Ik zoek en kwalitatief GOED breadboard.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Ik zoek en kwalitatief GOED breadboard.

#1 Bericht door PE1KEL »

De vraag is heel simpel:
Wie heeft ervaring met goede breadboards, en dan bedoel ik échte goede breadboards?
Met mijn huidige breadboards krijg ik af en toe hartkloppingen omdat er weer ergens geen goed contact is.
Weerstanden die nauwelijks vast zitten, uitgelubberde contacten etc...
Met als gevolg dat een schakeling niet werkt, door toedoen van slechte contacten, niet door toedoen van een fout.

Ik heb enkele (Chinese) breadboards, met allen dezelfde problemen.
Wie kent een écht goed merk, ongeacht de prijs?
Want je hebt ook breadboards van 35 euro, maar die zijn netjes op een stalen ondergrond gemonteerd,
mooie rode en zwarte connectors gemonteerd, maar blijken aan elkaar geklikte meuk te zijn.

Er is dus wel wat te vinden, maar de kwaliteit is niet echt te achterhalen.

Adriaan.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ik zoek en kwalitatief GOED breadboard.

#2 Bericht door PA2REH »

best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Ik zoek en kwalitatief GOED breadboard.

#3 Bericht door pe1hzg »

Die "chinese printjes" is inderdaad brol. Het is geen pertinax, maar het lijkt wel geperst karton.

Ik heb geen bron van materialen voor je, maar "vroeger bij Philips" hadden ze ander gaatjesboard. Epoxyprintplaat, met dubbelzijdige, doorgemetaliseerde gaatjes. Zo'n "printje" kostte, destijds, ongeveer Hfl 150,- en dat zijn dus de prijzen uit de tijd dat je onderdelen nog gewoon vast kon houden.

Ik heb geen idee hoe je anno 2022 aan dit spul zou moeten komen. En wat 't zou moeten kosten.

Een mogelijkheid die je eens zou moeten proberen is om een gaatjesboard-printje te laten maken bij een printenboer. Afaik hebben die geen restricties over het aantal gaten / doormetaliseringen, en clubs als allpcb.com, JCL enzo leveren nette Epoxt printplaten. Alhoewel ook daar een Eurokaart niet goedkoop zal zijn.

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Ik zoek en kwalitatief GOED breadboard.

#4 Bericht door DutchDuke »

Ik kan je niet helpen aan een specifiek merk, maar ik zou bij een grote electronicaboer een proefbestelling doen. En met grote boer bedoel ik een Mouser, Digikey, RS, etc. Die halen meestal wel spul binnen van wat betere kwaliteit.

Ik erger me ook al een tijd aan die troep uit China. Kwam toevallig een restje surplus breadboards tegen bij een zaakje dat er mee ophield en die waren prima. Ook spul uit China, maar wel van lang geleden, dus toen kon het wel. Mijn 30 jaar oude breadboard doet het ook nog prima, dus daar ben ik zuinig op. Succes.

Plaats reactie