Opvolger XS4All: Freedom Internet

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Opvolger XS4All: Freedom Internet

#1 Bericht door PA0HJA »

Artikel in het AD:

https://www.ad.nl/tech/opvolger-xs4all- ... ~ac2adc4a/

Freedom Internet:

https://freedom.nl/

Dit is een goede ontwikkeling lijkt me. (Nìet voor KPN ;) ....?)

Vooral de nadruk op privacy aspecten ed. spreken me erg aan, ze werken ook samen met Bits of Freedom

PA0HJA
....The Singularity is near!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#2 Bericht door andre »

Ook ik ben xs4all member van het eerste uur. Vind ook de bemoeienis van KPN (en overheid) te ver gaan. Overstappen echter wordt voor heeel veel leden een probleem. Als je al zo lang de extensie xs4all gebruik, is het haast ondoenlijk om je daar van te ontdoen door alle websites waar je onder deze naam staat geregistreerd aan te passen naar je nieuwe provider. Ik denk daarom dat veel huidige xs4all abonnementen geruisloos overgaan naar kpn ....helaas.

We gaan het mee maken wat het wordt...Ik wens ze in ieder geval heel veel succes.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#3 Bericht door PA0HJA »

Dat gaat mij niet tegenhouden, denk ik.
Ik ben geen XS4All member van het eerste uur, maar een nieuwe provider die privacy heel serieus neemt heeft mijn serieuze belangstelling.
Ik zou er een (meer of minder) moeilijke "migratie-periode" voor over hebben om uiteindelijk alles onder mijn eigen domein bij Freedom Internet te hebben.

Ik overweeg dan ook sterk om `Founding Member`voor EUR 50 te worden.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hopelijk doen bovenstaande heren dan ook niet aan Feesboek en Twitter...................


En bezoeken ze dan ook dit forum nog wel?

Over privacy en veilig dan gesproken.
Bijlagen
screen 94.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#5 Bericht door andre »

Pfffff.....heb het woord privacy niet niet in mijn tekst gezien, en neen, ik heb geen facebook of twitter account.
Tevreden Juul?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

andre schreef:Pfffff.....heb het woord privacy niet niet in mijn tekst gezien, en neen, ik heb geen facebook of twitter account.
Tevreden Juul?

Niet in jou posting Andre, maar in die van PA0HJA. Ik had inderdaad in "enkelvoud" moeten schrijven.....Sorry.

Mooi wel dat je al die andere "buro voor nutteloze berichten" fora niet gebruikt.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#7 Bericht door PA0HJA »

Ook ik doe niet aan Facebook, Twitter of andere zogenaamde "social" media.

En ik kan je verzekeren Juul, dat ik een aantal blockers geïnstaleerd heb die nodige elende weghouden, waardoor het ietsje veiliger is om op het gevaarlijke "zendamateur.com" te lezen..... en af en toe zelfs wat te posten.... ;-)

Verder gebruik ik DuckDuckGo als zoekmachine ("The search engine that doesn't track you....")

Maar het meest bemoedigende vind ik dat een provider hier een serieuze zaak van lijkt te gaan maken.

Alle hulp is welkom, want deze "loopgravenoorlog" tegen/door de privacy schenders op het internet is bijna niet meer te volgen/voeren.

PA0HJA

BTW:
Jij gebruikt dacht ik toch "Apple"?
Heb je je daar wel eens verdiept in jouw privacy situatie......?
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#8 Bericht door PA0FRI »

andre schreef: Overstappen echter wordt voor heeel veel leden een probleem. Als je al zo lang de extensie xs4all gebruik, is het haast ondoenlijk om je daar van te ontdoen door alle websites waar je onder deze naam staat geregistreerd aan te passen naar je nieuwe provider.
Dat is het veel werk kostende probleem en men zal in de loop der tijd ontdekken, dat er toch nog een flink aantal vergeten zijn om aan te passen.
Als klant van XS4ALL vraag ik mij af of ik bij KPN of Freedom dezelfde XS4ALL ruimte behoud om mijn website onder te brengen, anders is er een probleem.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#9 Bericht door PA3DAT »

andre schreef:Vind ook de bemoeienis van KPN (en overheid) te ver gaan.
Bij het teruglezen van dit topic valt mijn oog op deze uitspraak. Voor de duidelijkheid: XS4ALL had zich
onder Rop Gongrijp toch al ontwikkeld tot een commercieel bedrijf dat voor goud geld is verkocht aan KPN?
XS4ALL is dus zowel eigendom als een onderdeel van KPN, hoe kan die bemoeienis dan te ver gaan?
En KPN is een geprivatiseerde onderneming, dus wat is dan de rol van de overheid in deze?

(PA3DAT, begin jaren '90 tijdens de HCC-dagen al lid geworden van XS4ALL voor 25,00 gulden per maand.
Unix, Gopher, het www stond nog in zijn kinderschoenen...
Wat een tijd: inbellen in Amsterdam met 1200/75Bd, en dan steeds "in gesprek" krijgen! :D)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#10 Bericht door PB4PT »

Na overname van OnsBrabantNet door KPN ging alles nog redelijk goed.
Toen werd OnsBrabantNet ontmanteld moest alles in KPN abonnementen worden omgezet.
Gevolg: ik zou mijn fixed-IP adres kwijt raken, en ook geen DVB-C signaal meer door het huis kunnen distribueren.

Ik vermoed dat XS4All klanten vergelijkbare ervaringen te wachten staan.

Het kostte me vervolgens veel tijd om een leverancier te vinden, die de diensten kon leveren die ik wilde hebben op mijn thuis adres.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#11 Bericht door PE1PQX »

PA0FRI schreef:
andre schreef: Overstappen echter wordt voor heeel veel leden een probleem. Als je al zo lang de extensie xs4all gebruik, is het haast ondoenlijk om je daar van te ontdoen door alle websites waar je onder deze naam staat geregistreerd aan te passen naar je nieuwe provider.
Dat is het veel werk kostende probleem en men zal in de loop der tijd ontdekken, dat er toch nog een flink aantal vergeten zijn om aan te passen.
Als klant van XS4ALL vraag ik mij af of ik bij KPN of Freedom dezelfde XS4ALL ruimte behoud om mijn website onder te brengen, anders is er een probleem.
Dat is dus exact de reden dat ik een externe hosting bedrijf, n.l. GetHost.nl, ingeschakeld heb om mijn site te hosten. Geen gedoe met wisselen van providers.
Bijkomend voordeel is dat je je eigen mail adressen kunt maken (in mijn geval ....@pe1pqx.eu) en ook daarmee onafhankelijk van provider werken kunt.

Verder ben ik ook benieuwd naar de toekomst van zowel XS4ALL als Freedom.nl

En @Juul: Die 'slotje' of de melding 'onveilige site' klinkt heftiger dan het is. Eigen gezond 'boeren' verstand heb je altijd nodig, en bij het invullen van een wachtwoord etc. of andere gevoelige info check je altijd of het URL wel klopt, op dit forum dus simpel http://zendamateur.com. Als ik inloggen moet bij mijn bank, tik ik altijd handmatig het webadres in.
Het slotje verzekerd je slechts van een encrypted verbinding van en naar de server van zendamateur.com en verder niets. De server zelf kan zo lek zijn als een zeef, maar het lijntje ernaartoe niet.
(Vergelijkbaar met Leopard tank naar de buurtsuper rijden, maar al lopend in de supermarkt alsnog overvallen worden)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#12 Bericht door PA0BAK »

PE1PQX schreef:De server zelf kan zo lek zijn als een zeef, maar het lijntje ernaartoe niet.
Tenzij je met Wifi werkt, dan kan een MITM aanval heel makkelijk zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#13 Bericht door PA0HJA »

Ja, dat zijn typisch problemen als jouw website op een subdomain van jouw provider zit, je zit dan qua adres altijd vast aan de naam van de provider in je webadres, met alle problemen vandien bij een wisseling van hosting provider.
Dus inderdaad is een eigen domeinnaam in die zin beter.

Als ik het goed heb begrepen krijg je bij Freedom een nieuw eigen domein voor het eerste jaar gratis, plus een aantal aliassen die je kunt gebruiken om je oude webadress (tijdelijk?) naar je nieuwe eigen domein te laten wijzen?

Ik denk dat Freedom er veel aan gelegen zal zijn om een goede overstap service te bieden aan oude XS4All klanten.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#14 Bericht door PE1PQX »

pa0bak schreef:
PE1PQX schreef:De server zelf kan zo lek zijn als een zeef, maar het lijntje ernaartoe niet.
Tenzij je met Wifi werkt, dan kan een MITM aanval heel makkelijk zijn.
Klopt, maar dan is er ook iets als secured VPN, waarbij de data vanaf de client naar de server volledig encrypted is, en dus niet leesbaar voor mitm,
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#15 Bericht door PA0HJA »

Het is eigenlijk heel logisch dat een overname/fusie resulteert in het (op termijn) verdwijnen van onderscheidende verschillen van meestal het kleinere bedrijf (welke beloftes/toezeggingen er ook gedaan worden) in het kader van "de efficientie" en "hetzelfde gezicht naar de klant toe".

Dus als je gebruik maakt van typische XS4All eigenschappen of sentimenten kun je denk ik (op termijn) beter overstappen naar een andere provider.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie