Anderson Powerpole

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Anderson Powerpole

#31 Bericht door pe1rea »

Hier PP gebruikster.
Dares wou toen met alle geweld de Speakon stekers, ik niet.
Omwille dat je -niet- kon zien wat plus of min was en je bij mixen van apparatuur maar iemand op de al dan niet blauwe ogen moest geloven.
Dat heeft me een keer een tranciever gekost (de zekeringen dan) doordat iemand inderdaad ergens rood en zwart had gewisseld.
Bij de PP is dat ineens duidelijk.
Ik heb dat het (toenmalig) Dares verhaal nooit duidelijk kunnen maken, met apparatuur van een ander heb je 50% kans dat het goed gaat.
Dat risico wou en wil ik niet nemen.
Ergens ongeveer 15 jaar terug een hele doos van die zooi uit de VS laten komen (in NL werd het toen nog niet verkocht) en nog steeds plezier van.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#32 Bericht door PA1AVL_ »

Misschien heb je hier nog iets aan? :-)
https://www.wimo.com/en/f818-pp

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#33 Bericht door PE1PQX »

pe1cmo schreef: 25 mar 2024, 11:24 In de omroep werken ze al vele tientallen jaren met XLR, zowel voor audio als voeding (XLR4) en daar kan je rustig met je autowielen overheen rijden.
Is daar gewoon de standaard, betaalbaar en overal te koop.

Zijn er ook met meer polen, tot 8 aan toe.
Zoals ik al schreef vraag ik info en een "welles / nietus" reden om powerpoles te gaan gebruiken, dus geen speakon, XLR, EC of RC connectoren (of welk ander type dan ook)

Dus even in het algemeen: alleen info m.b.t. powerpoles, en niet wat anders AUB. Dank allen!
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 25 mar 2024, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#34 Bericht door PE1PQX »

PA1AVL schreef: 25 mar 2024, 11:34 Misschien heb je hier nog iets aan? :-)
https://www.wimo.com/en/f818-pp
Is mij bekend, stal ik even in de ijskast voor later. Toch bedankt!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#35 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef: 25 mar 2024, 11:26 Hier PP gebruikster.
Dares wou toen met alle geweld de Speakon stekers, ik niet.
Omwille dat je -niet- kon zien wat plus of min was en je bij mixen van apparatuur maar iemand op de al dan niet blauwe ogen moest geloven.
Dat heeft me een keer een tranciever gekost (de zekeringen dan) doordat iemand inderdaad ergens rood en zwart had gewisseld.
Bij de PP is dat ineens duidelijk.
Ik heb dat het (toenmalig) Dares verhaal nooit duidelijk kunnen maken, met apparatuur van een ander heb je 50% kans dat het goed gaat.
Dat risico wou en wil ik niet nemen.
Ergens ongeveer 15 jaar terug een hele doos van die zooi uit de VS laten komen (in NL werd het toen nog niet verkocht) en nog steeds plezier van.
Dares heb ik me nooit mee bezig gehouden. Wel eens gezien op hun site dat ze destijds i.d.d. speakon spullen eisten.
Zoals ik naar Radioshack ook al reageerde zijn deze dingen niet bedoeld voor voedingen etc. en dat staat nota bene ook op hun eigen site, zie mijn reacte hier. Maar eenieder moet doen wat hem/haar goeddunkt.
Wat ze nu eisen weet ik niet (kan het niet op hun site vinden), en het boeit me eigenlijk ook niet heel erg veel. Speakon vind ik gewoon te lomp voor dit doel.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Anderson Powerpole

#36 Bericht door pe1rxq »

Bij mij zou die er nooit inkomen als voeding....

Even snel googlen levert al drie conflicterende 'standaarden' op die de pinnen en spanningen anders definieren.
En dan zijn er ook nog verschillende audio 'standaarden' die hem gebruiken. (van intercom tot gebalanceerd stereo)

Dat is mij iets te 'universeel'

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#37 Bericht door pe1cmo »

Bij de XLR is er één echte stadaard.
XLR3: Audio 1 = massa 2 = fase + 3 = fase -
XLR4: 1 = massa (- voeding) 4 = +12 tot 15V
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Anderson Powerpole

#38 Bericht door PA4WK »

Mensen, hoe goed bedoeld ook, stop met allerlei alternatieven te geven.
TS heeft duidelijk aangegeven uitsluitend interesse te hebben voor Anderson powerpole,
Iedereen die ergens goede ervaringen mee heeft presenteert die als de beste oplossing, helaas is het niet waar TS om gevraagd heeft.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#39 Bericht door PE1PQX »

PA4WK schreef: 25 mar 2024, 15:24 Mensen, hoe goed bedoeld ook, stop met allerlei alternatieven te geven.
TS heeft duidelijk aangegeven uitsluitend interesse te hebben voor Anderson powerpole,
Iedereen die ergens goede ervaringen mee heeft presenteert die als de beste oplossing, helaas is het niet waar TS om gevraagd heeft.
Dit dus, mijn dank!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#40 Bericht door PA0LMD »

PA3DAT schreef: 25 mar 2024, 07:23 Misschien dat ze gewoon goed, makkelijk te monteren en betaalbaar zijn?
En dat er al amateur apparatuur bestaat waar ze standaard in zitten? Bijv. voedingen met standaard Powerpole uitgangen.

En lees ik nu dat je rood en zwart niet kunt verwisselen? :D
Dat is nieuw voor mij, ik heb het nooit geprobeerd maar er wel altijd voor opgepast!

Nadeel: wanneer je twee connectoren aan elkaar zet, wat is dan de standaard? Rood links?
Ik heb nog wel eens gehad dat ik de connectoren weer van elkaar moest halen omdat ze verkeerd om zaten.

Er zijn vast wel betere connectoren, maar de genoemde alternatieven zijn groter, grover en minder makkelijk te monteren.
PP ook standaard op Elecraft transceivers.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#41 Bericht door PA0LMD »

De Neutrik connectors zijn uitstekend geschikt als voedingsstekker voor laagspanning.
Al meer dan 10 jaar gebruik ik ze dagelijks om transceivers op mijn 25 Amp testvoeding aan te sluiten.
En dat zonder een enkel probleem.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#42 Bericht door PA1AIS »

De XLR was hier ook favoriet vanwege de mechanische robuustheid, echter niet geschikt voor grotere stromen. Vandaar dat we gezocht hebben naar alternatieve stekkers.

Ik ben met Björn eens dat Anderson Pole prehistorisch is en wij noemden dat 35 jaar geleden all "Heftruck stekkers". (de grotere broers).

De stekkers uit de modelbouw zijn elektrisch goed, ik mis alleen nog vaak een knap omhulsel.

En zo is er over elke stekker wel wat te zeggen, maar vast houden aan fossielen ligt in ieder geval niet in mijn aard.
Ik zie in elk geval geen enkel voordeel in Anderson Pole. Vele amateurs volgen oude trends en weten niet waarom.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#43 Bericht door PA1AVL_ »

Dat de Anderson PPs al lang in gebruik zijn kun je ook positief zien: kennelijk voldoen ze goed.

Pelk
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Anderson Powerpole

#44 Bericht door Pelk »

Dat de Anderson Powerplug nog steeds veel gebruikt wordt, en de banaanstekker ook, wil niet zeggen dat het een goed en veilig ontwerp is. Het is alleen handig, omdat "iedereen" het "heeft". Je maakt op deze manier, met de aangegeven problemen, koppelingen mogelijk met vreemde apparatuur op bijv. velddagen.

Hoewel de eerste auteur alleen over Anderson Powerpole voors en tegens geïnformeerd wilde worden, heb ik van de alternatieve mogelijkheden veel geleerd. Zelf gebruik ik een XLR-driepunt plug, omdat de verkoper van mijn LiFePO4 accu deze adviseerde. Tijdens laden, 15A - 12/13V wordt deze plug warm, maar niet zo heet, dat je deze niet meer in de hand kunt houden. De "goedkope" varianten van "onbekend" merk zijn beduidend minder van kwaliteit overigens en gebruik ik alleen maar, om kleine apparaten mee aan te sluiten.

Maar ik ga zeker eens kijken bij de modelbouw winkel in de buurt. Een echte "mancave".

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Anderson Powerpole

#45 Bericht door PG7VG »

Ik ben een vrij recente gebruiker van de AP.

Voordeel is m.i. de eenvoudige montage. Belastbaar met voor mij dusver voldoende vermogen.
Algemeen gebruikt door za. Eenmaal gemaakt zal je niet snel meer de fout ingaan.

Nadelen, ze zijn wel een beetje plastic achtig. Dat ze na verloop van tijd uitelkaar vallen vanwege UV verrast me niet.
Er blijft toch een mogelijkheid om zwart met rood te combineren, je zit dan wel te slapen maar het kan.
Is afhankelijk hoe een ander zijn snoertjes gemaakt heeft.

Nog een voordeel (in mijn ogen), ze zitten stevig inelkaar maar blijf je achter een snoer hangen dan is niet direct de stekker naar zijn grootje maar steek je het opnieuw in elkaar.

(Daarom deed ik ook nooit de seriële stekkers vastdraaien als ik op locatie iets aan het uit of inlezen was) Beter opnieuw beginnen dan dat de hele compoort eruit gerost wordt.)
73, Peter.

Plaats reactie