buis repareren

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

buis repareren

#1 Bericht door shortwave »

hey mede amateurs

ik wil eens vragen of er amateurs zijn die het anode kopje boven op de buis onieuw hebben vastgezet
ik heb een <dure> centron 572b die nog heel goed is , maar de anode aansluiting zit los ik weet dat het draadje vast gesoldeert is maar hoe zet ik het kopje vast
ik weet niet welke lijm daarvoor kan gebruikt worden het enige wat ik weet dat die buis daar smoorheet word

iemand een idee

grt 73 shortwave

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: buis repareren

#2 Bericht door TheoP »


Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: buis repareren

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Het is een algemeen probleem bij vooral vintage tubes met top-cap ... sommige sites hebben het over J-B Weld dat schijnt 500 graden C te kunnen hebben.
https://antiqueradios.com/forums/viewto ... 9&t=204169
Al lezende is het een zelfde dilemma.
Buizen kun je makkelijk vervangen, immers ze hebben een "buisvoetje", echter het verkrijgen van een buis is tegenwoordig aardige investering.
Ik zag prijzen van over de €100 voor zo'n pijpje...
J-B Weld is NL verkrijgbaar en is goedkoper dan een nieuwe buis...
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: buis repareren

#4 Bericht door pe1kqp »

hallo
gips kun je hier voor het beste gebruiken het werd vroeger samen met waterglas en water aangemaakt en die pasta is geschikt om de ruimte onder het anode kapje op te vullen , na het drogen van de gips de buis in een gasoven plaatsen 50 graden C is voldoende om het waterglas met CO2 te laten reageren.
gips is bestand tegen hoge temperaturen.
gr nico

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: buis repareren

#5 Bericht door PA8S »

Jan pa3abk schreef: 03 feb 2024, 00:15 ... sommige sites hebben het over J-B Weld dat schijnt 500 graden C te kunnen hebben.
https://antiqueradios.com/forums/viewto ... 9&t=204169
...
J-B Weld is NL verkrijgbaar en is goedkoper dan een nieuwe buis...
Jan/pa3abk
Hou er rekening mee dat veel twee-component producten van J-B Weld metalen bevatten. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is met 15+ KV in de buurt. :wink:

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: buis repareren

#6 Bericht door TheoP »

Metalen cap op het glas plakken met lijm waar een beetje metaal in zit?

Theo

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: buis repareren

#7 Bericht door pe5t »

Ik heb ooit eens een 813, waarvan de hele voet los van het glas zat gerepareerd met kachellijm. Het soort waarmee ik ook de ''kousen'' in de deur van mijn houtkachel vastzet.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: buis repareren

#8 Bericht door PA8S »

TheoP schreef: 03 feb 2024, 11:47 Metalen cap op het glas plakken met lijm waar een beetje metaal in zit?
We weten allemaal dat bij het lijmen er per ongeluk wat geknoeid kan worden of bij het vast drukken wat lijm kan vloeien. Een kwestie van goed opletten en er zeker van zijn dat je niet per ongeluk het overslaan van de hoogspanning vergemakkelijkt door een metaal houdende lijmbrug te leggen.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: buis repareren

#9 Bericht door TheoP »

ik vind het wel spijkers op laag water zoeken hoor :D

Theo

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: buis repareren

#10 Bericht door PA8S »

TheoP schreef: 03 feb 2024, 12:27 ik vind het wel spijkers op laag water zoeken hoor :D
Dat mag :wink: Ik heb wel eens reparaties voorbij zien komen die, op zijn zachtst gezegd, levensgevaarlijk waren. Mijn eerste reactie was ook meer bedoel als bewustwording dat sommige lijmen metaaldeeltjes bevatten dat extra aandacht verdient bij HV.

Nu terug naar het topic. :)

Plaats reactie