder heb ik wel enige usability issues met OpenWebRX. Zo kan ik niet handmatig een frequentie opgeven die in een andere band ligt (wordt genegeerd), en kan ik ook vanuit de UI bepaalde instellingen niet doen, zoals sample-bandbreedte, antenneselectie en AGC/RF-gain. Dat het programma bepaald digimodes automatisch decodeert is leuk, alhoewel BPSK31 er onbegrijpelijk uitziet, maar dat de frequentieselectie kapot is, is een showstopper voor mij. De zoektocht gaat verder... :cry:

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#35 Bericht door PH7R »

Alles nog eens opnieuw op sd gezet. Toegevoegd ssh file en wpa_supplicant.conf. Alles opnieuw gestart. Daarna instellingen zoals PE5TT beschreef aangepast. Daarna zoals Paula Bean aangeeft ifconfig adres opgevraagd. En via browser opgevraagd en inderdaad heb nu openwebrx interface.
Ook op windows pc Putty gedownload en via zelfde adres nu toegang tot Pi.

Alleen openwebrx laat nog niets afspelen. Ik moet volgens mij ergens nog iets configureren, maar waar?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#36 Bericht door Paula Bean »

Welke SDR heb je? Zie je 'em staan in het lijstje in het 'receiver' windowtje? Oh, en met sudo raspi-config kun je ook je Wifi instellen, hoef je niet met wpa_supplicant files aan de gang.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#37 Bericht door PH7R »

SDRPlay DX maar zie SDRPlay RSP2 staan. Inmiddels via config_webrx.py config bestand gevonden.
Via https://github.com/jketterl/openwebrx/w ... tion-guide . Maar dit vergt nog wel wat lees en begrijp werk.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#38 Bericht door Paula Bean »

Ja. Volgens mij kun je in dat bestand de banden voor elke SDR configureren. Het lijkt erop dat je in de GUI één band kunt kiezen en daar niet buiten kunt tunen zonder eerst een andere band uit het dropdown menu te selecteren. :evil: Kompleet onnodig en een onbegrijpelijk keuze, want alle andere SDR programma's (en ook WebSDRs) staan dat wél toe.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#39 Bericht door PH7R »

We hebben geluid :mrgreen: en hoor 20mtr binnen komen. Met welk programma kan ik config_webrx.py bewerken. Ik heb winSCP en Visual Code gedownload. Kan file aanpassen maar niet terugzetten. Ik neem aan dat dit te maken heeft met superuser rights.
Welk programma kan ik in pi of xubuntu gebruiken?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Linux - intro

#40 Bericht door Paula Bean »

op de RPi:

cd /etc/openwebrx
sudo cdmod a+rw *.py

Ik heb zelf 'nano' gebruikt om de config file te editten.

WinSCP doet vermoeden dat je op Windows werkt?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#41 Bericht door PH7R »

Paula Bean schreef:WinSCP doet vermoeden dat je op Windows werkt?
Ja dat klopt omdat ik op youtube https://www.youtube.com/watch?v=CuTxHFZ ... =TechMinds dit zag. Echter ik kan dan file niet meer terugplaatsen. Waarschijnlijk door onvoldoende rechten, moet ik nog uitvogelen.

Bij "sudo cdmod a+rw *.py" krijg ik sudo: cdmod: command not found. Je bedoelt chmod?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Linux - intro

#42 Bericht door dr Mac »

Het is niet cdmod maar:

Code: Selecteer alles

chmod

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Linux - intro

#43 Bericht door ----- »

chmod hoef je helemaal niet te doen, het configuratie bestand staat in de /etc folder en is voor gewone gebruikers niet te editen.

Het enige wat je moet doen om het wel te kunnen editen is de editor als superuser openen, dit heb ik in mijn eerdere post al gezegd.

Dus login op de terminal van je PI en type:

sudo nano /etc/openwebrx/config_webrx.py

Je komt dan in een editor (nano) en kan gewenste wijzigingen aanbrengen, door ctrl-x te typen 'Y' te typen kan je het gewijzigde bestand opslaan.

Er zijn een paar banden opgegeven in de config sectie voor de sdrplay, je kan/moet zelf banden toevoegen als je meer wil ontvangen.

Om de gemaakte wijzigingen actief te maken type je in de terminal: sudo service openwebrx restart

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Linux - intro

#44 Bericht door PH7R »

Weer stapje verder en eerste aanpassingen aan config_webrx.py gedaan. Met de Nano editor ben ik 45 jaar terug in msdos :mrgreen: . Niet elke vooruitgang is een verbetering als ik het zo zie.

Als ik het goed begrijp ben ik de enige die nu Openwebrx kan zien via 192.xxxx. Hoe maak ik de url benaderbaar voor iedereen?
Ik zie namelijk dat ik op de website van Openwebrx mijn SDR kan toevoegen https://www.receiverbook.de/receivers/new.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Linux - intro

#45 Bericht door PE9ZZ »

Et discite schreef:Hoe maak ik de url benaderbaar voor iedereen?
Dan moet je je router opengooien naar het IP adres van je RPI. Iets met "external application" of iets in die geest. En dan maar hopen dat je een fixed IP krijgt van je ISP. Anders heeft die aanmelding weinig zin. Als je een eigen domein hebt kan je een DNS entry maken bij je domeinboer. Iets als webrx.mijngeweldigedomein.nl

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie