welke accu voor mobiel gebruik?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

welke accu voor mobiel gebruik?

#1 Bericht door PA2HP »

Ben van plan "er op uit te gaan" met de Icom 7300 in het open veld.

Ik zoek een goede accu, las iets over Lipo accu's...maar wat is een goede betrouwbare accu heden ten dagen en geschikt voor onze hobby?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#2 Bericht door PA1AIS »

LiFePo accu.
Heeft de spanningen van een lood accu, 12-14,2Volt. tegenwoordig veelvuldig aangeboden.
LiPo is not done, te hoge spanning en potentieel brandgevaarlijk door thermal-runaway, zeker icm water.

LiFePo of LFP is juist niet brandgevaarlijk.

Voordeel boven lood is dat je de LFP accu tot pakweg 99% kan leeg trekken, voor lood is dat maar 50%.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#3 Bericht door pe1cmo »

Lipo is een kleine handzame accu met veel capaciteit. Is ongeveer te vergelijken met Li-ion, die je in losse cellen kan kopen.
Wat voor beiden geld is dat je een BMS (Battery Management System) in die accu zet, dus dat alle cellen gecontroleerd worden. In dat management systeem wordt de totale spanning gemeten en komt die onder of boven een bepaalde waarde dan schakelt de accu uit. Een goed systeem doet dat zelfs op cell niveau.

Nadelen, brandgevaarlijk. Door de hoge capaciteit en het gebruik van een uiterst brandbaar dielectricum loop je eigenlijk met een brandbom in je rugzak zonder ontsteking. Bij mij in huis heb ik en grens gesteld, een Lipo of Li-ion accu van maximaal 25Wh. Als je ooit een brand heb gezien waar een Lipo of Li-ion bij betrokken is, dan ben je zelfs als ex brandweerman bang.

Een heel ander verhaal is de LiFePo4 accu. Grote capaciteiten en goedkoper dan de Li-Ion, en het gebruikte dielectricum in die batterij is niet brandbaar. Die cellen zijn in Nederland te koop bij NKON in Nuenen. Kwa gewicht iets zwaarder, maar veeeeeel veiliger en gaan mits goed opgebouwd veel langer mee.
(zorgen dat de accu niet bol kan staan, dus druk platen. Dan kunnen ze tot 9000 diepontladingen mee)
Ik heb hier een 15kWh accu staan, 50V bij 300A. Overdag met wat zonnestralen laden, s'nachts gebruiken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#4 Bericht door PH7R »

Je kunt ook even kijken bij https://www.eremit.de/
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#5 Bericht door PA2WN »

Die IC-7300 zou ik sowieso thuis laten, voor op de camping leuk maar in de rugtas; niet zo.
Neem dan een QRP setje mee met een 12 Ah LiFePo zoals aangeraden, dan heb je daar een hele dag plezier van en je kan er een aardig eind mee sjouwen voordat je het zat bent.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#6 Bericht door ON5GM »

Heb al een paar maal een ONFF geactiveerd, met telkens een Kenwood TS480SAT. Handige en goeie tx voor buitenhuis doch toch nog iets te zwaar. ik gebruikte wel een aggregaat van 1000 watt, een voeding van Alinco - geen batterij. Uiteraard was ik telkens met de auto tot op de plek van activatie kunnen rijden. Ik heb het toestel verkocht en daar heb ik inmiddels spijt van. Laatst met de Icom 7300 een ONFF geactiveerd, maar zoals reeds aangehaald door PA2WN, te zwaar om mee te sjouwen.
Wat mij betreft zou ik gaan voor een Yaesu FT 891 of misschien nog een Icom 706 of Kenwood TS50 (als ze nog in goede staat zijn)
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#7 Bericht door PA2HP »

Dat " in het veld" gaan bedoel ik eigenlijk alleen dat ik met de auto een geschikte recreatie plek zoek.
Veel natuur, zee en strand hier in de buurt.
Gewicht van de set maakt me niet zoveel uit...

Dipool, paar stokken, set, tafeltje/stoel en dus ook een accu mee...en gaan..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#8 Bericht door pe1cmo »

dan lijkt het me makkelijk, en LiFePo4 accu, welke er als een gewone accu uitziet. Via Aliexpress kan je die voordelig bestellen, leveringen vanuit Duitsland.
Wil je meer zekerheid, NKON.nl heeft ze ook.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#9 Bericht door sottezero »

een powerextreme of victron ppp zou ik meenemen. beide hebben een 240v lader (ppp extern), en hebben bij mij beide lang gewerkt, in tegenstelling tot diverse andere accu's..superb en liontron ook zeer blij mee maar daar heb je nog een lader bij nodig (ctek ofzo) , maar bijv enduro, not so much (slechte ervaringen)..

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#10 Bericht door PA3FBO »

Een jaar of wat geleden hier Tracer Power een paar LiPo's gekocht. Nu de UK uit de EU is zijn er waarschijnlijk betere (goedkopere) leveranciers. De accu's kwamen met een lader en een snoertje voor een sigarettenplug.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#11 Bericht door PA3DJS »

Zoals reeds door anderen aangegeven, LiFePo4 is een prima "chemistry". Wat zwaarder dan LiPo, maar aanzienlijk meer laad/ontlaad cycli en meer nuttige capaciteit omdat je veel dieper mag ontladen vergeleken met een lood startaccu. Vergeet ook even het brandverhaal van PE1CMO niet (voor LiPo).

Gebruik wel een geschikte lader. Een Loodaccu lader kan, maar dan wel een die niet probeert te desulfateren en die je er niet onnodig lang aan laat zitten. Als je de LiFePo accu van plan bent om lang aan de lader te laten zitten, dan is een laadspanning van 14.4V echt te hoog (3.6V/Cell).

Mcoht je toch willen float chargen, dan kun je de laadspanning gelijk maken aan de nullastspanning van de accu. De nullastspanning van een volle accu vind je door eerst te laden volgens de instructie. Twee dagen de accu met rust laten en dan de spanning meten. Voor langdurig float chargen mag de spanning niet boven de nullastspanning uitkomen. Stel dat je een nullastspanning meet van 13.5 V, dan laad je met 13.4 V. Ja, je bereikt dan wellicht niet 100% capaciteit, en het duurt langer voordat je bijna 100% hebt geladen, maar je accu gaat wel langer mee.

Als het niet hoeft (en dat lijkt hier het geval), zou ik niet float chargen en een goede LiFePo lader pakken die automatisch stopt met laden als de accu vol (genoeg) zit.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#12 Bericht door PA3FBO »

Nog even een paar dingen. Er is een beperking vwb de grootte van een LiPo voor het vervoer in een vliegtuig. Verder staat in mijn handleiding dat je hem elk half jaar moet opladen ook als is hij niet gebruikt en lijkt hij vol.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#13 Bericht door pe1cmo »

Er is een beperking vwb de grootte van een LiPo voor het vervoer in een vliegtuig.
Heeft alles te maken met veiligheid. Je neemt namelijk een vorm van een brandbom mee het vliegtuig in.
Ik dacht 150Wh als maximum. Cameramensen met grotere accu's gebruiken accu's die ze op kunnen splitsen in kleinere delen. (als het ware parallel kunnen zetten voor gebruik).
Het maakt niet uit hoe vol geladen ze zijn.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#14 Bericht door PD0JSB »

De situatie waar van uit ik kwam : een 12 Ah 2400gram loodaccu, die heb ik vervangen voor voor een SuperSonic lifepo4 accu van 20 Ah die 2700ngram weegt met BMS, en bleutooth (spaart een power monitor uit), ik ben er zeer tevreden over ,effectief laad die met een Ctek 12V/5A/ Lifepo4 lader tot 17,4 Ah meer dan genoeg voor mijn 705,,, een velddag weekend is geen probleem ook ,,, het is een mooi betrouwbaar geheel waar ik dik tevreden over ben, ik heb nooit geen verrassingen meer gehad van een lege accu, tjaa en de betrouwbare levens duur is van een Lifepo4 is ook hoger
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#15 Bericht door PA1AIS »

"nooit geen verrassingen"

Dus altijd (wel).... :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie