PA0BAK schreef: ↑31 mei 2026, 19:43
PA0ETE schreef: ↑31 mei 2026, 19:40
Ik weet niet wat jullie met een bootloader bedoelen,
Iets als
grub.
Behalve de versie voor Raspberry Pi 5 (de nieuwste) werkt een Raspberry Pi anders. Er is niet iets als een bios. Dit is onderdeel van de image met het besturingssysteem. Je kunt dat dus niet weglaten als je de image van het besturigssysteem downloadt en op een sd-kaartje installeert.
Bij de eerdere versies van het besturingssysteem (overigens allemaal Debian-based) was de veiligheid niet zo belangrijk. En er was ook niet zoveel reden voor. Maar op een gegeven moment werd SSH niet meer standaard ingeschakeld en later wireless ook niet meer.
Deze beide inschakelen kon dan vanaf het bureaublad als je een monitor en een toetsenbord voor het apparaatje had. Als je het ding 'headless' wilde gebruikne, dus als embedded computer zonder monitor of keyboard op afstand, dan kon dat nog steeds, maar je moet dan een bestand zonder inhoud met de naam ssh in een aparte partitie plaatsen, en in diezelfde positie ook een wpa_supplicant.conf bestand met de correcte gegevens voor het lokale netwerk waar je in wilt loggen. Dit kan om veiligheidsredenen alleen bij de eerste keer dat je een nieuw geïnstalleerd systeem opstart. Beide bestanden verdwijnen dan uit deze aparte (heel kleine) partitie. En in tegenstelling tot het OS dat zelf op een Ext4-partitie draait, is deze kleine bootpartitie in FAT32, zodat hij ook onder aanpassingen aan dat systeem vanaf een Windows-machine kan worden geconfigureerd.
Wat er in mijn geval dus steeds plaatsvindt, is dat het OS bij die eerste keer starten wel SSH implementeert, maar geen wifi. Wel verdwijnen deze beide bestanden bij het opstarten.
Het zou nog niet zo'n groot probleem zijn, maar bij deze versies van het OS werkt VNC voor het op afstand gebruiken van het bureaublad anders dan daarvoor. En die manier van gebruik werkt bij mij ook niet. Nog niet duidelijk waar dat aan ligt.
Ik kan daardoor WiFi niet op de traditionele manier configuren, en ook niet vanaf het bureaublad, want daar kom ik niet bij.
Het verhaal is groter. En het volgende is nogal teleurstellend. De reden dat een aantal dingen vanaf deze laatste twee versies moeilijk sijn, is dat Raspberry de samenwerking aan is gegaan met een paar of in elk geval een commerciële partij. Dat is het bedrijf RealVNC als ik dat uit mijn hoofd goed zeg. En die afspraak is in elk geval de reden dat het gebruik van andere programma's om het bureaublad te benaderen dan met TigerVNC van dit bedrijf in het OS sterk is bemoeilijkt, zo niet onmogelijk is gemaakt. Dat is teleurstellend omdat Raspberry tot twee jaar of zo geleden zeer gecommitteerd was aan de open source gedachte. Bovendien moeten bedrijven voor het gebruik van TigerVNC betalen. (Wat ik niet heel erg vind, ik wil echter vooral open source).
Wat ik verder zie is dat de meeste mensen deze ellende helemaal niet aangaan: die gebruiken de voorlaatste versie van het OS, die echter geen beveiligingsupdates meer krijgt. En dat OS is bij mij een maand of wat geleden gehackt, de hele reden waarom ik toch het nieuwste OS wil gebruiken.
Inmiddels ben ik ook aan het kijken naar alternatieven. Allereerst een alternatief voor het Raspberry Pi OS. Een OS dat niet geheel open source is, dat afgeschermd is, en waar kennlijk de invloed van een stategische afspraak met een marktpartij belangrijker is dan de gebruikers, daar wil ik eigenlijk vanaf (dit is een eufemisme). Het ziet er naar uit dat Ubuntu, dat ook op Raspberry draait, een goed alternatief is. Ik heb slechts twee toepassingen (van een flink aantal Raspberry's die niet onder Ubuntu draaien. En daarna ga ik ook kijken naar een alternatief voor de hardware.
Het is, voor de goede orde, niet zo dat Raspberry Pi organisation geen charity meer is zonder winstoogmerk. Dat is het nog wel, ook officieel. Maar er is daarnaast een commercieel bedrijf voor de Raspberry Pi (die de afgelopen jaren ook een eigen website heeft), die kennelijk steeds sterker in belang aan het toenemen is. En die dus nu ook dingen aan het afschermen is. Dat is voor mij in elk geval op de manier waarop over de grens van waar ik (op enige termijn) nog mee wil werken. Dat enige termijn is omdat het voor mij wat tijd kost om over te schakelen op een alternatief.