Off grid met zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Off grid met zonnepanelen

#1 Bericht door PE5HV »

Van mijn broer kan ik 8 zonnepanelen overnemen van 275 Wp, waarmee ik off grid stroom wil kunnen opwekken. Daarnaast heb ik 2 x UPS (1 kVA) met 12V accu, waarmee ik i.i.g. ook energie uit de zonnepanelen kan opslaan.

De zonnepanelen hebben ingebouwde optimizers.

Nu ben ik op zoek naar zo eenvoudig, en liefst goedkoop mogelijk manier om de energie van de panelen om te zetten naar 230V / 50Hz.

Wie kan me wat goede ideeën of links aan de hand doen, om dit te verwezenlijken?
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#2 Bericht door PA1AIS »

Van die optimizers krijg je spijt als je HF wilt doen.
Verder lekker een sinus omvormer zoeken op internet, zal ook vast niet je vriend worden met HF.
Neem géén "modified sinus", dat is gewoon blokgolf.


Voor niks gaat de zon op
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#3 Bericht door pe1cmo »

dat klinkt als een gratis gekregen stoorbron, zelfs de Telegraaf van vandaag heeft het er over :mrgreen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1171813 ... tiesysteem

Maar zonder gekheid, altijd leuk om zo iets te krijgen, en als je er wat extra energie in steekt zal het best leuk kunnen werken en ook voor je zend apparatuur. Zenden zal wel gaan, maar ja, je wilt ook je tegen station ontvangen lijkt me. (daar zit hem de kneep)

Omvormers, daar zitten de grootste stoor problemen, want de panelen zelf storen niet, evenals je accu.
Goede omvormers van 12 naar 230 zijn Victron. Er zullen best meer merken zijn, maar in de omroep reportage auto's gebruikt men victron, zodat de apparatuur niet gestoord wordt.
Maar 12V naar 230 met een beetje vermogen, misschien moet je denken aan een andere accu met een andere spanning, want ik ga er even van uit dat je een gewone loodaccu hebt, die mag je maar tot 50% ontladen, anders gaat de levensduur hard achteruit. Er zijn speciale diepontladings accu's, maar heb ik in NL nog niet gezien, en ook die gaan maar 500 a 1000 laad cycli mee. Beter is om dan een aantal LiFePo4 accu cellen te nemen, 3,3V per stuk en dan (voor 24V) 8 in serie
Als je dan toch een goede inverter (omvormer) neemt, denk dan aan 24V (of 48V), zijn de stromen minder. Dan moet je inverter daar wel geschikt voor zijn.

Het is een project die ik zelf aan het bouwen ben, eerst bedacht en nu een maandje aan het bouwen, alleen met 18 panelen, kijken of ik ook off grid kan, maar dan in de winter wel met omgekeerde airco's als warmtepomp. Als accu 50V bij ruim 300Ah. De inverter maakt overdag 230V en laad de accu op, 's nachts draai ik op de accu, en als die leeg is schakelt hij over op de netspanning.

In Spanje zijn er volop inverters van 24V naar 230V te koop, zoals de Omega UMV3 24V 3000W van Master Battery's
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Off grid met zonnepanelen

#4 Bericht door sottezero »

ingebouwde optimizers?
dus optimizers en niet micro omvormers?

dus je krijgt gelijkspanning en niet 230v uit de panelen?
dan is de setup wel anders dan met dc spanning uitgang... je string omvormer moet communiceren met de optimizers voordat ze wat gaan doen, dus je omvormer heb je meteen verplicht, geen mppt tracker en omvormer en acculader in een zoals een easysolar of easyplus van victron..

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Off grid met zonnepanelen

#5 Bericht door pa0ejh »

Harry, vraag of kijk eens wat het merk en type van die optimisers of Micro omvormers is...

Dan kun je hier wel antwoord krijgen of die storing veroorzaken...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#6 Bericht door PA3CQN »

Gewoon een gedachte: als je eerst 24V naar 230 omzet, daarmee je UPS accu's laadt door weer terug te gaan naar 13,8 ( 12 ) V en vervolgens vanuit die accu's weer 230 gaat maken .. hoeveel heb je dan eigenlijk 'verspild' met al dat omzetten.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#7 Bericht door PA1AIS »

elke stap 5-20% afhankelijk van de kwaliteit van je spullen
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Off grid met zonnepanelen

#8 Bericht door sottezero »

optimizer zonnepalen moeten eerst signaal krijgen van omvormer, bij mij was het een 1v signaal, voordat de volle sjas van 40v open spanning doorgegeven werd.. daar moet je omvormer wel iets mee kunnen (of je charger).. dus eerst specs bekijken van optimizers denk ik...

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#9 Bericht door PE5HV »

Bij Vevor.nl heb ik een omvormer besteld voor 3 kVA met 24V accu, met input voor

- zonnepanelen
- netspanning
- generator

De zonnepanelen die ik heb zijn:

JASolar type JAM6(K)(BK)(SE)-60-270/4BB

270Wp
open spanning 38,4V
Max. power voltage 30,7 V


met ingebouwde optimizer OPJ300-LV-C1 (1000/600V 15A +85 gr. Celsius). De optimizer heeft wel een klep die open kan. Wat daar in zit, heb ik nog niet bekeken.

Als ik de open spanning meet, is dat 1,0 V. Volgens mij is dat een beveiliging, zodat een string met meerdere panelen niet zomaar een spanning geeft van >42V (SELV).

Als ik deze op de omvormer aansluit, krijg ik geen solar input. Als ik een voeding aansluit met 32 V/10 A, ziet de omvormer deze wel als "solar input" en begint de accu te laden (afhankelijk van instellingen qua prioriteit voor laadbron: net of solar). De omvormer heeft dus voldoende spanning nodig om de solar input te gaan gebruiken (er schakelt dan een relais).

Hoe kan ik de omvormer danwel zonnepaneel zover krijgen, dat deze de input power van de zonnepanelen gaat gebruiken?

Qua HF merk ik wel e.e.a. op mijn FM radio die in de buurt staat... Victron zal zeker beter zijn qua EMC aspecten. Ook qua prijs verwacht ik.
Omvormer.JPG
73
Harry
PE5HV / NL6594

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#10 Bericht door PE5HV »

.
73
Harry
PE5HV / NL6594

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Off grid met zonnepanelen

#11 Bericht door PD1JAP »

De victrons zijn niet beter, storen op de HF. En niet zo zuinig.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE5HV schreef: 03 mei 2023, 19:05 Van mijn broer kan ik 8 zonnepanelen overnemen van 275 Wp, waarmee ik off grid stroom wil kunnen opwekken. Daarnaast heb ik 2 x UPS (1 kVA) met 12V accu, waarmee ik i.i.g. ook energie uit de zonnepanelen kan opslaan.

De zonnepanelen hebben ingebouwde optimizers.

Nu ben ik op zoek naar zo eenvoudig, en liefst goedkoop mogelijk manier om de energie van de panelen om te zetten naar 230V / 50Hz.

Wie kan me wat goede ideeën of links aan de hand doen, om dit te verwezenlijken?


Ben nog van de Baby Boom generatie, 1947, dus heb "Off-grid" maar even opgezocht.

"Off-grid betekent dat je een eigen voorziening hebt waarmee je in jouw eigen elektriciteitsbehoefte voorziet. Vrijwel alle huishoudens in Nederland hebben een vaste aansluiting op het energienet waarmee elektriciteit de woning binnenkomt. Als je off-grid bent, dan heb je deze aansluiting niet meer nodig."
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#13 Bericht door PE5HV »

sottezero schreef: 07 mei 2023, 13:08 optimizer zonnepalen moeten eerst signaal krijgen van omvormer, bij mij was het een 1v signaal, voordat de volle sjas van 40v open spanning doorgegeven werd.. daar moet je omvormer wel iets mee kunnen (of je charger).. dus eerst specs bekijken van optimizers denk ik...
Met "open" aansluiting staat er inderdaad 1,0 V op de uitgang van de zonnepanelen. Bij 2 in serie 2,0 V (logisch :D ). Hoe kan ik de zonnepanelen de "volle sjas" laten leveren?
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#14 Bericht door pe1cmo »

Ik ben een verhaal aan het schrijven voor een off grid systeem. Wie een pb stuurt kan hem krijgen.
Is met een 15kwh accu welke ik voor 2600 euro heb samengesteld
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#15 Bericht door pe1cmo »

Maar je moet je niet blind staren op Off Grid wat betekend niet afhankelijk van het elektriciteitsnet.

In Nederland betaal je zo wie zo vastrecht, per kWh, aansluitkosten maar een een vermindering energie belasting.
Als je wel een aansluiting hebt, maar niets verbruikt is het best interessant om de aansluiting toch te houden.
De rekensom vastrecht zoals leveringskosten, aansluiting minus energiebelasting was bij mij vorig jaar -496 euro. Dus als ik niets verbruikte zou ik 496 terug krijgen.
Daarbij ook nog eens meer zonnestroom opgewekt dan gebruikt, dus uiteindelijk kreeg ik een factuur van minus 515 euro aan stroom.

een offgrid van 3kW, dit is wel je piek vermogen, en 3kW is erg weinig voor een huishouden. Ik heb een 5kW installatie en gemiddeld ruim voldoende.
Maar als je 's avonds een oven aanzet, moet je eerst wat andere dingen uitzetten, anders is het 3x een luide piep (overbelast) en alles schakelt uit.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie