Anderson Powerpole

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Anderson Powerpole

#16 Bericht door PA0MJM »

Nog een Powerpole fan hier. 😄
Jaren geleden al over gegaan naar dit systeem. Ze zijn gewoon foolproof in gebruik!
De rode is altijd de +, de zwarte altijd -.
En verwisselen kan niet. Dus ook in grote haast alrijd goed!

Net als ergens hierboven beschreven in de shack een verdeel blok aan mijn 12V voeding hangen en van daaruit naar allerlei apparaten.
Tot in de vorige auto zaten ze daarin ook altijd. (Nog geen set in het huidige blik gebouwd.. 😒)
Verkrijgbaar idd bij Wimo, maar ook goed verkrijgbaar bij diverse leveranciers op de radiovlooienmarkten. In allerlei vermogens-capaciteiten. Ik neem altijd een setje of wat mee als ik op zo'n radiomeukbeurs ben.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Anderson Powerpole

#17 Bericht door PA4WK »

Eerst even een reacties op de PP connectoren, ik ben er een groot voorstander van, meestal krimp ik ze maar solderen kan ook. Het tweede deel van je vraag een beetje onderbelicht gebleven. Ik weet dat je schreef dat je geen fan bent van Aliexpress maar ik heb een tijdje geleden deze aangeschaft en ik moet zeggen, zeer degelijk spul, daar kun je geen buil aan vallen https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... 3be5jiWGgZ en misschien zijn ze bij een Europese wel te koop.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#18 Bericht door PA1AIS »

PE1PQX schreef: 24 mar 2024, 17:56
PA1AIS schreef: 24 mar 2024, 16:01 Hier al eens gekeken?

https://nl.aliexpress.com/item/40001063 ... pt=glo2nld

Zeer robuust en waterdicht
Is geen Anderson Powerpole, dus ik kan hier helaas niet heel veel mee.
En buiten dit ben ik geen fan van AliExpress...
Niet om het draadje te verstoren, maar wie kan aantonen dat AP niet in china gemaakt wordt? Ik denk dat het een struisvogel opmerking is over aliexpres.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#19 Bericht door PA1AIS »

on4ged schreef: 24 mar 2024, 22:28
PA1AIS schreef: 24 mar 2024, 19:43 Ik snap dat onder amateurs anderson pole adorabel is.
Kan iemand argumenten geven waarom dat is??
Gewoon omwille van de degelijke en stabiele kwaliteit, het gebruiksgemak en de grote toegelaten stroomsterkte. Meest gebruikt is de 30A versie vermoed ik. Maar er zijn ook modellen met kleienr stroom(15A en ...) die ook allemaal dezelfde behuizing hebben maar dan wel met lichter contacten voor de max stroom. Er zijn er ook voor hoger stromen maar die zijn dan wel groter van formaat. Je schuift gewoon een rode en een zwarte zijdelings aan elkaar en meer is er niet. Als je al je apparaten op dezelfde wijze van zo'n stekker voorziet kan je desgevallend ook probleemloos versteken, en als andere amateurs ook dergelijke stekkers gebruiken kan je probleemloos ook met hen wisselen. Nog een voordeel is dat je je verbinding niet per ongeluk verkeerd kan polariseren, want rood en zwart zijn gemakkelijk te onderscheiden en ze passen gewoonwg niet op elkaar. Je kan ze dus niet verkeerd verbinden.
En wat PE7K doet met die krimkous is niet nodig, wanneer je een rode en een zwarte aan elkaar hebt geschoven kan je tussen beiden een meegeleverd pinnetje schuiven waardoor ze zeker niet meer van elkaar te scheiden zijn. Maar zelf zonder dat pinnetje komen ze ook niet zomaar los van mekaar. En desgewenst kan je er meerder aan elkaar koppelen zodat je zelf twee of meer toestellen kan bundelen. Maar ze verder afwerken met een stukje is ook helemaal geen bezwaar.
Ik ben fan, alleen spijtig dat ik ze veel te laat heb leren kennen.
Ik lees nog steeds geen voordelen die uitstijgen boven andere stekkers. Ik lees argumenten, gelijk aan die van alternatieven, echter zijn die b.v. waterdicht (en zelfs nóg robuuster).
Ik vind het meer van die gadgets.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#20 Bericht door PA3DAT »

Misschien dat ze gewoon goed, makkelijk te monteren en betaalbaar zijn?
En dat er al amateur apparatuur bestaat waar ze standaard in zitten? Bijv. voedingen met standaard Powerpole uitgangen.

En lees ik nu dat je rood en zwart niet kunt verwisselen? :D
Dat is nieuw voor mij, ik heb het nooit geprobeerd maar er wel altijd voor opgepast!

Nadeel: wanneer je twee connectoren aan elkaar zet, wat is dan de standaard? Rood links?
Ik heb nog wel eens gehad dat ik de connectoren weer van elkaar moest halen omdat ze verkeerd om zaten.

Er zijn vast wel betere connectoren, maar de genoemde alternatieven zijn groter, grover en minder makkelijk te monteren.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Anderson Powerpole

#21 Bericht door Ron01 »

Geen kwaad woord over powerpole connectors, maar ik gebruik liever XT60 stekkers.
Deze hebben goudplated contacten en kunnen stromen tot 60A aan
https://images.app.goo.gl/EGXFqnP2hLWutP1z6
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Anderson Powerpole

#22 Bericht door TheoP »

Ben al jaren fan in het gebruik van mooie bananenstekkers van Hirschman.
Kost wat heb je ook wat :D
En over verkeerd ompolen?

Theo

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#23 Bericht door PA1AVL_ »

PA3DAT schreef: 25 mar 2024, 07:23 Nadeel: wanneer je twee connectoren aan elkaar zet, wat is dan de standaard? Rood links?
Red Right Up
https://www.nj2x.com/2016/11/anderson-p ... rrect.html

Of:
When viewed from the contact side, a mnemonic for remembering the arrangement is: "Red [on] Right — Tongue [on] Top" (note the first letter alliteration).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#24 Bericht door PA3DAT »

Ik zal het onthouden! :D

Er blijken, speciaal voor dombo's, ook (irritante :D ) filmpjes van te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=QzLvdR6X81k
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#25 Bericht door PE1PQX »

@radioshack Die speakon dingen zijn leuk, maar die zoek ik dus niet. Heb ook een 4-polig setje liggen hier maar die zijn mij te lomp.
Buiten dit staat er bij de specs op https://www.neutrik.com/en/product/nl4fx-2 "speakON is NOT to be used as an AC mains or power supply connector!'
Die valt alleen al hierom voor mij definitief af.

@Ron1 Die XT60 stekkers zijn ook best aardig, maar ook niet hetgeen ik dus ervaringen naar vraag.

Heren toch bedankt voor jullie mening over "waarom juist niet", de andere kant van de gedachtengang.


Verder kan ik me wel vinden in de opmerking 'er zijn geen chassis delen beschikbaar', iets waar ik ook wel tegen aan hik.
Maar daarvoor is een 3D printer erg handig, en er zijn metalen plaatjes die powerpoles kunnen fixeren tegen een wandje van een verdeeldoos, project of anderszins.
Ook zijn de verdeeldozen die er voor powerpoles zijn nog al aardig aande prijs, ruim boven de €100,- En dan kan zelfbouw best lonend zijn.
Ombouw naar powerpoles is een tijdrovend hoofdstuk merk ik, maar de 'winst' is dat je je tranceivers niet meer foutief (spanning omgekeerd) kunt aansluiten, iets wat mij toch het meeste aanspreekt, ook tijdens je portabele activiteiten.
Gelukkig is mij het verkeerd aansluiten nog niet overkomen, maar het is slechts een kwestie van tijd dat het mij wel gebeurt. En dat wil ik toch graag voor zijn.

Iedereen (opnieuw) bedankt voor jullie leerzame inzichten!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Anderson Powerpole

#26 Bericht door PH7R »

Distribution box https://nl.aliexpress.com/item/10050035 ... pt=glo2nld

Sinds 1 jaar in gebruik, handzaam en erg tevreden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Anderson Powerpole

#27 Bericht door PE4WJ »

Mbt Powerpoles in een paneeltje zetten - daar is een mooie oplossing voor zoals al door PA4Q genoemd:

https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... assis_part

Ik gebruik die hier ook (door PH2LB laten printen omdat ik geen kaas heb gegeten van 3D printen, daar moet ik me ooit nog eens in gaan verdiepen). Werkt prima!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#28 Bericht door PD5DJ »

Ik loop al 30+ jaar mee in de modelbouw, vooral electrische modelbouw.
Acro Vliegtuigen, maar met name Helikopters.

De Afgelopen jaren zijn daar echt goede connectoren voor ontwikkeld, met name gericht op een zo'n laag mogelijke overgangsweerstand.
En dan heb ik het over spanningen van 50V+ (12s-16S) bij stromen van 100-300A.
En geloof mij, daar wil je niet verkeerd omsteken ;-) want die connectoren vind je letterlijk gewoon niet meer terug.

Toen ik weer met het radio amateurisme begon was er ook geen moment dat ik dacht om andere connectoren te gaan gebruiken.
Die Anderson powerpoles, tja die connectoren stammen uit te prehistorie van het radio amateurisme. Daar is weinig in verder ontwikkeld.
En dat begrijp ik ook wel. Maar om te zeggen dat die connectoren zo geweldig zijn. Nou nee niet echt.
Bij 1 van mijn Electraft XV transverters destijds was zo'n power gewoon bros geworden, die stond achter het raam met zijn bips in de zon.
Door het UV was die connector gewoon vergaan.

Ook in de modelbouw duikt er hier en daar nog wel eens een DEANS connector op. Qua contact vergelijkbaar met een Anderson Powerpole.
Veel toestellen zijn met die connectoren naar beneden gekomen.
Veer constructie te zwak, Daardoor na een aantal keren in en uit steken een te hoge overgangs weerstand, wordt heet, en valt tijden het vliegen gewoon letterlijk uit elkaar.
Daardoor zal ik zelf echt nooit aan een anderson powerpole denken voor een goed contact.

Een jaar of 15 geleden zijn AMASS XT connectoren ontwikkeld. (let op ook hier zijn neppers in omloop van!)
Beginnend met 60A, en later zijn er nog een 30A (XT30) en een 90A (XT90) versie bij gekomen.
Ook zijn hier chassisdelen voor te krijgen.

Verder heb je nog EC connecotren. EC-5 (120A) en EC-3 (60A) en EC-2 (20A)

De meeste connectoren zijn ook helemaal niet groot voor hun power rating, dus een XT30/EC-2 is perfect te vervangen voor die vervelende DC connectors met al hun verschillende contact maten.

Alle connectoren voor de modelbouw zijn tevens ook UV bestendig.

Al deze connectoren zijn ook gewoon hier in NL verkrijgbaar, en kosten zeker niet de hele wereld.

Er duiken ook steeds meer Amateur gerelateerde producten op met een XT connector voor de voeding.
Ik zou zeggen kijk gewoon eens verder dan die powerpoles, er zwemmen nog veel nieuwere vissen in de zee.


https://www.eurorc.com/page/157/rc-connectors-explained
ezgif-6-c63329844a.jpg
Laatst gewijzigd door PD5DJ op 25 mar 2024, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#29 Bericht door PE1PQX »

Björn ook bedankt voor je bijdrage.

Wel prettig te lezen hoe éénieder er over denkt, en zijn/haar ervaringen hierbij zijn.
Ik had voor mezelf al besloten geen aternatieven buiten powerpoles en/of banaanstekkers (nu al in gebruik) te gaan zoeken, maar toch bedankt voor de alternatieven die genoemd zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#30 Bericht door pe1cmo »

In de omroep werken ze al vele tientallen jaren met XLR, zowel voor audio als voeding (XLR4) en daar kan je rustig met je autowielen overheen rijden.
Is daar gewoon de standaard, betaalbaar en overal te koop.

Zijn er ook met meer polen, tot 8 aan toe.

Afbeelding
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie