Probleem met installatie van nieuwste versies Raspberry Pi OS

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Probleem met installatie van nieuwste versies Raspberry Pi OS

#16 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 31 mei 2026, 19:29 Kan het zijn, dat je de bootloader op/in een partitie hebt gezet en niet op de root van de hardeschijf/SSD?
Ik weet niet wat jullie met een bootloader bedoelen, dus misschien zit daar de oplossing.

Volgens zijn er twee partities, eentje heeft een Linux-indeling, dus die zie je op een Windows-systeem niet. De andere heeft een FAT-indeling, zodat je daar ook vanaf Windows bij kan. Dit is de bootpartitie.

In de oude situatie zette je daar (in de root van de bootpartitie)) een leeg bestand genaamd ssh in (kleine letters) om SSH in te schakelen, en daarnaast wpa_supplicant.conf met daarin de juiste gegevens van wifi. Deze truc werkt alleen de eerste keer dat je het systeem boot vanwege veiligheidsredenen.

Dit was de manier, en is voorzover ik weet nog steeds de manier. Dit is ook wat de imager doet: deze bestanden in de bootpartitie zetten. Na de eerste keer booten zijn deze twee bestanden verdwenen. Vervolgens staat SSH aan, en wpa_supplicant.conf staat op een map in /etc en daarnaast zijn er nog een paar andere dingen aangepast (wat in de oude situatie niet zo was).

Wat er bij mij nu bij herhaling gebeurt is dat SSH wel is ingeschakeld, maar het wpa_supplicant-bestand is simpelweg verdwenen en er zijn ook geen aanpassingen gemaakt. Dit gebeurt identiek of ik de image nu met de Windows-imager maak, met die voor Linux, of de betreffende handelingen handmatig uitvoer.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#17 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 31 mei 2026, 19:40 Ik weet niet wat jullie met een bootloader bedoelen,
Iets als grub.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 31 mei 2026, 19:43
PA0ETE schreef: 31 mei 2026, 19:40 Ik weet niet wat jullie met een bootloader bedoelen,
Iets als grub.
Behalve de versie voor Raspberry Pi 5 (de nieuwste) werkt een Raspberry Pi anders. Er is niet iets als een bios. Dit is onderdeel van de image met het besturingssysteem. Je kunt dat dus niet weglaten als je de image van het besturigssysteem downloadt en op een sd-kaartje installeert.

Bij de eerdere versies van het besturingssysteem (overigens allemaal Debian-based) was de veiligheid niet zo belangrijk. En er was ook niet zoveel reden voor. Maar op een gegeven moment werd SSH niet meer standaard ingeschakeld en later wireless ook niet meer.

Deze beide inschakelen kon dan vanaf het bureaublad als je een monitor en een toetsenbord voor het apparaatje had. Als je het ding 'headless' wilde gebruikne, dus als embedded computer zonder monitor of keyboard op afstand, dan kon dat nog steeds, maar je moet dan een bestand zonder inhoud met de naam ssh in een aparte partitie plaatsen, en in diezelfde positie ook een wpa_supplicant.conf bestand met de correcte gegevens voor het lokale netwerk waar je in wilt loggen. Dit kan om veiligheidsredenen alleen bij de eerste keer dat je een nieuw geïnstalleerd systeem opstart. Beide bestanden verdwijnen dan uit deze aparte (heel kleine) partitie. En in tegenstelling tot het OS dat zelf op een Ext4-partitie draait, is deze kleine bootpartitie in FAT32, zodat hij ook onder aanpassingen aan dat systeem vanaf een Windows-machine kan worden geconfigureerd.

Wat er in mijn geval dus steeds plaatsvindt, is dat het OS bij die eerste keer starten wel SSH implementeert, maar geen wifi. Wel verdwijnen deze beide bestanden bij het opstarten.

Het zou nog niet zo'n groot probleem zijn, maar bij deze versies van het OS werkt VNC voor het op afstand gebruiken van het bureaublad anders dan daarvoor. En die manier van gebruik werkt bij mij ook niet. Nog niet duidelijk waar dat aan ligt.

Ik kan daardoor WiFi niet op de traditionele manier configuren, en ook niet vanaf het bureaublad, want daar kom ik niet bij.

Het verhaal is groter. En het volgende is nogal teleurstellend. De reden dat een aantal dingen vanaf deze laatste twee versies moeilijk sijn, is dat Raspberry de samenwerking aan is gegaan met een paar of in elk geval een commerciële partij. Dat is het bedrijf RealVNC als ik dat uit mijn hoofd goed zeg. En die afspraak is in elk geval de reden dat het gebruik van andere programma's om het bureaublad te benaderen dan met TigerVNC van dit bedrijf in het OS sterk is bemoeilijkt, zo niet onmogelijk is gemaakt. Dat is teleurstellend omdat Raspberry tot twee jaar of zo geleden zeer gecommitteerd was aan de open source gedachte. Bovendien moeten bedrijven voor het gebruik van TigerVNC betalen. (Wat ik niet heel erg vind, ik wil echter vooral open source).

Wat ik verder zie is dat de meeste mensen deze ellende helemaal niet aangaan: die gebruiken de voorlaatste versie van het OS, die echter geen beveiligingsupdates meer krijgt. En dat OS is bij mij een maand of wat geleden gehackt, de hele reden waarom ik toch het nieuwste OS wil gebruiken.

Inmiddels ben ik ook aan het kijken naar alternatieven. Allereerst een alternatief voor het Raspberry Pi OS. Een OS dat niet geheel open source is, dat afgeschermd is, en waar kennlijk de invloed van een stategische afspraak met een marktpartij belangrijker is dan de gebruikers, daar wil ik eigenlijk vanaf (dit is een eufemisme). Het ziet er naar uit dat Ubuntu, dat ook op Raspberry draait, een goed alternatief is. Ik heb slechts twee toepassingen (van een flink aantal Raspberry's die niet onder Ubuntu draaien. En daarna ga ik ook kijken naar een alternatief voor de hardware.

Het is, voor de goede orde, niet zo dat Raspberry Pi organisation geen charity meer is zonder winstoogmerk. Dat is het nog wel, ook officieel. Maar er is daarnaast een commercieel bedrijf voor de Raspberry Pi (die de afgelopen jaren ook een eigen website heeft), die kennelijk steeds sterker in belang aan het toenemen is. En die dus nu ook dingen aan het afschermen is. Dat is voor mij in elk geval op de manier waarop over de grens van waar ik (op enige termijn) nog mee wil werken. Dat enige termijn is omdat het voor mij wat tijd kost om over te schakelen op een alternatief.

PA0ETE
Contacteer:

#19 Bericht door PA0ETE »

Hierboven schreef ik nog iets dat ik niet afgemaakt heb.

Raspberry Pi 4 en 5 hebben wél een BIOS. Raspberry 5 bovendien behoeft een apart besturingssysteem, dat is een 64bits-versie die niet meer op de oudere typen draait. De oudere versies, deels niet meer te koop, werken voor een deel alleen met 32bits. Dat werd al tijdens de productie van versie 2 losgelaten. Versie 2 is sowieso een buitenbeentje omdat die vanaf het besturingssysteem met 32 bits werkt, maar intern 64 bits. Een minderheid van die productierun kan echter ook met een 64bits OS werken.

Ik ben ook een beetje ongerust over wat het betekent dat versie 5 niet meer met een met de rest compatibel OS kan werken. Wat gaat dat op de lange termijn betekenen. Gaan ze niet over naar een systeem waarbij niet meer de besturingsystemen voor de ouder hardware (met veiligheidsupdates) worden ondersteund? Ik heb een flink aantal toepassingen die prima lopen op een Raspberry Pi 2W, die kosten 15 euro. Maar een Raspberry Pi 5 kost net onder 100 euro. Dat is een groot verschil. Als ik al die goedkope dingen ineens moet gaan vervangen voor zo'n dure, omdat ze niet meer goed beveiligd zijn dan levert dat in mijn geval (met 30+ Raspberry's in gebruik) een flinke kostenpost op. Daarnaast gebruiken die groter fors meer stroom, en versie 5 bevat net als versie 4 bewegende onderdelen (blowers), terwijl voor mij het ontbreken daarvan bij de eerdere versies een van de grote voordelen is.

Aad_

#20 Bericht door Aad_ »

Heel misschien heb je hier iets aan:

Code: Selecteer alles

sudo rpi-eeprom-update
En hier:

https://www.realvnc.com/en/blog/why-mor ... tary-sdks/

PA0ETE
Contacteer:

#21 Bericht door PA0ETE »

Dank je voor de suggestie!!

Helaas is dit precies het omgekeerde van wat ik wil. Doe je dit niet, dan kun je met wat kunst- en vliegwerk dingen als TightVNC en een aantal andere zaken nog wel aan de praat krijgen. Deze nieuwe update voorkomt definitief dat dat nog kan op het betreffende apparaat.

RPI heeft een strategische overeenkomst gesloten met dit bedrijf om alleen nog hun oplossing te gebruiken (waar je als bedrijf dan nog voor moet betalen ook). Dat heeft voordelen, bijv. is het het beheer veel eenvoudiger (voor RPI) als je maar met één systeem rekening hoeft te houden.

Maar ik wil me juist niet aan één marktpartij binden.

De voordelen die hier worden genoemd zijn verder grotendeels kul. Ik gebruik bijvoorbeeld al jaren een combinatie van TightVNC en SSH, en die combinatie is zelfs beter beveiligd dan TigerVNC. Daarnaast gebruik ik dit alleen lokaal, zonder de betrefende poorten in de firewall open, zodat het beveiligen ervan zelfs niet eens nodig is.

Door deze deal wordt mijn keuzevrijheid hierin dus beperkt. Want ik kan de boel wel zo configureren dat TightVNC of wat anders gewoon werkt, het is heel waarschijnlijk dat die aanpassing bij de eerstvolgende keer updaten dan weer wordt teruggedraaid.

Ik begin meer en meer overtuigd te raken dat ik een aantal extra veiligheidsmaatregelen moet nemen (bijv. extra segmantatie van het eigen netwerk) en dan terug naar de oude situatie van het voorlaatste besturingsysteem. En daarnaast inderdaad kijken naar alternatieven.

Overigens werken dingen als Pi-Star met Bookworm, dat is het eerste OS dat flink afwijkt van de vorige (de huidige is Trixie). Ik heb dus voor de grap zo'n Pi-Star-installatie genomen, en daar alle beperkingen die Pi-Star daar (met reden) aan geeft vanaf gestript. Maar ook dan blijken een aantal toepassingen die ik wil gebruik (bijv. Quassel-core) zoveel in hun mogelijkheden om bijv. weg te schrijven beperkt te worden dat dat programma gewoon niet bruikbaar is. (En ik heb alle schrijfbeperkingen van Pi-Star er al gehaald, ik draai hier enkele Pi-Star-installaties waar ik een paar jaar geleden al flink in gemodificeerd heb, wat alleen op die manier kan).

Omdat ik hier (en elders) geen reacties krijg van mensen die hier wat op bedacht hebben, denk ik dat de conclusie die ik al min of meer had getrokken waarschijnlijk wel klopt. De dingen die hier bij mij nu draaien, zijn heel lastig aan het werk te krijgen op deze nieuwe systemen, die je voor een aantal toepassingen (die niet echt standaard zijn) niet meer kunt gebruiken. Als ik zelf wat vind, ook als dat terug is naar de oude versies, zal ik daar hier verder verslag van doen.

En blijf ideën/suggesties etc. sturen! Ook als het iets is dat ik zelf al geprobeerd heb, of dat om een andere reden niet de oplossing biedt, dan is het toch interessant genoeg om te horen!

PA0ETE
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

Op deze site staan een aantal zinnige dingen over het Desktop-gebeuren. Dat is echter slechts een deel van het probleem.

https://www.cybermocha.com/posts/vnc-on ... -bookworm/

Aad_

#23 Bericht door Aad_ »

PA0ETE schreef: 01 jun 2026, 13:26 Helaas is dit precies het omgekeerde van wat ik wil.
Zou het kunnen dat dit, het updaten van de eeprom, toch gebeurd is bij de installatie van de nieuwste OS?

PA0ETE
Contacteer:

#24 Bericht door PA0ETE »

Dat is inderdaad een goede. Dat zou eigenlijk niet moeten. In het verleden werd dat upgraden van de eeprom altijd afgeraden omdat de hardware daardoor zou kunnen 'bricken'. Dat is met name bij de apparaten van vóór versie 4 en de zero's het geval. Het was Raspberry Pi zelf die dat in die tijd afraadde.

Ik denk echter dat in dat geval de oude OS-en ook niet meer ordentelijk zouden moeten werken en dat is volgens mij wel zo. Ik heb daarvan ook niets op internet aangetroffen. Er zijn best veel mensen die melden hiermee niet uit de voeten te kunnen en die vervolgens teruggaan naar een oude versie die dan gewoon werkt.

Ik denk dat als dat automatisch gebeurt dat er dan een hele grote rel ontstaan. Veel groter dan binnen alleen de Raspberry Pi community. Juist omdat veel aanhangers van de computertjes mensen zijn die dit niet zouden waarderen. En dat is zwak uitgedrukt.

Ik ga dat eens uitzoeken.

PA0ETE
Contacteer:

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik ben zelf niet meer aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Vanwege de manier waarop dit gaat is dit tamelijk hopeloos. Ik ga nu eerst kijken of ik met Ubuntu op de raspberry uit de voeten kan. Die kans is best groot. En daarna ga ik serieus kijken naar alternatieve hardware.

Maar ik wil nog wel graag weten wat er nu eigenlijk meer precies aan de hand is. En ook hoe dit opgelost kan worden als dat kan.

PA0ETE
Contacteer:

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik heb vanmiddag Ubuntu server op een Raspberry Pi 3B+ geïnstalleerd. Headless ging dat het makkelijkst met.... jawel de Raspberry Pi Imager.

Ubuntu werd keurig geïnstalleerd, werkt. Alleen heeft ook hier de imager wifi niet geïnstalleerd. Een ander probleem dan bij Raspberry Pi OS. Er zitten hier fouten in het configuratiebestand voor Netplan (dat lijkt sterk op wpa_supplicant.conf en is dus heel anders dan bij de nieuwere versies van Raspberry zelf.

Het is nog niet opgelost, maar in elk evl komt din dit configuratiebestand de volgorde van de items precies, en daarnaast dat er telkens met twee spaties wordt ingesprongen. Dat had tot gevolg dat de driver voor wifi niet geactiveerd werd. Nog niet uidelijk is of dit het enige probleem is. Het is in elk geval makkelijker op te lossen dan de problemen bij Raspi OS.

Waar ik inmiddels achter ben is dat veel mensen Bullseye gebruiken, de voorlaatste versie. Die blijkt nog bijna een jaar beveiligingsupdate te krijgen. Voor een deel van de toepassingen ga ik nu daarnaar over, en voor zaken die meer veiligheid behoeven ga ik Ubuntu gebruiken. De versie die hier draait is de meest recente, van ergens in april van het jaar als ik het goed onthouden heb. Bullseye is uit 2022.

PA2EFR
Roepletters: PA2EFR
Contacteer:

#27 Bericht door PA2EFR »

Als tip: zet /tmp op een tmpfs ramdiskje om slijtage te voorkomen.

PA0ETE
Contacteer:

#28 Bericht door PA0ETE »

PA2EFR schreef: 02 jun 2026, 17:31 Als tip: zet /tmp op een tmpfs ramdiskje om slijtage te voorkomen.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit iets van slijtage heb gehad. Het kaartje dat het langst in een 24/7 ingeschakelde Raspberry zat heeft daar 9 jaar lang in gezeten. Dat is een 2 GB SD-kaart (een grote nog, een Raspberry Pi 1. In gebruik geweest voor verschillende toepassingen, als IP-radio, als wekker, en als SDR-ontvanger. EN dat kaartje gebruik nog steeds omdat ik dat zo grappig vind.

Wat je vooral moet doen is overklokken zoveel mogelijk achterwege laten op de raspberry's waar dat kan. En als het kan Ext2 gebruiken in plaats van journalling systemen. Dat scheelt een factor 6 in de schrijfacties.

Iets wat ik pas sinds kort weet is een caching routine die in de Linux-kernel zit Zram. Als dat inschakelt gebruik je je swap heel veel minder. In veel gevallen werkt je computer als het aan staat alsof er het dubbele CPU-gebeugen in zit. Bij Ubuntu stond dit tot 2012 of 2014 standaard ingeschakeld, en bij Android staat het standaard aan. Het doel is echter hier niet het wegschrijven (dit is het CPU-geheugen dat niet zo snel slijt), al heeft het wel dit bij-effect. Zram is vooral om het aantal schrijfacties dat wachttijd genereert te versnellen en daarmee verkleinen, wat een aanzienlijke perfomancewinst geeft.

Zie eventueel hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zram

Maar het is geen flauwekul. Ik ben een grootverbruiker van kaartjes, en vaak staan er hier meer dan 25 raspberry's 24/7 aan voor allerlei dingen, ik herinner me niet dat er ooit een kaartje stuk is gegaan in de laatste 6 jaar of nog veel langer.

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#29 Bericht door pa3met »

PA2EFR schreef: 02 jun 2026, 17:31 Als tip: zet /tmp op een tmpfs ramdiskje om slijtage te voorkomen.
ik zou eerder mount en andere options bekijken.

noatime
commit=60
journalling af zetten
f2fs gebruiken
btrfs gebruiken met compress=zstd
r/o filesystem (immutable)
overlayfs gebruiken icm r/o fs.

en de gouden tip: geen consumer-grade sd cards

uiteraard zijn de tips afhang=keijk wat je met de pi doet.

verder kun je natuurlijk overwegen als je 25 pi's hebt draaien maar unieke dingen als gpio enz
niet nodig hebtm de boel vervangen met een mini-pc. scheelt ook OS updates. problematiek zit
bij die pi's dat je een hele horde moet blijven updaten.

Of je flikkert ergens uyuni neer en beheert dan de boel (als de gpio pins echt belangrijk zijn oa)
of ansible als je een hekel hebt aan jezelf.

je ziet je kunt er alle kanten mee op. een /tmp op tmpfs plakken kan natuurlijk ook maar je hebt al niet zoveel ram he.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0ETE
Contacteer:

#30 Bericht door PA0ETE »

Ik kan de meeste niet combineren om praktische redenen. De functionaliteit is op een andere plek nodig dan een centrale server (waarvan er meerdere zijn, ook raspberry's), en dat heeft grote voordelen.

Met name mijn repeatersysteem bevat 10 of 12 raspberry's (en nog een handvol Arduino-achtige toepassingen). De repeater heeft 7 verschillende ontvangers. Al die ontvangers bevinden zich met 20 of 30 cm coax direct bij de ontvangst-antenne met een Raspberry Pi Zero of een Zero 2 als SDR-ontvanger. Als ik die zou combineren zou ik 5 coaxkabels moeten aanleggen van een meter of 15 tot 20, alleen al voor de ontvangers op dit adres, met alle nadelen als coaxverliezen, kosten etc. En het zou een hele kluwen worden van SDR-ontvangers, met de nodige problemen om alles van elkaar te scheiden. Nu communiceert dat alles via IP op 5 GHz en enkele op 2,4 GHz.

Het hele repeatersysteem bevat maar twee analoge audiokabeltjes van 20 cm. Het systeem communiceert voor signalering en audio via IP (het werkt met SVXlink, waar ook bijv. PI2NOS mee werkt.) Dat communiceren via IP geldt ook voor de aparte repeateronderdelen. Bijvoorbeeld de SSTV-repeater die erin zit is een repeaterprogramma voor die mode die als een fysieke analoge repeater op het systeem inlogt via IP. De SSTV-repeatersoftware zit hier op de plek waar normaal een ontvanger en een zender zit.

Het grote voordeel daarvan is dat ik een aantal van die zaken niet op mijn adres heb staan, maar bij bevriende amateurs die het beheren. Die doen dat onder mijn verantwoordelijkheid en vergunning, ze hebben zelf geen amateurhardware hiervoor staan, alleen een Raspberry of in één geval een andere computer.

Ook bij de andere zaken gaat het over fysieke spreiding. Bijvoorbeeld een camera die als weathercam op internet beschikbaar, en bestaat uit een Raspberry Pi-camera in combinatie met een Raspberry Pi Zero. Dat is een van de kleinste en goedkoopste oplossingen die beschikbaar zijn daarvoor bij de betreffende beeldkwaliteit. (Camera kostte 13 euro, het computertje 15 euro, de standaardbehuizing is geschikt om de camera in te monteren, die kost 2,95. Het hele ding is kleiner dan een credit card, en is 7 mm dik)

Het voordeel van dit soort kleine computertjes is daarbij heel groot. Zelfs de hack, die indirect aanleiding was van de huidige problemen kwam niet verder dan één van de raspberry's en dat alleen op het minst veilige segment van mijn lokale netwerk. Het voordeel hier van dit soort embedded computertjes is dat ik bij meerdere segmenten, sommige ervan als potentieel risicovoller kan classificeren, en dus samen in een minder veilig segment van het netwerk kan plaatsen. Ook dat is minder praktisch bij het combineren ervan in grotere computers.

De raspberry's updaten dagelijks en upgraden met een full upgrade wekelijks. Dat gebeurt "automagisch" :) Gewoon met cron. Allemaal op verschillende tijdstippen om congestie daarbij te voorkomen (hoewel waarschijnlijk niet eens nodig bij die frequentie van bijhouden). Ik hoef alleen af en toe te controleren of de aanpassingen zijn gebeurd. Verder geen omkijken naar. Ik weet niet of ik dat hierboven schreef, maar er zijn er bij die 14 maanden werken zonder ooit een reboot.

Plaats reactie