Hoge netspanning door zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#76 Bericht door pc1mb »

Oké dus de klacht is dan niet dat de spanning boven de grenswaarde komt, maar dat je niet terug kan leveren.

Dat is ingewikkeld, wat dán kunnen ze altijd zeggen dat het aan je eigen installatie ligt (te veel verlies tussen omvormer en meterkast bv).

Spanning in de meterkast is eenduidig meetbaar en je sluit dan 100% uit dat het aan je eigen installatie ligt.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#77 Bericht door PA1 »

Je moet wel terug kunnen leveren en dat kan dus niet omdat het net het niet aan kan. Dat probleem wordt alleen maar groter als men van het gas af gaat en al die electrische auto's die gemiddeld 11 kW zitten te zuigen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#78 Bericht door pe1rxq »

Of juist minder want een auto die 11kw 'zuigt' haalt de netspanning weer mooi omlaag. ( Moeten ze wel op het juiste moment laden, maar de meeste auto's staan ook overdag voornamelijk stil)

En de nieuwste generatie zou tijdens het half uurtje koken op inductie even mee kunnen helpen en dat op andere momenten rustig kunnen kompenseren. Hij hoeft namelijk niet altijd voluit te gaan als hij voor de volgende rit maar royaal vol zit. Wat dat betreft is er een groot verschil met zonne energie, die moet je direct ergens kwijt kunnen als de zon schijnt, anders gaat het verloren.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#79 Bericht door pc1mb »

Salderen is in die zin best moeilijk houdbaar, als iedereen in de middag dik terug staat te leveren om vervolgens 'snachts de Tesla op "groene" stroom te willen opladen...

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#80 Bericht door PA2S »

Inmiddels begint de inverter bij mij ook af te schakelen. Sinds april (ca. 16 nieuwe panelen bij buurman, inclusief SolarEdge stoorzenders) diverse overvoltage events gezien, enkele afschakelingen. Gaat lekker zo, die energietransitie.

Wart die SolarEdge troep betreft: ik zag dat men nieuwe "S-type" optimisers heeft, mij valt op dat de storing nu in de vorm komt van allemaal CW draaggolfjes op specifieke frequenties. De 20 meter band zit er vol mee, maar ook op 6 meter hoor ik die fluitjes. Het is mij bekend dat de "oscillatoren" van inverters vaak bewust worden FM gemoduleerd om het spectrum uit te smeren waardoor de EMC metingen gunstiger uitvallen (het totale stoorvermogen is uiteraard hetzelfde). Misschien dat die "uitsmeertruc" is losgelaten. De signalen zijn erg prominent aanwezig, maar een voordeel is wel dat je het kunt verminderen met een notchfilter, terwijl dat met die uitgesmeerde spectra niet gaat.

Het valt me ook op dat de frequenties van de fluitjes geen onderlinge harmonische relatie hebben, want in de 20 meter band zie ik bijvoorbeeld steeds frequenties die eindigen op 33,3 en 66,6 kHz. Heeft iemand hier meer zicht op?

73, Henk

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#81 Bericht door sottezero »

Stroom moet gewoon gratis worden. Je betaalt voor een aansluiting en de stroombronnen zijn legio. Ik zie regelmatig dat stroom op de markt gratis is. Maar er moet flink aan verdient worden, dus moet er virtueele schaarste gecreeerd worden. Nog geen 7 jaar geleden zei tennet dat wij het beste netwerk ter wereld hadden en dat we zo goed waren. (In reflectie op het stroomnetwerk in de vs waar in de zomers de aircos het netwerk plat trokken). Maar in 7 jaar zijn we van ‘beste van de wereld’ naar ‘nee, geen zonnepanelen, nee, geen datacenters’ en nu zelfs ‘ nee, geen industrie aansluitingen meer’. Ergens heb ik moeite te geloven en vrees ik dat tenminste één van de twee tennets gelogen heeft.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#82 Bericht door pc1mb »

PA2S schreef: 08 jun 2022, 06:47 Het valt me ook op dat de frequenties van de fluitjes geen onderlinge harmonische relatie hebben, want in de 20 meter band zie ik bijvoorbeeld steeds frequenties die eindigen op 33,3 en 66,6 kHz. Heeft iemand hier meer zicht op?
Kan het een harmonische relatie met een heel lage grondtoon zijn?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#83 Bericht door pc1mb »

sottezero schreef: 08 jun 2022, 10:20 Stroom moet gewoon gratis worden. Je betaalt voor een aansluiting en de stroombronnen zijn legio. Ik zie regelmatig dat stroom op de markt gratis is. Maar er moet flink aan verdient worden, dus moet er virtueele schaarste gecreeerd worden. Nog geen 7 jaar geleden zei tennet dat wij het beste netwerk ter wereld hadden en dat we zo goed waren. (In reflectie op het stroomnetwerk in de vs waar in de zomers de aircos het netwerk plat trokken). Maar in 7 jaar zijn we van ‘beste van de wereld’ naar ‘nee, geen zonnepanelen, nee, geen datacenters’ en nu zelfs ‘ nee, geen industrie aansluitingen meer’. Ergens heb ik moeite te geloven en vrees ik dat tenminste één van de twee tennets gelogen heeft.
Tennet heeft vooral niet vooruit gedacht met dat statement. Destijds was het waar - en nog altijd hebben we zeer zelden grote stroomstoringen. Als je het daaraan afmeet, hebben we nog steeds een heel goed stroomnet (maar hoe lang nog...)

Stroom is niet schaars inderdaad, maar het idee dat alles wat voldoende voorhanden is, ook maar meteen helemaal gratis moet zijn, vind ik een rare gedachte.

Als het bewolkt of donker is en het waait niet zo hard, stoken we toch heel wat gas en kolen die toch ergens van betaald moeten worden.
En ook groenstroom moet je wel eerst dingen voor bouwen. Waarom zou je die bouwen als stroom gratis was?
Zo is stroom nooit écht gratis, ook niet als de actuele marktprijs even de nul aantikt door een tijdelijk overschot.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#84 Bericht door PA1AIS »

sottezero schreef: 08 jun 2022, 10:20 Stroom moet gewoon gratis worden. Je betaalt voor een aansluiting en de stroombronnen zijn legio. Ik zie regelmatig dat stroom op de markt gratis is. Maar er moet flink aan verdient worden, dus moet er virtueele schaarste gecreeerd worden. Nog geen 7 jaar geleden zei tennet dat wij het beste netwerk ter wereld hadden en dat we zo goed waren. (In reflectie op het stroomnetwerk in de vs waar in de zomers de aircos het netwerk plat trokken). Maar in 7 jaar zijn we van ‘beste van de wereld’ naar ‘nee, geen zonnepanelen, nee, geen datacenters’ en nu zelfs ‘ nee, geen industrie aansluitingen meer’. Ergens heb ik moeite te geloven en vrees ik dat tenminste één van de twee tennets gelogen heeft.
Ik vind je 1e zin een redelijk naïeve opmerking.
Weet je wat? laat je meter weghalen, dan wordt het gratis. Dan kom je er achter wat er nodig qua kosten is om zelfvoorzienend te zijn. Dan besef je ook dat je opmerking weinig hout snijdt.
Daarbij ga je voorbij aan de enorme kosten die nodig zijn om de boel draaiende te houden of te upgraden. Dat er ook nog een verdien model zit in de prijzen is bij elke bedrijf te verwachten. Daar zetten ze wel windmolens op zee voor neer etc.

Over Airco's, datacenters kunnen we duidelijk zijn : slecht voor de economie, levert geen banen op, maar verkloot wel ons stroomnet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#85 Bericht door Frankyboy »

sottezero schreef: 08 jun 2022, 10:20 Stroom moet gewoon gratis worden. Je betaalt voor een aansluiting en de stroombronnen zijn legio. Ik zie regelmatig dat stroom op de markt gratis is. Maar er moet flink aan verdient worden, dus moet er virtueele schaarste gecreeerd worden. Nog geen 7 jaar geleden zei tennet dat wij het beste netwerk ter wereld hadden en dat we zo goed waren. (In reflectie op het stroomnetwerk in de vs waar in de zomers de aircos het netwerk plat trokken). Maar in 7 jaar zijn we van ‘beste van de wereld’ naar ‘nee, geen zonnepanelen, nee, geen datacenters’ en nu zelfs ‘ nee, geen industrie aansluitingen meer’. Ergens heb ik moeite te geloven en vrees ik dat tenminste één van de twee tennets gelogen heeft.
Onzin natuurlijk, er werken zeer veel mensen in die branche en onderdelen worden ook steeds duurder. Jij werkt ook gratis neem ik aan dan?
Zoals gezegd hebben we nog steeds een uitstekend netwerk, hoevaak valt de stroom uit?

En ja er is marktwerking, stroom overschot, ja dan wordt het bijna gratis of soms wordt er betaald zelfs voor afname.
En dat zal uiteindelijk naar een veel slimmer netwerk toe moeten gaan.

Dat zal ook zeker gaan komen zie bv deze projecten:
https://youtu.be/NTLpoPFuDls

Je kunt dan met slimme software inkopen wanneer de stroom goedkoop is en leveren wanneer het duur is. Zo kun je zelf ook nog invloed op je rekening hebben.
En ja deze projecten lopen al even maar had misschien eerder gemoeten.

Echter een hoog prijskaartje en je hebt daar ook politieke keuzes voor nodig, die lopen meestal niet voorop.
Daarnaast gaat het nu ineens steeds sneller, met deze prijzen wil iedereen zonnepanelen enz enz.

En uiteraard hebben de "dozenschuivers" zo noem ik ze maar, de maatschappijen die alleen verkopen en niet aan de infra bijdragen daar ook schuld aan. Voor veel geld verkocht, miljarden ging er om. Uiteraard is dat nu weg en moeten ze klagen dat ze geen geld voor investeringen hebben. Kunnen ze weer mooi zeuren bij de overheid.

Een Tennet en een Liander enz staan daar als infra buiten en zijn gelukkig nog niet in commerciele handen.
Kortom zorg voor een variabel contract wanneer dat er komt met een uur prijs en ga zelf pionieren ipv te klagen.
De eerste is er al: https://www.frankenergie.nl/. En nee, die is niet van mij ondanks de naam :mrgreen:

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#86 Bericht door Frankyboy »

PA1AIS schreef: 08 jun 2022, 12:35
...., datacenters kunnen we duidelijk zijn : slecht voor de economie, levert geen banen op, maar verkloot wel ons stroomnet.
Ook niet zo zwart/wit.
Datacenters hebben een slechte naam door de filmpjes over katten bij Facebook maar ze hebben wel degelijk een goede functie.

Bedrijven willen zeker wel naar de "Cloud" wanneer een grote bank (en ja dat gebeurd nu al) zijn data verplaatst naar de "Cloud" moet er wel een datacenter eigenlijk in eigen land staan. (latency enz)
Wanneer dat goed lukt kan dus een eigen Rekencentrum uit. Dat levert een flinke besparing op. Ook op het stroomnet.
En betalen voor CPU cycles, bedrijven gaan nadenken over slimmere software, niet nodig, container uit. Opschalen container erbij. Veel zuiniger dan een berg hardware draaien in eigen rekencentrum.

En we willen ook allemaal graag Netflixen enz, daar heb je ze ook voor nodig. Komt het uit het buitenland krijgen we bij UHD enz dropouts en/of mindere kwaliteit.
En dan willen we allemaal niet hoor.

Kortom, het kan zelfs voordelig voor ons stroomnet zijn. Economie denk ik ook nog wel. Banen wordt lastiger we doen helaas niet mee met de grote jongens zoals AWS/Google/Microsoft. Maar dit is iets wat sowieso gebeurd en je niet tegenhoud.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#87 Bericht door pc1mb »

Er zitten hier een hoop IT giganten veel geld te maken, mede omdat de AMSIX een belangrijk internet knooppunt is.
Dat vereist wat datacenters.

Maar de rechtstreekse opbrengst van één groot datacenter aan inkomsten en banen is inderdaad klein.
In principe kan het allemaal op afstand ook, maar de praktijk is net even weerbarstiger. Uiteindelijk volgt het werk toch het internetknooppunt, tot op zekere hoogte.

Een andere reden dat een hoop tech startups hier wonen, is Schiphol. Ook zoiets wat direct beschouwd meer milieuschade in het laatje brengt dan rechtstreekse banen en inkomsten, maar de goede bereikbaarheid wereldwijd doet een hoop voor de Amsterdam-bubbel waar grof belastingcenten binnengebracht worden.

Beide zijn moeilijk te becijferen effecten, dat wel. Je merkt het verschil pas met zekerheid 10-20 jaar nadat je het sloopt, en dan kun je niet meer zomaar terug.

Plaats reactie