Hoge netspanning door zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#31 Bericht door PA0LMD »

Zojuist gemeten met True RMS voltmeter : 232 Volt.
Betrouwbaar netspanning meten kan alleen met een RMS voltmeter.
Meten is (z)weten

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#32 Bericht door Frankyboy »

PA0LMD schreef: 28 apr 2022, 16:33 Zojuist gemeten met True RMS voltmeter : 232 Volt.
Betrouwbaar netspanning meten kan alleen met een RMS voltmeter.
Dan heb je geluk Leo, ik woon bij je om de hoek en zit hier regelmatig op 248V
En inderdaad ook met een RMS voltmeter en ondertussen bevestigd door Liander.
1 week gemeten datalogger door Liander
1 week gemeten datalogger door Liander
En ze zijn hier ondertussen bezig:
Nieuwe kabels erbij
Nieuwe kabels erbij
Hopelijk wordt het snel beter

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#33 Bericht door pc1mb »

Metingen hier ook TRMS hoor. Netspanning loopt echt flink op in de zon. Iedere wijk zal anders zijn.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#34 Bericht door PA0LMD »

Frankyboy schreef: 28 apr 2022, 18:13
PA0LMD schreef: 28 apr 2022, 16:33 Zojuist gemeten met True RMS voltmeter : 232 Volt.
Betrouwbaar netspanning meten kan alleen met een RMS voltmeter.
Dan heb je geluk Leo, ik woon bij je om de hoek en zit hier regelmatig op 248V
En inderdaad ook met een RMS voltmeter en ondertussen bevestigd door Liander.

IMG_3536 2.jpeg

En ze zijn hier ondertussen bezig:

IMG_3936.jpeg

Hopelijk wordt het snel beter
Misschien maakt het verschil dat de 10kV trafo hier 10 meter vandaan staat.
Meten is (z)weten

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#35 Bericht door sottezero »

ik heb hier voor de zekerheid een dual conversion ups van 3.6kW staan.
Die maakt meestal van 248V 230V.... vinden mijn nassen en firewalls en routers en switches iig prettiger.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#36 Bericht door PA2S »

PA0LMD schreef: 28 apr 2022, 18:48 Misschien maakt het verschil dat de 10kV trafo hier 10 meter vandaan staat.
Vermoedelijk geeft de 10 kV trafo (nog) een harde spanning. Aan het eind van de dijk is dat wel anders (was voeger al problematisch, maar dan met onderspanning, iemand ging lassen en de buurt had een lichtshow).

Nog wat achtergrondinfo:

https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 21_250.pdf

Op pagina 8 de trend van het laagspanningsnet, duidelijk te zien dat de variatie groter wordt.

Het document vluchtig gelezen, ik moet er nog eens voor gaan zitten.

Op de site van Netbeheer Nederland is meer info te vinden, ook de wettelijke eisen (z.g. netcode).

Leuke en interessante reacties trouwens, ook veel nuttige info en wel duidelijk dat het een sluimerend probleem is en de oorzaak van problemen net snel in verband wordt gebracht met de spanningskwaliteit.

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#37 Bericht door PE1IDY »

sottezero schreef: 25 apr 2022, 17:06 Ik had het vorig jaar al eens geopperd, dat de electriciteitsboeren opzettelijk de spanning verhogen om al die zonnepanelen uit te schakelen.

#1 geen vergoeding hoeven geven aan particuleren
#2 makkelijkere controle over stroombronnen (gas centrale enz en EIGEN zonnepanelen)
Hier zit wel een kern van waarheid in maar dan iets anders.
De vde4105 norm waar al veel omvormers aan voldoen beschrijft dat de omvormer lineair zijn afgegeven vermogen moet verminderen zodra de netfrequentie 50.2hz wordt
En geheel uitschakelen bij 51.5hz
In extreme gevallen kan de netbeheerder dit instrument gebruiken om overbelasting op het net te voorkomen
:D live starts at 1000 Mhz

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#38 Bericht door pc1mb »

Netfrequentie is Europees gekoppeld. Dat kun je niet zomaar lokaal veranderen. Ik ga hem ook monitoren nu ik toch bezig ben, maar verwacht er niets van.

Wat wel kan is dat de boel instabiel wordt, als lokale zonneomvormers alleen nog maar op elkáár gaan staan synchroniseren wanneer het net nauwelijks meer iets levert.

Of bij uitval van het net (eilandvorming). Daar dient die beveiliging voor.

Hoe werkt dat eigenlijk precies? Staat er ergens in Europa één 50Hz frequentiestandaard waar alle elektriciteit centrales (en daarna onze zonne omvormers) op synchroniseren of hoe werkt dat?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#39 Bericht door pc1mb »

Rapportage van vandaag, in millivolts, zoals gemeten door de driefase "slimme" meter zelf (via de P1 poort)

Afbeelding

Max. gemeten 247,4 volt. Gisteravond (buiten beeld) nog ergens een dipje van 217,7, vandaag niet onder de 220 geweest.

Dus dat is hier in de straat ongeveer de "bandbreedte". Het was vanmorgen ook zonnig, maar de straat ligt wat scheef t.o.v. oost-west, dus ik vind het niet onlogisch dat de overwegend ZZW gelegen daken hier, wat meer stroom in de namiddag produceren dan in de ochtend.

Lijkt me duidelijk dat m'n eigen panelen aan de "groene" fase gaan, om afschakelen door overspanning te voorkomen.
Door een stevige gebruiker in te schakelen en de slimme meter te laten meten, valt ook ongeveer de inwendige weerstand van het lichtnet te bepalen - hier grofweg 0,2 Ohm op L2 (geel).

Dat houdt ook in dat als ik zelf 16A ga terugleveren, de netspanning ter plaatse van de meter daardoor al 3,2 volt op zal lopen, nog los van de kabelverliezen in huis. Tel er nog wat meters 2,5mm2 en wat verbindingen bij, dan ga je al gauw 5-10 volt omhoog. Op de "blauwe" fase zou de boel dan al afschakelen. Op groen heb ik die marge wél.

En oude apparatuur? Doe maar na 20:00u...

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#40 Bericht door PA2S »

pc1mb schreef: 02 mei 2022, 22:49 Rapportage van vandaag, in millivolts, zoals gemeten door de driefase "slimme" meter zelf (via de P1 poort)
Mooie bijdrage, informatief. Dank daarvoor. Ook grappig dat je de inwendige weerstand hebt bepaald.
Opvallend dat de drie fasen behoorlijk ongelijk zijn, vooral de "blauwe" varieert enorm, zowel omhoog als omlaag.

Ik heb nog een oude 35A enkelfase aansluiting, dus geen idee hoe het met de andere twee fasen zit. Bij mij spelen de eigen panelen ook mee, want op een mooie dag gaat er een kleine 4 kW het net in.

Op dit moment ben ik trouwens in Frankrijk, hier ongeveer 235 V. Een dorp met ca. 100 huizen op het platteland. Er zijn hier amper zonnepanelen, ook omdat de eisen streng zijn en je een bouwvergunning nodig hebt. Van mij mag dat zo blijven uiteraard. Elektriciteit is hier bovengronds, dus komt er via het lichtnet wel troep binnen, maar het valt nog erg mee. Naar schatting is het stoorniveau hier ca. 10 dB lager als thuis (op 60 meter). Dat is uiteraard een grove schatting, op basis van de S-meter en de aanname dat de 2 x 16 meter dipool met open lijn (zowel hier als thuis) gelijk zijn. Maar goed, daar ging dit topic niet over.

PA2DOL Dolf
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2018, 21:41
Roepletters: PA2DOL

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#41 Bericht door PA2DOL Dolf »

We hebben toch de voorpagina van het AD gehaald met dit onderwerp.
Alleen over schade aan apparatuur door de te hoge spanning lees ik niets.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#42 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2DOL Dolf schreef: 18 mei 2022, 11:00 We hebben toch de voorpagina van het AD gehaald met dit onderwerp.
Alleen over schade aan apparatuur door de te hoge spanning lees ik niets.


In welke editie ? Dit is namelijk erg algemeen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#43 Bericht door PA1AIS »

PA2S schreef: 03 mei 2022, 13:09 Elektriciteit is hier bovengronds, dus komt er via het lichtnet wel troep binnen, maar het valt nog erg mee. Naar schatting is het stoorniveau hier ca. 10 dB lager als thuis (op 60 meter). Dat is uiteraard een grove schatting, op basis van de S-meter en de aanname dat de 2 x 16 meter dipool met open lijn (zowel hier als thuis) gelijk zijn. Maar goed, daar ging dit topic niet over.
Kan je mooi inkoppelen als bevarage of echte langdraad.... :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2DOL Dolf
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2018, 21:41
Roepletters: PA2DOL

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#44 Bericht door PA2DOL Dolf »

Jules,
Dinsdag 17 mei landelijke editie, voorpagina en pagina 11.
Gaat in hoofdzaak over afschakelen van omvormers door te veel zon maar ook over het slappe elektriciteitsnet.
En daardoor krijgen we te hoge spanningen.
Kan het ook inscannen maar weet niet of dat hier getoond mag worden.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#45 Bericht door sottezero »

PA2S schreef: 03 mei 2022, 13:09 Ik heb nog een oude 35A enkelfase aansluiting, dus geen idee hoe het met de andere twee fasen zit. Bij mij spelen de eigen panelen ook mee, want op een mooie dag gaat er een kleine 4 kW het net in.
Dan heb je een aparte groep (anders maximaal 500W) met 20A zekering en >= 4mm2 kabels gebruikt?

Plaats reactie