Goedkope Li-Ion's echt veel gevaarlijker dan de dure van een merk

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Goedkope Li-Ion's echt veel gevaarlijker dan de dure van een merk

#16 Bericht door PA0ETE »

Beide. Bij 20% CO2 in de ingeademde lucht raak je incapacitated. Boven 30% is 1x of hooguit 2x inademen CO2 dodelijk. CO2 wordt bijv gebruikt om mannelijke kuikens te vergassen. (Bij eierbedrijven zijn vrijwel alleen vrouwtjeskippen nodig).

CO heeft een tragere werking dan dit, maar het kan ook zijn dat je te laat komt met de behandeling, terwijl iemand nog gewoon in enige mate bij zijn poditieven is. Bij een hoger percentage CO2 ben je bijna altijd te laat met behandelen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#17 Bericht door PA0ETE »

CO2 is nog wat dramatischer dan ik hierboven beschrijf. Dit schrijft de Engelstalige Wikipedia:

In humans, exposure to CO2 at concentrations greater than 5% causes the development of hypercapnia and respiratory acidosis. Concentrations of 7% to 10% (70,000 to 100,000 ppm) may cause suffocation, even in the presence of sufficient oxygen, manifesting as dizziness, headache, visual and hearing dysfunction, and unconsciousness within a few minutes to an hour. Concentrations of more than 10% may cause convulsions, coma, and death. CO2 levels of more than 30% act rapidly leading to loss of consciousness in seconds.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide#Toxicity

PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een paar jaar geleden een TV-programma gezien over brandweerkorpsen in Engeland. Daar kwamen ze bij een man in een flatwoning na een melding van een beginnende keukenbrand. De man had een open keuken, en er waren wat onbeduidende zaken in de gootsteen geworpen met de kraan open. Daarmee was de brand geblust. De man was echter onwel geworden van de verbrandingsgassen (wat dus echt niet veel geweest kon zijn, gezien de hoeveelheid verbrand materiaal in de gootsteen). Hij was vervolgens (in de rook nog steeds) in zijn stoel gaan zitten en was binnen enkele minuten overleden aan de vergifitiging hierdoor.

Wees dus geen held als je je in een ruimte waar het brandt bevindt, het kan zijn dat je maar seconden hebt om er gezond uit te komen!!

Een ander bericht dat mij nogal aangreep, ook omdat ik jarenlang vlakbij de plek gewoond heb, was een bericht in mijn eigen woonplaats Amersfoort een jaar of wat geleden. Een vrouw woonde boven de winkels aan de Meridiaan in Amersfoort. Daar was ook een beginnende brand. Mevrouw luchtte niet of had in elk geval alle ramen gesloten. De brand was daardoor zonder heel veel schade te veroorzaken door zuurstofgebrek uit gegaan. Datzelfde zuurstofgebrek had er vervolgens ook voor gezorgd dat de vrouw helaas in haar slaap was overleden.

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

#19 Bericht door pa0ejh »

De 18650 Lion accu,s zijn er in 2 uitvoeringen, Flattop en Buttontop.

De Buttontop heeft inwendig een beveliging, die moet je apart of parallel laden
zodra 1 accu de eind laad spanning bereikt, wordt de accu intern onderbroken
pas als er extern geen spanning opstaat wordt de accu weer vrij gegeven.

De Flattop heeft een platte +pool en worden meestal in accu paketten gebruikt
zoals in Fiets accu,s de accu wordt met nikkel strippen via puntlas iverbonden.
De beveiliging gebeurt met een BMS battery management print, hier staan alle
accu,s in serie, de BMS bepaald welke accu wordt losgekoppelt bij het bereiken
van de laad eind spanning. Iedere accu heeft een dunne draaddie naar de BMS gaat
Alleen de +Plus van de eerste accu en de -Min van de laatste accu hebben dikke
aansluidraden. Wanneer de accu geen laadstroom opneemt is die vol.

Er zijn BMS sen die wel en niet Balanceren, let dus op bij aankoop.

Dus iedere accu wordt op vol en leeg bekeken en los gekoppelt ook bij kortsluiting.

De Button accu heeft een dopje op de +pool, zoals bij een batterij.

Bekende merken zijn oa Panasonic, LG en Sony
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1rxq

#20 Bericht door pe1rxq »

Hoewel ik het heel erg eens ben met het advies om naar buiten te gaan, is er wel een belangrijk verschil tussen CO en CO2.
CO bind zich namelijk zeer goed aan hemoglobine. Veel beter nog dan zuurstof. En dit heeft langdurige vervelende effecten.

Als je na het inademen (nogmaals: niet doen) naar buiten gaat in de frisse lucht, dan kan je bloed nog steeds minder zuurstof transporteren. Vaak is dan behandeling met zuurstof onder druk nodig.

Met CO2 is dit anders. Omdat het slechter bind dan zuurstof zal zuurstof snel die plek weer in kunnen nemen. Een paar keer goed ademenen als je buiten komt lost het grootste probleem vaak al op.

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#21 Bericht door PA3DJS »

CO is heel geniepig (denk even aan de BBQ's die mensen in huis gebruiken...). Je lijf merkt het niet op, en reageert daardoor heel anders dan op te hoge CO2 concentratie. Als je je adem inhoudt, gaat je lichaam op een gegeven moment tegensputteren. Dat komt door de toenemende CO2 concentratie. Door CO wordt je gewoon suf en je raakt bewusteloos. Zoals PE1RXQ aangeeft, CO bindt veel beter (lees factor 400) met dat rode spul in je bloed.

Een ondergeschoven kindje zijn de andere stoffen in de rook die vrijkomen bij een lithium accu die ontbrandt (HF en LiOH). Die twee stoffen zijn zéér slecht voor je longen. Als je ook maar iets klachten hebt na het inademen van Li-Ion accu rook, ga naar de dokter (of SEH). Houdt er rekening mee dat je mag blijven in het ziekenhuis. Tegen HF (waterstoffluoride) kunnen ze behandelen als je er op tijd bij bent. Tot ongeveer een halve dag na de blootstelling kan je situatie nog verslechteren.

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#22 Bericht door elsinga »

Ik gebruik een aantal 18650's en 21700's in zaklampen, het grootste deel protected en van bekende merken. De meeste 21700's zijn gewoon in de zaklamp op te laden en ik heb er ook wat die een eigen USB-C aansluiting hebben om ze op te laden. Daarnaast grossier ik in powerbanks. Meer dan voldoende accu's dus. Voor extern laden daarvan heb ik een tweetal laders van een bekend merk, die per accu individueel laden en ook geschikt zijn voor deze accu's.

Tot nu toe nog geen problemen, maar ik ga dit zeker in de gaten houden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#23 Bericht door PA1JER »

Tsja, als je 18650's ziet met 8800mAh dan weet je zeker dat je getild wordt.

Ik heb er bij nkon besteld, goede ervaringen mee.

Was alleen wat te enthousiast over NiZn oplaadbare batterijen , die dingen zijn snel kapot. Je ziet ze ook niet meer. Witte eneloops blijven de beste NiMH en samsung maakt goede Li-Ion.

iig niet bij chinese webwinkels bestellen, zelfde als met geheugenkaarten , meestal is het nep.

PA0ETE
Contacteer:

#24 Bericht door PA0ETE »

pe1rxq schreef: 23 jan 2026, 23:37 Hoewel ik het heel erg eens ben met het advies om naar buiten te gaan, is er wel een belangrijk verschil tussen CO en CO2.
CO bind zich namelijk zeer goed aan hemoglobine. Veel beter nog dan zuurstof. En dit heeft langdurige vervelende effecten.

Als je na het inademen (nogmaals: niet doen) naar buiten gaat in de frisse lucht, dan kan je bloed nog steeds minder zuurstof transporteren. Vaak is dan behandeling met zuurstof onder druk nodig.

Met CO2 is dit anders. Omdat het slechter bind dan zuurstof zal zuurstof snel die plek weer in kunnen nemen. Een paar keer goed ademenen als je buiten komt lost het grootste probleem vaak al op.
Dit gaat voorbij aan het probleem hoor. Een grote hoeveelheid CO2 is direct dodelijk, binnen 1 of 2 ademteugen. Dat is wat er met de man die in zijn stoel overleed met iets minder snelheid gebeurde. Hij kon na het open zetten van de kraan boven de brandende materialen al geen adequate beslissing meer nemen, en hij was een minuut voordat de brandweer de deur openbrak al overleden. Bij de meeste CO-vergiftigingen gaat dat proces langzamer, en ook de productie van CO gaat minder snel dan bij CO2. Zo heb ik het tenminste begrepen.

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#25 Bericht door PA1JER »

Dat heet verdringing. Als je met een vat vloeibare stikstof in een.lift gaat staan en dat kiepert om dan is het ook snel gebeurd.

PA3DJS
Contacteer:

#26 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 24 jan 2026, 19:16
pe1rxq schreef: 23 jan 2026, 23:37 Hoewel ik het heel erg eens ben met het advies om naar buiten te gaan, is er wel een belangrijk verschil tussen CO en CO2.

Dit gaat voorbij aan het probleem hoor. Een grote hoeveelheid CO2 is direct dodelijk, binnen 1 of 2 ademteugen. Dat is wat er met de man die in zijn stoel overleed met iets minder snelheid gebeurde. Hij kon na het open zetten van de kraan boven de brandende materialen al geen adequate beslissing meer nemen, en hij was een minuut voordat de brandweer de deur openbrak al overleden. Bij de meeste CO-vergiftigingen gaat dat proces langzamer, en ook de productie van CO gaat minder snel dan bij CO2. Zo heb ik het tenminste begrepen.
Ik heb mijn twijfels over de 1 tot 2 ademteugen. In slachterijen worden varkens buiten westen gebracht met hoge concentratie CO2 (in orde van 90%). Helaas zijn die varkens niet met 1 tot 2 ademteugen buiten westen, en dus zeker niet dood. Ze houden ze een paar minuten in het CO2 "bad", omdat anders de kans bestaat dat zij bijkomen voordat ze worden geslacht. De hoofdreden dat CO2 wordt gebruikt is een commerciële, en dat is meestal niet in het belang van het dier.

Met CO gaat het vaak langzamer, vanwege het vergiftigingsmechanisme (= goede binding aan hemoglobine), en dat het reeds bij lage concentratie dodelijk kan zijn. Met 1000 ppm ga je met een uur van je graatje, daarna is het snel afgelopen. 10.000 PPM CO2 merk je amper, je blijft gewoon leven (uitgeprobeerd).

Ron01

#27 Bericht door Ron01 »

Een mooie discussie waarbij sommigen overtuigd van hun eigen mening zijn en voorbeelden blijven aandragen 😄
En dat mag hoor, maar ik wilde alleen maar aangeven dat het blussen van Lithium accu's m.i. niet met water uit een tuinslang moet. Want dat gaat echt mis.
Wbt "onderdompelen" in een bak water, heb ik geen ervaring mee. Die hebben/hadden we niet op de modelvliegclub. Ik weet wel dat toen die brand ontstond, water averechts werkte.
Maar wees voorzichtig met deze accu's, dat is al wat ik erover wil zeggen.
Wmb, discussie gesloten 😉🙏
* Bearcat UBC125XLT * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Bearcat UBC 785 * Quansheng UV-K5 * Diamond X510N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X510N * Diamond D-190 * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#28 Bericht door pe1cmo »

CO2 is een verdrijvend gas, met andere woorden het verdringt de zuurstof.
veilig werken met CO2 kan, mits de concentratie lager blijft dan 5000ppm (0,5%) gedurende 8 uur per dag.

Of CO2 ook giftig is, heb ik nooit meegekregen, maar de andere dampen van die Lithium batterijen zijn wel degelijk giftig. Maar bij een hoge concentratie is er geen zuurstof meer. Er zijn blus installaties met CO2 en gebaseerd om de zuurstuf weg te houden bij de brand

CO2 is verder zwaarder dan lucht, waardoor het laag blijft hangen.

Dit staat me nog bij van de brandweer cursussen die ik heb gevolgd.

Blussen met water kan, maar dan wel met voldoende koeling. De puntbrand in een accu kan zeer heet zijn, en als je dan blust met een straaltje, kan de koeling te laag zijn, waardoor Water kan ontleden in Waterstof en Zuurstof, knalgas genaamd.
Beter,, een emmer water en daar je accu ingooien.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Thijzer

#29 Bericht door Thijzer »

Koolmonoxide hecht zich aan hemoglobine alsof 't zuurstof is en verhindert daarmee gaswisseling, CO2 verdringt zuurstof waardoor de lucht ijler wordt, na een paar keer uit- en inademen is die CO2 weer verdwenen, met CO moet je echt aan de zuurstof. Rokers ademen ook CO in en dat heeft direct invloed op hun capaciteit om zuurstof op te nemen. Bij zwangere vrouwen die meedoen aan een beloningsysteem bij stoppen met roken worden dan ook getest op het CO-gehalte in hun adem om te checken of ze gerookt hebben (of een defecte geiser hebben...), actueel in het nieuws.

Bij een lithium-brand komt trouwens heel veel zuurstof vrij dat de eigen brand gaande houdt en ik gok dat daardoor heel weinig CO vrijkomt maar wel allerlei andere giftige rommel. Aan boord van onderzeeërs zijn lithium-vaten die kunnen worden ontstoken en zuurstof produceren in geval van nood, de exacte werking is me onbekend.

PA3DJS
Contacteer:

#30 Bericht door PA3DJS »

Als het aankomt op Li bevattende batterijen of accu's, is CO2 waar ik mij het minste zorgen om maak. Terzijde, er zit zo'n 3 liter CO2 in één liter priklimonade, en dat verdwijnt inderdaad snel uit je lichaam (zoals Thijzer hierboven ook noemt).

Over HF (vooral de Fluoride component), LiOH en een beetje CO maak ik mij de meeste zorgen mocht ik rook van Li bevattende batterijen/accu's hebben ingeademd.

PA0ETE: Het verbaast mij dat jij het accent op CO2 legt. Uit jouw bijdrage #17: "Concentrations of 7% to 10% (70,000 to 100,000 ppm) may cause suffocation, even in the presence of sufficient oxygen, manifesting as dizziness, headache, visual and hearing dysfunction, and unconsciousness within a few minutes to an hour." Kijk even naar het laatste: binnen minuten tot een uur. Als de persoon in de buitenlucht wordt gebracht, en de ademhaling op gang blijft (eventueel ondersteund), kom je er gewoon weer van bij, omdat de concentratie in je lijf heel snel afneemt. Je lijf is immers ingesteld op het snel afvoeren van CO2. Voor CO geldt dat helaas niet.

Even kijkende naar de brandweer en een autobrand, hoe wil je dan aan 100.000 PPM CO2 komen in de rook buiten? Voordat je dat hebt, lig je al lang plat door de andere bestanddelen in de rook.

Plaats reactie