Off grid met zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#16 Bericht door PE5HV »

mijn beweegredenen zijn niet om volledig van het net af te gaan:

- met een aardwarmtepomp heb ik 0 m3 gas en ca. 7.500 kWh verbruik; de warmtepomp heeft een max. vermogen van 13 kW.
- voor mobiel gebruik
- voor noodstroom
- om niets terug te leveren, maar opgewekte energie als warmte mijn huis in te stoppen: geen saldering.
- in een coöperatie heb ik al 23 zonnepanelen, met een opbrengst van ca. 5000 kWh per jaar.

Tevens zie ik het als een leuk experiment.

Dus ik ben op zoek naar technische oplossingen :D
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#17 Bericht door pe1cmo »

Dat is hier net zo.
Gas is er niet, dus of flesse gas, hout of olie. Nu zit er een olie stook installatie in het huis, maar voor 500l stookolie betaal je aardig wat. (525 euro)
De panelen wekken genoeg op, zodat een aantal airco's zonder problemen op de panelen kunnen werken, en dan ook nog opladen.
Diezelfde airco kan je in de winter als verwarming gebruiken met een COP van boven de 4 (voor elke kW energie dat het verbruikt krijg je minimaal 4kW aan warmte)
We gaan kijken of we dit het jaar vol kunnen gebruiken of dat er extra accu's bij moeten. ik heb 15kWh staan.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#18 Bericht door PE5HV »

paneel.JPG

Het klepje van de optimizer erafgehaald, en dan meet ik op de buitenste pennen 32 tot 35 V.

na wat research:

https://www.youtube.com/watch?v=uFc_rkjYMTY

hier staat beschreven hoe de optimizer overbrugd kan worden in de optimizer (niet destructief). Dat gaat mijn volgende test zijn.
Rendement is niet mijn belangrijkste parameter.
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#19 Bericht door pe1cmo »

Ik kreeg zo veel aanvragen en email, dus heb de beschrijving hier in de bijlage gezet.
Komende dagen zal ik nog wat aanpassingen doen, mocht dat nodig zijn.
Zonnepaneel installatie.pdf
(1013.52 KiB) 101 keer gedownload
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#20 Bericht door PE5HV »

inmiddels een draadbruggetje met AMP fastons aangebracht. 1 paneel aangesloten:

Krijg nu 33 V binnen bij ca. 5A (afhankelijk van het zonnetje).
Bijlagen
power solar.JPG
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#21 Bericht door pe1cmo »

Ik heb vele reacties gekregen omtrent het zelf bouwen van de accu en complete installatie.
Uiteraard als je aan 230V gaat klussen, laat een installateur meekijken zodat het goed en veilig gebeurd.

De huisaccu heb ik in een houten omkist gezet, waarbij je op een paar punten moet letten.
Er zijn enkele personen die daarin werken en die bekijken of ze een bouwpakket van hout en ijzerwaren kunnen maken zodat het eenvoudiger wordt om het zelf te bouwen.
Ik zal ook kijken of de balancer ergens in de EU te koop is of dat iemand dat op zich kan nemen.

Dan laat ik het hier weten.


hier nogmaals de beschrijving.
Zonnepaneel installatie.pdf
(1013.52 KiB) 172 keer gedownload
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Off grid met zonnepanelen

#22 Bericht door PE5HV »

@René PE1CMO:

Leuk optrekje daar!

Heb jij zonnepanelen die rechtstreeks de power leveren, zonder optimizers / micro-omvormers?

De UM-V3 inverter lijkt uit hetzelfde nest te komen als de Vevor (aan de handleiding en plaatjes te zien). Deze heeft wel wat meer mogelijkheden en vermogen idd.
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#23 Bericht door pe1cmo »

Bij mijn weten leveren alle zonnepanelen rechtstreeks vermogen, in mijn geval wel rond de 40V bij 11A en als je er 9 in serie zet 400V 11A. En uiteraard gelijkspanning.
Via de inverter worden de accu's geladen en tevens 230V gemaakt voor het huis.
In de avonden nachtelijke uren dus stroom uit de accu, en als het een paar dagen heel slecht weer is, dan uit de straat.

Het merk Vevor zegt me nog niets, ga even googlen, dan zie ik wel dat de 5kW voor 4kW nominaal is, prijzen zijn iets goedkoper.
Die Omega die ik gebruik komt uit de lokale bouwmarkt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#24 Bericht door pe1cmo »

Hier wat meer info van mijn inverter: https://www.masterbattery.es/pdfs/Omega ... K48-En.pdf
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Off grid met zonnepanelen

#25 Bericht door pe1rea »

Ik vind eea interessant, ik ga voor indien mogelijk volledig offgrid, dus zonder de walspanning.
Dagelijks gebruik ergens rond (onder) de 15kWh.
Ik zat ook aan Li-Fe-Po te denken.
Ik ga echter voor een 24V systeem, ivm de uitwisselbaarheid van de spullen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#26 Bericht door pe1cmo »

Jinny,

Uiteraard kan je voor 24V gaan, als je reeds meerdere systemen op 24V heb staan is dat mogelijk een goede keuze.
En ook voor die 24V zijn voldoende inverters te koop. Zowel low budged als Victron.
Waarschijnlijk gebruik je in de piek minder dan dat wij doen, tegenwoordig communiceren we even als we wat aanzetten, want 5kW is het max. Gaat het systeem in alarm, en na 10 seconden down. Dat hebben we al een keer gehad toen ik de oven aanzette, en mijn vrouw de waterkoker.
Omdat we geen andere mogelijkheden hebben om te koken moet alles elektrisch.

en bij 50V accu's en 5kW zit je net boven de 100A,

dan maak je bijvoorbeeld 2 groepen van 8 cellen die je parallel zet. Alleen de eerste keer even beide groepen zodanig kwa spanning gelijk zetten dat de vereffeningsstromen laag blijven. Als je een volle en lege accu parallel zet zullen de stromen hoog zijn.
Maar dat is jou wel toevertrouwd.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Off grid met zonnepanelen

#27 Bericht door pe1rea »

Mijn complete schip draait op 24V.
De bestaande inverters op het schip ook.
En als ik wel bulk vermogen nodig heb, dan kan ik altijd nog de generator starten, heb ik 15kVA tot mijn beschikking. (tevens 3f)

Ik ga er even in duiken..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#28 Bericht door pe1cmo »

Nadat ik dat document (zie eerdere posting hierboven) gedeeld heb, heb ik veel vragen gekregen omtrent Off grid en mijn installatie.

Hier een beknopte uitleg.

1: Off grid betekend niet meer dan dat je de installatie kan gebruiken zonder van je van je reguliere elektriciteitsnet afhankelijk bent. Met andere woorden, zet je de hoofdschakelaar om, draait alles door. Valt de stroom uit, draait alles door. Mede ook door de grote hoeveelheid stroom uitvallen in Spanje, soms maar een seconde, soms een regenbui lang is dit toch wel een must, gewoon een grote UPS.
(Energie voorziening is lang niet zo betrouwbaar als Nederland)

2: Maar zit je in een periode zonder zon, dan kan je accu leeg raken. De inverter die ik heb schakelt dan om naar het reguliere elektriciteitsnet. Dus ik kom niet zonder stroom te zitten, tenzij de accu leeg is en er een uitval bij de netbeheerder is.

3: Wat is dan het nut van deze installatie, in Nederland zou ik het nu nog niet weten, maar als straks over enkele jaren het salderen vervalt, dan wordt het andere koek, je krijgt dan (bijna) niets meer voor de stroom die je terug levert, maar betaald de volle pond als de zon weg is. Sla je het op in een dikke accu, kan je dat ’s avonds en ‘s nachts gebruiken.

4: Je moet die huis aansluiting blijven houden. Je milieu belasting zit in de kWh prijs, minus de vaste korting. Ook al gebruik je niets, dan betaal je wel vastrecht, maar je krijgt elke dag milieu korting van een paar euro. Verbruik je weinig tot niets, krijg je geld toe. Is er een weekje geen zon, dan neem je energie van het reguliere net af.

5: Je hebt 7.5 KW Pk aan vermogen, maar je neemt maar 5 kW af. Ja, dat kan, je kan ook minder afnemen. Ik heb volop vermogen van 12 – 19h, en van 11 – 12h zie je de zon beter op de panelen komen. Dan worden de accu’s steeds verder geladen tot ze vol zijn. Gemiddeld neem ik overdag (incl zwembadfilterpomp) 1.3 kW af, dus is er max 3.7 kW over om de accu’s te laden. Dat is ongeveer 65 A bij 50 V. En als de accu vol is, dan stopt hij met laden en de panelen geven dus gewoon minder stroom af. Je mag het afnemen, maar het moet niet. Er is dus geen energie die verloren gaat, want dat wordt gewoon niet opgewekt. Ik heb meer panelen dan strikt nodig, maar gebruik ze ook als schaduw van de pergola. En met bewolkt weer, als de panelen minder opwekken, dan merk je wel dat je extra vermogen hebt.

Verbruik hier in Spanje, ja dat is best hoog. Rustige dagen 18 kWh, maar met airco enz. tot 28 kWh en misschien meer. En dat allemaal op de zon, dus ook ’s nachts. Dus met deze installatie een aardige besparing. (heb al bijna 2 maanden geen energie van het net afgenomen)
Omdat we hier geen gas hebben, gebruiken we een heetwaterboiler (1.8 kW) die stroom verbruikt. Zonneboiler zou gunstig zijn, nog meer winst, maar die moet op het dak en daarvoor moet je een sterkte berekening indienen, wat je tot 1600 euro kost. (te veel ongelukken dat het dak die constructie niet aankon). Verder stoken we in de winter bij met omgekeerde airco’s, die dan als verwarming dienen. (eenvoudige vorm van een warmtepomp met een COP van 4 tot 6 afhankelijk van de buiten temperatuur.
(En anders hebben we nog verwarming op olie, dus koud krijgen we het niet.)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off grid met zonnepanelen

#29 Bericht door PA0ETE »

Ik heb onderstaande omvormer. Je moet echt pure sinus hebben. Ze zijn er met blokgolven (die moet je echt niet hebben), geoptimaliseerde blokgolven (blokgolven die alleen zolang boven de nullijn uitsteken dat ze dezelfde energie hebben als een sinus), en allerlei getrapte benaderingen van sinussen. Allemaal niet ideaal omdat bepaalde apparaten zich er toch in blijven verslikken. Pure sinus bij dit soort vermogens daar betaal je zomaar 4 of 500 euro op als je niet oplet. Deze was een heel stuk goedkoper vorig jaar, krap 140 euro. Gewoon via Bol.com
.

youtu.be/ciy5TStsBsY
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

harry61
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Off grid met zonnepanelen

#30 Bericht door harry61 »

Wie van de leden heeft nu ook een systeem met stroom dat die kan zeggen : ik ben Off Grid met zonnepanelen.

Mvg

Plaats reactie