Adereindhulsjes krimpen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Adereindhulsjes krimpen

#1 Bericht door pc1mb »

Je kunt twee soorten krimptangen kopen. Met vierkante persing, of met doornpersing

Dus zo:
Afbeelding

of zo:
Afbeelding

Wat is beter?

Ik wil zo'n tang aanschaffen voor 4-6mm2, incidenteel gebruik. Dan moet de resulterende verbinding stromen rond de 25A aankunnen zonder warm te worden. Dus minimale overgangsweerstand gewenst, zowel binnen (waar de draad zit) als buiten (waar ie in een schroefklem komt).

Ik heb de neiging te denken dat vierkant beter is, maar die kun je al zo goedkoop vinden dat ik me af begin te vragen "zal dat wel goed zijn?"

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Ik gebruik al jaren een diafragma tang vanwege m’n werk. Daar gaan regelmatig hogere stromen dan 25A doorheen. Gaat altijd prima. Ik gebruik zelf de tang van Knipex.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Adereindhulsjes krimpen

#3 Bericht door PE1RTC »

In mijn vorige werk altijd een Klauke perstang met inzetbare stukken gebruikt.
En die klemt niet vierkant en ook geen doorn maar zeskant.
Voor thuis wat overkill.
Kan me voorstellen dat die tang met vierkante persing waar je een voorbeeld van laat zien op den duur wel eerder wat speling krijgt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik gebruik de Weidmuller PZ-16.
Afbeelding

Voor maten boven 16mm2 gebruik ik een Klauke perstang.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Adereindhulsjes krimpen

#5 Bericht door pe1rea »

Die vierkante werkt in de regel prima, ik heb een heel assortiment van die tangen, vierkant, zeskant, doorn...
De vierkante gebruik ik in de regel tot 6qmm en dus tot plusminus een 35A.
Daarboven gaan we over op schroefverbindingen met een andere verpersing..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#6 Bericht door PH2LB »

pc1mb schreef: 20 apr 2022, 15:34Je kunt twee soorten krimptangen kopen. Met vierkante persing, of met doornpersing
Voor aarde eindhulzen gebruik ik privé al jaren de vierkante persing (link naar HBM website) en die bevalt me prima. Nog nooit een aarde eindhuls gehad die los kwam.

Zakelijk werkte ik altijd met een hex persing (geloof tang van Wiedmuller) die jaarlijks werd gecontroleerd en gekalibreerd. Mooi spul, maar ook 10 x zo duur als de eerste foto.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#7 Bericht door PA3CQN »

Die 4 ( of 6 ) kantige zijn voor de hobby het handigst. Ik heb zo'n vierkante gekocht en vind het grote voordeel dat ik er ook hele kleine maten zonder gedoe mee kan persen. Sindsdien ben ik er een grote fan van om ook 0,25 snel van een hulsje te voorzien. Het geeft gewoon een betere verbinding.

Wat ik me wel afvraag bij grotere stromen: de vorm van de persing bepaalt mede het contactvlak in de schroefverbinding. Mij lijkt het dat je dus een persing zou willen die het grootste contactvlak oplevert dwz zo plat mogelijk. De huls zelf zal na persing altijd wel met de hele kabel verbinden, maar hoe het met huls-schroefklem zit ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Adereindhulsjes krimpen

#8 Bericht door pe1rea »

PA3CQN schreef: 21 apr 2022, 09:51 Die 4 ( of 6 ) kantige zijn voor de hobby het handigst. Ik heb zo'n vierkante gekocht en vind het grote voordeel dat ik er ook hele kleine maten zonder gedoe mee kan persen. Sindsdien ben ik er een grote fan van om ook 0,25 snel van een hulsje te voorzien. Het geeft gewoon een betere verbinding.

Wat ik me wel afvraag bij grotere stromen: de vorm van de persing bepaalt mede het contactvlak in de schroefverbinding. Mij lijkt het dat je dus een persing zou willen die het grootste contactvlak oplevert dwz zo plat mogelijk. De huls zelf zal na persing altijd wel met de hele kabel verbinden, maar hoe het met huls-schroefklem zit ?
Kort en goed, ze hebben beide een eigen toepassing, de vierkante zijn voor zg kooiklemmen, daar maken ze door hun vierkante vorm uitstekend contact.
De zeskante zijn voor ronde toepassingen, als bv een kroonsteentje (suikertje bij de zuiderburen).
De doornverpersing is voor toepassingen waar er een oog of iets dergelijks aan de huls zit, evenals de zeskante vlakverpersing (als de Klauke tang in een foto ergens hierboven)
De fabrikanten van de spullen waar de huls ingaat (als in, een zekeringautomaat) geven een aandraaikoppel op waarmee je de huls (of oog oid) vast zet.
Als voorbeeld, Eaton geeft voor de 16A Bkar automaat een aandraaikoppel op van tussen de 2.0Nm en de 2.4Nm
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#9 Bericht door PA3HMP »

ik heb vierkante en doorn persing gebruikt van weidmuller, ik gebruik zelf de doorn persing(pz4 tot 4mm groter gebruik ik prive niet), beide zullen ongetwijfeld goed persen maar met de doornpersing kun je de kabel makkelijker uit de tang krijgen dan met vierkant persing.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Adereindhulsjes krimpen

#10 Bericht door pe1rea »

Wat ik al zei, ik gebruik letterlijk alle soorten, omdat ze ieder een eigen toepassing hebben.
Wat bij de vierkante van belang is is een kwalitatief goede tang, goedkope vallen onder de wet op kansspelen.
Krijg je de huls slecht los vanwege te veel speling en dergelijke.

Ik heb enkele 100derden euro's aan tangen alleen al waarbij de goedkoopste een Klauke doornverpersing is van 45 Euro en de duurste een hydraulische doornverpersing tot ergens rond de 240 qmm van een paar honderd euro.
En alles wat er tussen zit.

Wat een permanente nogo is zijn de zg wafeltangen.
Rommel die prima ligt in het schap en daar gewoon mag blijven liggen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Adereindhulsjes krimpen

#11 Bericht door PA3HMP »

de kwaliteit maakte niet uit, beide weidmuller, dus tangen die toen in de tijd 250 gulden per stuk koste, de vierkante bleef nog wel eens hangen de doorn versie niet.
die wafeltangenwerden wel eens gebruikt door service teams maar nooit in de werkplaats

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Adereindhulsjes krimpen

#12 Bericht door pc1mb »

Top, bedankt! Een schat aan extra informatie erbij in deze draad. Het gaat inderdaad vooral om gebruik in kooiklemmen.

Voor grote maten kabelogen (maatje startkabel) heb ik een hydraulische perstang (zeskant). Voor gewone stekkercontacten heb ik ook al een goeie. Ik miste alleen nog wat voor adereindhulsjes.

Dat wordt dan een goedkope vierkant, want slijtage zal niet aan de orde zijn, en af en toe blijven hangen geeft niet voor hobby gebruik. Als de persing uiteindelijk maar goed is.

De prof zal zich irriteren aan het blijven hangen, maar ik pers zo weinig dat een profi A merk tang zich gewoon niet terug verdient.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Adereindhulsjes krimpen

#13 Bericht door pe1rea »

PA3HMP schreef: 23 apr 2022, 07:37 de kwaliteit maakte niet uit, beide weidmuller, dus tangen die toen in de tijd 250 gulden per stuk koste, de vierkante bleef nog wel eens hangen de doorn versie niet.
die wafeltangenwerden wel eens gebruikt door service teams maar nooit in de werkplaats
Dan had die terug gemoeten...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie