verbinding in connector

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

verbinding in connector

#1 Bericht door PC1L »

Mijn verbazing was groot toen ik zag dat het hier om een Hirschmann connector ging. Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met dit soort verbindingen ( middenkontakt, geperst oid ) : kraak, wisselende weerstand etc. ? Dacht er aan om het om op de kritieke plaats te solderen maar het zit vlak bij het plastic. De aansluiting had ik gepland voor een sensor kabel. Iets zegt mij om dat maar gevoeglijk te vergeten ..

Of zijn dit soort verbindingen toch, zeker als functie van tijd. in voldoende mate betrouwbaar ?

Dank voor antwoord,

PC1L.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: verbinding in connector

#2 Bericht door PE1PQX »

Gewoon een druppie soldeer toevoegen en er is niks loos.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: verbinding in connector

#3 Bericht door pe1cmo »

dit zijn volgens mij de low budged DIN connectoren die een stuk kleiner zijn dan de echte XLR. Ik gebruik voor audio en voedingen XLR, wegens de betrouwbaarheid. Die DIN is mooi klein, maar eigenlijk een ramp.
Maar met een goede soldeerbout kan je die DIN goed solderen hoor.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: verbinding in connector

#4 Bericht door PE1PQX »

XLR is oversized DIN :wink:
Verder is DIN prima bruikbaar, werd ook op TNC's etc. gebruikt voor aansluitingen naar tranceivers e.d. (Heb er nog 2 liggen, 1k2 en 9k6, beiden van Simek)
Ook mijn FT-736r heeft nog 2 DIN aansluitingen voor oa. CAT control en PA aansturing.

Maar kwaliteitsverschillen heb je overal bij; van topspul tot baggermeuk en alles wat er tussen zit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: verbinding in connector

#5 Bericht door PC1L »

Tja, wat ook kan zijn is dat deze DIN misschien toch imitatie spul is en geen Hirschmann. Die heb ik in de praktijk jarenlang getest en de results zijn voor zo'n con bijna ongelooflijk goed ook bij vele malen aansluiten etc. Met name de contactweerstanden ( zeer constant ). Je wil niet weten wat met sommige connectors allemaal gebeurd is. Ook had ik de con die mbv een plastic schroef extra vast gezet kunnen worden. Ja en verder dacht ik eerst ook om de DIN bus chassis van bv de controller G 5500 te vervangen door XLR oid maar met Hirschmann was dat totaal niet meer nodig. Wel iets prijziger.

Solderen van de DIN is geen probleem met kleiner boutje en con even in een bus gezet.

Als het materiaal hetzelfde is als v d overige pennetjes zal het wel lukken dan proberen dat het soldeer er tussen gezogen zal worden en hechten in de juiste mate .. wie nweet ? Maar nogmaals het kan een andere legering zijn en dan solderen ? Waarschijnlijk toch wel nep, imitatie grr.

Plaats reactie