CPU RasPi wordt warmer dan voorheen
CPU RasPi wordt warmer dan voorheen
Ik heb al jarenlang een 6 tal Raspberry PI's voor dmr, dstar en c4fm.
Die draaien allemaal op een RasPI 3B (geen plus) met een DVMega printje erop.
Nu valt me op dat de tempratuur van alle 6 richting de 55 graden is gegaan, was voorheen altijd zo rond de 45 graden (beetje afhankelijk van de omgevingstempratuur)
Kan het zijn dat door de firmware of software-update die er recent is geweest van PI-Star, dat de CPU zwaarder belast wordt en daardoor warmer wordt.
Iemand ook deze ervaring?
Die draaien allemaal op een RasPI 3B (geen plus) met een DVMega printje erop.
Nu valt me op dat de tempratuur van alle 6 richting de 55 graden is gegaan, was voorheen altijd zo rond de 45 graden (beetje afhankelijk van de omgevingstempratuur)
Kan het zijn dat door de firmware of software-update die er recent is geweest van PI-Star, dat de CPU zwaarder belast wordt en daardoor warmer wordt.
Iemand ook deze ervaring?
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
Re: CPU RasPi wordt warmer dan voorheen
die ervaring heb ik niet nee, want ik doe d* niet op zie manier.
Maar de kans dat het komt van een update: 100%.
Maar de kans dat het komt van een update: 100%.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Gebruikte je eerst Pi-Star als software en nu WPSD misschien?
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
In dit geval lijkt het mij ook van de update te komen. Dat zou je ook moeten zien aan de CPU-belasting, maar dat hoeft niet altijd een groot verschil bij die belasting te zijn.
Als het één van de Raspberry's is, dan is het altijd zinvol om als eerste naar de voedingsbron van de betreffende Raspberry te kijken. Waar ze niet goed tegen kunnen is een te hoge of te lage voedingsspanning (hoewel de marges niet heel klein zijn), of een voedingspanning waar bijv. ruis of storing op zit.
Het is niet zo dat hij dan stopt met werken, maar er ontstaan fouten. Moderne CPU's kunnen dat soort fouten oplossen, maar dit kost rekentijd, dus een hogere belasting van de CPU, terwijl hij daardoor ook trager werkt. Dat soort dingen zijn een sterke aanwijzing. Als dit bij mij voorkomt vervang ik direct de voeding door een andere, dan sluit je daarmee uit dat dit het probleem is, als hij met een andere voeding wel goed werkt, is het de voeding
Ik moet zeggen dat ik zelden naar de temperatuur kijk, en maar sporadisch naar de CPU-belasting. PI3XDV voor D-STAR is de enige Raspberry waar hier PI-STAR op draait (ik heb er rond de 30 die altijd aan staan, in mijn tweede repeater zitten 7 Raspberry's
) Bijna alle Raspberry's die ik heb zijn versie 3B+ of een van de twee versies Zero met wireless. Die met PI-STAR draait extreem stabiel. Heel soms crasht hij. Dat gebeurde een paar weken geleden één keer. Meestal gebeurt het dan een paar dagen achter elkaar enkele keren, maar het gebeurt ook dat hij 14 maanden zonder verder ernaar te kijken blijft werken. PI3XDV bestaat een stuk langer dan PI-STAR, maar ook met de software daarvoor (in het begin met een Raspberry Pi 1B) werkte alles ultrastabiel.
Als het één van de Raspberry's is, dan is het altijd zinvol om als eerste naar de voedingsbron van de betreffende Raspberry te kijken. Waar ze niet goed tegen kunnen is een te hoge of te lage voedingsspanning (hoewel de marges niet heel klein zijn), of een voedingspanning waar bijv. ruis of storing op zit.
Het is niet zo dat hij dan stopt met werken, maar er ontstaan fouten. Moderne CPU's kunnen dat soort fouten oplossen, maar dit kost rekentijd, dus een hogere belasting van de CPU, terwijl hij daardoor ook trager werkt. Dat soort dingen zijn een sterke aanwijzing. Als dit bij mij voorkomt vervang ik direct de voeding door een andere, dan sluit je daarmee uit dat dit het probleem is, als hij met een andere voeding wel goed werkt, is het de voeding

