voeding diamond GSV3000

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#31 Bericht door PE5PVB »

Schema staat gewoon op internet, even googlen, en daar kun je inderdaad ook zien dat de ventilator nooit geheel spanningsloos staat.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#32 Bericht door pa8w »

Inderdaad, domme aansturing.
Is ook niet echt simpel een hysterese in te maken, hooguit Q9 een collectorweerstand geven en de collector dan via een weerstandje naar de basis van Q7.
Zal empirisch moeten worden bepaald, ik ken de karakteristiek van de thermistor niet.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

on8dm
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2011, 21:47

Re: voeding diamond GSV3000

#33 Bericht door on8dm »

Reeds 8 jaar in dienst en geen problemen dusver , zelfs geen fluittoon. Word wel regelmatig opengedaan om stof te verwijderen. Ik koop regelmatig eens wat op en heb intussen al dezelfde voeding van een andere eigenaar in mijn bezit gehad. Als ik daar even in ging kijken dan snap ik wel dat er vroeg of laat wat protest komt...

-Verwijderd account

Re: voeding diamond GSV3000

#34 Bericht door -Verwijderd account »

Nou ben ik gericht op zoek gegaan naar een "ouderwetse" trafo-voeding als vervanger van de huidige schakelende voeding. Zodoende kwam ik uit op dit reeds bestaande topic :)
Als ik de prijzen zie in diverse webshops dan is het nog wel betaalbaar, maar je tilt zwaar aan het ding.

Ik lees ook klachten over deze voeding, zoals in dit topic en op een ander forum staat nog meer toelichting over deze voeding.
Daar lees ik onder andere over een ontbrekende backup functie en ontbrekende overspanningsbeveiliging. Daarvoor zou een kitje verkrijgbaar zijn bij Bakelaar, maar die webshop blijkt niet meer te bestaan :(

Reden voor mij om te gaan twijfelen of het wel zo verstandig is om voor deze lineaire voeding te kiezen. Een schakelende voeding komt bij mij er nooit meer in vanwege dat het altijd stoorzenders zijn, vooral in HF-banden.

Ja, het zijn inderdaad wat oudere topics die ik gevonden heb. Zouden die besproken klachten thans daadwerkelijk tot het verleden behoren? En zijn de genoemde opties nu wel ingebouwd af fabriek?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#35 Bericht door PE1PQX »

De huidige generatie geschakelde voedingen storen echt niet meer op HF.
Koop wel bij een fatsoenlijke webshop en niet bij de Chinese Ali.
http://www.hamshop.nl heeft prima spullen, maar ook Harry Veenstra in Veenoord/Nieuw Amsterdam, JBE, Classic, Venhorst en waarschijnlijk wel meer shops.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: voeding diamond GSV3000

#36 Bericht door -Verwijderd account »

Ik weet niet wat jij verstaat onder huidige generatie.
Het betreft deze voeding en die stoort verschrikkelijk op HF. Is begin vorig jaar gekocht bij JBE.

En als ik verder zoek op dit forum naar schakelende voedingen dan lees ik heel vaak dat het storende voedingen zijn :cry:
Voor mij is het helder en duidelijk: nooit meer een schakelende voeding voor HAM-radio.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: voeding diamond GSV3000

#37 Bericht door PA5COR »

Mijn oude SEC 1223 en de nieuwe Nissei NS2230D storen beide niet.
Laatste komt bij Veenstra weg, 85 euries voor een 30a digitaal uitleesbare voeding.
Geen piepje of wat dan ook maar te horen van 160 - 70 cm.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA5COR schreef:Mijn oude SEC 1223 en de nieuwe Nissei NS2230D storen beide niet.
Prima voeding, net zoals de GSV3000. Beiden geen problemen mee.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#39 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:Ik weet niet wat jij verstaat onder huidige generatie.
Het betreft deze voeding en die stoort verschrikkelijk op HF. Is begin vorig jaar gekocht bij JBE.

En als ik verder zoek op dit forum naar schakelende voedingen dan lees ik heel vaak dat het storende voedingen zijn :cry:
Voor mij is het helder en duidelijk: nooit meer een schakelende voeding voor HAM-radio.
Zoals ik al schreef: de huidige generatie schakelende voedingen zijn goed en adequaat ontstoord en produceren geen rommel in het HF bereik.
De voeding die jij aanhaalt in het topic is dus wel een baggerappraat (volgens de reviewers), maar dat maakt niet dat alle geschakelde voedingen slecht zijn.

Conventionele voedingen zul je bijna niet meer vinden, of je moet aan zelfbouw doen.

Ik heb hier een K-Pro SPS8400 en een K-Pro KPS8230, en beiden produceren geen hoogfrequente troep. (Het strekt tot de aanbeveling wel een goede randaarde te gebruiken, dat dan weer wel).

Suggestie: zoek eens een mede amateur uit die een schakelende voeding heeft en ga daar eens enkele tests doen met jouw apparatuur, indien mogelijk in jouw eigen shack.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: voeding diamond GSV3000

#40 Bericht door pa0ejh »

Ik heb een SEC 1223 en een Radiocom voeding, en van beide geen storing, deze zijn ca. 4 jaar oud...

Kan zijn dat in de nieuwere serie's componenten zijn weg gelaten, zoals fabriekanten wel eens willen doen, uit kosten besparing...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

-Verwijderd account

Re: voeding diamond GSV3000

#41 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:Zoals ik al schreef: de huidige generatie schakelende voedingen zijn goed en adequaat ontstoord en produceren geen rommel in het HF bereik.
De voeding die jij aanhaalt in het topic is dus wel een baggerappraat (volgens de reviewers), maar dat maakt niet dat alle geschakelde voedingen slecht zijn.

Ik heb hier een K-Pro SPS8400 en een K-Pro KPS8230, en beiden produceren geen hoogfrequente troep. (Het strekt tot de aanbeveling wel een goede randaarde te gebruiken, dat dan weer wel).

Suggestie: zoek eens een mede amateur uit die een schakelende voeding heeft en ga daar eens enkele tests doen met jouw apparatuur, indien mogelijk in jouw eigen shack.
Helaas is de garantieperiode van mijn voeding verstreken, anders had ik zeker en vast leverancier JBE hierover benaderd. Want ik verwacht niet van een bekende leverancier dat ie baggerapparaten verkoopt.

Een mede amateur vragen of hij zijn voeding zou willen meebrengen naar hier om te testen gaat 'm niet worden, vanwege de coronaregels waarin onder andere bepaald is dat men anderhalve meter afstand moet houden. Als er al een mede amateur bereid zou zijn voor zo een test.
Randaarde, veiligheidsaarde is het feitelijk, gebruik ik vanzelfsprekend ook.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#42 Bericht door PE1PQX »

Ook met betrekking tot de corona regels valt er heus wel iets te regelen. Desnoods een spat-lapje dragen voor je neus en mond. In oplossingen denken, niet in belemmeringen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: voeding diamond GSV3000

#43 Bericht door PD7HB »

Ik gebruik nu al ruim 5 jaar een Maas SPS-50-II en totaal geen storing van de voeding. Enig nadeel van deze voeding is dat het net een stofzuiger is, de ventilator draait altijd of hij nu koud of warm is. Twee keer per jaar even open maken en met wat perslucht het stof er uit blazen. Verder een prima voeding.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: voeding diamond GSV3000

#44 Bericht door PD8L »

Hallo allen,

Ik heb deze voeding sinds vorige week. Gelijk viel mij op dat deze vreselijk veel herrie maakt. Op mods.DK staat een fan modificatie. Wat blijkt, er zijn modellen (later dan 2012 vermoedelijk) die een 220 Ohm, 5 watt weerstand over Q9 TIP31C hebben staan, hiermee overbrug je de temperatuur gestuurde aansturing waardoor de fan op volle toeren draait, geen prettig geluid, het lijkt wel alsof de fan niet helemaal goed is.

Ik heb dit bij mij nagekeken en inderdaad heb ik ook een model met deze weerstand. Waarom ze dit hebben gedaan is mij onduidelijk, maar het zal mij niets verbazen als het te maken heeft met de fluittonen zoals in dit topic vermeld.

De mod bevat 2 dingen, de weerstand doorknippen , en de fan zelf vervangen door een Noctua NF-R8.
Ik heb eerst de standaard fan vervangen door de Noctua. Hierna was de voeding stiller, maar toch bleef het een vervelend geluid, ook met deze fan lijkt het alsof de fan niet goed is, maar hij is nieuw.

Na 2 dagen kon ik het niet meer aanhoren en heb vervolgens ook de weerstand aan één kant doorgeknipt, ik kan heb zo weer functioneel maken.
Nu is de voeding stil, maar helemaal blij ben ik er niet mee...

Een vriend van mij heeft dezelfde voeding, en zonder de weerstand want de fan springt niet gelijk aan, hij zegt als ik een tijdje bv FT8 doe, dan springt de fan aan.
Maar bij mij springt ook na 45 minuten de fan niet aan, de voeding word nu wel serieus warm en je ruikt hem ook (dit is vaak bij een nieuw apparaat, maar deze ruikt wel heel sterk)

Hebben jullie goede adviezen? Schijnbaar werkt de temperatuur gestuurde aansturing ook niet erg goed. Het printje zit tussen de trafo en het koelblok in dus even eruit halen is niet aan de orde.

Alvast bedankt,

Louis de PD8L.

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: voeding diamond GSV3000

#45 Bericht door PA2ER »

Een ding valt mij op in die verhalen. Als je iets aanschaft, ga je toch eerst eens naar reviews kijken, en niet pas als het ding al in huis is. Zo kijk ik, bij aanschaf van een andere set, op youtube of daar reparatiehandleidingen zijn gepost. Als dat er veel zijn is dat type set niet wat ik zoek. Wat betreft voedingen, ik heb hier 2 60Amp HP voedingen, in een oude PA versterker gebouwd, met wat extra ontsporing. Alles wat op 12 volt draait in de shack, hangt daar aan. Leuk om te bouwen, en als de ingebouwde fan wat te veel geluid maakt, vervang je die gewoon.
Wat ik hiermee wil zeggen is, "Mensen bouw zelf eens wat, koop niet steeds die Chinese meuk!".
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Plaats reactie