Elektronenkanon kleine monitor

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Elektronenkanon kleine monitor

#1 Bericht door harry61 »

Hallo leden ,

heb hier een kleine monitor met een electronenkanon (op gezocht op het Internet).
Nu zitten daar een aantal aansluitingen aan.
Waar dienen die voor ,wat gaat er doorheen (Stroom of signaal ?!?)
misschien weten jullie dat.
2579_2.jpg Emotor monitor beeldscherm.jpg

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#2 Bericht door PA2WN »

In de voet zitten de aansluitingen voor gloeistroom, kathode en de helderheid scherm. Erachter zitten de spoelen voor focus en horizontale- en verticale afbuiging en op het uitstulpende deel zit de hoogspanning aansluiting (Anode).
Zoek maar naar Cathode Ray Tube op wiki.
73 de PA2WN, Theo


harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#4 Bericht door harry61 »

Dank. Als je niet weet hoe het 1 en ander heet ,of wordt benoemd ,kan en mag je het toch vragen natuurlijk.

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#5 Bericht door harry61 »

PA2WN schreef: 21 dec 2023, 10:16 In de voet zitten de aansluitingen voor gloeistroom, kathode en de helderheid scherm. Erachter zitten de spoelen voor focus en horizontale- en verticale afbuiging en op het uitstulpende deel zit de hoogspanning aansluiting (Anode).
Zoek maar naar Cathode Ray Tube op wiki.
En die andere beide draden bovenaan op de afbeelding. ?!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#6 Bericht door PD2EW »

.

@Harry61

Ik neem aan dat dit onderwerp nog steeds betrekking heeft op je andere vraag onder het topic: Programma gezocht.
Daar gaat het over het koppelen van een groot scherm aan een klein scherm en/of het eventueel via een SCART aansluiting aansluiten aan elkaar.

Je vorige topic en posts zijn hier te vinden onder:
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 96#p287596

Daarin schrijf je:
is het niet zo te maken dat er via een (koppeling) snoer / kabel ,
de monitor van de Tv het signaal overneemt van de Satlook zelf .Dan heb ik ook (breedbeeld).
En hoef ik niet op zo`n klein scherm te turen.
De Satlook heeft zelf geen Scart zoals ze dat noemen ,maar dat kan ik toch zelf wel maken (dacht ik zo).
Of werkt het niet via Scart.

Ik zeg: ik begrijp wat je wilt, maar stop daar maar mee, zonder kennis van zaken wordt dat niets, refererend aan je opmerking: maar dat kan ik toch zelf wel maken (dacht ik zo). 'Effe' met een verloopkabeltje het een aan het ander knopen gaat het hem voor een leek dus niet worden.

Je bent in de basis bezig om een schema van een beeldbuis (CRT) monitor te ontleden en aan de andere kant weer een nieuw ontwerp aan het maken dat het signaal van een andere ontvanger kan verwerken. Zonder kennis van lijn-en rasteraansturing, hoogspanning, signaalverwerking, signaalnormen etc. etc. is dat een hopeloze weg.

Denken in 'blokjes' met het idee "knoop dit aan dat" gaat hierbij al helemaal niet op. Gaat het ene apparaat niet met een composiet of RGB videosignaal uit en het andere niet met een composiet of RGB signaal in, stop er dan alsjeblieft maar mee. Ook moet er met dezelfde normen aan beide zijden gewerkt worden, denk aan PAL/NTSC etc. Er zijn overal nog wel normomzettertjes voor te verkrijgen, maar dat is ook maar 'nattevingerwerk'.

Daarbij: de kans dat je in je ondeskundigheid in de praktijk tijdens het experimenteren met de vingers aan de (hoog)spanning blijft hangen is naar mijn idee ook niet erg klein... Een maat van een jeugdvriend van me is vroeger levenloos gevonden in zijn 'prutshok' en die was daar ook met zijn zogenaamde reparaties bezig. Dat weerhield en weerhoudt mij er nog altijd van om reparaties aan (consumenten) TV's, en monitoren te doen. Niet dat ik het niet zou kunnen of gedaan heb, maar met dat schrikbeeld voor me kijk ik er nog steeds anders tegenaan.

.

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#7 Bericht door harry61 »

Rustig maar.
Voordat ik ergens aan begin en ontleed ,stroom er af.
Maak foto`s en sla het op ,op de Pc.
Kijk rond en lees je in .
En ga vragen op een Forum hoe en wat.

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#8 Bericht door PA2WN »

harry61 schreef: 21 dec 2023, 10:37
PA2WN schreef: 21 dec 2023, 10:16 In de voet zitten de aansluitingen voor gloeistroom, kathode en de helderheid scherm. Erachter zitten de spoelen voor focus en horizontale- en verticale afbuiging en op het uitstulpende deel zit de hoogspanning aansluiting (Anode).
Zoek maar naar Cathode Ray Tube op wiki.
En die andere beide draden bovenaan op de afbeelding. ?!
Kan ik niets van zeggen zonder het type CRT te weten.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#9 Bericht door Paula Bean »

harry61 schreef: 21 dec 2023, 11:49Voordat ik ergens aan begin en ontleed, stroom er af.
Ook als je de stekker eruit trekt (ik hoop dat je dat bedoelt met 'stroom er af', niet alleen de aan/uit knop op uit zetten) kunnen er nog gevaarlijke ladingen in het apparaat achterblijven, zelfs na een lange periode. Denk aan opgeladen condensatoren.

CRT's kunnen ook gevaarlijk zijn. Ik heb vroeger eens een flinke schok gekregen toen ik zo'n zuignap van een oude beeldbuis af trok.

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#10 Bericht door harry61 »

Waar moet je een foto van ,van welk onderdeel.
het apparaat ligt maar doelloos in de hoek .
vandaar.

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#11 Bericht door harry61 »

Het ,ligt hier nu open en bloot op een werkkast / tafel ,met een lamp erboven.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#12 Bericht door PA3ECZ »

Paula Bean schreef: 21 dec 2023, 12:43
harry61 schreef: 21 dec 2023, 11:49Voordat ik ergens aan begin en ontleed, stroom er af.
Ook als je de stekker eruit trekt (ik hoop dat je dat bedoelt met 'stroom er af', niet alleen de aan/uit knop op uit zetten) kunnen er nog gevaarlijke ladingen in het apparaat achterblijven, zelfs na een lange periode. Denk aan opgeladen condensatoren.

CRT's kunnen ook gevaarlijk zijn. Ik heb vroeger eens een flinke schok gekregen toen ik zo'n zuignap van een oude beeldbuis af trok.
Ik heb het laatst gehad met een Sony fotocamera die ik wou repareren, zitten maar 2 penlite batterijen van 1,5 Volt in, maar ik heb ondanks ik het wist een beste optater gehad van het flitsgedeelte, dat was niet mis, mijn tenen krulden even op. :shock:

Het kan altijd per ongeluk gebeuren, al weet je het ook wel, maar het gebeurd nu eenmaal!

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#13 Bericht door harry61 »

Tja ,
shit happens.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#14 Bericht door PA1AIS »

Er wordt kennelijk aan sommige posts duidelijk gemodderd.

Waarvan akte......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Elektronenkanon kleine monitor

#15 Bericht door PE1KEL »

PA1AIS schreef: 21 dec 2023, 14:00 Er wordt kennelijk aan sommige posts duidelijk gemodderd.

Waarvan akte......
En in sommige posts is dat geheel terecht.

Plaats reactie