Ik moet zeggen dat ik zelden naar de temperatuur kijk, en maar sporadisch naar de CPU-belasting. PI3XDV voor D-STAR is de enige Raspberry waar hier PI-STAR op draait (ik heb er rond de 30 die altijd aan staan, in mijn tweede repeater zitten 7 Raspberry's

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Contacteer:
Ik heb even gekeken, maar de temperatuur is hier erg laag. Ik heb echter de nieuwste update nog niet gedaan. Ik loop daarmee bewust vaak een paar weken achter omdat het wel eens gebeurd is dat door een firmware-update ineens een deel van de repeaters uit de lucht was. Dat wordt dan binnen een paar uur wel rechtgezet, maar als ik zoiets hoor wacht ik nog wat langer.
Momenteel loop ik vanwege drukte van de afgelopen tijd een stuk verder achter.
De CPU-belasting bij mij is sowieso lager dan bij een DVMEGA, omdat ik een extern modem (een stokoude DVRPTR) gebruik, en een FT-7900 als transceiver. Ik denk dat bij een DVMEGA de Raspberry het drukker heeft, maar dat weet ik niet zeker. Mijn dashboard wijkt door de afwijkende firmware ook af van wat het normaal is.
.

De CPU-belasting bij mij is sowieso lager dan bij een DVMEGA, omdat ik een extern modem (een stokoude DVRPTR) gebruik, en een FT-7900 als transceiver. Ik denk dat bij een DVMEGA de Raspberry het drukker heeft, maar dat weet ik niet zeker. Mijn dashboard wijkt door de afwijkende firmware ook af van wat het normaal is.
.
Nee, ik gebruik al jaren Pi-starPA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑24 apr 2025, 20:01 Gebruikte je eerst Pi-Star als software en nu WPSD misschien?
iets veranderd met ventilatie rond de pi's? De warmte moet natuurlijk wel weg kunnen. Anders misschien iets aan de hand met een fannetje of heatsink. Maar dan is het wel eigenaardig dat meerdere pi's daar last van hebben.
.... But will it blend?
- PA0ETE
- Contacteer:
Raspberry Pi 3B en 3B plus waren de laatste die altijd zonder ventilator gebruikt kunnen worden. Je kunt er wel een heatsink op plaatsen, maar dat heb ik op 1 uitzondering na nooit gedaan.
Als ze niet allemaal vlak bij elkaar staan moet het gewoon een update zijn. Dan zijn er aan de software van Pi-STAR of van het OS nieuwe dingen toegevoegd die het systeem zwaarder belasten.
Dit soort computertjes werken heel erg lang zonder problemen, de oudste die ik heb is 13 of 14 jaar oud. Die heeft al die tijd 24/7 aan gestaan en werkt nog steeds probleemloos.
Hier de 3B's ook al een jaar of 10 a 12 aan de gang denk ik.
Overal zit een heatsink-blokje op.
Moet , zoals ik al aangaf een software update zijn, dat zie ik ook aan het versienummer van Pi-star. (inmiddels meest recente versie nu 4.2.3.)
Tempraturen van de diverse Pi's inmiddels met dit mooie weer gestegen naar 58 graden
Overal zit een heatsink-blokje op.
Moet , zoals ik al aangaf een software update zijn, dat zie ik ook aan het versienummer van Pi-star. (inmiddels meest recente versie nu 4.2.3.)
Tempraturen van de diverse Pi's inmiddels met dit mooie weer gestegen naar 58 graden
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Ik heb een 3B met Pi-star 4.2.3
Bluestack via USB verbonden. Temperatuur 41,7
Bluestack via USB verbonden. Temperatuur 41,7