negatief 12vdc volt maken

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

negatief 12vdc volt maken

#1 Bericht door andre »

voor een simpele schakeling met een bc516, zenerdiode, weerstand en print relais, zou ik, om dit te testen even een simpel 12 volt negatief uit een standaard geschakelde voeding willen trekken om hiermee de basis van de bc516 open te sturen. Eigenlijk geen idee hoe ik dit met een handjevol conventionele componenten kan maken. Wie geeft mij een voorzetje, zonder in complexe schakelingen verzeild te geraken?

Keuze voor de bc516/bc557 is omdat de schakelende uitgang uit mijn paneel nu eenmaal negatief aan/af schakelt, en de junkbox vol zit met deze torretjes...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: negatief 12vdc volt maken

#2 Bericht door PA2WN »

Misschien heb ik het niet begrepen of denk ik te simpel, maar aangenomen dat het schakelingetje niet is geaard en de uitgang van de voeding ook zweeft, zou het omdraaien van positief en negatief vanaf de voeding de "truuk" moeten zijn.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#3 Bericht door PA3DJS »

Eens met PA2WN

Bij veel voedingen ligt de "min" niet aan de metalen behuizing / randaarde. Je kunt dan de "plus" als massa gebruiken. De "min" is dan de negatieve spanning. Zo kun je ook met twee voedingen een negatieve en positieve spanning maken.

Van belang is dus dat de min niet aan het metaal of randaarde zit.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#4 Bericht door andre »

hmm...twee aparte voedingen dus. 'Galvanisch' gescheiden. Zal eens kijken of dat wil. Thanks.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#5 Bericht door PA3DJS »

Wellicht heb je nog een adapter liggen waar 12 V (onbelast vaak meer) uitkomt, die kun je er ook prima voor gebruiken vanwege dat het om beperkte vermogens gaat gegeven de transistors.

De lichtgewicht (vaak storende) adapters zijn doorgaans allen gestabiliseerd, dus daar komt onbelast ook in de buurt van 12 V uit.

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: negatief 12vdc volt maken

#6 Bericht door PD3JH »

Heb nog een boekje (300 schakelingen) waar een 24volt voorbeeld instaat.
Bijlagen
IMG_0322.jpeg
73, Johan PD3JH

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#7 Bericht door andre »

He top Johan, zoiets werd ook al in circuits online besproken, alleen zonder verdere documentatie. Hier kan ik verder mee, en een trafo van 12 volt heb ik ook wel in de bak liggen hier.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#8 Bericht door PA3DJS »

Ik was in de veronderstelling dat het even snel moest uit een standaard geschakelde voeding om wat te testen. Dat gaat dus niet lukken, vandaar dat een aantal mensen met de optie kwamen om van een voeding de "plus" als massa te gebruiken.

Nu is het niet effe snel vanwege dat je een losse voeding gaat bouwen. Een bestaande voeding gebruiken om even te testen is in mijn beleving makkelijk voor iets tijdelijks, tenzij je niets los hebt liggen (dus ook geen batterijen/accu's/etc).

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: negatief 12vdc volt maken

#9 Bericht door PA3FBO »

Ik gebruikte vroeger de 78xx voor een positieve voeding en de 79xx voor een negatieve.
Hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=BKCuDVpZ_l4
Het is een hele serie van spanningsregelaars, verschillende voltages en amperages.
https://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar
Ik heb nog een lijstje uit een oud boek met daarop equivalenten.
(vond ik zomaar de originele kopieen van de lezing van Bram PA3AVZ terug over filters, ergens rond 1990, de VERON-afd Den Haag zat nog in het Schakgebouw)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: negatief 12vdc volt maken

#10 Bericht door andre »

inmiddels werkt het volgens het schema wat Johan aangaf, aangevuld met inderdaad een 7812 en 7912 + 2 x 100uF om de uitgangen netjes op 12, respectievelijk min 12volt te houden. Lekker old scool, maar alle onderdeeltjes waren hier voorhanden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie