voeding diamond GSV3000

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#16 Bericht door PA9X »

PE1ECL schreef:Ik begrijp niet dat 2 jaar nadat dit probleem bekend is (dus zeker ook bij Diamond) er blijkbaar niets aan gedaan wordt.
Zou het niet kunnen dat jij een voeding hebt gekocht die ergens in totaal meer dan twee jaar op voorraad heeft gestaan en nog de oude ventilator heeft? Misschien kan je het achterhalen a.h.v. een serie- of productienummer ergens op de voeding?

Theo

Re: voeding diamond GSV3000

#17 Bericht door Theo »

Ik heb er ook 2, de ene hoor ik niet en de ander geeft een piep af als de ventilator op houd met draaien.
Tijdens het draaien van de ventilator is er nooit een piep.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#18 Bericht door PE1PQX »

De ventilator lijkt onvoldoende spanning te krijgen om te gaan draaien, en ik heb het idee dat de spanning op de ventilator niet helemaal zuiver is (te grote rimpel t.o.v. van de voeding van die ventilator)
Op te lossen door een drempel te creëren vanaf wanneer de ventilator mag gaan draaien (vanaf 4 Volt bijvoorbeeld bij een 12Volt fan), en een elco om de rimpel verder te verkleinen.


Om hier zeker van te zijn even met een scoop de spanning zichtbaar maken dat op de fan komt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: voeding diamond GSV3000

#19 Bericht door Theo »

Hij gaat juist piepen als de ventilator af slaat, niet als hij moet gaan draaien :mrgreen:
De piep is te beinvloeden door op het ic te drukken, daar zit het niet lekker.

PE1ECL
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2012, 21:06
Roepletters: PE1ECL

Re: voeding diamond GSV3000

#20 Bericht door PE1ECL »

Hij gaat juist piepen als de ventilator af slaat, niet als hij moet gaan draaien
Precies dat is het probleem maar dit fluittoon probleem is bij Diamond toch al zeker vanaf 2010 bekend dus zou je mogen verwachten dat Diamond dit fluittoon probleem inmiddels opgelost heeft.

Afijn vrijdag a.s. wordt als het goed is mijn Diamond GSV3000 omgeruild hopen maar dat ik dan een exemplaar krijg zonder ingebouwde fluittoon.
Ik heb er ook 2, de ene hoor ik niet en de ander geeft een piep af als de ventilator op houd met draaien.
Theo heb je deze 2 tegelijk gekocht of zit er een tijd tussen, weet je misschien uit welk jaar de voedingen zijn?
Wat ga je nog aan die fluittoon doen of ga je ermee leren leven? :? wat ik me haast niet kan voorstellen want ik vind het een bijzonder irritant piepje.

Mijn oude GSV3000 van 12 jaar oud (die ik niet meer vertrouw omdat de ventilator hard heeft staan draaien en er een brandlucht in de shack hing) hoorde je ook niet dus het probleem met de fluittoon is zoals ik het kan overzien vanaf 2010 of iets daarvoor.
Geen leven zonder problemen. Geen probleem zonder oplossing.

Theo

Re: voeding diamond GSV3000

#21 Bericht door Theo »

Van een weet ik het niet precies zeker of er wel een piep in zit.
Afbeelding
Daar ik hem in de VW bus ingebouwd heb, en daar erg goede diensten doet.
Ik heb beide in dezelfde maand gekocht, bij dezelfde winkel.
Toch verbeeld ik me dat het gepiep minder is geworden in der loop der tijd.
Of je went er aan, dat kan ook, alhoewel?

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#22 Bericht door PE5PVB »

Dit is toch geen schakelende voeding?
Kan best zijn dat de elco die over de ventilator heen staat defect is. Dan zou de transistor kunnen gaan oscilleren en komt dat als audio vi de spoel van de ventilator weer naar buiten.

Ik wil best een blik werpen op deze voeding, maar dan mot ik er wel een hebben die dit probleem heeft.

PE1ECL
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2012, 21:06
Roepletters: PE1ECL

Re: voeding diamond GSV3000

#23 Bericht door PE1ECL »

Kan best zijn dat de elco die over de ventilator heen staat defect is
Ja dat zou kunnen maar aangezien er diverse zendamateurs hetzelfde fluittoon probleem hebben met deze Diamond GSV3000 voeding zou dat betekenen dat alle elco's in alle Diamond voedingen defect zijn en dat lijkt me niet erg voor de hand liggend.
De piep is te beinvloeden door op het ic te drukken, daar zit het niet lekker
Probleem zit dan mijns insziens dieper in de voeding dan alleen een kapotte elco maar goed alles kan, met electronica weet je het maar nooit.

PE5PVB in ieder geval bedankt voor je aanbod om ernaar te kijken, misschien maken we er nog gebruik van.

Eerst vrijdag a.s. maar eens afwachten dan krijg ik als het goed is een andere hopelijk stille Diamond GSV 3000 voeding.
Geen leven zonder problemen. Geen probleem zonder oplossing.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#24 Bericht door PE5PVB »

Welk IC drukken?
En is dat het effect van op het IC drukken of het "veren" van de print.

Kan trouwens bet een elco zijn hoor, ligt aan de kwaliteit wat de levensduur is.

PE1ECL
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2012, 21:06
Roepletters: PE1ECL

Re: voeding diamond GSV3000

#25 Bericht door PE1ECL »

Ter aanvulling het fluittoontje hoor je niet direct bij het aanzetten van de voeding.
Pas als de voeding op temperatuur komt na zo'n 20 minuten begint het gefluit/gepiep en deze klacht wordt erger naarmate de voeding langer aanstaat.

Lijkt dus wel alsof de voeding koud afgeregeld is in de fabriek en toen dus geen mankementen vertoonde en dus het "stempeltje OK" heeft gekregen.
Zou dus een component kunnen zijn die onder invloed van temperatuur verloopt en zo de ellende veroorzaakt.

PE5PVB schreef
Kan trouwens bet een elco zijn hoor, ligt aan de kwaliteit wat de levensduur is
De voedingen zijn spiksplinternieuw dus de levensduur zou dan wel heel erg kort zijn.
Kan wel zo zijn dat de elco waarde verloopt door warmte aangezien de voeding in koude staat helemaal stil is en naarmate de voeding langer aanstaat komt het gepiep en dit neemt alleen maar toe.
Geen leven zonder problemen. Geen probleem zonder oplossing.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#26 Bericht door PA2OLD »

Bij mij is er een nieuwe fan in gezet en toen was het probleem gelijk over.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Theo

Re: voeding diamond GSV3000

#27 Bericht door Theo »

Ik wil het draadje wel even los maken van de ventilator, dan weten we het. :D
Met ic bedoel ik de temperatuur ic welke de spanning schakelt van de ventilator.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: voeding diamond GSV3000

#28 Bericht door PA4JAN »

PA2OLD schreef:Bij mij is er een nieuwe fan in gezet en toen was het probleem gelijk over.
Bij mij ook hij blijft nu altijd aan Het zit hem in de opstarting van de Fan dat geeft de piep

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#29 Bericht door PE5PVB »

Er staat dus iets te oscilleren. Kan misschien een ongelukkige keuze van type ventilator zijn. Daar zit ook een spoel in. De regeling ziet er erg simpel uit. Het moet dus makkelijk te traceren zijn zonder dat je er een nieuwe fan in zet.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: voeding diamond GSV3000

#30 Bericht door pa8w »

Ok, ik heb even een filmpje bekeken en beluisterd.
In zo een ventilator zit een transistoroscillator, die het spoeltje pulst en zo de ventilator doet ronddraaien.
Op te lage spanning komt de ventilator niet over zijn dooie punt en dan kan het oscillatortje staan te kreunen/piepen.

Ik denk dus dat de regeling zonder of met te weinig hysterese werkt en zo het probleem veroorzaakt.
Heeft er iemand een schema van de aansturing?

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie