Inverter generatoren

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Inverter generatoren

#1 Bericht door pa5ca »

Wie oooooh wie heeft er ervaring met het gebruik van inverter generatoren?? Ik ben voornemens om een klein 1k8 Kw generator setje aan te schaffen.
Voor de compactheid zou ik wel voor een inverter type willen gaan maar ik ben een beetje bang voor de QRM op de netspanning. Mijn idee is dat een draaistroom generator daar minder last van zal hebben. Echter de inverter jongens zijn vaak wat stabieler. :?:

Ben benieuwd of er collega amateurs zijn die hun ervaring zouden willen delen. 8)

73 PA5CA, Frans.
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#2 Bericht door PA1AIS »

Ooit hielden wij velddagen met een generatoren.
Ook een Honda EU10i. Buiten het feit dat we nooit storing waargenomen hebben, hebben we er toch altijd een stevig netfilter achter gehad. Al was het maar om het HF uit de inverter te houden.

Ook eens gedaan met een 1fase gewone generator, gaf storing op 80m, met het filter geen storing meer.

Filter los in een kastje aan een snoer.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#3 Bericht door PD5DJ »

Wat Jugo (PA1AIS) zegt hierboven, mijn Honda EU10i doet het uitstekend met een een goed netfilter er achter. (misschien bedoeld hij ook deze :mrgreen: )
Heb daar al heel wat veld werk mee gedaan.
Zelfs met een Ameritron 811-A ging dit uitstekend.

Voorheen met een EU20i van een conculega zendamateur ook nooit problemen ondervonden, mits er een netfilter achter zat.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#4 Bericht door pa5ca »

Heren PA1AIS en Björn,
Dank voor jullie reacties, dan ga ik voor een compacte inverter generator, die zijn in de regel ook wat stiller. zit nu wel even te dubben of ik niet een 2Kw versie neem, dan kan ik ook nog een PA aansluiten.
Ik heb nog wel een 16 Amp netentree filter liggen dat is voor mijn toepassing ruim voldoende.
Met jullie Hondatjes geen problemen tav inschakel pieken en hoe ging dat met bv een HF PA?


73 Frans
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Inverter generatoren

#5 Bericht door sottezero »

voordeel van een inverter is dat ze ook handiger (continue 50Hz en 230V) zijn als je niet volle sjas vermogen trekt en een stuk minder schadelijk in verbruik en stiller als je lage vermogens trekt.

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#6 Bericht door pa5ca »

sottezero schreef: 29 apr 2022, 09:40 voordeel van een inverter is dat ze ook handiger (continue 50Hz en 230V) zijn als je niet volle sjas vermogen trekt en een stuk minder schadelijk in verbruik en stiller als je lage vermogens trekt.
Tnx, klopt....

73
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#7 Bericht door PA1AIS »

PD5DJ schreef: 29 apr 2022, 08:30 Wat Jugo (PA1AIS) zegt hierboven, mijn Honda EU10i doet het uitstekend met een een goed netfilter er achter. (misschien bedoeld hij ook deze :mrgreen: )
Heb daar al heel wat veld werk mee gedaan.
Zelfs met een Ameritron 811-A ging dit uitstekend.

Voorheen met een EU20i van een conculega zendamateur ook nooit problemen ondervonden, mits er een netfilter achter zat.
:lol:
Ja Björn, ik bedoel jouw Honda EU10i in lauwersoog! :D
En op het duin te Schoorl...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Inverter generatoren

#8 Bericht door Pelk »

Ik heb enige tijd geleden een Honda Eu20i gekocht, nadat de oude generator niet bestand was tegen schakelende telefoon opladers en er geen zekering in de oude generator bleken te zitten tot mijn verbazing. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over deze veel handzamer en transportabele Honda generator. Ik "verstook" daar wel super benzine in, omdat deze mogelijk geen alcohol zou bevatten. Veroudering van brandstof zou een probleem kunnen zijn. Al na enkele maanden! (Preppers. Maar of men elkaar napraat?) Er zijn bij de autohandel flesjes met "stabilisatoren" voor stabilisatie van brandstof te koop. Wat het doet? Op advies van mijn fietsenmaker, die een nog zwaardere Honda generator heeft en daar altijd storing mee had, totdat hij Aspen brandstof ging gebruiken, bij een tuinwinkel (handel in grasmaaiers) ook maar eens een jerrycan van 5 liter aangeschaft. Duur spul! Maar het zou zuiverder zijn en niet verouderen. https://www.aspen-benelux.nl/ Ik ben benieuwd. Zo vaak gebruik ik de generator niet.

Ik ben benieuwd welk netfilter, naam - merk, men achter de generator heeft hangen. Deze netfilters - sinusfilter? zijn er in de categorie goedkoop tot extreem duur. Ingebouwd - niet ingebouwd in een chassis deel. Zelfbouw? Graag suggesties. Ik kom er niet uit.

I.t.t. een "gewone" generator, zet een Honda generator m.b.v. een invertor de stroom om naar 230V. https://www.honda.nl/industrial/product ... rview.html Mogelijk beschermt zoiets tegen de schakelpieken van telefoon opladers en andere schakelende voedingen. Hoe "schoon" de geleverde 230 V AC is? Tot nu toe heb ik alleen maar een accu en andere stroomvreters met deze generator opgeladen, ver van de "bekabelde" wereld. Ik heb er nog geen transceiver aan gehangen. Een Honda generator kun je ook gebruiken om een 12 volt accu mee op te laden. Maar of dat verstandig is en je niet beter een acculader op de 230V AC kunt aansluiten?

73, Nico PH7TPW

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Inverter generatoren

#9 Bericht door sottezero »

Ik gebruik ook Aspen voor mijn generator.
Dat is een Kipor IG2600... (niet HF friendly)
Een oudje die ik ooit gekocht had voor mijn eerste EV jaaaaren geleden...
Die had namelijk een granny cable van 2200Watt piek en deze generator kon 2300W continue 2600W piek leveren.

In die tijd liepen mensen nog met hooivorken achter je aan als je met een EV reed, want de koeien werden gek, je was een kindermoordenaar omdat kids je auto niet hoorde aankomen rijden, je zou je eigen farts snuiven enz... Zeg maar vlak nadat mensen het idee hadden dat een GSM onzin was, omdat je thuis ook kon bellen....

Gebruik ik nu nog steeds voor als ik mijn huidige EV weer eens verder moet rijden dan mijn accu aankan en ik geen tijd heb om (om te rijden) naar een snellaadpaal te rijden om daar 40 minuten staan wachten)...
Na drie uur (tank leeg) heb ik dan weer 6kW in de accu zitten waar ik dan weer 30km meer kan rijden naar de snellaadpaal.
Zit nog steeds te wachten op die engelse accupack die hetzelfde kan maar dan zonder geluid en uitlaatgassen.
Mijn huidige accupacks van Ecoflow en GoalZero en Victron Energy zijn te klein, te krap en te groot (in die volgorde).

Ik heb niet het idee dat het beter is voor mijn longen maar het spul blijft wel lang houdbaar.
Ik kocht het altijd bij een winkel die 2 namen heeft.. Boven NL andere naam dan onderin NL.

Ik zou het liefst een diesel aggregaat willen, ivm met dat diesel niet zo snel zelf ontbrandt (bij aanrijding enzo) maar gezien ik het meestal in de jerrycan heb zitten en ik het eigenlijk geheel 'opstook' heb ik daar op dit moment minder last van.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Inverter generatoren

#10 Bericht door sottezero »

Pelk schreef: 01 mei 2022, 14:09 Een Honda generator kun je ook gebruiken om een 12 volt accu mee op te laden. Maar of dat verstandig is en je niet beter een acculader op de 230V AC kunt aansluiten?

73, Nico PH7TPW
Die is meer bedoeld om de electrische start-accu van een generator op te laden, omdat het circuit voor alle generators hetzelfde te maken scheelt het hen geld.
De generators die een start accu hebben, gebruiken deze en degene die het niet hebben krijgen een '12v punt'...

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Inverter generatoren

#11 Bericht door pe1rea »

De huidige benzine verouderd inderdaad in zeer hoog tempo en tast brandstofslangen aan.
Aspen is inderdaad de oplossing. (een vd redenen dat ik perse geen benzine aan boord wil..)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#12 Bericht door PA0FRI »

pa5ca schreef: 28 apr 2022, 21:31 Wie oooooh wie heeft er ervaring met het gebruik van inverter generatoren??
Ik gebruik dit type, echte sinus en goedkoper dan bij voorbeeld Honda.
De omhulling schijnt een design prijs gewonnen te hebben.
Bijlagen
ATIMA SD2000i.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#13 Bericht door PA1AIS »

Pelk schreef: 01 mei 2022, 14:09
Ik ben benieuwd welk netfilter, naam - merk, men achter de generator heeft hangen. Deze netfilters - sinusfilter? zijn er in de categorie goedkoop tot extreem duur. Ingebouwd - niet ingebouwd in een chassis deel. Zelfbouw? Graag suggesties. Ik kom er niet uit.

73, Nico PH7TPW
Om maar wat te noemen.
https://www.schukat.com/schukat/schukat ... t&wg=D3333

Goed filter kost nu eenmaal geld, de hobby ook.

En Aspen gebruik ik al jaren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Inverter generatoren

#14 Bericht door pc1mb »

Als je een beetje handig bent, steel je met groen spul natuurlijk de show met deze:

https://militaria4you.com/product/wehrm ... ype-lg800/

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inverter generatoren

#15 Bericht door pe1itr »

Ik gebruik een Hyundai HY2000Si. Niet duur en prima ding.
Zoals hierboven al genoemd is een netfilter is sommige gevallen wel nodig. Sommige geschakelde voedingen kunnen wel eens rare verschijnselen vertonen in combinatie met een inverter generator. Zo heb ik de geschakelde voeding in mijn sequencer moeten vervangen omdat die spontaan de ptt ging schakelen, maar dat lag eerder aan de kwaliteit van het voedinkje denk ik.

Ook ze je vaak bij inverter generatoren bij (zware) belasting door een eindtrap in het frequentie spectrum zijbandjes ontstaan +/- 40 kHz (zoiets) rond de carrier. Ik heb geen idee of de ene inverter generator er meer last van heeft dan de andere. Ik zou graag wat ervaringen daarover lezen. Bij mij in ieder geval wel zwak te het spectrum te zien.

Rob

Plaats reactie